ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk
Medlem

definitivt ett bättre grafikkort för den stationära, typ ett HD5750 eller liknande. Kanske lite mer ram också.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad ni på anrop har för server osv men jag råkar ha en nästan komplett dator över. det enda jag behöver fixa är ett BIOS chip som kostar några hundringar och lite ram minne.

Core 2 Duo 2.4 bas och jag sitter på en 100/100 lina.

Vet inte om datorn gör jobbet som dedikerad men möjligheten finns

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
definitivt ett bättre grafikkort för den stationära, typ ett HD5750 eller liknande. Kanske lite mer ram också.

Okej, så du tror att det är grafikkortet som är flaskhalsen i setupen? Tänkte först på processorn men den kanske duger? Har 2000 att lägga ut ungefär på en uppgradering.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aske
Okej, så du tror att det är grafikkortet som är flaskhalsen i setupen? Tänkte först på processorn men den kanske duger? Har 2000 att lägga ut ungefär på en uppgradering.

Vad jag förstått är quadcore mer eller mindre nödvändigt för bra prestanda. Ett X1950pro räcker inte alls till heller, så det är ett svårt läge. Egentligen inga bra rekommendationer om du endast kan lägga 2000kr.

Även om du byter till Quad kommer inte grafikkortet räcka någonstans.

Edit: Troligen är det vettigaste att skaffa billigaste 4890 alt 5770 om det kommit än, men förvänta dig inga underverk med den CPUn och ArmA2.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Med 2000 spänn kommer man inte långt. Skulle du uppgradera processorn så hade du behövt köpa nytt moderkort och minne också, vilket blir dyrt. Uppgraderar du grafikkortet så kommer processorn flaska det som tusan, särskillt i ArmA2.

Spara ett tag till tycker jag.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aske
Okej, så du tror att det är grafikkortet som är flaskhalsen i setupen? Tänkte först på processorn men den kanske duger? Har 2000 att lägga ut ungefär på en uppgradering.

CPUn din är väll inte helt hundra men grafikkortet är en större flaskhals som det är.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Hehe ni gör det svårt för mig!
Börjar kanske bli lite för OT nu, får se hur jag gör. Tack för hjälpen i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Jag säge som Mr. Bravo, spar pengarna tills du har råd med en Core i5 / i7 och ett vettigt gfx.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag spelar med en I7@4Ghz och tycker ändå att jag vill ha den i kanske 6ghz när man spelar med AI. Hjälper inte att dra ner skillmätaren på AIn i botten heller (i editorn då). Visserligen är fienden helt blind och träffar aldrig mig men likt förbannat så ökar inte min fps

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Sli/crossfire fungerar väldigt dåligt om ens alls med ArmA2 senast jag läste om det, så just ditt grafikkort lär vara en duktig flaskhals.
Läs gärna vidare om andra, nyare tester av grafikkort eftersom ArmA2 ingår i deras testbatteri.

http://www.hardocp.com/article/2009/08/10/arma_ii_gameplay_pe...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Jag spelar med en I7@4Ghz och tycker ändå att jag vill ha den i kanske 6ghz när man spelar med AI. Hjälper inte att dra ner skillmätaren på AIn i botten heller (i editorn då). Visserligen är fienden helt blind och träffar aldrig mig men likt förbannat så ökar inte min fps

Stäng av HT har jag precis lärt mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag va tvungen att ställa ner grafiken till medium med min dator ( kolla sign )

Så jag slängde ut spelet efter max en timme.

jag kan köra Crysis, Crysis Wars och Crysis Warhead utan problem och alla vet ju att Crysis serien är sjukt krävande och dåligt optimerat.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Slänger någon ut ett spel bara för att han/hon inte kan maxa det är personen ifråga bara dum. Gillar man inte spelet som sådant är det en sak, men beror det bara på att grafikinställningarna inte gick att ha max uppdragna ska du nog söka dig till lite enklare spel...

För övrigt kommer du nog få ofantligt mycket bättre flyt om du stänger av HT i BIOS, ArmA2 gillar inte HT alls... Mitt ArmA2 är fullt spelbart i 1920x1200 med det mesta på high utom AA och AF, och det med datorn i sign.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Stäng av HT har jag precis lärt mig

HT?

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Medlem

HT = Hyper-Threading

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Stäng av HT har jag precis lärt mig

Självklart är prestandaboven HT avstängt i bios

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har ett NVIDIA GTX295 som oxo är ett SLI-kort.
Jag drog in en SLI-profil från EVGA för att få det att rulla bättre, kanske finns nått liknande för ATI?

Ett GTX295 är ju fortfarande rätt ok att köra på en GPU, men ett 4870x2 så börjar det ju bli lite kinkigt om den körs i singel GPU läge...

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Jag har ett NVIDIA GTX295 som oxo är ett SLI-kort.
Jag drog in en SLI-profil från EVGA för att få det att rulla bättre, kanske finns nått liknande för ATI?

Ett GTX295 är ju fortfarande rätt ok att köra på en GPU, men ett 4870x2 så börjar det ju bli lite kinkigt om den körs i singel GPU läge...

Nej vad jag vet finns det ingen "fix" för detta, utan det är som att man kör på ett singelkort

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
HT = Hyper-Threading

Aha, sånt som i5 och i7 använder? ikke påläst om dessa ännu.

