Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem

Har en undran om det går att såga bort delen som skiljer nätaggets kammare och moderkortets kammare?
Jag har fått stora problem med värmen i mitt system efter att jag ersatte original kylaren på 4870 med ett Thermalright T-Rad2, som tyvärr inte blåser ut luften utan värmer upp mitt ljudkort och mitt 4870x2 kort. Därför tänkte jag att jag sågar "itu" lådan för att få bort så mycket värme som möjligt ner till nätaggets kammare.

edit: Bild på T-rad2

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Har en undran om det går att såga bort delen som skiljer nätaggets kammare och moderkortets kammare?
Jag har fått stora problem med värmen i mitt system efter att jag ersatte original kylaren på 4870 med ett Thermalright T-Rad2, som tyvärr inte blåser ut luften utan värmer upp mitt ljudkort och mitt 4870x2 kort. Därför tänkte jag att jag sågar "itu" lådan för att få bort så mycket värme som möjligt ner till nätaggets kammare.

edit: Bild på T-rad2

Eftersom värmen stiger så kommer det inte göra någon större skillnad skulle jag tro.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Har en undran om det går att såga bort delen som skiljer nätaggets kammare och moderkortets kammare?
Jag har fått stora problem med värmen i mitt system efter att jag ersatte original kylaren på 4870 med ett Thermalright T-Rad2, som tyvärr inte blåser ut luften utan värmer upp mitt ljudkort och mitt 4870x2 kort. Därför tänkte jag att jag sågar "itu" lådan för att få bort så mycket värme som möjligt ner till nätaggets kammare.

edit: Bild på T-rad2

Eftersom du har minimalt med utsug ur nedre kammaren (bara genom nätagget) så ger det nog inte så stor verkan. I värsta fall kan det kanske till och med bli sämre genom att fläkten i nedre kammaren blåser upp varmluft från hårddiskarna till grafikkortet.

Viktigare är nog att göra allt du kan för två saker:
1. Få in kalluft till grafikkortet
2. Få ut varmluft från det

Få in kalluft
a. Se till att du har en fläkt i övre kammaren som matar grafikkoret med kalluft.
b. För att se till att den luften kommer grafikkortet till godo och inte går till resten av lådan, bygg en lufttunnel som leder luften till rätt ställe. Det behöver inte vara mäkvärdigare än en pappskiva som du kilar in på rätt ställe.

Få ut varmluft
c. Se till att du har datorns bakstycke vid expansionsplatserna så öppet som möjligt. Ta bort alla plåtbitar vid expansionsplatserna.
d. Överväg att öppna upp ytterligare med en Dremel eller liknande.
e. I värsta fall får du fundera på att ta upp ett hål i datorns sida och blåsa ut varmluften där. Normalt skulle jag aldrig överväga det med en P18x, men med en 4870 PLUS en 4870X2 - prata om värmealstrare - får man kanske acceptera det.

Om du gör det ovanstående så får grafikkortet kylning i en egen "tunnel" (ungefär som hårddiskarna i nedre kammaren) utan att värma upp resten av datorn. Annars kanske du skulle överväga en dator med mer extrem ventilation än P182?

En annan mod kan vara att plocka upp diskarna till övre kammaren och sätta en utblåsfläkt i nedre kammaren som blåser UT i framkant på datorn. Öppna sedan upp till övre (räcker nog att ta bort plastlocket för ett hyfsat luftflöde) för att suga ut grafikkortsvärme den vägen.

Off-Topic: Bilden du skickade verkar inte vara på ett T-Rad2, utan snarare en HR-03?

Permalänk

Tänkte göra en liten intressekoll på eventuellt byte av chassisidor.
Min flickvän känner för att airbrusha på mitt p180 och försöka få in lite pengar på det. Då tänkte jag kolla om folk kanske är intresserade av att byta in sin original chassisida mot en airbrushad och lägga lite pengar emellan.

Isånafall får ni gärna komma med förslag på motiv som är lättsålda, just nu verkar det som att första motivet kommer bli Arthas

Skulle även vilja veta ungefär hur mycket pengar folk kan tänka sig lägga ut på ett hyfsat bra motiv?

