Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Ang blinkers i rondell så är det inte sådär det står i körkortsboken, men det är bättre att göra som du säger än att inte blinka alls. Egentligen ska man bara blinka innan man kör ut ur rondellen.

Nje, det är på senare år de har börja uppmuntra både och. Inte lag på att blinka vänster innan, men det uppmuntras, speciellt på uppkörningar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Blinkersen ska ju indikera VART du ska någonstans.

Ska du således vänster i en rondell så bör man ju blinka vänster, bilisten bakom dig tackar dig detsamma med bilisten som kommer från vänster och ska korsa din väg. Står du utan blinkers kan han/hon lika gärna anta att du ska till höger. Inte för att det spelar någon roll då man ska lämna företräde till bilister i rondellen, men vetskapen om vad biljäveln som står där framme ska göra kan göra skillnad.

Tog mitt körkort den 12:e september i år, klarade uppkörningen på första försöket efter att ha fått göra teorin 3 gånger och det enda klagomålet killen jag körde upp med hade var att jag inte hade saktat ner tillräckligt på en mindre grusväg när det stod en parkerad bil på vänster sida och föraren till den bilen stod på höger sida, det var en 70 sträcka och jag saktade ner till ~55-60. Ett mindre slarvfel som hade kunnat stjälpt allting.

Men i just rondeller anser jag att man inte kan blinka för mycket, jag blinkar hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Sen finns det ju även människor som inte blinkar i vissa lägen då man "bara kan svänga dit" eller "det är ju ingen bil i närheten, vad spelar det för roll?" Till slut kanske man vänjer sig vid att man inte behöver blinka här och där och där borta osv och skiter i att blinka helt och hållet.

Jag må vara rätt ny på vägarna ( trots att jag började övningsköra 1998 ) men en av de saker jag efter endast 2 månader med körkort redan hunnit irritera mig på är bilister som inte kan med blinkers. Jag hatar att stå i en korsning och vänta på att få köra ut och missa luckor bara för att folk börjar blinka knappt 1-2 meter innan de ska svänga om de ens blinkar alls.

En personlig "favorit" är en grön volvo 240 som tog med sig blinkersen medans han svängde på ratten och bromsade in i en korsning när jag låg bakom. Skitkul

Helvete vilket långt inlägg det blev. Det var inte meningen

EDIT: Jag vill dock påpeka att jag håller med OP till en viss del när det gäller att köra med äldre bilar och nyare bilar. Det är en rätt stor skillnad beroende på årsmodell/märke.

Körde en Opel Astra från 99 hemma och en Volvo C30 hos bilskolan, det tog ett bra tag innan jag och kopplingen på C30:n blev vänner.

Överlag var det en rätt stor skillnad på bilarna och om jag ska vara ärlig hade jag kanske t.o.m kuggat på uppkörningen om jag inte hade haft ett par körlektioner bakom mig med just C30:n innan uppkörningen (som jag gjorde i samma C30 från bilskolan).

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Det står på Vägverkets hemsida hur du ska köra i cirkulationsplatser (rondeller). Så jag antar att det är det som gäller. Du ska blinka när du ska börja köra ut ur cirkulationsplatsen. När du ska in i den behöver du inte blinka men är det en liten rondell kan det bli svårt att "hinna" blinka rätt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

En fråga ang rondeller...

Om vi tar någon väldigt trafikerad rondell som den i bromma te x.
Om man står och väntar på att bli insläppt kommer man ju aldrig in...
Men samtidigt står det ju i reglerna att de som befinner sig i rondellen ska ha företräde.

Så frågan är alltså: Får man på något sätt tränga sig för att komma in i en rondell när det är bilar som kör igenom _hela_ tiden?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
En fråga ang rondeller...

Om vi tar någon väldigt trafikerad rondell som den i bromma te x.
Om man står och väntar på att bli insläppt kommer man ju aldrig in...
Men samtidigt står det ju i reglerna att de som befinner sig i rondellen ska ha företräde.

Så frågan är alltså: Får man på något sätt tränga sig för att komma in i en rondell när det är bilar som kör igenom _hela_ tiden?

nej du får inte tränga dig ut bokstavligt. däremot ska man ju försöka tillämpa den sk "kugghjulsprincipen" på samma sätt som du tar dig ut på E4:an tex, där kan man ju inte bara bromsa och vänta på att det ska bli helt fritt eller på att nån lämnar företräde. så man kan väl säga att "finns det plats måste man ju gasa på så man kommer ut och inte blir en bromskloss i trafiken"

Hm? luddigt?

Permalänk
Medlem

Såhär kör man i rondell =P

Jajjamensan

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Såhär kör man i rondell =P

http://www.ntf.se/kronoberg/bilder/cikrulationsplats420.jpg

Jajjamensan

Om inte annat anges via skyltar! Finns flertalet rondeller där även högerfilen går överallt!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Kan berätta en sak som har hänt mig 3 ggr i rondellen som Ben_Dover nämnde, som ligger vid Brommaplan i Stockholm.

Okej, jag är bilen som är vid det gråa punkterna och skall alltså rakt igenom rondellen. Och bilen till vänster om mig tog jag för givet att även han/hon skulle rakt fram. Men inte då! I samma tillfälle som jag börjar korsa körfältet som jag skall över, så är jag säkert 5cm från att köra in i den andra bilen. Värt att ha i åtanke. Men å andra sidan så tänker jag att alla andra förare är idioter och inte kan trafikregler osv osv

Och detta har som sagt hänt 3 ggr i samma rondell!
Ursäkta mina PS-skillz

Permalänk
Medlem

Chew, ta inte illa upp nu, men regelmässigt är det du som gör fel i rondellkörningen och upprepade gånger är nära att orsaka krockar. Du har alltid väjningsplikt när du byter fil (vilket du gör när du åker ut ur rondellen). Det är fullt lagligt att svänga vänster från högra körfältet.

Att reglerna sedan är puckade och borde se annorlunda ut är ju en annan sak. Finns ju ingen möjlighet att se om bilen till höger om en blinkar höger så tar man innerfältet är man torsk. Tar man ytterfilen är man betydligt säkrare rättsmässigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om inte annat anges via skyltar! Finns flertalet rondeller där även högerfilen går överallt!

Självklart, det finns ju alltid undantag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chew

Kan berätta en sak som har hänt mig 3 ggr i rondellen som Ben_Dover nämnde, som ligger vid Brommaplan i Stockholm.

http://pici.se/pictures/eNpfKYycJ.jpg

Okej, jag är bilen som är vid det gråa punkterna och skall alltså rakt igenom rondellen. Och bilen till vänster om mig tog jag för givet att även han/hon skulle rakt fram. Men inte då! I samma tillfälle som jag börjar korsa körfältet som jag skall över, så är jag säkert 5cm från att köra in i den andra bilen. Värt att ha i åtanke. Men å andra sidan så tänker jag att alla andra förare är idioter och inte kan trafikregler osv osv

Och detta har som sagt hänt 3 ggr i samma rondell!
Ursäkta mina PS-skillz

Detta har även hänt mig.. i regel är det nån gammal tant eller gubbe som inte riktigt lärt sig reglerna.. Grymt störande.. och farligt.

Det är därför extremt viktigt att kolla ordentligt innan man byter fil.

Nu finns det ju inga lagar för hur man ska köra i rondeller.. bara rekommendationer.

Det borde införas!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Permalänk
Medlem

verkar som du inte kört tillräckligt, själv håller jag på med kortet och har bara uppkörningen kvar, jag har kört en del privat men jag räknar med ca 10-15 lektioner innan jag är klar för uppkörning, bilen klarar jag av men inte hur man skall bete sig i trafiken på ett korekt/säkert sätt och alla små saker som man behöver för att klara sig.

har testat en del olika bilar och kunnat köra varje utan större problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
nej du får inte tränga dig ut bokstavligt. däremot ska man ju försöka tillämpa den sk "kugghjulsprincipen" på samma sätt som du tar dig ut på E4:an tex, där kan man ju inte bara bromsa och vänta på att det ska bli helt fritt eller på att nån lämnar företräde. så man kan väl säga att "finns det plats måste man ju gasa på så man kommer ut och inte blir en bromskloss i trafiken"

Hm? luddigt?

Reglerna för rondell och för motorvägspåfarter är olika. I en rondell så har förarna i rondellen alltid företräde över dom som ska in i rondellen. Alltid. På en motorvägspåfart så har ingen företräde, dvs. båda är lika skyldiga att underlätta påslussningen.

Påfarterna heter dessutom accelerationsfält, och där ska man accelerera för att anpassa sin fart till farten på motorvägen. Inte vänta tills man kommer upp till vägen för att accelerera, eller gasa upp jämnsides med folk och sedan sluta accelerera.

Använder man inte blinkers för att underlätta för medtrafikanter så kommer man hamna i helvetet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Reglerna för rondell och för motorvägspåfarter är olika. I en rondell så har förarna i rondellen alltid företräde över dom som ska in i rondellen. Alltid. På en motorvägspåfart så har ingen företräde, dvs. båda är lika skyldiga att underlätta påslussningen.

