Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk

Så med "var sitter all vikt? Jo..." menade du att tonvikten med chassits utformning låg på låg ljudnivå och bra kylning? Amen tjenare. Speciellt som du i meningen efter skriver om chassits höga vikt...

Vi gör så här. Du låtsas att det var så du menade och jag låtsas att du inte finns så blir allt bra igen, ok?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Så med "var sitter all vikt? Jo..." menade du att tonvikten med chassits utformning låg på låg ljudnivå och bra kylning? Amen tjenare. Speciellt som du i meningen efter skriver om chassits höga vikt...

Vi gör så här. Du låtsas att det var så du menade och jag låtsas att du inte finns så blir allt bra igen, ok?

Håller med, Detta har aldrig hänt!

Visa signatur

Antec P190 1200W | Processor: Q6600 @ 3.0GHz ~ | Corsair XMS2-6400 2x2048mb | 8800GTS 512MB | Asus Striker Extreme nForce 680i | 2x 500gb 7200rpm Samsung | Samsung 226BW 22" Wide | Razer Lachesis | Logitech G15 | Plantronics .Audio 365 |
SteelSeries SX

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett Antec p182 och undrar ifall det får plats med en fläkt i den övre hårddisk-"tunneln" då jag har ett 8800GTX som tydligen ska vara väldigt långt.

Kan passa på att fråga om det finns något speciellt sätt att sätta fläktarna på i detta chassi som ökar luftflödet? Har 4st Noctua 120mm 1200 rpm-fläktar. Varav jag behöver fläkt/fläktar till min Thermalright 120 Extreme + Thermalright HR-03. Är det bättre att sätta Noctua-fläktarna där de förinstallerade fläktarna sitter då Noctua-fläktarna är mycket tystare, och sätta tri-cool fläktarna på cpu/gpu?

Tacksam för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaed0n
Jag har beställt ett Antec p182 och undrar ifall det får plats med en fläkt i den övre hårddisk-"tunneln" då jag har ett 8800GTX som tydligen ska vara väldigt långt.

Kan passa på att fråga om det finns något speciellt sätt att sätta fläktarna på i detta chassi som ökar luftflödet? Har 4st Noctua 120mm 1200 rpm-fläktar. Varav jag behöver fläkt/fläktar till min Thermalright 120 Extreme + Thermalright HR-03. Är det bättre att sätta Noctua-fläktarna där de förinstallerade fläktarna sitter då Noctua-fläktarna är mycket tystare, och sätta tri-cool fläktarna på cpu/gpu?

Tacksam för svar

Nej, med ett 8800GTX får du inte plats med fläkten i bakkant på övre hårddiskplattserna. Däremot får du alldeles utmärkt plats i framkant, där det till och med finns ett luftfilter. Se annan plats i forumet för tips på hur du ökar flödet genom filtret (och hållaren).

För max luftflöde kan du sätta en Scythe (eller annan) fläkthållare i de övre 5.25" hållarna som blåser luft in mot CPU:n till. Om du är riktigt cool(!) så bygger du en "tunnel" av en plastbit eller två som styr den luften mot fläkten i TR120:an.

Och är du ännu coolare sätter du en tunnel från TR-120:an till bakre fläktutblåset i chassit så blir du av med varmluften i stället för att vispa runt den i lådan.

En tunnelliknande historia av plast (eller papp-) bitar som leder kall luft från fläkten vid övre HD-platserna till HR-03:an är också en bra idé. Om du dessutom tar fram Dremeln och gör hål för en eller ett par fläktar vid kylslangsuttagen så att varmluften från HR03:an har någonstans att ta vägen så har du en suverän kyllösning.

"Takfläkten" kan då suga ut resterande varmluft från moderkortskretsar och minne.

Fläktarna: Behåll Tricool (på low) i nedre kammaren - tyst och det räcker med blås. 2 x Noctua i fronten eftersom de hörs mest. 1x Noctua på CPU eftersom den är tyst på höga varv. 1x Noctua i bakkant eftersom den hörs relativt väl därifrån. 1 Tricool i taket på Low (om den alls behövs).

Och som alltid i de här sammanhanget - läs superartikeln på SPCR som redan är länkad några gånger i den här tråden för fler tips.