Permalänk
Medlem

Kolla här alla Antec P serie fans...

Hittade en Review av Antec's nya P183 case.

http://www.3dgameman.com/content/view/15101/103/

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Eftersom du har minimalt med utsug ur nedre kammaren (bara genom nätagget) så ger det nog inte så stor verkan. I värsta fall kan det kanske till och med bli sämre genom att fläkten i nedre kammaren blåser upp varmluft från hårddiskarna till grafikkortet.....

Tack för ditt långa och utförliga svar. Kul att du tog dig tid för en, för mig, knepig fråga.
Jag testade att använda en träskiva för att skapa en lufttunnel men detta skapade en minimal ändring i temperaturen i och med att mitt moddade 4870 kort inte blåser ut värmen från chassit.
Att flytta upp hårddiskarna är i sig en omöjlighet eftersom 4800 serien är väldigt långa kort. 4870 är lite längre än 4870x2 eftersom kablarna kopplas in i den bakre delen av korten.

Det jag tror, och hoppas på, är att den tilltänkta moddingen kommer att fungera i och med att 4870 värme kommer delvis försvinna från moderkortetskammare och att fläkten från 4870x2 kan hantera värmen som stiger från 4870 utan att fläktens varvtal måste ökas. Problem som då kvarstår är att få bort värmen från den undre kammaren.
Troligen kommer jag göra så att jag köper ett mer ventilerat chassi om min mod misslyckas helt. Men mer om det senare.

Och visst tusan var det en HR-03.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Tack för ditt långa och utförliga svar. Kul att du tog dig tid för en, för mig, knepig fråga.
Jag testade att använda en träskiva för att skapa en lufttunnel men detta skapade en minimal ändring i temperaturen i och med att mitt moddade 4870 kort inte blåser ut värmen från chassit.
Att flytta upp hårddiskarna är i sig en omöjlighet eftersom 4800 serien är väldigt långa kort. 4870 är lite längre än 4870x2 eftersom kablarna kopplas in i den bakre delen av korten.

Det jag tror, och hoppas på, är att den tilltänkta moddingen kommer att fungera i och med att 4870 värme kommer delvis försvinna från moderkortetskammare och att fläkten från 4870x2 kan hantera värmen som stiger från 4870 utan att fläktens varvtal måste ökas. Problem som då kvarstår är att få bort värmen från den undre kammaren.
Troligen kommer jag göra så att jag köper ett mer ventilerat chassi om min mod misslyckas helt. Men mer om det senare.

Och visst tusan var det en HR-03.

Ditt 4870X2 måste vara utanför tunneln, annars gör det ingen nytta. Och det behöver matas med en fläkt som blåser in kalluft. Och glöm inte att den behöver gå ända upp till kanten på lådan för att sluta tätt mot locket. Och att 120mm fläkten lär skapa ett hyfsat övertryck, så försök skära ut i pappen så att den sluter hjälpligt tätt.

Jag skulle varit tydligare med hårddiskflytten - jag menade att flytta upp dem (med t.ex. en Kama Bay) högst upp i övre kammaren.

/ Peter
Off Topic:
P.S. Jag har problem med överhettning av mitt passivkylda 4870 (se http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... och misstänker att jag har gjort fel med kylflänsarna. Har du "småflänsar" på minnen och spänningsregulatorerna enbart? Och 4870:t fungerar bra?
P.S.2. Om du har "metallramen" till ditt 4870 kvar så är jag intresserad av att köpa den.

Permalänk
Medlem

Sådär.
Nu har jag sågat itu metalplåten som skilde moderkortets kammare med aggets kammare och jag är väldigt nöjd med resultatet.
4870x2 kortet är tillbaka på en godkänd temperatur på ca 80 grader i idle och 4870 kortet är under 50 grader. Jag har även inte märkt av en temp skillnad i den undre kammaren, då jag kontrollerade ifall hårddiskarnas temperatur ökade efter modden.
Jag ska nu försöka skilja korten åt med hjälp av en träplatta för att förhoppningsvis sänka värmen ytterligare.

