Köpa Märkesdator mellan 23000-25000 SEK

Permalänk
Medlem

Köpa Märkesdator mellan 23000-25000 SEK

Nu är det så att jag i Januari ska få en ny dator, som jag själv ska ha kollat upp och valt. Mina föräldrar har dock ett krav jag ej kan slingra mig förbi, det ska vara en märkesdator. Alltså t.ex HP eller DELL...

Datorn ska kosta max 25000:- (Helst så nära som möjligt!)
Mina önskade kriterier för datorn är:

-Uppgraderbar. Det ska inte vara en omöjlighet att förbättra den när den börjar bli gammal. Går detta inte att uppfylla, Never mind.

-Så bra som möjligt för spel och avancerade 3D-beräkningar.

Eftersom det är tidigast i januari den ska inhandlas, funderar jag på om det finns någon anledning att vänta en månad (eller två) längre för att något, som inte jag har koll på, kommer släppas och sänka priserna och tillåter min dator att bli bättre. Detta får ni gärna tipsa mig om i så fall!

Hur ska jag göra, vad ska jag köpa?

Tack på förhand!

/Fredric

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10286

Märkesdatorer är snuskigt överskattade, du får minst lika bra support om inte bättre hos leverantören.

http://www1.euro.dell.com/content/products/results.aspx/deskt...

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Säg det till dina föräldrar att du får lika bra support eller bättre av att köpa delarna i en bra/billig nätbutik än att köpa en märkesdator som är gjort för att krångla ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Säg det till dina föräldrar att du får lika bra support eller bättre av att köpa delarna i en bra/billig nätbutik än att köpa en märkesdator som är gjort för att krångla ^^

Annars finns där en dell som heter XPS 720

Intel® Core™2 Duo Intel® Core™2 Extreme-processorer
Äkta Windows Vista® Home Premium
Enkla eller dubbla NVIDIA GeForce™ 8800 GTX-grafikkort
Upp till 3 hårddiskar och 2,75 TB data

15.000

Annars gör som snattarn sa: Beställ ett färdigt paket hos komplett!

Visa signatur

Cpu [ intel Q6600 @ 3ghz ] Minne [ 4gb pc6400 corasair ] Moderkort [ gigabyte DS3 ] Grafikkort [ HD3870 ] Hdd [ 250GB, extern 500gb ] Skärm [ HP w2207h ] Tgb [ Logitech G15 ] Mus [ Logitech G5 ] Ljud [ Creative 5.1 ]

Permalänk

Om du nu absolut inte får köpa något annat än en märkesdator köp då Dell XPS 720 så har du en bra dator

Permalänk
Medlem

sant, köp en Dell XPS 720 sen går du in på "anpassa" menyn och kirrar upp priset, t.ex. höja ram minnena te 4 gig, sen utöka HDD utrymmet till 1,5tb med raid0.

jäkligt synd att man inte kan välja SLI... hade du kunnat välja SLI 8800GTS 512 mb hade det varit SPLENDID!

EDIT: Kompletts färdiga datorer har ju som folk sagt 3 års granati och support. Du borde väl kunna få köpa en dator där istället? För 25k där får du Komplett Gamer Premium I35 med 4 gig ram, bra ljudkort, sjukaste moderkortet, EVGA nForce 680, sen beställer du bara ett till 8800GTS 512 mb vid sidan om! (Dock är det 32 bitars vista som gäller, så du får köpa 4 gig ram fast den kan bara använda 3, men det räcker gott och väl!)

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar,

men tro mig, jag har sagt åt dem att det är tusen gånger bättre med egenkomponerade datorer, också att de har garanti och support, men det är en okunnighetsfråga, och därför håller de sig av "säkerhetsskäl" till märkesdatorer.
Jag är glad bara det blir en dator.... (För 25k )

XPS 720, är det det bästa för pengarna? Det löner sig alltså inte att vänta tills 9800 GTX serien kommer? (ganska snart väl?). Eller på QX9850? Om de kommer innan jag köper datorn, skulle de dra ner priset på hårdvaran i en XPS, så att den blir billigare?

Åter tack för alla svar,

Fredric

Permalänk
Medlem

Köp en bärbar dator för 25k så har du inte gjort en dålig affär:P

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

hehe, men jag vill ha en stationär.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158

vill de inte ens om de sparar 11-13k på det

Permalänk
Medlem

Jag kan väl inte tänka mig att i30 för 13k är snabbare än XPS 720 för 25k? Det skulle i sådana fall vara värt att nämna för dem...

Annars önskar jag fortfarande synpunkter på om jag ska vänta eller slå till direkt i januari.

/Fredric

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna få en bra bärbar för 10-11k och en riktigt bra stationär för ca 12-15k. Inte roligare/bättre med en bärbar också;) ?

Permalänk
Medlem

Köper man en märkesdator betalar man för märket inte för prestandan, lite som med kläder fast inte

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

köp en biffig skärm? en dell+ dell 24' ?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JiVeeMaN
Jag kan väl inte tänka mig att i30 för 13k är snabbare än XPS 720 för 25k? Det skulle i sådana fall vara värt att nämna för dem...

Annars önskar jag fortfarande synpunkter på om jag ska vänta eller slå till direkt i januari.

/Fredric

jag kollade på xps 720 för 23k och den hade samma quad cpu sen hade den en extra gig minne och dubbelt så stor hårddisk. Dock sämre grafikkort(i30 har nya 8800gts och xps 720 har gamla 8800gtx). Men med xps 720 kommer ju skärm, mus och tgntbord och sådant.. men inget jag kan få upp till 23k iaf. Jag skulle be någon här sätta ihop i30 med skärm och operativsystem och sånt som behövs så får du en bra mycket bättre dator.