IMNSHO / Peter (som knappt kan tro att han ligger på stranden i Costa Rica och skriver det här på sin Vaio TX2 - heja WiFi!)

Permalänk
Medlem

Tack för det utförliga svaret. Jag ska nog testa det där med lufttunnlar och sätta fläktarna så som du sa. Är det något speciellt material som jag ska använda för att bygga tunnlarna eller kan jag ta i princip vad som helst?

Permalänk
Medlem

Undvik sten det kan vara jobbigt att arbeta med.

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaed0n
Tack för det utförliga svaret. Jag ska nog testa det där med lufttunnlar och sätta fläktarna så som du sa. Är det något speciellt material som jag ska använda för att bygga tunnlarna eller kan jag ta i princip vad som helst?

Jag skulle börja med papp och se hur det fungerar. När du fått luftflödet bra med hjälp av papp kan du skära plast (polystyren t.ex.) i samma form som pappen och ersätta den; det lär bli snyggare om inte annat. Och läs som sagt artiklarna på silentpcreview.com - de beskriver precis hur man gör bra tunnlar, och hur man kan utforma dem.

Permalänk
Medlem

någon som kan bekräfta vilken som är bästa prolle kylare i ett p190 ? geminen II eller Zelman 9700 ?

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt ny dator men behöver köpa nytt chassi eftersom mitt gammla låter som F**N, Jag har tänkt mig en P182. Jag kommer ha ett gigabyte P35-DS4 och processorfläkten Scythe Mugen, 120mm. Den är ju ganska stor och när man kollar på bilderna så ser det ut att vara rätt lite plats och att den ev kommer gå emot den övre chassifläkten. Någon som har denna cpu fläkt eller som vet att den får palts?

/ Znille

Permalänk
Medlem

inte högre än 11 cm då tar den i

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumbi
inte högre än 11 cm då tar den i

ok tack så mycket då ska det nog gå o få in den i chassit!

Permalänk

Det tog ett tag att gå igenom den här tråden. Puh!
Men, trots alla frågor och svar, så hittar jag inte (eller fattar inte) följande:

P180 fanns ju i silver och svart.
Sen kom P182 med trevliga saker såsom kabelgenomföring i moderkortsplåten och annan färg. (Bara svart)

Efter det kom P180B med samma svarta färg som P180 men med kabelgenomföring i moderkortsplåten.

Rätt så långt ?

Men kom bara P180B i svart ?

Jag skulle vilja ha P18X i silver med kabelgenomföring i moderkortsplåten.
Finns det ? Och jag menar alltså INTE P182SE!

Jag tror det. Tittar man på Antecs sida nu så förekommer ju bara P180. Nån B variant står det inte ens om. För att röra till ytterligare har dom nu ett -EU suffix oxå......

Nåväl. Det står iallafall att P180-EU har "Cable organizers behind motherboard tray minimize cable clutter"
Och så är det en bild på en silver-låda.
Lovande.

Alltså kan nån bekräfta att om jag köper den här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=45581
eller den här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311800

så får jag dom trevliga hålen i moderkortsplåten som 180B har ?????

Hoppas ni fattar, och om den fråga redan besvarats, så är jag ledsen.
Blev lite dimmig av allt läsande!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harry_reems
Jag skulle vilja ha P18X i silver med kabelgenomföring i moderkortsplåten.
Finns det ? Och jag menar alltså INTE P182SE!

Alltså kan nån bekräfta att om jag köper den här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=45581
eller den här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311800

så får jag dom trevliga hålen i moderkortsplåten som 180B har ?????
[/B]

Kan inte uttala mig om Webhallens eller Kompletts lagerhållningsrutiner, men Antec har bara tillverkat den nya varinten på P180 (som du är ute efter) i flera månader nu, och ingen har rapporterat att de fått den gamla på evigheter.

Permalänk

Tack Hjalmarsson. Verkar lovande.
Du är verkiligen "Kung i tråden" !

Passar på att bli en jobbig kille.

Hade tänkt bygga mig en så passiv och tyst burk som möjligt.
Följande grejer är planerat för inköp:
chassi: P180 silver
moderkort: ASUS P5K
processor: E8400 processor
minne: Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (5-5-5-18) (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C5DHX)
PSU: Corsair 520HX
GPU: Asus 8600GT Silent 512mb
+ 1 max 2 diskar i nedre hållarn.
Ingen överklockning what so ever.

Då undrar jag om följande kommer funka:
Byter ut bakre och nedre fläkten mot Noctua
Köper en Thermalright HR-01 med fläkttunnel till den bakre fläkten och kopplar den till CPU-FAN.
Tar bort fläkten i toppen och sätter igen det hålet.
Kommer det börja brinna ?
Är det GPU'n som är boven i så fall ?
Skulle det hjälpa med en Noctua till i fronten, eller måste jag sänka ribban på GPU'n ? Eller köpa nån 3:e parts GPU passiv kylare ?
Skulle det hjälpa med en NeoHE430 som PSU istället ?
Vilka Noctua ska jag köpa ?
NF-P12 eller NF-S12-800 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harry_reems
Tack Hjalmarsson. Verkar lovande.
Du är verkiligen "Kung i tråden" !

Passar på att bli en jobbig kille.

Hade tänkt bygga mig en så passiv och tyst burk som möjligt.
Följande grejer är planerat för inköp:
chassi: P180 silver
moderkort: ASUS P5K
processor: E8400 processor
minne: Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (5-5-5-18) (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C5DHX)
PSU: Corsair 520HX
GPU: Asus 8600GT Silent 512mb
+ 1 max 2 diskar i nedre hållarn.
Ingen överklockning what so ever.

Då undrar jag om följande kommer funka:
Byter ut bakre och nedre fläkten mot Noctua
Köper en Thermalright HR-01 med fläkttunnel till den bakre fläkten och kopplar den till CPU-FAN.
Tar bort fläkten i toppen och sätter igen det hålet.
Kommer det börja brinna ?
Är det GPU'n som är boven i så fall ?
Skulle det hjälpa med en Noctua till i fronten, eller måste jag sänka ribban på GPU'n ? Eller köpa nån 3:e parts GPU passiv kylare ?
Skulle det hjälpa med en NeoHE430 som PSU istället ?
Vilka Noctua ska jag köpa ?
NF-P12 eller NF-S12-800 ?

Jag skulle aldrig kunna tänkta mig att det skulle börja brinna tror det funkar fint.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Nu har jag moddat chassit lite lite granna. Har använt en tång som går att klippa i plåt med och klippt bort gallren som sitter bakom dammfiltren i fronten. Har två hårddiskar monterade i nedre buren och som det verkar så har dom sjunkit 2 grader sen jag tog bort metallgallren. Ska även ge mig på nätet på ovansidan och baksidan.

Det man får tänka på är att när man tar bort gallret längst ner finns det inget att fästa dammfiltret i, men det fixar vem som helst med tummen på rätt plats
På det övre gallret går det att ta bort en del och behålla möjligheterna till att sätta fast dammfiltret.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harry_reems
[...]
Då undrar jag om följande kommer funka:
Byter ut bakre och nedre fläkten mot Noctua
Köper en Thermalright HR-01 med fläkttunnel till den bakre fläkten och kopplar den till CPU-FAN.
Tar bort fläkten i toppen och sätter igen det hålet.
Kommer det börja brinna ?
Är det GPU'n som är boven i så fall ?
Skulle det hjälpa med en Noctua till i fronten, eller måste jag sänka ribban på GPU'n ? Eller köpa nån 3:e parts GPU passiv kylare ?
Skulle det hjälpa med en NeoHE430 som PSU istället ?
Vilka Noctua ska jag köpa ?
NF-P12 eller NF-S12-800 ?

Tja, varmluften från grafikkortet bör ju ut ur lådan så fort som möjligt, och inte blåsas över CPU:n på vägen ut... Jag skulle ha skaffat ett grafikkort som blåser varmluften ut ur lådan (HD3070?) i stället.

Men om du inte vill det så går det säkert ändå (som Jeddan sade); ett 8600 GT avger väl inte så mycket värme? Prova, och om du får en överhettad CPU så sätt tillbaks takfläkten så den kan suga ut grafikkortsvärmen, och sätt en tunnel (med eller utan fläkt) från övre 5 1/4" platserna till HR-01:an så den får kall luft.

