Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
J.....Polaren som var med brukar inte ha bälte men eftersom att jag är en så tjurig moralkärring så kör jag inte om inte alla har bälte på sig. Han tackar mig idag trots att han skadade sig mer än vad jag gjorde.

ok, jag hade inget bälte.. det var undanstoppat i baksätet där jag satt :S
men vi fick alla ungefär samma skador. Fast jag var medvetslös i kanske 10min

Visa signatur

Linux is like living in a teepee. No Windows, no Gates, Apache in house.

Permalänk
Medlem

Innan jul precis så skrev jag till vägverket och frågade angående det här med rondellkörning, om vad dom tyckte och rekommenderade, och jag fick precis svaret. Detta kan väl då anses vara punkten över rondelldebatten.

Citat:

Hej!

Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Beskrivning: Hej,

jag hoppas att det här hamnar under rätt rubrik. På ett internetforum jag besöker så hamnade vi i en hetsig debatt om idioter i trafiken och allmänt trafikbeteende/trafikvett, och en av punkterna som debatterades var användningen av blinkers i rondeller.

Om vi förutsätter en enkelfilig fyrvägsrondell, är det lämpligt att innan man kör in i rondellen blinka höger respektive vänster beroende på vilket håll man skall ta vägen efter rondellen?

Jag har läst igenom trafikförordningen och er informationsbroschyr om rondellkörning, och där nämns enbart att man skall blinka (höger) när det är dags att lämna rondellen och köra ut ur den. Men jag undrar vad er rekommendation/åsikt är om att använda blinkers på ett icke föreskrivet sätt för att underlätta för andra trafikanter, framförallt då att blinka vänster om man ska åka genom hela rondellen.

Tack,
##### #####

PS.
Om det går bra så vill jag gärna publicera ert svar på internetforumet, för att sätta P för debatten så att säga.

SVAR:
Om jag får ge råd om hur man bör uppträda i en cirkulationsplats så får det bli följande:

Först och främst ska vi veta att det inte finns några andra trafikregler för cirkulationsplatser än dessa: 1. att man ska köra motsols runt rondellen och 2. att man har väjningsplikt för trafik inne i cirkulationen innan man själv får köra in och 3. det är förbjudet att stanna eller parkera i cirkulationsplatsen.

I övrigt har lagstiftaren inte givit särskilda regler för hur man kör just i en cirkulationsplats. Istället får man efter bästa förstånd tillämpa de generella reglerna som gäller på alla vägar; att man ska blinka för att visa sin avsikt när man ska svänga eller byta körfält, att man ska lämna företräde innan man byter körfält eller svänger över ett annat körfält m m .

I mindre cirkulationsplatser brukar det fungera bäst att köra som i en vägkorsning. Om man ska till höger väljer man höger körfält och blinkar höger, om man ska till vänster tar man vänster körfält och blinkar vänster. Vid vänstersväng byter man lämpligen till höger strax innan man lämnar cirkulationen. Rakt fram kör man enklast och säkrast från höger körfält.

Riktigt stora cirkulationsplatser liknar inte vägkorsningar utan fungerar som en enkelriktad gata som går runt, där är det oftast bara nödvändrigt att blinka om man vill byta körfält eller när man tänker svänga ut ur cirkulationen.

Om det finns vägvisning eller körfältspilar som visar lämplig färdväg och körfältsval ska man naturligtvis följa dessa.

En cirkualtionsplats kan ju se ut nästan hur som helst så därför är det extra viktigt att tillämpa alla trafikregler med sunt förnuft och anpassning till de lokala förhållandena. Ett visst mått av ödmjukhet är också lämpligt, de som uttalar sig allra mest tvärsäkert om vad som är rätt och fel i en cirkulationsplats ska man inte alltid lita på.

Vill du publicera mitt svar på forumet är det helt OK.

