Leveransproblem på Komplett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanTorell
så varför skall en månads dålig leveranstid pga överbelastning och ombyggnad göra så att du tycker det är ett skitföretag och aldrig tänker handla där igen? :/

Om det var riktat till mig så har jag aldrig skrivit att jag inte tänker handla där igen, däremot som någon skrivit tidigare här så kommer jag ta mig en seriös funderare nästa gång det ska beställas.

För att besvara din fråga om dålig lev. tid pga div. så menar jag att på det sätt man blir behandlad blir ens tycke. Hade jag i mitt läge fått information på ett lite bättre sätt hade jag haft en mer positiv attityd till dem. Just nu har jag attityden att "det är omöjligt att säga när dina varor kan skickas". Har de verkligen så dålig koll just nu då är det ju mer skrämmande att jag har placerat mina pengar där än vad det är "synd" om dem.

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Komplett.se

Hej,

Jag har nu läst igenom tråden och kan givetvis förstå den frustration som uppkommit. Det är inget att sticka under stol med att vi har haft problem – och att problemen blev betydligt större än vi hade väntat oss. Vi vill alltid ha en sådan öppenhet mot kunderna att man skall ha tillräckligt med information om leveranssituationen innan man lägger sin beställning. Här har vi brustit denna gång. Om man ser på det hela i backspegeln så borde vi agerat annorlunda. Informationen kom upp på siten när vi inte kunde hålla normala leveranstider. Den ligger där fortfarande tills vi återgår till normalnivå.

För att ni lättare skall förstå vad det är som orsakar problemen och även varför vissa ordrar går iväg snabbare än andra, så vill jag ge en redogörelse för detta.

Komplett har under sommaren genomgått en större automatisering av delar av lagret. Detta innebär att en stor del varor flyttats in i ett robotsystem som plockar mindre varor för oss. Detta inkluderar bland annat processorer, minnen mm. Vi bygger nu för framtiden och en ännu bättre logistiklösning som skell ge våra kunder flera stora fördelar, varav två av de mest tydliga är:
1) Snabbare och mer precisa leveranser.
2) Plats på lagret för fler varor och framförallt då artiklar med mindre storlek/volym. Detta innebär att vi kan hålla ett bredare sortiment på lager.

Systemet har provkörts i testmiljö, men vissa problem blir man inte varse om förrän man drar igång det hela live. Ett av problemen vi haft är att samköra den ”gamla” delen av lagret med det ”nya” automatiserade robotsystemet. Detta har yttrat sig i följande scenarios.
a) Ordrar som innehåller kombinationer av produkter i det nya robotiserade lagret och ”vanligt” lagerplock tar generellt sett längre tid att leverera.
b) Ordrar som innehåller ett fåtal produkter och då helst produkter från endast en lagerdel har generellt sett gått iväg snabbare.

Det finns undantag, men detta beskriver vår situation just nu. För att förtydliga: om en order går snabbt att plocka, dvs punkt b), innebär inte detta en långsammare hantering av punkt a). Även produktionen av stationära datorer har under perioder blivit lidande eftersom det skall plockas varor från de två olika lagerdelarna innan byggnation.

Det jag vill betona är att vi har fullt fokus på att försöka lösa problemen snabbast möjligt. Intern samt externt inhyrd personal och konsulter jobbar dygnet runt för att få denna satsning 100% fungerande. Vi är fullt medvetna om att snabba leveranser är en mycket viktig faktor när man väljer komplett.se som leverantör. Jag hoppas och tror att ni som känner komplett sedan tidigare har förtroende för att vi gör allt allt i vår makt för att lösa situationen snarast.

Vill även avsluta med att säga att hela management-gruppen i Komplett står bakom det jag skriver ovan och att vi beklagar den senaste tidens logistikproblem. Vi hoppas att ni har en förståelse för vår situation och att ni som påverkats kan bli nöjda komplett-kunder igen.

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Är lite smått nyfiken på att veta hur lång tid det tar att plocka ihop saker och sen skicka dem. Enligt beställningen så har det plockats i snart tre dagar, det måste vara ett mäkta stort lagar Komplett har införskaffat.

OBS! Ironiskt inlägg från en lite småtrött Komplett kund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanTorell
SCZ

Har du ens läst pressreleaserna eller talar du bara från "egen information" ?