En NeoHE hjälper inte alls med grafikkortsvärmen, jag tror vi diskuterade den lilla detaljen alldeles för mycket i den här tråden. Den är (enligt mig) lite bättre än ett vinklat nätagg, men det är löjligt liten skillnad, och det påverkar ju inte övre kammaren alls.

Vilken Noctua har jag ingen aning om - jag är en Nexus-kille själv.

Permalänk

Ok. Tack.
Lite fler noob frågor. (fan vad jag känner mig rudis!)
Inga konstigheter att byta ut fläktarna ?
Alltså hur är det med kontakterna/sladdarna.
Speed omställarna på baksidan, går dom bort om man byter fläktar eller ?

Vilka temperaturer är ok på CPU/GPU/MB ?
Alltså jag tävlar inte med nån, men när går saker sönder !?

Och hur mäter man tempen ? Är det nån mjukvara som följer med moderkortet eller ?

Och sista frågan:
Är det ok med HR-01 på en P5K i en P180 ?
Alltså får det plats ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harry_reems
Ok. Tack.
Lite fler noob frågor. (fan vad jag känner mig rudis!)

> Inga konstigheter att byta ut fläktarna ?
Nej, egentligen inte. Själv tar jag bort plasthållaren i undre kammaren och fäster nya fläkten direkt i plåten med gummistroppar i stället. Gummistroppar överhuvudtaget är alltid att föredra framför skruvar.

> Alltså hur är det med kontakterna/sladdarna.
> Speed omställarna på baksidan, går dom bort om man byter fläktar eller ?
Ja, du måste ha annan hastighetsreglering. Orginalfläktarna kopplas till en hårddiskkontakt, de nya kan antagligen kopplas direkt till moderkortet. Många moderkort har då hastighetsreglering, men inte alla. Annars finns det massvis med separata hastighetsregleringsenheter.

Zalman Fanmate är populär för en enstaka fläkt, mCubed Silencer är kungen, men nästan hopplös att få tag på, och dyr.

> Vilka temperaturer är ok på CPU/GPU/MB ?
> Alltså jag tävlar inte med nån, men när går saker sönder !?
Det beror på fabrikat och modell, kolla databladen. Själv har jag aldrig lyckats elda upp någondera, trots att jag i många byggen förr i världen inte brydde mig.

Men i min värld är det data (=hårddisken) som är viktigast (en CPU kan jag alltid byta ut).

> Och hur mäter man tempen ? Är det nån mjukvara som följer med
> moderkortet eller ?
Ja, det brukar det göra. Eller så använder man en tredjepartsprogramvara, som nästan alltid är mycket bättre. Många gillar SpeedFan (FanSpeed?), som kan reglera fläkthastigheten beroende på temp på många moderkort. Själv använder jag Samurai, men den är rätt bökig att konfigurera.

För hårddisken behöver du nåt program som kan läsa hårddiskens S.M.A.R.T. -data, det finns massvis med sådana.

> Är det ok med HR-01 på en P5K i en P180 ?
> Alltså får det plats ?
Kan inte tänka mig att det är något problem - HR-01 är en jämförelsevis liten kylare. Men jag har inte provat.

Permalänk

tack Hjalmarsson!
Som sagt. Kung i tråden.
Kul att bygga ny burk när inget kostar något.
Annat var det när man byggde sin P2-450 rig med Voodoo2 kort. Bara proppen gick på 7500 vill jag minnas!

Permalänk

Hej!

Har en liten fråga som jag skulle behöva ha hjälp med.

Jag har köpt detta Antec 182 chassi + ett corsair HX520w nätagg. Det jag undrar är om jag ska vända nätagget upp och ner när jag installerar det i lådan så att nätaggs-fläkten pekar uppåt istället för neråt?

Eller det kanske inte spelar någon roll?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kingenp84
Hej!

Har en liten fråga som jag skulle behöva ha hjälp med.

Jag har köpt detta Antec 182 chassi + ett corsair HX520w nätagg. Det jag undrar är om jag ska vända nätagget upp och ner när jag installerar det i lådan så att nätaggs-fläkten pekar uppåt istället för neråt?

Eller det kanske inte spelar någon roll?

Tacksam för svar!

Hålen är väll bara gjorda för ett håll och det är fläkten neråt, annars så spelar det mindre roll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kingenp84
Hej!

Har en liten fråga som jag skulle behöva ha hjälp med.

Jag har köpt detta Antec 182 chassi + ett corsair HX520w nätagg. Det jag undrar är om jag ska vända nätagget upp och ner när jag installerar det i lådan så att nätaggs-fläkten pekar uppåt istället för neråt?

Eller det kanske inte spelar någon roll?

Tacksam för svar!

Det går att sätta det upp och ner också om du vill. Du kanske behöver göra det för att kunna göra en ordentlig kabeldragning eller så. Nu kan det ju iofs vara olika för olika aggregat, men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle gå med ditt agg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
ta ett ninehundred om du tänkt klocka osv int helt nöjd med kylingen i mitt p182 =/

Varför är inte p182 bra när man ska klocka? funderade på det chassit och en e8400 som ska klockas.

Nån som har tips på bra chassin för klockning? (inte så dyra)

Visa signatur

PC ASUS ROG STRIX Z390-F | i9 9900K | Gigabyte 1080 8Gb | Corsair 8GB x 2 | Corsair 650w | Fractal Design Define R3 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shibby12
Varför är inte p182 bra när man ska klocka? funderade på det chassit och en e8400 som ska klockas.

Nån som har tips på bra chassin för klockning? (inte så dyra)

P182 har lite sämre luftgenomströmning, översta delen har en fläkt in och 2 ut jämförbart med 2 in och 2 ut varav en 200mm på 900an.
Men min polare kör med Tuniq kylare utan problem i P180in samt klockad E6550 till 3.5ghz med bra temps så att den skulle ha dåliga temps förstår jag mig inte på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
P182 har lite sämre luftgenomströmning, översta delen har en fläkt in och 2 ut jämförbart med 2 in och 2 ut varav en 200mm på 900an.
Men min polare kör med Tuniq kylare utan problem i P180in samt klockad E6550 till 3.5ghz med bra temps så att den skulle ha dåliga temps förstår jag mig inte på.

Okej, har bestämt mig för 900an ist. Pengarna räckte inte till för ett p182.

tack för svaret.

Visa signatur

PC ASUS ROG STRIX Z390-F | i9 9900K | Gigabyte 1080 8Gb | Corsair 8GB x 2 | Corsair 650w | Fractal Design Define R3 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Hej!

På mitt chassi så har en magnet som sitter på dörren lossnat. Detta hände redan första dagen jag fick det men jag försökte fixa till det med lite lim. Men nu så har magneten lossnat och försvunnit.. Lite småskunkig kvalitet.. Men iaf, jag undrar hur man får en ny sånhär magnet. Ska man skicka ett mejl till Antec och säga till att en av magneterna har lossnat och försvunnit?

Hjälp mig hur jag ska gå till väga.. En magnet kan ju tyckas onödig men det är mer en princip sak, köper man ett chassi för 1300kr så ska det hålla..

/Mvh Kkos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klos_
Hej!

På mitt chassi så har en magnet som sitter på dörren lossnat. Detta hände redan första dagen jag fick det men jag försökte fixa till det med lite lim. Men nu så har magneten lossnat och försvunnit.. Lite småskunkig kvalitet.. Men iaf, jag undrar hur man får en ny sånhär magnet. Ska man skicka ett mejl till Antec och säga till att en av magneterna har lossnat och försvunnit?

Hjälp mig hur jag ska gå till väga.. En magnet kan ju tyckas onödig men det är mer en princip sak, köper man ett chassi för 1300kr så ska det hålla..

/Mvh Kkos

Mja försök med ett mail, polarn fråga om han fick lite småkrafs som gått sönder till sitt P180 och dom skicka det kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem

För alla P190 ägare kan jag tipsa om att maxhöjden för processorkylare är 15,2 cm (enligt Antec) och då lär sidofläkten fortfarande få plats.

Själv använder jag ett par Veraxkylare (för Xeon) och dom är 12 cm höga. Dessförinnan funderade jag på ett par Thermalright HR-01X, men dom är 16 cm höga, och skulle alltså kräva ändring av sidofläkten.

Permalänk
Medlem

Låter bra

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.