Jag återkommer med svar på dina två frågor. Fick precis ont om tid

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Hej är det nån sweccare som kör ANTEC P190 ?

har ni i så fall kunnat montera en TRUE 120 i den ?
eller har nin nån annan lösning på kylare i så fall vilken/vilka ?

tacksam för svar

GO sweden nu när finnarna är ute satanan pojat som inte kunde vinna över usa

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Nu har jag sågat itu metalplåten som skilde moderkortets kammare med aggets kammare

Beundransvärt att du förstörde ett chassi som kostar så mycket pengar för att få bättre temperatur på grafikkortet.

Att tänka på är, chassit utvecklades inte då det fanns grafikkort som utvecklade så mycket värme.

Det är tänkt att man ska kunna använda chassit tillsammans med grafikkort, dock finns det ett värde på hur många watt värme som får utvecklas för att orginal fläktarna ska kunna flytta på den varma luften.

Chassit är väldigt poppis för att modda på olika vis men att såga i plåten som skiljer på kammrarna känns overkill, då finns det ingen mening med att ha kvar chassit då det blivit värdelöst för den extrema utrustning du har när det gäller värmeutveckling.

Chassit är inget gaming chassi för high-end delar och dom korten du har utvecklas ju som bekant mycket värme.

Tror någon, om det var du, skrev att det är chassi bytar dags i tankarna och det finns ju mycket bättre chassin som passar bra för just vassa grafikkort och som kommer få temperaturen att sjunka ganska många grader.

Permalänk

ingen med en P190 samt en TRUE 120?
och hur fick ni dit den om det gick ?

har en true men funderar på en zipang då den är mindre men inte lika bra
är det nån skillnad på TRUE 120 black och TRUE 120 annat än färgen ?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Satt och funderade på om man skulle ta och sätta hjul på lådan, då den är ganska otymplig speciellt med tanke på plast fronten. någon som har gjort det? lian li hade snygga hjul men ack så dyra

Permalänk
Medlem

xpna; Jag har inte försört lådan helt och hållet i och med att jag kan dölja hålet med plastbiten som följde med lådan. Jag ska posta några bilder så fort jag har fått igång min kamera :). Sen förstår jag inte riktigt varför du tycker att jag har förstört chassit.
Att byta chassi känns så främmande i och med att den liknar monoliterna från filmen 2001. Men det lär dock ske när 5890x2 korten kommer ut på marknaden i slutet av året.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
xpna; ...Sen förstår jag inte riktigt varför du tycker att jag har förstört chassit.

Det blev inte så lyckat i den meningen.

Posta gärna bilderna.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på att skaffa mig ett P193 till mitt nästa bygge då priserna börjar bli lite lockande (~1800kr på PCDelar.se), men så läste jag på newegg (eller var de nu var) att man inte kan få in Noctuas poppis-kylare i den pga fläkten i sidan.. Är det någon som kan konfirmera eller dementera detta (det var ju trots allt en amerikan som skrev det)..? Snälla?

Permalänk

Finns det något ställe som fortfarande säljer P190? Webhallen har ju slutat med dom... ;_;

Visa signatur

"Hyland var den som först använde sig av ett skrivbord i en talkshow, ett koncept som exempelvis Johnny Carson, Ingvar Oldsberg och Kristian Luuk har anammat."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lennart Hyland
Finns det något ställe som fortfarande säljer P190? Webhallen har ju slutat med dom... ;_;

http://prisjakt.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Sitter och funderar på att skaffa mig ett P193 till mitt nästa bygge då priserna börjar bli lite lockande (~1800kr på PCDelar.se), men så läste jag på newegg (eller var de nu var) att man inte kan få in Noctuas poppis-kylare i den pga fläkten i sidan.. Är det någon som kan konfirmera eller dementera detta (det var ju trots allt en amerikan som skrev det)..? Snälla?

