Permalänk

Uppkörning om 4 timmar

Tjena!

Dagen är kommen för körkort, och jag tänkte kolla här om man kan få lite tips. Jag skulle även vilja veta vad Ni kuggat på så jag vet att jag inte ska göra det ni gjorde.

Kontroll av fordon, ifall ni fick göra det, vad är det man ska kolla?.

Alla tips är välkommna!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Jag kuggade inte, men ett tips är att visa dig säker i trafiken. Tveka inte, har du börjat att köra så kör på. Lika så vid acceleration gör det med bestämdhet (utan att vara rally-calle). Ett sista tips är att kolla mycket i bakspeglarna (vrid på huvet så att han ser att du tittar, snegla inte. Och för guds skull blinka och titta över axeln när du startar från vägkant.
Det var nog allt som jag kunde komma på så här spontant.
Lycka till!

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Medlem

Under första uppkörningen som jag kuggade så fick jag öppna huven och identifiera småsaker som vart man fyller på olja, bromsvätska osv. Det gick bra. Sen ville dom att jag skulle kolla bromsarna och styrservon, det gick också bra.

Under själva körningen så var jag lite stressad men körde lugnt ändå, men under nån sväng så tittade jag inte åt båda hållen så kuggade jag. Det var för att jag var stressad och inte ville stanna för länge...

Andra gången gick det bra och jag fick kortet.

Mitt tips till dig är;
Ta din tid, ta det lugnt, håll ögonen på vägen, alla hörner och kanter och kör lugnt men bestämt. Kolla spegeln hela tiden, det tycker dom om. Det viktigaste är nog att du tar det lugnt och inte stressar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Mina tips;

Ta det lugnt
Ta god tid på kontrollen av bilen (maska lite) detta gör att istället för 45 minuter kanske du bara behöver köra i 35.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
Mina tips;

Ta det lugnt
Ta god tid på kontrollen av bilen (maska lite) detta gör att istället för 45 minuter kanske du bara behöver köra i 35.

Ok, tack för alla tips!
Men grejjen är den, jag kan Inget om bilen och dess innehåll.
Vätskor och sånt, jag har ingen aning vart allt det ligger.
Tips?.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

skall du kolla spolarvätska så brukar den behållaren sitta vid höger framlampa (om du sitter inne i bilen blir det höger. vänster om du står framför bilen osv) för det mästa.
bromsolja brukar du ha framför förarsätet sett om du kollar i motorrummet.
oljan har du oljestickan som oftast sitter vid kanten på motorn. är inte svårt igentligen. kylarvatten kollar jag genom att öppna kylarn (om inte motorn är för varm) och sen klämma ett par gånger på kylarslangen för att pumpa vatten genom kylsystemet och på så vis se om det kommer upp nått vatten ur locket.

Lycka till med! är det nått mer så säg till.

MVH

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

Lite andningsövningar före kan vara bra för att fokusera. Typ andas in djupt med näsan och låta luften vara kvar en stund tills du andas ut med munnen några gånger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kuggade ej men glöm ej att vara noga med backspeglar, ta det lugnt ... och kör INTE för sakta!

gl

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

Ok, nu jävlar....1 timme kvar.

Återigen, tack för tipsen.
Fan så nervös man är

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Lycka till
Ta det lugnt och kolla noga innan du kör ut från korsningar osv så ska det nog gå fint.

Permalänk

En sak till innan jag drar.

Hur är det i rondeller med blinkers?.
Svar fort!.
Ska man vänster har jag hört att man inte ska blinka vänster utan blink höger i mitten.

Hur är det igentligen?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Hur kan du inte ha gått igenom det, brukar man få göra med körskoleläraren... Men på en modernbil är allt uppmärkt rätt bra så ska inte vara några problem. Har du tillgång till en bil som kan kika under huven på gå och gör det och se om du kan lista vad vad allt står för. Eller googla Men annars som sagt, ta det lugnt och var uppmärksam! Följ skyltars beswkrivning även om du vet vart du ska och var noga med speglarna.

Edit: Angående rodeller har jag hört flera svar, personligen fick jag lära mig att vid infarten till rondellen är det som vid en vanlig korsning. Alltså höger blinka höger och vänster blinka vänster. Men när man passerat de avfarter men inte ska ut genom kolla man höger spegel och axel, blinkar höger och svänger ut... Viktigt också att man inte blinkar för tidigt, kan man också kugga på då folk kan tro att du ska av på en tidigare avfart...