Påfarterna heter dessutom accelerationsfält, och där ska man accelerera för att anpassa sin fart till farten på motorvägen. Inte vänta tills man kommer upp till vägen för att accelerera, eller gasa upp jämnsides med folk och sedan sluta accelerera.

Använder man inte blinkers för att underlätta för medtrafikanter så kommer man hamna i helvetet.

där kom pekpinne nisse in. frågan gällde inte vad dom olika påfarterna hette utan........

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
En fråga ang rondeller...

Om vi tar någon väldigt trafikerad rondell som den i bromma te x.
Om man står och väntar på att bli insläppt kommer man ju aldrig in...
Men samtidigt står det ju i reglerna att de som befinner sig i rondellen ska ha företräde.

Så frågan är alltså: Får man på något sätt tränga sig för att komma in i en rondell när det är bilar som kör igenom _hela_ tiden?

bara för att jag tog ett exempel som att köra ut på en motorväg i mitt svar som ren illustration tas det bokstavligt. hade jag gjort liknelsen med ett kugghjul istället så hade du väl kommit med ett orelevant inlägg om verkstadslära. men jag tror att jag vet skillnaden mellan rondeller och motorväg efter 27 år på vägarna i bilar,lastbilar och på motorcyklar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Jag citerar gubben jag körde med:
"Det var bedrövligt, du är underkänd"

Seriöst, att sätta mig som kört en gammal Nissan Micra som kan gemföras med en EPA-Traktor är ungefär som att sätta en nybliven mopedförare i en Boing 747.
Han beskrev körninging med ett ord, "bedrövligt", och det var det också.
Jag fattade inte ett dugg av vad jag gjorde. Växel, gas, broms, och för att inte tala om servo som jag aldrig använt, ush.

Så, nu överväger jag att lägga körkortet på hold under x antal år. För jag har helt enkelt inte råd med deras orealistiska priser, jag menar, 1450:- för att köra i 20 minuter?.
Nej, skaffa moped vetja.

Adjö.

Utifrån det du skrivit här så var det den enda bra (och den enda möjliga...) utgången av din uppkörning. Om du inte vet var man t.ex. fyller på spolarvätska och olja, inte vet om/hur man ska blinka i rondeller osv så är du inte redo för körkort.

OT: Svänger man vänster i en rondell skall man ligga i vänsterfilen med vänsterpilen ut, innan man svängt in i rondellen. När sista utfarten före din utfart passerats, kollar man döda vinkeln, blinkar och byter till ytterfilen för att sedan köra ut ur rondellen. Ska man rakt fram ligger spelar det ingen roll vilken fil man ligger i och man blinkar efter sista avfarten före den du ska av vid. Ska man höger blinkar man höger innan man svänger in i rondellen och ligger såklart i högerfilen.

edit: doh borde läst igenom hela tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Jag citerar gubben jag körde med:
"Det var bedrövligt, du är underkänd"

Seriöst, att sätta mig som kört en gammal Nissan Micra som kan gemföras med en EPA-Traktor är ungefär som att sätta en nybliven mopedförare i en Boing 747.
Han beskrev körninging med ett ord, "bedrövligt", och det var det också.
Jag fattade inte ett dugg av vad jag gjorde. Växel, gas, broms, och för att inte tala om servo som jag aldrig använt, ush.

Så, nu överväger jag att lägga körkortet på hold under x antal år. För jag har helt enkelt inte råd med deras orealistiska priser, jag menar, 1450:- för att köra i 20 minuter?.
Nej, skaffa moped vetja.

Adjö.

Själv misslyckades jag 2 eller 3 gånger innan jag klarade en uppkörning. Teoriprovet fick jag göra två gånger då det första hann gå ut innan jag lyckades med en uppkörning:P

Men tipset är helt klart att köra som fan en månad på körskola. släng in typ 3-5tusen och säg som det är. det ger dig kanske 5-10 lektioner beroende på skola. sen kommer du känna dig grymt mycket säkrare på uppkörningen och läraren kommer att se att du r säker och själv känna sig säker med dig.

Gjorde en uppkörning i gbg. Började med korsvägen direkt. nervös o så som man va så missade jag helt väjningplikten och han jag körde upp md fick bromsa. Då var det kört redan efter 2 minuter:D Fick köra klart men..