Är du säker på att de inte snackar om P190? På P190 gick det inte, men på P193 sitter ju 200mm fläkten längre ut och liksom sticker ut mer på sidan, så man kan ju tycka att de då borde gett tillräckligt med utrymme för att få plats för de vanligaste kylarna... Kan inte bekräfta något med säkerhet dock, men hoppet finns iallafall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Är du säker på att de inte snackar om P190? På P190 gick det inte, men på P193 sitter ju 200mm fläkten längre ut och liksom sticker ut mer på sidan, så man kan ju tycka att de då borde gett tillräckligt med utrymme för att få plats för de vanligaste kylarna... Kan inte bekräfta något med säkerhet dock, men hoppet finns iallafall

Ja, jag trodde också det (och det är ju möjligt att den som skrev kommentaren skrev på fel produkt, 190 vs 193 är ju ändå rätt lätt att ta fel på), men läs tredje kommentaren i länken nedan så förstår du
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168111290...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
http://prisjakt.se

Och sökningen på antec p190 gav ingenting. Inte speciellt förvånande då folk faktiskt inte är så intresserade som man kan tro att hålla prisjämförelsesiterna uppdaterade. Förmodligen för att de inte vill bli associerade med usla flashanimationer och annan aids.

Så jag ställer frågan igen: Finns det något ställe som fortfarande säljer P190? Länk till butik, tack.

Visa signatur

"Hyland var den som först använde sig av ett skrivbord i en talkshow, ett koncept som exempelvis Johnny Carson, Ingvar Oldsberg och Kristian Luuk har anammat."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lennart Hyland
Och sökningen på antec p190 gav ingenting. Inte speciellt förvånande då folk faktiskt inte är så intresserade som man kan tro att hålla prisjämförelsesiterna uppdaterade. Förmodligen för att de inte vill bli associerade med usla flashanimationer och annan aids.

Så jag ställer frågan igen: Finns det något ställe som fortfarande säljer P190? Länk till butik, tack.

P193 har ju ersatt P190(?), så det lär bli svårt att hitta. Kanske kan vara värt att sätta in en radannons och se om nån har ett begagnat, om du nu prompt skall ha P190 i stället för P193.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett P180 och är mycket nöjd med volymen och temperaturen. Men en sak gör mig förbryllad:

Man kan ju ställa in fläktarna på tre olika hastigheter. Men går det inte att göra nån inställning så att hastigheten på dom regleras automatiskt beroende på hur varm datorn blir?
Ibland glömmer jag ändra hastigheten när jag spelar ett spel och då blir det varmt

(kanske en newbie-fråga men jag har sökt i tråden & googlat utan att hitta svar så snälla hjälp!)

Permalänk

Jimbob, eftersom fläktarna kopplas till vanlig molex så får moderkortet aldrig reda på att de ens finns där. Kanske finns det någon fläktkontroller som sätts i ett 5,25"-fack som med hjälp av egna temperatursensorer kan reglera fläktar med molex, men några sådana har jag inte stött på själv. Dock finns det väldigt många olika modeller, så det lär nog finnas.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimbob
Jag köpte ett P180 och är mycket nöjd med volymen och temperaturen. Men en sak gör mig förbryllad:

Man kan ju ställa in fläktarna på tre olika hastigheter. Men går det inte att göra nån inställning så att hastigheten på dom regleras automatiskt beroende på hur varm datorn blir?
Ibland glömmer jag ändra hastigheten när jag spelar ett spel och då blir det varmt

(kanske en newbie-fråga men jag har sökt i tråden & googlat utan att hitta svar så snälla hjälp!)

Du kanske har sett fläktar med inbyggda värmesensorer och tänker på sådana? Det finns sådana, men det är väldigt ovanligt, och det är inte sådana som sitter i P180 (eller nån annan Antec-låda heller).

Du kan använda en sådan fläktkontroller som Wingdings nämner; det finns ganska många olika att välja på.

Det kanske enklaste/billigaste/bästa är att köpa en "Molex/3 el 4-pin fan" omvandlare (eller sätt dit egna kontakter) så du kan koppla in den till moderkortets styrkretsar i stället. Du kan då använda ett program typ Speedfan för att ställa varvtalet efter temperaturen.

Permalänk
Medlem

videoreview på antec p193 ser riktigt nice ut vill ha faktorn är stor:D

http://www.youtube.com/watch?v=L_yyr8l4K74

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem

Wingdings och peterhjalmarsson: Tack så mycket för era svar! Mycket uppskattat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Sitter och funderar på att skaffa mig ett P193 till mitt nästa bygge då priserna börjar bli lite lockande (~1800kr på PCDelar.se), men så läste jag på newegg (eller var de nu var) att man inte kan få in Noctuas poppis-kylare i den pga fläkten i sidan.. Är det någon som kan konfirmera eller dementera detta (det var ju trots allt en amerikan som skrev det)..? Snälla?

Har också starkt funderat på införskaffa en P193:a, men fick kalla fötter när jag läste på newegg m.fl. om inkompatibilitet med NH-U12P.
Vid lite eftersökning hittade jag dock denna tråd;

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18002766

...i vilken Antec själva svarar att det går... men med 2mm spelrum!! Saken är dock den att de har lämnat två olika svar, ett där de säger att den fria höjden mellan mobo och sidofläkten är 160mm och ett där de säger att de inte rekommenderar en CPU-kylare högre än 165mm (vilket skulle motsvara ett spelrum på 7mm).
Noctua i sin tur rekommenderar en minsta frigång mellan mobo och panel på 175mm.

vet inte riktigt vad jag skall tro på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av re:combat
Har också starkt funderat på införskaffa en P193:a, men fick kalla fötter när jag läste på newegg m.fl. om inkompatibilitet med NH-U12P.
Vid lite eftersökning hittade jag dock denna tråd;

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18002766

...i vilken Antec själva svarar att det går... men med 2mm spelrum!! Saken är dock den att de har lämnat två olika svar, ett där de säger att den fria höjden mellan mobo och sidofläkten är 160mm och ett där de säger att de inte rekommenderar en CPU-kylare högre än 165mm (vilket skulle motsvara ett spelrum på 7mm).
Noctua i sin tur rekommenderar en minsta frigång mellan mobo och panel på 175mm.

vet inte riktigt vad jag skall tro på

Fan, trodde dom hade fixat det!
P190 var ju ingen höjdare då det kostade multum i och med nätaggen sen var det förbannat svårt att få in en stor kylare då fläkten satt på insidan av burken men i P193 så sitter fläkten på utsidan ser det ut som.
Dåligt av Antec isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av re:combat
Har också starkt funderat på införskaffa en P193:a, men fick kalla fötter när jag läste på newegg m.fl. om inkompatibilitet med NH-U12P.
Vid lite eftersökning hittade jag dock denna tråd;

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18002766

...i vilken Antec själva svarar att det går... men med 2mm spelrum!! Saken är dock den att de har lämnat två olika svar, ett där de säger att den fria höjden mellan mobo och sidofläkten är 160mm och ett där de säger att de inte rekommenderar en CPU-kylare högre än 165mm (vilket skulle motsvara ett spelrum på 7mm).
Noctua i sin tur rekommenderar en minsta frigång mellan mobo och panel på 175mm.

vet inte riktigt vad jag skall tro på

Men sqweek.. NU blev jag ju ännu mera kallfoting jag också ju.. Och jag som vart så nöjd när jag väl bestämt mig för P193.. Finns det verkligen ingen här på forumet som kombinerat ett P193 med en NH-U12P som kan svara säkert? Vilket moderkort man har bör väl inte spela in eller, de bör väl lägga till i princip lika mycket "höjd" oavsett modell, eller finns det olika tjocka moderkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Fan, trodde dom hade fixat det!
P190 var ju ingen höjdare då det kostade multum i och med nätaggen sen var det förbannat svårt att få in en stor kylare då fläkten satt på insidan av burken men i P193 så sitter fläkten på utsidan ser det ut som.
Dåligt av Antec isf.

Instämmer.. Såvitt jag kan se på bilderna på Antecs hemsida och andra sajter så sitter fläkten igenom chassiesidan, alltså både på in- och utsidan.. Men som sagt, om någon faktiskt vet nånting, så får de gärna haspla ur sig det, jag tycker inte om att vara kylig om fossingarna..

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det går att beställa lösa sidpaneler till P182? Även front