Snälla nån, microsoft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Varför har du virusskydd då? Besöker du massa lustiga sidor och läser du massa skräppost?
Jag har runt 10 kompisar som aldrig läser skräppost eller besöker skumma sidor som fick för ca ett halvårsedan ett virus av nåt slag via MSN som var nåt bildgrejs.

Det där du pratar om är för de tagit emot en väldigt suspekt fil via msn. "Skit bakom spakarna" som alltid. Något som är sant att Mac nog egentligen är bättre för nybörjare.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Inaktiv

Jag har en stor familj med enbart yngre syskon som gillar att sitta vid datorn men är helt ointresserade av hur datorn fungerar!

Personlighet 1 (jag). Jag har själv oftast haft olagliga versioner av windows därav inga updates. Har inte använt någon virusscanner eller andra liknande program pga att de stjäler för mycket resurser. Och gissa vad, jag har så att säga nästan aldrig haft ett virus eller spyware trots att jag laddar ner det mesta till datorn och har varit en väldigt aktiv datoranvändare i gott och väl snart 10 år!

Personlighet 2 (mina syskon). Eftersom jag efter vart har blivit så less på att reparera datorer åt min familj har jag försökt smälla in alla möjliga tänkbara skydd. Antivirus, updates, brandväggar, aldrig använt internet explorer som webläsare osv osv. Oavsett vad jag än gör så lyckas dessa förbaskade ungar ändå att fucka datorn med ett antal virus eller andra skadeprogram när jag hälsar på dem nästa gång!
Köpte en bärbar dator till min mor under jul. Ca. 30 minuter efter att famlijen hade anlänt var redan google toolbar installerad på datorn. Var det någon som hade installerat den? Nej såklart inte.. Ingen hade någon aning vart den kom ifrån.

Facit: Det enda felet MS gör är att ge användaren på tok för mycket behörighet åt puckon som inte förstår vad de sysslar med! På min studieplats kan jag inte ens installera flash för att komma åt vissa internetsidor, så borde även min familjs datorer se ut! Total obehörighet att ändra något som hellst av windows systemfiler!

Angående Windows Vista: Har installerat Vista på en hel del datorer i det sistånde. Har knappt stött på en enda människa som har sagt något bra om Vista. Jag håller inte med. Än så länge har vista fungerat utmärkt för mig bortsett från en sak, det känns som Vista borde släppts med rekomenderat system krav på 4gb ram, dualcore och en mycket snabb hårdisk helst i typen Mtron SSD lr liknande. Stänger man av massor av processer som till ex. superfetch, defender osv så funkar det även med en vanlig dator i dagsläget (absolut minimum 1gb ram) men hur många förstår sig på detta?

Permalänk
Medlem

H_Bozz:

Facit: Om du kör en piratwindows som du inte uppdaterar och inte har något annat skydd så garanterar jag dig att du har virus och trojaner i maskinen. Sen att du anser att Microsoft ger för mycket rättigheter till användare säger nog mer din kunskap än om Windows. Du vet inte skillnaden på en "user" och "admin" i windows? Du vet väl att en vanlig användare inte får skriva i system32?

Angående Vista, istället för att stänga av en process så borde du läsa lite mer om hur dom olika tjänsterna fungerar så slipper du massa jobb.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
Jag har en stor familj med enbart yngre syskon som gillar att sitta vid datorn men är helt ointresserade av hur datorn fungerar!

Personlighet 1 (jag). Jag har själv oftast haft olagliga versioner av windows därav inga updates. Har inte använt någon virusscanner eller andra liknande program pga att de stjäler för mycket resurser. Och gissa vad, jag har så att säga nästan aldrig haft ett virus eller spyware trots att jag laddar ner det mesta till datorn och har varit en väldigt aktiv datoranvändare i gott och väl snart 10 år!

Personlighet 2 (mina syskon). Eftersom jag efter vart har blivit så less på att reparera datorer åt min familj har jag försökt smälla in alla möjliga tänkbara skydd. Antivirus, updates, brandväggar, aldrig använt internet explorer som webläsare osv osv. Oavsett vad jag än gör så lyckas dessa förbaskade ungar ändå att fucka datorn med ett antal virus eller andra skadeprogram när jag hälsar på dem nästa gång!
Köpte en bärbar dator till min mor under jul. Ca. 30 minuter efter att famlijen hade anlänt var redan google toolbar installerad på datorn. Var det någon som hade installerat den? Nej såklart inte.. Ingen hade någon aning vart den kom ifrån.

Facit: Det enda felet MS gör är att ge användaren på tok för mycket behörighet åt puckon som inte förstår vad de sysslar med! På min studieplats kan jag inte ens installera flash för att komma åt vissa internetsidor, så borde även min familjs datorer se ut! Total obehörighet att ändra något som hellst av windows systemfiler!