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Bo Göingberg
Trafikingenjör
Vägverket
Region Stockholm
171 90 Solna
Sundbybergsvägen 1
www.vv.se

Permalänk
Medlem
Citat:

... de som uttalar sig allra mest tvärsäkert om vad som är rätt och fel i en cirkulationsplats ska man inte alltid lita på.

Någon som känner sig träffad?

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Idioter är alla som kör EU-moppe på trottoarerna.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk

Lite idioti har jag ju varit med om, även att jag inte har körkort än.

Jag o pappa kom åkandes på en 50väg (gata i stan), med parkeringsfickor på sidorna för de boende där. En S60 ligger en bit framför, blinkar så fint o svänger in på en p-ruta, precis som att han ska parkera. Tror ni inte att han har tänkt sig o vända elr nåt o svänger ut igen precis när vi kommer. Han får precis syn på oss precis när han ska svänga ut, pappa väjer samtidigt ut i andra körfältet (mötande fältet) o han kommer väl ut typ 1 meter. Dock var det typ bara vi o den andra bilen, inte mkt trafik alltså. Fort gick det ju inte heller, ~50km/h. Men såna borde inte ha körkort. I o för sig hade inte vi farit så illa om de smällt, åker 2.5 tons Cheva Men ändå.

En annan grej när vi va på väg till Jönköping, där det är växlande 1-2 filigt, med vajerräcke emellan. Pappa kör, han ska köra om 1-2 personbilar + en lastbil, som de andral ligger bakom. Han gör som han brukar, växlar ner till typ 4an o gasar på lite (~100 km/h) för o komma om lastbilen någorlunda fort. Precis när vi kommer snett bakom sista bilen före lastbilen, trofan att då svänger han ut utan o blinka elr ett skit. Farsan hänger sig på tutan o svär lite för sig själv medans han samtidigt bromsar. Bilen framför svänger lika fort in i högerfältet igen, o vi kör om. Mörkt, skyming var det också. Att en del idioter inte kan kika i backspegeln först. (det var ju ungefär i "döda vinkeln" vi låg i, men han borde sett strålkastarna åtminstonde.)

Båda saker som sker genom att folk inte har uppsikt, idioter som inte borde ha körkort helt enkelt.

Finns fler saker, men kommer inte på något spontant just nu

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Lite idioti har jag ju varit med om, även att jag inte har körkort än.

Jag o pappa kom åkandes på en 50väg (gata i stan), med parkeringsfickor på sidorna för de boende där. En S60 ligger en bit framför, blinkar så fint o svänger in på en p-ruta, precis som att han ska parkera. Tror ni inte att han har tänkt sig o vända elr nåt o svänger ut igen precis när vi kommer. Han får precis syn på oss precis när han ska svänga ut, pappa väjer samtidigt ut i andra körfältet (mötande fältet) o han kommer väl ut typ 1 meter. Dock var det typ bara vi o den andra bilen, inte mkt trafik alltså. Fort gick det ju inte heller, ~50km/h. Men såna borde inte ha körkort. I o för sig hade inte vi farit så illa om de smällt, åker 2.5 tons Cheva Men ändå.

En annan grej när vi va på väg till Jönköping, där det är växlande 1-2 filigt, med vajerräcke emellan. Pappa kör, han ska köra om 1-2 personbilar + en lastbil, som de andral ligger bakom. Han gör som han brukar, växlar ner till typ 4an o gasar på lite (~100 km/h) för o komma om lastbilen någorlunda fort. Precis när vi kommer snett bakom sista bilen före lastbilen, trofan att då svänger han ut utan o blinka elr ett skit. Farsan hänger sig på tutan o svär lite för sig själv medans han samtidigt bromsar. Bilen framför svänger lika fort in i högerfältet igen, o vi kör om. Mörkt, skyming var det också. Att en del idioter inte kan kika i backspegeln först. (det var ju ungefär i "döda vinkeln" vi låg i, men han borde sett strålkastarna åtminstonde.)