Polaren har en i7 och har ~ halv sekunds fördröjning på allt i vissa spel. får tipsa honom

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Jag va tvungen att ställa ner grafiken till medium med min dator ( kolla sign )

Så jag slängde ut spelet efter max en timme.

jag kan köra Crysis, Crysis Wars och Crysis Warhead utan problem och alla vet ju att Crysis serien är sjukt krävande och dåligt optimerat.

sitter med i7 920 @ 3.0ghz ,6gb ddr3 och ett HD4870
1680x1050 allt på max utom post processing och AA, 30-60 fps beroende på situation.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Avstängd

Har ni på anrop testat uppdraget eve of destruction något? Spelade det med fyra polare, vart rätt svårt med så få personer, men riktigt roligt! Kan rekommendera...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde mitt ARMA II nu så att jag får det till helgen. ger upp hoppet med Dragon Rising, som iofs är kul men inte just det jag letar efter.

Var ju förresten några år sedan OFP stunts filmerna, kanske dags igen?

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Jag va tvungen att ställa ner grafiken till medium med min dator ( kolla sign )

Så jag slängde ut spelet efter max en timme.

jag kan köra Crysis, Crysis Wars och Crysis Warhead utan problem och alla vet ju att Crysis serien är sjukt krävande och dåligt optimerat.

Crysis är ju en helt annan typ av spel. ArmA2 är så mycket större och blir därmed krävande på ett annat sätt. Visst är det ändå inte särskillt bra optimerat, men det är absolut inte ospelbart på ett hyfsat system. Man lirar dessutom knappast detta spelet för dess grafik. Men det är din förlust!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Ett GTX295 är ju fortfarande rätt ok att köra på en GPU, men ett 4870x2 så börjar det ju bli lite kinkigt om den körs i singel GPU läge...

Mja, jag hade ett 4870 i sommras när jag började lira ArmA2. När jag bytte upp mig till 4870x2 så blev det faktiskt en väldigt märkbar skillnad. Lite surt dock att tänka på att det borde vara ännu större skillnad

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo

Mja, jag hade ett 4870 i sommras när jag började lira ArmA2. När jag bytte upp mig till 4870x2 så blev det faktiskt en väldigt märkbar skillnad. Lite surt dock att tänka på att det borde vara ännu större skillnad

Men då har du allså fått ditt att funka i CF då? Printscreen har ju problem med just detta.

En fråga angående dedicated server. Just nu kör vi servern på min utvecklingsburk på jobbet, inget fel på det, en rätt bra burk. Men den kan inte alltid vara igång.

Hur funkar arna2 virtuellt? VI har en vmware server med 8 quad prollar och 64 gigg ram på jobbet. Vi kan se till att fixa det så att kvällstid får den maskinen med arma2 högre prio än de andra maskinerna.. Nån som vet om arma2server.exe funkar bra virtuellt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Slänger någon ut ett spel bara för att han/hon inte kan maxa det är personen ifråga bara dum. Gillar man inte spelet som sådant är det en sak, men beror det bara på att grafikinställningarna inte gick att ha max uppdragna ska du nog söka dig till lite enklare spel...

För övrigt kommer du nog få ofantligt mycket bättre flyt om du stänger av HT i BIOS, ArmA2 gillar inte HT alls... Mitt ArmA2 är fullt spelbart i 1920x1200 med det mesta på high utom AA och AF, och det med datorn i sign.

Vad är egentligen skillnaden på din processor och min? De har väl samma frekvens?
Om du kan spela med det mesta på high på din setup känns det som att jag borde kunna uppgradera mitt grafikkort och lägga på lite minne och därmed höja inställningarna en bit i alla fall?
Vet du vad du ligger på för fps ungefär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Jag va tvungen att ställa ner grafiken till medium med min dator ( kolla sign )

Så jag slängde ut spelet efter max en timme.

jag kan köra Crysis, Crysis Wars och Crysis Warhead utan problem och alla vet ju att Crysis serien är sjukt krävande och dåligt optimerat.

Uppdatera dina drivers.. Seriöst
Dom senaste nvidia gjorde spelet spelbart för mig (med min medelmåttiga dator i sig). Visst är det fortfarande segt ibland, men med allt på max (förutom skuggor, som ändå är meningslösa) är det helt spelbart utan att få huvudvärk som när spelet först släpptes.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aske
Vad är egentligen skillnaden på din processor och min? De har väl samma frekvens?
Om du kan spela med det mesta på high på din setup känns det som att jag borde kunna uppgradera mitt grafikkort och lägga på lite minne och därmed höja inställningarna en bit i alla fall?
Vet du vad du ligger på för fps ungefär?

Svårt att säga då jag inte kan hitta vad du sitter på för burk, vad har du för grejer?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur

Dom senaste nvidia gjorde spelet spelbart för mig

Tackar för den infon.. Har helt missat att 191.07 drivarna ger armaboost..
De där 12% märks verkligen med mitt GTX295, har de fixat bättre muliti GPU stöd montro...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aske
Har spelat Arma 2 ett tag nu på min stationära: AMD Athlon 64 X2 6000+, 2 GB RAM-minne och ett Radeon x1950 pro och det fungerar sådär. Är spelbart på låga videoinställningar.

Detta sitter jag på.

Permalänk
Medlem

Klockfrekvensmässigt är de tämligen lika, ja, dock är Core 2 Duo-arkitekturen snabbare clock-for-clock än vad Athlon 64-arkitekturen är... Men den hänger nog med hyffsat! Ska dock påpeka att jag inte kör single-player alls utan främst multiplayer utan alltför krävande script och shajt. FPS har jag ingen aning om, spelbart, dock har jag inga höga krav när det gäller det här spelet. Uppskattningsvis ligger jag i 20<FPS<30-spannet...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD