Permalänk
Medlem

alla nya bilar saknar blinkers har jag märkt...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
alla nya bilar saknar blinkers har jag märkt...

Helt sant, ju nyare bil, ju mindre blinkar dom.
Eller snarare ju dyrare bil ju mindre blinkande. Men det går ju hand i hand.

Sen måste jag säga att jag blir tokigt på folk som inte blinkar som dom ska i rondeller. Och folk är ju inte snälla när dom ser att man har gul väst på sig (håller på med A-kort)
Förstår mig inte på folk som ska jävlas med övningskörare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
...
Förstår mig inte på folk som ska jävlas med övningskörare.

Därför att det är kul...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Sammanfattar internet och speciellt swec perfekt!

Om personen ifråga är i förskoleåldern ja! Finns också en tydlig tendens att vissa som inte har något vettigt eller relevant att komma med i inläggen visar upp sin riktiga ålder med barnsliga kommentarer och ett IQ som är likvärdigt med en badbolls.

OT: Grattis Whalle.

Permalänk
Medlem

För mig gick det ungefär som för trådskaparen på första försöket.

Jag hade övningskört i flera år och var faktiskt riktigt trygg i min körning, men han jag körde upp med verkade vara nervklen..
Jag förstod redan när vi skulle lämna parkeringen att det här kommer att gå åt helvete.
Jag kollade som vanligt åt båda håll när jag skulle köra ut på vägen, men eftersom jag inte visade det med överdrivet kroppsspråk så verkade han tro att jag inte alls kollade utan bara chansade.. Han började nafsa efter handbromsen och var nära att dra i den.
Likadant var det hela tiden.

Efter körningen lät han som att han varit med om en nära döden upplevelse eller nåt..
Det blev inte godkänt konstigt nog och jag blev mer eller mindre stämplad som värsta dåren.

Jag blev hursomhelst arg över den orättvisa bedömningen och bokade direkt en ny tid för uppkörning. Då körde jag med en mer sansad person.
Vara nära att få godkänt, men det var lite småsaker (såsom rondellkörning) som behövde förbättras sa hon.

Försökte en tredje gång och jag fick godkänt utan anmärkning.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Måste bara slänga in att jag tog körkort igår :). Klarade det på första försöket och allt gick förvånansvärt bra. Jag behövde inte inte köra så länge, tror besiktningsmannen såg att jag hade koll på det mesta.

Grattis grattis! Är på god väg själv, klarade teoriprovet i torsdags. 62/65 Nu måste jag bara köra lite mer innan jag har uppkörningen.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Fattar inte varför alla rekommederar att ta 10 lektioner för typ 5000 spänn. Jag övningskörde till och från, från nån gång i månaden när jag var 16, till ~3 ggr i veckan när jag var 18. Tog en lektion, sedan en till som var en sån som simulerade uppkörningen. Bokade teori, halkprov, uppkörning och tog alla 3 på 11 dagar. Men jag kanske bara är en naturbegåvning...

Ja, det beror väl på hur snabbt man vill ta skiten.
Jag tog 10 dubbellektioner och fixade hela skiten inkl uppkörning på ca en till en och en halv månad. Från första gången jag satte mig och körde i en bil alltså. Att köra lite till och från hade jag absolut inte tid med. Har även jobbat på bilskolan där jag tog mitt körtkort

JesperT: Du kuggade på första och även på andra. Betyder inte det att den första egentligen inte gjorde någon felbedömning förutom att han kanske tog i lite väl hårt? Han vet inte vad du såg och han ansåg tydligen att du inte hade koll riktigt trots att du själv tyckte det. Det är inte så ovanligt.

Permalänk
Medlem

är det fortfarande två års prövotid? var nåt snack förut om att det skulle höjas till fem år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas

JesperT: Du kuggade på första och även på andra. Betyder inte det att den första egentligen inte gjorde någon felbedömning förutom att han kanske tog i lite väl hårt? Han vet inte vad du såg och han ansåg tydligen att du inte hade koll riktigt trots att du själv tyckte det. Det är inte så ovanligt.

Visst, jag behövde mycket riktigt förbättra några småsaker som den andra sa (även om hon sa att det på det hela taget var bra).
Den första däremot gjorde, i mina ögon, en stor felbedömning.
Att jag skulle vara någon komplett dåre var knappast i närheten av sanningen.

Han verkade vilja att man skulle spela lite osäker och kolla överallt överdrivet mycket och visa det med kroppspråk.
Han insåg nog inte att jag övningskört från och till i fyra år och därmed redan hade en säkerhet som gjorde att jag körde på rutin och inte behövde hålla på som en nybörjare.