Båda saker som sker genom att folk inte har uppsikt, idioter som inte borde ha körkort helt enkelt.

Finns fler saker, men kommer inte på något spontant just nu

Två klassiska fall av dålig uppsikt. Tyvärr mycket vanligt i trafiken, speciellt på morgonen...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Två klassiska fall av dålig uppsikt. Tyvärr mycket vanligt i trafiken, speciellt på morgonen...

Jepp..

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

En polare blev påkörd på E4an i stockholm för inte så länge sen i en seriekrock.

Bilen framför drog på en tvärnit, han gjorde likaså, ingen krockade.
Men då kommer det en tjej i 30 års åldern och smäller rakt in i honom bakifrån och han smäller i bilen framför och så fortsätter det.

Tydligen satt hon o läste sms när han drog på en tvärnit.

Smart ?

Permalänk
Medlem

Det är i sånna tillfällen man önskar att hon blev av med körkortet.

En av två gånger jag har krockat berodde det på en väldigt plötslig händelse varken jag eller farsan var helt beredd på.
Jag skulle åka och ställa undan min bil över vintern och farsan körde med sin bil framför. Står och väntar på att köra ut på E4:an.
Vi ser en bil som ligger i vänsterfilen på E4:an som kör ~70-80 km/h. Därför börjar farsan rulla framåt med sin bil och jag gör samma sak.
Sen helt plötsligt och utan förvarning så gör bilen som kör efter E4:an en tvär sväng av E4:an. Farsan tvärnitar då och jag hinner inte riktigt få stopp (första halkan hade precis kommit och hade dåliga vinterdäck på).
Glider sakta in i farsans dragkrok och böjer till frontbalken på min bil och krossar ena lyktglaset.

Det är helt klart mitt fel men man blev så sjuukt paff över idioten som kör i ~70 och gör en tvärsväng av E4:an.
Men 400kr senare och någon timmes jobb så var bilen hel igen

Andra gången jag krockade var i lumpen.

Vi skulle köra från Boden till Enköping för slutövning.
Mitt ute i ingenstans var det en liten by där det var en fyrvägskorsning och det var blankis innan korsningen.
Först kommer en civil lastbil och glider fram till korsningen. Sen kommer min lastbil och glider framåt sakta men säkert. Får stopp en bit innan framförvarande lastbilen.
Sen kommer min kockkompis lastbil bakom denna och på samma visa som min lastbil får stopp.
Dock kommer det en till lastbil bakom som även har ett släp och en hjullastare på detta släp. Detta ekipage får inte stopp utan glider rakt in i lastbilen bakom mig, denna studsar in i mig och jag studsar in i lastbilen framför

Jag sitter i en gammal lastbil som inte har något nackstöd så jag dunkar bakhuvudet i en glasruta som spricker. Men hamnade i typ chocktillstånd så jag var först ut och kollade så att alla var OK.
Sen helt plötsligt känner jag hur det droppar blod från huvudet och lägger handen där. Kollar på handen och den är helt blodig

Då tar det typ 2 sekunder tills jag svimmade av lite

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

Hittills har jag klarat mig från närkontakt med andra trafikanter eller andra olyckor, om det sen beror på tur, skicklighet eller att jag lyckats hålla mig borta från de värsta idioterna kan jag inte svara på. För det mesta brukar jag ta det rätt lugnt och försöka uppträda med gott föredöme i trafiken.

Det finns dock ett par saker som retar upp mig ordentligt.
1. Folk som inte kan hålla sig på rätt sida av vägen. Mittlinjen ska inte vara mellan hjulen på bilen, man ska vara på rätt sida av den. Finns det ingen mittlinje så betyder det inte att det är okej att ha halva bilen i mötande körfält när man får möte.

Att folk kör mer eller mindre på fel sida händer så gott som dagligen här, det genas i kurvor och det hålls ut rejält åt vänster för att det ska gå att ta en högersväng i rondellerna i 50. Värst är det dock på vintern när det är dåligt plogat och det blir tre spår. I nio fall av tio är det jag som får peta upp bilen på cykelbanan eller i snödrivorna för att inte frontalkrocka.

2. Ungar på EU-moppe som saknar trafikvett. Högerregel, lämna företräde, stopp, åt vilket håll man åker i rondeller, antal personer på moppen och så vidare verkar vara okänt för dem.

Det roligaste (eller tråkigaste) jag sett på en EU-moppe måste vara två personer och en uppblåst luftmadrass på tvären mellan dem. Badtofflor, t-shirt och kortbyxor hade de på sig. Det är bara att vara glad att de inte körde omkull så jag såg det, det hade inte varit något vidare roligt att bevittna.

Ett annat exempel på idioter (bokstavligen) på EU-moppe råkade jag ut för i våras. Två yngre killar på en eu-moppe åkte bakom mig på 50-väg, troligen gick moppen fortare än 50 eftersom de kom ifatt mig och jag höll ~50. I en trevägskorsning längre fram så ska bilen framför mig svänga av till vänster och jag ska fortsätta rakt fram så jag stannar bakom den framförvarande bilen som väntar på att de mötande bilarna ska passera så han kan svänga. Ungarna på moppen vill däremot inte vänta. Eftersom jag står långt till höger och det inte finns någon vägren så finns det inte mycket mer än en halvmeter asfalt tillgodo och utanför asfalten lutar det rätt brant neråt i en grus/grässlänt. Ungarna på moppen försöker självklart klämma sig förbi... och misslyckas. Nu hade jag dock lite tur så de körde inte in i bilen utan de drog iväg nedför slänten rakt ner bland små buskar och högt gräs. Förhoppningsvis tog det lite tid för dem att dra upp moppen därifrån...

3. Folk som kör ojämnt. Att någon kör konstant sakta är i sig inget större problem, men när farten pendlar mellan 60 och 120 på 90-väg så blir jag en aning irriterad. Oftast så går det i 60-70 så fort det kröker eller de får möte och så fort det finns ett tillfälle att köra om så är de snart uppe i 120 så man inte kan köra om på något vettigt sätt. Fartpendlarna kör gärna med ett hjulpar på mittlinjen.

4. Mörkrädda personer. Här finns det två kategorier. Antingen kör de väldigt sakta, ofta kombinerat med fartpendling eller så kör de konstant med helljus (och ett par extraljus) på. De som inte bländar av brukar dock göra det efter ett par blink med helljuset (att glömma är mänskligt), det finns dock en del som skiter i det och bländar av på tok för sent eller inte alls.

Bland det värsta jag varit med om vad det gäller fartpendlande mörkrädda mittlinjesslickare hände tidigare i höstas. Det var mörkt (duh) och regnade så det var ordentligt svart ute. Det svängde ut en bil (volvo 850 vill jag minnas) en bra bit framför oss, runt 500 meter eller mer vilket är fullt tillräckligt på en 90-väg. Den som körde den bilen hittade av någon anledning varken gaspedalen eller spaken till helljuset utan tog det väldigt försiktigt och körde med halvljus trots att det inte var några mötande bilar. Eftersom det var en kurva inte så mycket längre fram så var det inte läge att köra om utan det var bara att hålla sig på lagom avstånd bakom och vänta på ett lämpligt omkörningstillfälle. Fort gick det inte och mittlinjen var nånstans mitt under bilen trots att det kom mötande bilar. Nån kilometer senare så gjorde föraren nog bland det dummaste jag sett på länge, det var en busshållplats och där skulle han stanna... eller? Föraren bromsade (ingen blinkers), svängde in och svängde ut igen inte många meter framför oss. Eftersom det var fritt från mötande trafik så var det bara att slänga sig ut i vänsterfilen och köra om. Tydligen hittade han helljuset då och så länge vi hade honom bakom så hade vi hans helljus i backspeglarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Man blinkar aldrig med helljuset, om dumjävlarna inte bländar av så slår man på 3st. Hella 3000 och väntar tills dom slår av sina.