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Eller gör som jag: Ta 9 lektioner, sen vänta 5 år, ta tio till och kör upp helt felfritt Kan ju säga att 7 år och 4-500 mil i ryggen gör en lite säkrare

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför alla rekommederar att ta 10 lektioner för typ 5000 spänn. Jag övningskörde till och från, från nån gång i månaden när jag var 16, till ~3 ggr i veckan när jag var 18. Tog en lektion, sedan en till som var en sån som simulerade uppkörningen. Bokade teori, halkprov, uppkörning och tog alla 3 på 11 dagar. Men jag kanske bara är en naturbegåvning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Fattar inte varför alla rekommederar att ta 10 lektioner för typ 5000 spänn. Jag övningskörde till och från, från nån gång i månaden när jag var 16, till ~3 ggr i veckan när jag var 18. Tog en lektion, sedan en till som var en sån som simulerade uppkörningen. Bokade teori, halkprov, uppkörning och tog alla 3 på 11 dagar. Men jag kanske bara är en naturbegåvning...

Jo fattar inte va som ska va så krångligt.. jag övningskörde nån ggn i veckan i 1 år. sen uppehåll i 2 år pga, knä operatationer ingen motivation etc. sen bokade fixade jag halka, skrev o sen körde jag 3-4 ggr o sen va de bara köra upp o de va inga större problem.... Dock fattar jag att det blir dyrt o svårt om man inte har möjlighet att övningsköra med föräldrar kompisar etc.

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara hur trådskaparen kunde klara av halkbanan, som ju är obligatorisk. Iofs går det ju inte att kugga där. Mitt tips till OP: eftersom du inte alls kan köra bil i dagsläget tycker jag att du ska köra varje dag med mamma eller pappa, boka in åtminstone en körning på skolan per vecka och den dagen du kan det som krävs gör du uppkörningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken

bara för att jag tog ett exempel som att köra ut på en motorväg i mitt svar som ren illustration tas det bokstavligt. hade jag gjort liknelsen med ett kugghjul istället så hade du väl kommit med ett orelevant inlägg om verkstadslära. men jag tror att jag vet skillnaden mellan rondeller och motorväg efter 27 år på vägarna i bilar,lastbilar och på motorcyklar

Du har kört i 27 år, men gissningsvis så kommer trådskaparen och andra som håller på med sin körkortsutbildning läsa den här tråden, och då är det väl rätt lämpligt att vara tydlig så att dom inte tror att motorvägspåfarter fungerar på samma sätt som en rondell?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Du har kört i 27 år, men gissningsvis så kommer trådskaparen och andra som håller på med sin körkortsutbildning läsa den här tråden, och då är det väl rätt lämpligt att vara tydlig så att dom inte tror att motorvägspåfarter fungerar på samma sätt som en rondell?

ursäkta då magistern!

men nu förutsatte jag att trådskaparen och den vars inlägg jag svarade på inte var helt dum i huvudet utan kunde förstå principen. men,men..........kan ju ha fel.

i´ll rest my case.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken

men nu förutsatte jag att trådskaparen och den vars inlägg jag svarade på inte var helt dum i huvudet utan kunde förstå principen.

Du är ny på internet va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
Mina tips;

Ta det lugnt
Ta god tid på kontrollen av bilen (maska lite) detta gör att istället för 45 minuter kanske du bara behöver köra i 35.

Ingen idé att maska man behöver oftast ändå inte köra 45min jag körde 25min och under den tiden kontrollera jag också broms och styrservo.

Men nu till dig som ska ha uppkörning det är bara att ta de så lungt som du kan. Om du känner dig nog säker när du kör kan du ju försöka få igång ett samtal me uppkörningledarn. Det visar att du kan hantera både att samtal men ändå hålla koll på trafiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Du är ny på internet va?

moget!

Permalänk
Medlem

Angående blinkers, är det inte märkligt hur alla taxibilar tycks sakna dessa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Angående blinkers, är det inte märkligt hur alla taxibilar tycks sakna dessa?

inte att förglömma postens bilar också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Angående blinkers, är det inte märkligt hur alla taxibilar tycks sakna dessa?

Ett annat intressant fenomen är ju hur de ligger och sniglar som fan inne i stan, typ 30 - 40 där det är 50 för att hinna med att stanna om någon vill åka med, samtidigt som de ligger 20 cm bakom när man själv ligger i 50 så fort de har en kund i bilen.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Du är ny på internet va?

Sammanfattar internet och speciellt swec perfekt!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Måste bara slänga in att jag tog körkort igår :). Klarade det på första försöket och allt gick förvånansvärt bra. Jag behövde inte inte köra så länge, tror besiktningsmannen såg att jag hade koll på det mesta.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar