Permalänk
Medlem

Fast lokalt IP på linksys?

Hejsan, har en Linksys WRT54GL. Går det att tilldela fasta lokala IP-nummer? Som det är nu måste jag styra öppna portar till mitt ip hela tiden, varje dag iaf.

Jag har testat att ställa in ett ip själv på mitt nätkort, men då fungerar inte uppkopplingen, det går inte att mata i att den ska hämta dns själv och den ändras ju också så det är meninslöst att skriva i manuellt. Någon som vet hur jag löser frågan?

Visa signatur

Jag har en vit burk, med 2 knappar, 2 lampor och mugghållare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hur mer menar du?.. klart du kan sätta fasta ipadress på dina datorer och att det ska funka då..

tja inte skrev ja in önskad dns själv sist ja satt vid en wlanrouter...

Permalänk
Medlem

det går alldeles utmärkt.
bara att binda en IP adressen ihop med datorns mac adress, så får datorn samma IP varje gång den ansluts till nätverket.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Det finns några olika lösningar på vad jag tror är problemet:
-Sätta statisk IP på datorn (så länge det är en adress utanför DHCP-scopet). Du kan ange routerns adress, då den kör en DNS-proxy. Om jag minns rätt är 192.168.1.1 routerns default-adress, och .100-.199 är DHCP-scopet, så välj en statisk adress inom .2-.99, och ange 192.168.1.1 som både default gateway och DNS-server.

-Sätta en statisk DHCP-lease i routern, baserat på datorns MAC-adress.

-Använda UPnP för att öppna portar, vilket funkar med dynamiska adresser (klientprogrammet begär själv vilka portar som ska öppnas, de flesta nyare program klarar detta).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Tack Stack, visste inte att dnsén skulle vara routerns ip. Ska testa detta nu.

Visa signatur

Jag har en vit burk, med 2 knappar, 2 lampor och mugghållare.

Permalänk
Medlem

Jag har löst det genom att isntallera ny mjukara i min linksys där man kan ställa inte att den inte ska släppa ipadresserna. Kommer dessärre inte ihåg ar jag hittade den.