Permalänk

Jag ska dra om 10 minuter, men överallt på internet säger folk olika om hur blinkers ska användas i rondell.

Hur är det igentligen?!.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Jag ska dra om 10 minuter, men överallt på internet säger folk olika om hur blinkers ska användas i rondell.

Hur är det igentligen?!.

Använd blinkers i rondell, annars kommer rondellhundarna att anfalla dig... Nej men helt ärligt använder du inte blinkers i rondell så skapar du bara dumma situationer. Om folk tror att du ska rakt fram fast du ska till vänster fast du inte blinkar etc. Och du ska så klart alltid använda blinkers om du byter fil i rondellen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Jag ska dra om 10 minuter, men överallt på internet säger folk olika om hur blinkers ska användas i rondell.

Hur är det igentligen?!.

Måste bara fråga vilken körlärare har du som ej berättat detta för dig?
Eller är det nerverna som spelar in?

Hoppas det går bra i allefall

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra, glöm inte att rapportera sedan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Måste bara fråga vilken körlärare har du som ej berättat detta för dig?
Eller är det nerverna som spelar in?

Hoppas det går bra i allefall

Heh, jag vet knappt själv och jag har haft kortet ett par år.
Eller jo, man blinkar väl höger som sades.

Satte visserligen inte min fot på körskolan, nånsin.

Ace'ade uppskrivning och uppkörning.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk

Jag citerar gubben jag körde med:
"Det var bedrövligt, du är underkänd"

Seriöst, att sätta mig som kört en gammal Nissan Micra som kan gemföras med en EPA-Traktor är ungefär som att sätta en nybliven mopedförare i en Boing 747.
Han beskrev körninging med ett ord, "bedrövligt", och det var det också.
Jag fattade inte ett dugg av vad jag gjorde. Växel, gas, broms, och för att inte tala om servo som jag aldrig använt, ush.

Så, nu överväger jag att lägga körkortet på hold under x antal år. För jag har helt enkelt inte råd med deras orealistiska priser, jag menar, 1450:- för att köra i 20 minuter?.
Nej, skaffa moped vetja.

Adjö.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Jag citerar gubben jag körde med:
"Det var bedrövligt, du är underkänd"

Seriöst, att sätta mig som kört en gammal Nissan Micra som kan gemföras med en EPA-Traktor är ungefär som att sätta en nybliven mopedförare i en Boing 747.
Han beskrev körninging med ett ord, "bedrövligt", och det var det också.
Jag fattade inte ett dugg av vad jag gjorde. Växel, gas, broms, och för att inte tala om servo som jag aldrig använt, ush.

Så, nu överväger jag att lägga körkortet på hold under x antal år. För jag har helt enkelt inte råd med deras orealistiska priser, jag menar, 1450:- för att köra i 20 minuter?.
Nej, skaffa moped vetja.

Adjö.

Nu låter jag säkert jättetaskig men det låter onekligen som du inte fått in feelingen för att köra bil än om det kändes på det sättet du beskriver det.

Visst känner man skillnad på att köra en gammal bil från 80-talet eller köra en modern bil men det ska inte påverka såpass mycket att man blir en sämre förare pga bilvalet.

Hoppas att du inte ger upp utan fortsätter övningskörandet!

Permalänk
Medlem

Hmm.. träligt.. Men tycker du själv att du borde få körkort om du inte kan hålla reda på koppling, gas, broms? Och att inte veta hur man blinkar i rondeller? Har du ens övningskört något innan.. eller försökte du få körkortet för så få tusenlappar som möjligt?

Jag rekommenderar att du tar in på en trafikskola. De har nästan alltid moderna bilar och kan ge dig bra tips.. Ta med din handledare i bilen så kan även han/hon få tips på hur man kan lära ut körningen.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Hmm.. träligt.. Men tycker du själv att du borde få körkort om du inte kan hålla reda på koppling, gas, broms? Och att inte veta hur man blinkar i rondeller? Har du ens övningskört något innan.. eller försökte du få körkortet för så få tusenlappar som möjligt?

Jag rekommenderar att du tar in på en trafikskola. De har nästan alltid moderna bilar och kan ge dig bra tips.. Ta med din handledare i bilen så kan även han/hon få tips på hur man kan lära ut körningen.

Jag skulle inte rekommendera trafikskola, pengar i sjön. Går att köra själv. Att lära sig köra bil handlar endast om vana, man måste vänja sig vid att köra, sen om du betalar massa pengar för att ha en gubbe bredvid dig eller har en förälder spelar mindre roll. Så länge denne förälder kan vara lite på och påpeka fel man gör är det samma sak. Jag tog 1 lektion bara för att jag tyckte det kunde va givande, meningslösare timme har jag aldrig haft.