I pressreleaserna står det klart och tydligt att när systemet är färdigt så kommer komplett att kunna sköta ordrar 50% snabbare än tidigare. Dvs. VÄLDIGT fort då komplett redan innan var en av de snabbaste.

Komplett får in ca 1.5 ordrar varje minut, dygnet runt, 7 dagar i veckan, 365 dagar om året. Du kan ju räkna på hur många det är.
Varför det blev kaos var för att det blev 73% (osäker. läste något sånt någonstans) ökad försäljning och det var komplett inte förberedda på.

Tror du att dom köper ett "robotsystem" för flera 10tals miljoner för att det är lönsamt eller? du snackar helt i nattmössan. det är enbart för att det skall gå fortare, slippa humana fel m.m.

Jag hoppas att du inte jobbade med något som hade med deras ekonomi att göra. Då är det ju ett under att de fortfarande står på benen.
"Egen information"? utveckla tack. Jag talade mest från en företags ekonomiskt vinkel. självklart så går man inte ut i ett pressmeddelande och säger att ursäkta våra förseningar men vi håller på och bygger ut så att vi kan tjäna mer pengar på er.

Vilket företag skulle köpa något som inte är lönsamt för dem? Om du är allvarlig och tror att det nya systemet inte är lönsamt så tar du miste. Det är väldigt få företag som kan slänga ut "10tals miljoner" som du säger på ett system som inte är lönsamt. Komplettt är INTE ett av dessa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanTorell
Dessutom inte när man meddelar det klart och tydligt i BOLD textstil mitt under flashbannen MITT i sidan. Vad kräver du?

Att det hade funnits där överhuvudtaget (den 23/8 då det inte fanns någon info) eller att man hade kunnat informera om det snabbt efter att man märkt den högen ordrar man då troligtvis satt på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanTorell
bara så du vet så får du inte dina varor innan veckans slut pga ombyggnad". Hur många beställningar tror du skulle kommit in då? Du får ju använda sunt förnuft.

Men snälla du, ett företag tjänar alltid på att vara direkta från början. Varför inte gå ut till kundservice och säga ut dem att meddela alla kunder att minst 2 veckors förseningar är att vänta, om sedan ordern inte tar så lång tid så blir kunden bara glad och tycker bra om företaget. Om det tar 2+ veckor så har man från företagets sida sagt det fån början och det räcker oftast för kunder för att man ska godta eventuella förseningar.

Om man som nu inte får ordentlig information från kundservice utan halv vaga svar och ohållbara löften så förlorar bara företaget på det i längden.

Edit* Som förklaringen ovan av Sebastian, Ut med en sådan förklaring på en gång då kan jag garantera att en stor del av de som avbeställde hade stannat.

Permalänk
Medlem

Någonting måste ju ha gått katastrofalt snett. De kan aldrig ha räknat med problem i denna storleksordning. Har de räknat med det så är det ännu värre.

Några dagar kan man faktiskt vänta på att en order ska skickas, men inte veckor. Inte hos en sådan stor och välrenomerad butik.

Oavsett nybyggnationer och problem eller inte!

Det minsta de skulle kunna göra är att uppgradera sändmetoden till något snabbare om nu kunden inte valt det snabbaste redan.

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

Ännu värre är det som återförsäljare till Komplett då man har en massa stillastående ordrar som kunder i sin tur väntar på.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk

Ringde och frågade dom att om jag beställer ett grafikkort idag till deras hämtbutik i malmö, om jag då kan hämta de imorrn så fick jag svaret att de skulle dröja 2 veckor.

Så runt dom tiderna har dom alltså nu.
Jag beställde självklart inte. Ska åka till datorbutiken imorrn o köpa istället

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Komplett har Sveriges bästa leveranstider, bara att inse. Ni som varit så inv. och beställt på något krångligt sätt.

Har aldrig haft längre väntetid än ~3 dagar ( om varan funnits på lager samt det inte varit helg emellan ).

Ska ni klaga på sega leveranstider och allt annat värdelöst hos ett företag ska ni söka upp datorbutiken.

Permalänk
Medlem

Ugh ja

Beställde nya dator saker i torsdags (1vecka sedan).. Tänkte.

Billigt
Och jag får det nog på tisdag.
men ordern var öppen till onsdag

Och igår eftermiddag (onsdag) står det
Orderstatus: Släppts för plock

Då tänkte jag positivt. Dom skickar nog det idag på morgonen "torsdag" så får jag det imorgon.
Men nu ska jag vänta en hel helg till. Och om dom inte skickar det imon blir jag sur.. Behöver verkligen sakerna. Betalt med Visa och allt för ~4500kr

Riktigt surt, Men allt var ~250kr billigare på komplett imot datorbutiken... Men skulle kunna betala det om det kom snabbt.

Nyheten kom ju ~30e efter jag beställde och betalt.. >_< Den låg ju inte direkt på första sidan så man såg det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Ugh ja

Beställde nya dator saker i torsdags (1vecka sedan).. Tänkte.

Billigt
Och jag får det nog på tisdag.
men ordern var öppen till onsdag

Och igår eftermiddag (onsdag) står det
Orderstatus: Släppts för plock

Då tänkte jag positivt. Dom skickar nog det idag på morgonen "torsdag" så får jag det imorgon.
Men nu ska jag vänta en hel helg till. Och om dom inte skickar det imon blir jag sur.. Behöver verkligen sakerna. Betalt med Visa och allt för ~4500kr

Riktigt surt, Men allt var ~250kr billigare på komplett imot datorbutiken... Men skulle kunna betala det om det kom snabbt.

Nyheten kom ju ~30e efter jag beställde och betalt.. >_< Den låg ju inte direkt på första sidan så man såg det.

oj 1 vecka bara ....man får nästan gratulera ..kunde ha varit värre, 2-3veckor

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
Beställde i tisdags, betalade med visa. I går kom paket fast som postförskott. Så det verkar som de har allvarliga problem just nu. Bara jag får tillbaka mina 4000kr jag fick betala för att hämta ut paketet så är jag nöjd.

Så du ska få paketet gratis?
Det var inga dåliga krav:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Ringde och frågade dom att om jag beställer ett grafikkort idag till deras hämtbutik i malmö, om jag då kan hämta de imorrn så fick jag svaret att de skulle dröja 2 veckor.

Så runt dom tiderna har dom alltså nu.
Jag beställde självklart inte. Ska åka till datorbutiken imorrn o köpa istället

shit så det är så illa, från 1 dags leverans till butikerna till en 2 veckor nu, inte lär jag heller handla nu då vilket är synd då komplett alltid är nummer 1 för mig.

Permalänk

HazZarD

vänta tills lagerproblemen är över då så slipper du bli drabbad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Så du ska få paketet gratis?
Det var inga dåliga krav:-)

Ville ju ha tillbaka postförskottskostnaden, hade redan betalat med visa. Efter kontakt med ekonmiavdelningen på komplett så hade jag pengarna på mitt konto dagen efter, en eloge till komplett!

Permalänk
Medlem

Väntat en vecka nu och varorna har inte ens packats. Nu är väl en vecka ganska milt men när komplett inte ens kan ge mig en uppskattning när grejjerna ska skickas så börjar jag fundera på att avbeställa.

Permalänk
Medlem

Beställde igår 3 dagar tar det för innan dem kan skicka det står det. Vilket betyder att det kommer att dröja minst 3 dagar kanske en vecka. Det här kommer ta 2 veckor minst.... Kan lika gärna ta sparkcykeln från sthlm och hämta grejerna där går fan fortare... Mycket dåligt ett utav nordens största företag ska fixa det här utan förseningar.

Någon som är på lira bf2? Baserapa usa båten på wake typ 12 pers?

Permalänk
Medlem

Beställde igår 3 dagar tar det för innan dem kan skicka det står det. Vilket betyder att det kommer att dröja minst 3 dagar kanske en vecka. Det här kommer ta 2 veckor minst.... Kan lika gärna ta sparkcykeln från sthlm och hämta grejerna där går fan fortare... Mycket dåligt ett utav nordens största företag ska fixa det här utan förseningar.

OT nån som är på lira bf2?

Permalänk
Medlem

Talade med komplett nu, tänkte höra om de skulle kunna visa goodwill mot mig som kund med ev. gåva i form av snabbare leveransmetod etc.

Ingen som helst möjlighet hade de att göra något. Inte ens snabbare leveransmetod när de väl får till att skicka min order.

Samtalet avslutades med att det kommer ta "minst" en vecka till innan det skickas.

Det tog inte många sekunder efter det samtalet till jag avbeställde skiten!

Säg vad ni vill om varför det blivit så här men det finns ingen i samma situation som skulle tycka detta var ok.