Men jo, mörkräddhet + ojämn körning är nog fan det värsta som finns näst efter broccoli.

Permalänk
Testpilot

Cyklar fram och tillbaka till jobbet varje dag och blir så trött på folk som kör med blinkade cykellysen. Vanligast verkar vara att man av nån anledning väljer blinkläget på bakljuset istället för det fasta men har även sett folk som kör med blinkande framlyse, är dom helt dumma i huvudet?

Man kan inte tänka så långt att om det hade det varit lagligt att köra med blinkade lyse borde det finnas bilar som har det? det finns ju en anledning till att bara utryckningsfordon och liknande får använda det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Idag skulle farsan, morsan och jag upp till IKEA i Älmhult. Vi körde från Sölvesborg.

Det var relativt lugnt och inte mycket trafik på vägen upp, men sen kommer vi till korsningen där man svänger på dubbel/singel vägen (som kommer från Kristianstad).

I kurvan, innan korsningen så står det en bil (eller något) med heljus på 4 extra ljus. Vi blev helt blinda och hade en bil framför oss och vi höll på att köra av vägen. Jag hatar verkligen när folk gör så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Cyklar fram och tillbaka till jobbet varje dag och blir så trött på folk som kör med blinkade cykellysen. Vanligast verkar vara att man av nån anledning väljer blinkläget på bakljuset istället för det fasta men har även sett folk som kör med blinkande framlyse, är dom helt dumma i huvudet?

Man kan inte tänka så långt att om det hade det varit lagligt att köra med blinkade lyse borde det finnas bilar som har det? det finns ju en anledning till att bara utryckningsfordon och liknande får använda det.

Varför stör du dig på det? Jag tycker det är mycket enklare att upptäcka cyklister med blinkande lysen, så jag ser det som något positivt eftersom jag helst inte vill köra ihjäl någon. Cyklister som cyklar i mörkret utan lysen däremot, där har vi något att störa sig på..

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Häromveckan en kväll så råkade jag på en mörkrädd en, puckot stod parkerad (vilket jag inte såg direkt utan trodde det var en mötande) med helljusen+några extraljus tända och vägrade att blända av trots x antal blinkningar från mig. När jag slutligen blev förbannad pga att jag knappt såg vägen och tvingades krypa fram i ca 40 för att kunna hålla mig på vägen så vräkte jag på mina lysen vilket fick det parkerade puckot att inse att det nog var läge att blända av. I princip just när jag skulle köra förbi så bländar fanskapet av vilket var YTTERTST frustrerande, bilen ifråga var en pickup med skåp bakpå och antingen en skäggig dam som förare eller en skäggig karl (gissar på den sistnämnda då skäggiga damer är mer sällsynta).

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för nån idiot som låg i 20 hela vägen genom stan. Min hastighetsmätare gjorde inte utslag ens. Höll på att bli galen. En sträcka som normalt tar 4 minuter att köra tog 10.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag råkade ut för nån idiot som låg i 20 hela vägen genom stan. Min hastighetsmätare gjorde inte utslag ens. Höll på att bli galen. En sträcka som normalt tar 4 minuter att köra tog 10.

En preliminär teknisk analys visar att du kan ha förlorat så mycket som 6 minuter på detta

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Varför stör du dig på det? Jag tycker det är mycket enklare att upptäcka cyklister med blinkande lysen, så jag ser det som något positivt eftersom jag helst inte vill köra ihjäl någon. Cyklister som cyklar i mörkret utan lysen däremot, där har vi något att störa sig på..