Klarade för övrigt teorin och uppkörningen på första försöket. Lär dig bara köra mjukt och försiktigt med kopplingen osv, sen ser du till att komma ihåg att titta i speglar och över axeln osv så kommer det gå vägen. Du lär dig köra bil först efter körkortet är i plånboken, innan skall du bara veta hur du skall köra för att vara säker och få in vanan, känslan och automatiken kommer med tiden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv

"1450:- för att köra i 20 minuter?. "

Vart bor du? Här i skövde kostar 1 timme 500kr.

Permalänk
Medlem

haha, gött, mindre köer

Permalänk
Medlem

Vad var det du trodde egentligen då? Sätta sig bakom ratten på en bil utan några som helst förkunskaper och sen klara av en uppkörning?

Köp en teoribok, skaffa ett körkortsprogram på datorn och kör privat med någon, sen tar du lektioner tills körläraren anser att du är klar. Kör upp och klara det. Om du nu har klarat teoriprovet hur vet du då inte hur man ska blinka osv i en rondell?

En rondell är som en vanlig korsning, ska du vänster ut från en rondell så blinkar du vänster innan, observerar att du har väjningsplikt; håller till vänster byter till höger körfält och blinkar höger ut där du ska svänga ur rondellen. Naturligtsvis så kollar man alltid sidor bakåt och döda vinkeln.
Oavsett vad folk säger så blinkar man i en rondell. Det är för att underlätta för andra förare så dom vet vart du är påväg. Det ger mindre överaskningar.

Om du tänker dig en rondell som en klocka, du kommer in från kl 6 och ska vänster, du har innan lagt dig i vänster körfält och börjat blinka vänster i god tid. Nu kör du in i rondellen och är uppmärksam på väjningsplikten, när du kommer strax innan kl 12 så byter du körfält efter att du först tittat bakom och höger över axeln och blinkat höger. Nu är du klar att svänga av till höger.

Vid sväng och körfältsbyte så kan du tänka, blicken pilen filen.

Titta, blinka, sväng.

Finns ställen där du tex inte behöver använda blinkers, men det finns ingen anledning att inte använda det. Du slipper överraska andra trafikanter så fort du blinkar så vet dom att du kommer göra en sidoförflyttning av ditt fordon. Det är så mycket enklare för andra, det är väldigt viktigt speciellt vid en uppkörning att du visar tydligt för andra trafikanter vad din avsikt är. Úppsikt och position är något av det viktigaste saker snubben från vägverket tittar på.

Klarade min uppkörning på första försöket, han bad mig kolla allt jag kunde inne i bilen, sen fick jag backa runt hörn och parkera. Sen fick jag köra stadstrafik och enkelriktat, små och slingrig väg. Sen större landsväg. Sen körning mot mål och sist parkerade jag och fick körkortet.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
haha, gött, mindre köer

Haha rå optimisten
En annas död den andres bröd

Permalänk
Medlem

hört talas om körskola? jag skulle tex aldrig sätta mig i en 747:a med en "pilot" som lärt sig grunderna i en nissan micra. och av dina inlägg och frågor att döma känns det som att tom en sparkstötting är rena mordvapnet i händerna på dig. du säger själv att du inte kan någonting om själva bilen. hur f-n tror du då att du kan köra en eller ens få ett körkort? tur man bor där man gör så man slipper möta dig på vägen.

inte ens armen sätter vapen i hand på outbildat folk. (om man nu inte bor i en bananrepublik vilket vi inte gjorde sist jag kollade kartan).

inte ens NASA sätter en som bara flugit drake som barn att flyga sin shuttle.

bilen är ett vapen för outbildade förare. så lär dig vapenvården från grunden istället för att "chansa". att ta körkort medför ansvar och det handlar om att plugga,plugga och åter plugga. öva och nöta in precis allt från att kolla lamporna på bilen till att fickparkera i motlut. varva privat körning med körskola och teorikurser både på körskola och datorn. det finns bra program att ta hjälp av. att läsa teoriboken innebär inte att bara titta på bilderna.

tänk även på att den du kör privat med (din handledare) ska ha utbildning och papper på att han/hon är lämpad för ändamålet. kör du med en som inte har alla papper i ordning från trafikskolan och länsstyrelsen och ni hamnar i en kontroll så lär du få vänta ännu längre på att ta körkort.

sen så kan det nog bli bilförare av dig med en dag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Jag citerar gubben jag körde med:
"Det var bedrövligt, du är underkänd"

Seriöst, att sätta mig som kört en gammal Nissan Micra som kan gemföras med en EPA-Traktor är ungefär som att sätta en nybliven mopedförare i en Boing 747.
Han beskrev körninging med ett ord, "bedrövligt", och det var det också.
Jag fattade inte ett dugg av vad jag gjorde. Växel, gas, broms, och för att inte tala om servo som jag aldrig använt, ush.

Så, nu överväger jag att lägga körkortet på hold under x antal år. För jag har helt enkelt inte råd med deras orealistiska priser, jag menar, 1450:- för att köra i 20 minuter?.
Nej, skaffa moped vetja.

Adjö.

hehe inte lätt läs på lite innan och ut å kör bil

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, skit i körkortet och skaffa en bra moped.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

När man söker arbete brukar körkort vara en merit och om man lägger det åt sidan så får man börja från början igen. Dessutom gäller väl bara teoriprovet, halkkörningen etc en viss tid och sedan får man göra om dem?

Att du inte tillgång till bra bil är du inte ensam om, själv körde jag hemma med en volvo 240 diesel på 80hk, slöa dl modellen hade 100hk och vägde lite mindre. Så fort jag närmade mig 80km/h på en 90 eller 110väg så skrek morsan att jag varvade sönder bilen och den kunde koka. Nå alla ungdomar har inte tillgång till bil alls.
Jag som du var kass på att köra men det gick tillslut. Det jag menar med detta är att man inte skall tro att man är ensam att inte ha tillgång till en riktig bil.

Och då får man ta körlektioner visst är det dyrt, men det är det enda vägen. Sedan kan man göra det privat, man kanske känner någon som har en hyfsad ny bil och låter en köra för en bråkdel mot den kostnad som en körskola tar. Men vissa saker tillåter de såklart en inte göra med bilen som man får göra på körskolan, t.ex. starta i backar etc om man är dålig på det. (p.g.a. lamellerna)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Vad var det du trodde egentligen då? Sätta sig bakom ratten på en bil utan några som helst förkunskaper och sen klara av en uppkörning?

Köp en teoribok, skaffa ett körkortsprogram på datorn och kör privat med någon, sen tar du lektioner tills körläraren anser att du är klar. Kör upp och klara det. Om du nu har klarat teoriprovet hur vet du då inte hur man ska blinka osv i en rondell?

En rondell är som en vanlig korsning, ska du vänster ut från en rondell så blinkar du vänster innan, observerar att du har väjningsplikt; håller till vänster byter till höger körfält och blinkar höger ut där du ska svänga ur rondellen. Naturligtsvis så kollar man alltid sidor bakåt och döda vinkeln.
Oavsett vad folk säger så blinkar man i en rondell. Det är för att underlätta för andra förare så dom vet vart du är påväg. Det ger mindre överaskningar.

Om du tänker dig en rondell som en klocka, du kommer in från kl 6 och ska vänster, du har innan lagt dig i vänster körfält och börjat blinka vänster i god tid. Nu kör du in i rondellen och är uppmärksam på väjningsplikten, när du kommer strax innan kl 12 så byter du körfält efter att du först tittat bakom och höger över axeln och blinkat höger. Nu är du klar att svänga av till höger.

Vid sväng och körfältsbyte så kan du tänka, blicken pilen filen.

Titta, blinka, sväng.

Finns ställen där du tex inte behöver använda blinkers, men det finns ingen anledning att inte använda det. Du slipper överraska andra trafikanter så fort du blinkar så vet dom att du kommer göra en sidoförflyttning av ditt fordon. Det är så mycket enklare för andra, det är väldigt viktigt speciellt vid en uppkörning att du visar tydligt för andra trafikanter vad din avsikt är. Úppsikt och position är något av det viktigaste saker snubben från vägverket tittar på.

Klarade min uppkörning på första försöket, han bad mig kolla allt jag kunde inne i bilen, sen fick jag backa runt hörn och parkera. Sen fick jag köra stadstrafik och enkelriktat, små och slingrig väg. Sen större landsväg. Sen körning mot mål och sist parkerade jag och fick körkortet.

Ang blinkers i rondell så är det inte sådär det står i körkortsboken, men det är bättre att göra som du säger än att inte blinka alls. Egentligen ska man bara blinka innan man kör ut ur rondellen.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.