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

Avbeställde min order nu och beställde allt från datorbutiken istället.
Känns värt att betala de 200 kr extra för att få ett datum när man får grejjerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Avbeställde min order nu och beställde allt från datorbutiken istället.
Känns värt att betala de 200 kr extra för att få ett datum när man får grejjerna.

Lätt! beställde samma prylar från andra ställen och landade på 100:- mer (då valde jag dock expresslev.).
Så inte blev det så mycket farligare.

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk

Vecka 35 gjorde jag följande:
Jag beställde ett objektiv till min kamera.
Levererades till hämtbutik blixtsnabbt.

Jag retunerade ett moderkort på garantin (rasade efter 3 dagar).

Det nya skulle dröja då robotlagret inte riktigt fungerade, typ inte alls.
Har jag tur får jag det i mitten/slutet av vecka 37...

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Huga, själv ska jag skicka tillbaka ett moderkort på RMA till komplett, men enligt telefonsupporten så är RMA lite högre prioriterat...tar det flera veckor blir jag iiiiiinte glad

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Skulle lätt avbeställa nu om det inte stog. Packning påbörjad + att jag redan betalt. Var dyra saker med så det är inget jag kan lägga ut igen för att vänta på kompletts tillbaka betalning.

Men Dom har packat mina varor nu i 48h. 3 Saker inte sååå stora.
Och att saken jag beställde hade 4 i lager och 0 i lager när min ändrades till packning påbörjad.
Aja får kämpa med seg dator tills det kommer då. (Minnen pajjat, bluescreen och saker)

Permalänk
Medlem

Var glad att dom började packa...
Väntade 2 veckor innan jag avbeställde och då hade mina varor inte gått till plock än.

Permalänk

någon som beställde runt den 24:e och hamnade i den långsamma "kön" som börjar få sina saker eller iallfall fått en annan status än bekräftat?

skulle vara roligt o veta ungefär hur de ligger till...orkar inte vänta 1 vecka till..men om det bara handlar om ett par dagar nu så känns det onödigt o avbeställa om man inte nu gör det av ren princip sak....aldrig mer därifrån iallafall..de kunde ha lite "goodwill" o bjuda på frakten. de har blivit för storaoch fått storhetsvansinne, hoppas de går i konkurs i framtiden och att det nya system kostade riktigt mycket pengar och installera

Permalänk
Medlem

Gjorde min nya beställning på DustinHome, kl 15:00 på fredag eftermiddag, diverse produkter och vips kl 15:30 hade jag kollinumret i mailen!

EDIT: Inte nog med det, ser att den sorterats också vilket betyder att det är på väg, helt otroligt!

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

Det är min uppfattning om Dustinhome också bara +, finns det i lager så levereras det dagen därpå.
Tyvärr har de inte alltid de produkter man vill ha, så jag beställde från Datorbutiken denna gång, beställde på måndag före lunch lev. på fredag, söliga på besvara mail också.
Nu ska jag testa hur det funkar med garantifrågor på Dustinhome också, hoppas det funkar lika bra.

Permalänk
Medlem

så om det står som status "bekräftad" så har dom inte ens påbörjat packningen??

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Nej det betyder bara att din beställning är bekräftad inget annat.

Permalänk

Jag väntar på ett nytt moderkort då det förra dog efter tre dagars tjänst.

Jag måste säga att Kompletts returförfarande fungerar bra.
Det tog inte lång tid att få ner kortet eller få det undersökt.
Det går att få svar snabbt via telefon eller mail.

Att få ett nytt kort verkar ta lite längre tid.

Då jag pratade med dem via telefon trodde de att det kunde komma iväg under senare halvan av v37.
Samma dag fick jag ett mail.

"Moderkortet blev klart igår, så den väntar i dagsläget på att plockas. Vi har
för tillfället väldigt stora förseningar på lagret när det gäller att plocka
produkter. Vi har skrivit väldigt mycket på hemsidan om detta, och berättat vad
allt beror på, men tyvärr så kan vissa ordrar som kommer från lagret ta runt 2
veckor innan de skickas."

Och då är vi inne i vecka 38 innan det skickas (?).

Jag vet att jag är lite otålig men jag har en ny fin dator som väntar på att få tillbaka sitt moderkort...

Det kan inte vara så kul att sitta i växeln på Komplett och det är ju inte deras fel heller.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....