Angående Windows Vista: Har installerat Vista på en hel del datorer i det sistånde. Har knappt stött på en enda människa som har sagt något bra om Vista. Jag håller inte med. Än så länge har vista fungerat utmärkt för mig bortsett från en sak, det känns som Vista borde släppts med rekomenderat system krav på 4gb ram, dualcore och en mycket snabb hårdisk helst i typen Mtron SSD lr liknande. Stänger man av massor av processer som till ex. superfetch, defender osv så funkar det även med en vanlig dator i dagsläget (absolut minimum 1gb ram) men hur många förstår sig på detta?

Jag håller med dig om att det rekommenderade systemkravet för Vista borde vara 4GB. Jag har 4GB och ca. 40% av det används när jag surfar och har några bakgrundsprogram igång (uTorrent, Sidpanelen, Logitech GamePanel, Avast Antivirus, Reaktek HD Audio Manager m.fl.). Jag vet inte om det är annorlunda i 32-bitarsversionen av Vista. Kanske använder den mindre minne...

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Jag håller med dig om att det rekommenderade systemkravet för Vista borde vara 4GB. Jag har 4GB och ca. 40% av det används när jag surfar och har några bakgrundsprogram igång (uTorrent, Sidpanelen, Logitech GamePanel, Avast Antivirus, Reaktek HD Audio Manager m.fl.). Jag vet inte om det är annorlunda i 32-bitarsversionen av Vista. Kanske använder den mindre minne...

Men Vista använder ju minnet på rätt sätt och fyller det med data som kan vara bra att ha. Att lämna minnet tomt som XP gör är ju bara korkat, vad ska du med massor av ledigt minne till som inte används?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz

Angående Windows Vista: Har installerat Vista på en hel del datorer i det sistånde. Har knappt stött på en enda människa som har sagt något bra om Vista. Jag håller inte med. Än så länge har vista fungerat utmärkt för mig bortsett från en sak, det känns som Vista borde släppts med rekomenderat system krav på 4gb ram, dualcore och en mycket snabb hårdisk helst i typen Mtron SSD lr liknande. Stänger man av massor av processer som till ex. superfetch, defender osv så funkar det även med en vanlig dator i dagsläget (absolut minimum 1gb ram) men hur många förstår sig på detta?

Superfetch snabbar upp datorn när den väl lärt sig ditt användarmönster, men eftersom du stängt av den så får du dras med en vista som är långsammare än den behöver vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Jag håller med dig om att det rekommenderade systemkravet för Vista borde vara 4GB. Jag har 4GB och ca. 40% av det används när jag surfar och har några bakgrundsprogram igång (uTorrent, Sidpanelen, Logitech GamePanel, Avast Antivirus, Reaktek HD Audio Manager m.fl.). Jag vet inte om det är annorlunda i 32-bitarsversionen av Vista. Kanske använder den mindre minne...

40% ger ca 1600MB använt. XP skulle ha tryckt ut 1000MB av det till swappen så att det finns ledigt minne när du ska starta kalkylatorn. Inget önskvärt när det finns mer än 2GB tillgängligt.
64 bitar är dubbelt så mycket som 32 bitar och tar därför mer plats i minnet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

varför inte nod32 eller avg free?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

För att gå tillbaka till topic: Eelvis - nej det skall inte vara så. Det kan finnas flera anledningar till att det händer dock så tror jag inte problemet är Microsofts som du skriver i topic.

Permalänk
Medlem

Windows fungerar ju ypperligt tills man beslutar sig för att börja laja runt med en massa oliak program och mods för att göra något bättre/snyggare. Då börjar det skita sig. Det har jag lärt mig 768^5 gånger

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
--- Text---
Idag när jag skulle lira lite AoE2, så ser jag att det är fullt med Spyware och popups, varannan minut. Den enda som använt datorn är brorsan - han säger att han inte gjort något särskilt.
.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
--- Text---
Alltså, kollade igenom vad han hade för program och det var mest vanligt stuff , guitarr program.. msn.. mafia..

Fast sen kollade jag historiken i firefox och då hade han besökt ryska torrentsidor och klickat ja på alla länkar. JIPPI!!!!

En sån liten rackare.
Ja, såna sidor skall man nog undvika.
Ett knep vore ett speciellt Surfkonto med minimala rättigheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Men Vista använder ju minnet på rätt sätt och fyller det med data som kan vara bra att ha. Att lämna minnet tomt som XP gör är ju bara korkat, vad ska du med massor av ledigt minne till som inte används?

Jovisst, 2GB räcker ju till Vista, men har man 2GB ska man använda 32-bitarsversionen av Vista. Om det är så som "Hardware guy" säger, att 64-bitarsversionen använder mer minne, då lär det inte bli mycket kvar om man har 2GB. Jag tycker inte att minimumkravet borde vara 1GB. Rena mardrömmen att köra Vista med 1 gig...