Blinkande lysen stör och gör så att man tappar koncentrationen på övriga trafiken, det är lag på fasta lysen och då ska man banne mig använda det också.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
En preliminär teknisk analys visar att du kan ha förlorat så mycket som 6 minuter på detta

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Såg igår en man i 35-40 års åldern som körde mot rött inne i stan här i Stockholm. Det var inte så stor trafikintensitet så han ansåg att det var OK att köra mot rött.

Vad tänker folk med egentligen? Om det är rött så ska man stanna och inte åka och bryta mot en regel.

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sWe. Titus^
Såg igår en man i 35-40 års åldern som körde mot rött inne i stan här i Stockholm. Det var inte så stor trafikintensitet så han ansåg att det var OK att köra mot rött.

Vad tänker folk med egentligen? Om det är rött så ska man stanna och inte åka och bryta mot en regel.

Tycker man ser folk som kör mot rött mest hela tiden, senaste veckorna har jag även sett två polisbilar köra mot rött då de inte varit på utryckning, man börjar ju undra.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Någon nämde folk som inte klarar av att blända av...
I förrgår var jag på väg till Ica för lite skön storhandling då någon gled ifatt mig på en 70-väg med helljusen i full gång.
Jag övervägde ett par seunder att vara jobbig och bromsa lite, alternativt tända dimmbakljusen då jag blev en aning bländad via backspeglarna. Men jag lät bli.
I nästa korsning skulle jag svänga av, personen bakom skulle tydligen rakt fram.
Bilen bakom mig visade sig vara en polisbil?
Jag blev lite lätt förvånad. Och även rätt glad att jag inte beslutade mig för att vara störig

Permalänk
Medlem

För ett tag sen körde jag på motorvägen, var 90 på just den sträckan, det var torrt och lite trafik så jag brände på i 120 eller 125 (denna väg har varit 110 länge då den klarar det men nu har de bytt till 90 medan de byggde klart en ny påfart på sträckan, men nu när arbetet e klart har de inte bytt tillbaka ännu). Då kommer en bil och lägger sig sjuukt nära och bländar mig. Undrar vem det kan va, då ser jag att det är en polisbil, så jag kör in i högerfilen och saktar ner och väntar på att de ska dra på blåljus och ta mitt kort. Blev dock förvånad när polisbilen inte under utryckning bränner på stort och kör upp i säkert 160 och försvinner snabbt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Man blinkar aldrig med helljuset, om dumjävlarna inte bländar av så slår man på 3st. Hella 3000 och väntar tills dom slår av sina.

Men jo, mörkräddhet + ojämn körning är nog fan det värsta som finns näst efter broccoli.

Du gör dig trafikfarlig, bara för att jävlas tillbaka?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
För ett tag sen körde jag på motorvägen, var 90 på just den sträckan, det var torrt och lite trafik så jag brände på i 120 eller 125 (denna väg har varit 110 länge då den klarar det men nu har de bytt till 90 medan de byggde klart en ny påfart på sträckan, men nu när arbetet e klart har de inte bytt tillbaka ännu). Då kommer en bil och lägger sig sjuukt nära och bländar mig. Undrar vem det kan va, då ser jag att det är en polisbil, så jag kör in i högerfilen och saktar ner och väntar på att de ska dra på blåljus och ta mitt kort. Blev dock förvånad när polisbilen inte under utryckning bränner på stort och kör upp i säkert 160 och försvinner snabbt

Hehe jag har varit med om ungefär samma sak och höll på att skita ner mig när jag såg vilka det var som låg bakom mig när jag ångade på i 140 på motorvägen. Men de körde bara förbi och försvann mot solnedgången De kan ju ha bråttom nånstans även om de inte tänder blåljusen och då skiter de lyckligtvis i oss fartsyndare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Hehe jag har varit med om ungefär samma sak och höll på att skita ner mig när jag såg vilka det var som låg bakom mig när jag ångade på i 140 på motorvägen. Men de körde bara förbi och försvann mot solnedgången De kan ju ha bråttom nånstans även om de inte tänder blåljusen och då skiter de lyckligtvis i oss fartsyndare

snuten får nu mera köra forfort utan blålyse har jag för mig. dock underliget som sagt. de kollade väl någon bil och tog regg nummret o körde en snabb koll hittade de inget brydde de sig itne utan tar er nästa gång istället;)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
snuten får nu mera köra forfort utan blålyse har jag för mig. dock underliget som sagt. de kollade väl någon bil och tog regg nummret o körde en snabb koll hittade de inget brydde de sig itne utan tar er nästa gång istället;)

De hann ju ikapp mig när jag låg i 140 och när de körde om mig drog de på ganska ordentligt så förmodligen var de på utryckning men kände inte att de behövde blåljusen för att ta sig fram.

De har faktiskt tagit mig med lasern vid ett senare tillfälle, så nu är vi kvitt

Och ontopic vill jag dela ut dagens smocka till idioten som svängde ut några meter framför mig när jag var på väg hem från jobbet idag. Lär er att se er för INNAN ni svänger ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Du gör dig trafikfarlig, bara för att jävlas tillbaka?

Om dom inte bländar av så ser inte jag ett skit. Om jag slår på mina helljus så motverkar det effekten av deras helljus tillräckligt mycket för att jag ska kunna se vart vägjäveln tar vägen och om det är någon tomte ute och går på sidan av vägen, eller om det skulle hoppa upp ett rådjur eller så.

Men det är uppenbarligen enbart jag som gör fel i situationen, och det är bara synd om dom andra som bryter mot lagen på samma sätt som jag gör. Finns det något sätt att ta reda på i vilken situation man inte behöver blända av förresten? För det skulle ju vara trevligt att kunna slippa blända av vid möten. Är det storleken på bilen som spelar in? Märke/modell? Färg kanske?

Du kan ju återkomma och berätta så jag vet när jag måste blända av (jag kör en VW Golf IV, 1.6L utan något utrustningspaket, 'jazzblå' heter färgen). Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
En preliminär teknisk analys visar att du kan ha förlorat så mycket som 6 minuter på detta

Det är 6 minuter för mycket när man som jag har tajmat det exakt för att gå in på jobbet 08.45 exakt

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Om dom inte bländar av så ser inte jag ett skit. Om jag slår på mina helljus så motverkar det effekten av deras helljus tillräckligt mycket för att jag ska kunna se vart vägjäveln tar vägen och om det är någon tomte ute och går på sidan av vägen, eller om det skulle hoppa upp ett rådjur eller så.

Men det är uppenbarligen enbart jag som gör fel i situationen, och det är bara synd om dom andra som bryter mot lagen på samma sätt som jag gör. Finns det något sätt att ta reda på i vilken situation man inte behöver blända av förresten? För det skulle ju vara trevligt att kunna slippa blända av vid möten. Är det storleken på bilen som spelar in? Märke/modell? Färg kanske?

Du kan ju återkomma och berätta så jag vet när jag måste blända av (jag kör en VW Golf IV, 1.6L utan något utrustningspaket, 'jazzblå' heter färgen). Tack på förhand!

Ge en schysst signal till dom, så de förstår och bländar av. Folkvett och sunt förnuft. Bländar de inte av, så har du fortfarande inte rätt att ta till egna metoder och göra det hela mer trafikfarligt. Det bästa, och enda du bör göra är att signalera. Jag sitter inte och försvarar "dom" direkt, de gör ju fel. Utan jag bara försöker begripa varför det finns bilister som blir aggressiva och tänder till direkt, och gör minst lika mycket fel som en slags hämndaktion.

Nästa tillfälle kanske det är du som glömmer bort dig, eller är sen, och hamnar i en vinkel där du faktiskt bländar en långtradare. Han blir sne, och slår på sina "hella burnbitch 4000". Förstår du var jag vill komma?

Ett tips också, lägg ner attityden om du inte vill tas för en idiot på fler ställen än i trafiken.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower