Permalänk

Intel stockkylning

Tjoho i forumet.

Jag är nästan färdig med mitt datorbygge men ack så viktig detalj strular.
CPU-fläkten går inte igång, resten av datorn verkar fungera perfekt.

Jag har GA-DQ6, Corsair 620W och E6850 med medföljande kylning. Jag har kopplat i atx_12v_2x och 24-pin ATX-strömkabeln så resten av mobot får ström. Datorn startar men inte fläkten. Jag har inte rört sys_fan1 eller sys_fan2, inte heller pwr_fan eller nb_fan. Borde jag göra detta? Jag har då inte fått med några delar till det. Chassifläktarna går direkt in i nätagget genom molexkontakter.

Fläkten rycker till vid uppstart och när jag bryter strömmen. Jag har försökt sätta igång fläkten i rullning "manuellt" (genom att snurra på den med fingret) medan datorn varit påslagen.

Jag förstår att detta inte är något enkelt för er att sätta er in i speciellt inte över nätet, men snälla jag ber om hjälp, detta driver mig till vansinne. Har jag varit otydlig så skriv det, all hjälp uppskattas. Tack på förhand.

Permalänk

Har du väntat ett tag till processorn fått upp temperaturen? Fläkten är väl temperaturstyrd och står stilla innan den passerat en viss grad? Det finns inställningar till fläkten under PC health status där kan man slå av temperaturstyningen om det skulle vara något fel på den.

Permalänk

Jag vet inte hur länge jag vågar vänta på att den ska bli varm. Jag har väntat maximalt fem-åtta sekunder för att se om fläkten skulle köra igång. Men det kanske ligger i något det du säger nCredit04.

Finns det någon som kan bekräfta detta, någon som också kör på stockkylning?

Permalänk
Medlem

Gör som föregående talare, vänta ett tag tills processorn blir lite varamre så ska du se att fläkten kör igång.

Permalänk
Medlem

Skulle skutta in i BIOS och spana runt för att se om någonting blockar den, t ex temp styrning.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan ställa in fläkten i bios och kolla även tempen om cpun är varm.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ah! Bubble gum
Jag vet inte hur länge jag vågar vänta på att den ska bli varm. Jag har väntat maximalt fem-åtta sekunder för att se om fläkten skulle köra igång. Men det kanske ligger i något det du säger nCredit04.

Finns det någon som kan bekräfta detta, någon som också kör på stockkylning?

pröva snurra igång fläkten när du startar den. se om det är att den inte funkar alls eller bara något annat?

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

det tar max 3-4sek för mig iaf...

men prova gå in i bios! kolla tempen direkt!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Som föregående skribenter skriver, det finns biosinställningar som är påslagna med automatik, såvida Du själv inte ändrar dem.
Själv har jag Disablat allt sådant...För jag vill ju klocka

M.a.o fläkten går inte igång, förrän den behövs.

Inställningarna du behöver ändra på i detta fallet finns i:
-Advanced BIOS Features
-PC Health Status

Lycka till

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

det va sa med min zalman 9700nt med, tog ett bra tag innan den startade!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

jag har ett GA-DS4, och hade samma problem som dig med min CPU-fläkt vid min första uppstart. (har inte stock-fläkten dock, hade en 120mm).

precis som flera redan föreslagit i tråden så löste jag problemet genom att stänga av temperaturstyrningen i BIOS så fläkten fick maximal spänning.