Visst kanske jag, som den andre sa, behövde slipa på vissa kunskaper, men den förste gubben skulle nog behövt ett paket valium för att överhuvudtaget kunnat göra en objektiv bedömning...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

få se hur jag klarar mig sen, blir nog uppkörning på vintern...fast det är väll inte så mkt svårare hoppas jag?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Visst, jag behövde mycket riktigt förbättra några småsaker som den andra sa (även om hon sa att det på det hela taget var bra).
Den första däremot gjorde, i mina ögon, en stor felbedömning.
Att jag skulle vara någon komplett dåre var knappast i närheten av sanningen.

Han verkade vilja att man skulle spela lite osäker och kolla överallt överdrivet mycket och visa det med kroppspråk.
Han insåg nog inte att jag övningskört från och till i fyra år och därmed redan hade en säkerhet som gjorde att jag körde på rutin och inte behövde hålla på som en nybörjare.

Visst kanske jag, som den andre sa, behövde slipa på vissa kunskaper, men den förste gubben skulle nog behövt ett paket valium för att överhuvudtaget kunnat göra en objektiv bedömning...

man måste nog överdriva på uppkörningen för att kontrollanten verkligen ska kunna se att man tittar åt sidorna och i backspeglarna noga. Han ser ju inte om man bara vrider litegrann på huvudet. Fast det ska ju såklart inte vara överdrivet överdrivet, men lagom överdrivet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
få se hur jag klarar mig sen, blir nog uppkörning på vintern...fast det är väll inte så mkt svårare hoppas jag?

Då har du ju en bra anledning till att köra riktigt långsamt in i alla kurvor, korsningar och rondeller.
Det svåra för mig var att hinna kolla alla övergångsställen och andra bilar samtidigt som jag skulle hålla mig själv på rätt plats. Men tillslut lärde jag mig att det var lättare att hålla koll om man inte körde in i korsningen i 50 och började bromsa så sent det bara var möjligt :p.

Angående om att inte kontrollanten ser var man kollar så brukar de ha en liten spegel där de kan se ögonrörelser, fast det skadar ju inte att överdriva.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tookish
är det fortfarande två års prövotid? var nåt snack förut om att det skulle höjas till fem år

Två år, står bakpå kortet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Två år, står bakpå kortet...

tog du körkort nyss?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tookish
tog du körkort nyss?

Gäller 2 år fortfarande, min kompis tog för 3 veckor sedan och det är 2 år enligt kortet

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sWe. Titus^
Gäller 2 år fortfarande, min kompis tog för 3 veckor sedan och det är 2 år enligt kortet

okej då vet jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Förstår mig inte på folk som ska jävlas med övningskörare.

Är väll självklart att man jävlas med övningskörare. Inte nog med att dom är mindre värda än oss fullblodiga motorister och därför har mindre rätt att beträda vägen. Dessutom måste man hämnas för alla som jävlades med en själv under övningskörning, det var faktiskt skitjobbigt och någon jävel ska få betala.

Permalänk
Medlem

Angående prövotiden så är den fortfarande 2 år, men höjs till 5 år efter årsskiftet. Så se till att ta korten innan nyår! Hehe, själv kör man upp den 3/12 wish me luck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooster
Angående prövotiden så är den fortfarande 2 år, men höjs till 5 år efter årsskiftet. Så se till att ta korten innan nyår! Hehe, själv kör man upp den 3/12 wish me luck

Har du någon källa på det där? Känns som en av dom mest spridda myterna/ryktena i sverige faktiskt.

Permalänk
Medlem

Hehe har hängt på bilforum i 7 år och varje år skall dom höja till 5 år efter nyår... som brsk säger Sveriges största myt månne?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooster
Angående prövotiden så är den fortfarande 2 år, men höjs till 5 år efter årsskiftet. Så se till att ta korten innan nyår! Hehe, själv kör man upp den 3/12 wish me luck

Detta kommer tillbaka gång efter gång. Jisses kan inte den myten bara dö?

Kommer ihåg när jag körde upp. Var för snart två år sedan. Man var lagon närvös när man satt där och väntade men så fort man satte sig i bilen och börja rulla iväg så släppte de.
Jag minns att han ville att jag skulle stanna till vid en parkeringsficka längs vägen. Att nämna var att de har vinter och plogbilen hade fuskat lite så ungefär halva rutan var plogad. Han tyckte att jag skulle kört närmare kanten men hur skulle de gått till när de var en hög vall av is?
Visst kör därifån och vänder. Kör tillbaka och eftersom de var en nerförsbacke och dåligt sikt så tog jag de försiktigt. Kommer ner till korsningen som är en fyrvägskorsning och tittar åt alla håll och kanter samtigt som jag kör försiktigt. Helt plötsligt när jag tittar åt höger så ser jag en cyklist som kommer i full fart ungefär 3 meter från bilen. Jag hoppar till och tvärnitar. Vissligen hade jag ingen fart men en tvärnit märker man och ger ingen säkerhet till han brevis som bedömer en. Detta sa han inget om men man kände själv att nu var de kört.
kör vidare och kommer till trafikljus, ska svänga vänster. Får grönt ljus och kör. Kollar gångbarnan att de inte kommer någon. Detta nämnde han senare att jag skulle ha kollat mer efter cyklister.
Fortsätter och kör in på en mindre väg. Svänger höger ner på en enkelriktad väg och där nere är de stopplikt. Ska svänga vänster så jag stannar vid stopplinjen och tittar åt båda hållen men eftersom de är staket ser ser jag inte så bra och ställer mig lite upp och kollar. Kusten är klar och jag kör. Detta tyckte han inte om utan han ville att jag skulle ha kört längre fram ut på gångbarnan men eftersom de på bilskolan sa att man inte fick göra de så var jag väl fellärd.

Kör ut på motorvägen och tillbaka igen och parkerar bilen. Han säger att jag inte klarade det och jag blir besviken.
Pratar med bilskolan och de lyckas fixa en uppkörning knappt efter 1 vecka. Gör den och träffar en mycket trevlig uppkörare. Gör uppkörningen och de var inga problem förutom att jag skulle träna på att backa. Var så jävla nervös när jag skulle backa så allt slog slint i huvudet.

Men iallafall så sitter jag här nu med ett körkort. Ett enkelt tips för alla som ska köra upp är att titta runt med huvudet. Titta övernaturligt mycket då de bedöms hårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tookish
tog du körkort nyss?

Lite drygt ett år sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Lite drygt ett år sen.

det gjorde jag med, då kan det ha hunnit ändras ju

Permalänk
Medlem

Lite roligt att läsa denna tråden, speciellt ditt inlägg jonazz.
Ska själv köra upp (...) den 3:e mars, alltså nu på måndag. Är ganska säker när jag är ute och kör, men jag är ändå rädd att jag ska göra en värsta tabbe vet ni.

Känns så hela tiden, att jag kommer göra en tabbe, och jag är inte en sån person som tänker positivt, jag tänker alltid negativt.

Det är en sak jag undrar, kolla denna bilden:

Ni ser att den gatan är enkelriktad. Hur kommer det sig att bilen som ska köra rakt fram gör fel, men den som ska svänga vänster in dit gör rätt? Körde där med min lärare, och hon sa detta till mig. (Ja en hon... kan ni tänka er.)

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Lite roligt att läsa denna tråden, speciellt ditt inlägg jonazz.
Ska själv köra upp (...) den 3:e mars, alltså nu på måndag. Är ganska säker när jag är ute och kör, men jag är ändå rädd att jag ska göra en värsta tabbe vet ni.

Känns så hela tiden, att jag kommer göra en tabbe, och jag är inte en sån person som tänker positivt, jag tänker alltid negativt.

Det är en sak jag undrar, kolla denna bilden:

http://img153.imageshack.us/img153/5691/namnlsza5.jpg

Ni ser att den gatan är enkelriktad. Hur kommer det sig att bilen som ska köra rakt fram gör fel, men den som ska svänga vänster in dit gör rätt? Körde där med min lärare, och hon sa detta till mig. (Ja en hon... kan ni tänka er.)

Det är väl högerregel om det inte är huvudled? Bilen som ska raktfram verkar ju göra rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det är väl högerregel om det inte är huvudled? Bilen som ska raktfram verkar ju göra rätt.

Grejen är att gatan är enkelriktad, inga bilar kan komma från höger. Jag menar alltså att bilen som kommer nerifrån måste svänga höger eftersom gatan är enkelriktad, medan bilen som kommer från vänster kan köra rakt fram, eller svänga vänster till den gatan den andra bilen inte kan köra in i.
Jag vet att det är lite konstigt, är själv lite förvirrad nu.

Har uppkörning imorgon kl 12.35 förresten. Börjar faktiskt bli lite nervös nu om jag ska vara ärligt. Jag kommer nog ha feta problem att sova inatt... :/

Uhm... wish me luck?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Uhm... wish me luck?

Break a leg, dvs LYCKA TILL!

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk

Hur gick det DaVani?

Permalänk
Medlem

Jag klarade det.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Jag klarade det.

Grattis! Visst va det inget att va nervös över egentligen?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"