Permalänk
Medlem

Snabb fråga!

Jag begav mig in i bios för att kolla efter CPU klocken.
Jag tänkte bara fråga snabbt vilken av följande det är jag ska ändra på för att höja klocken (Mhz):

CPU clock multiplier [start up]
CPU Vid control [start up]
HT clock multiplier [Auto]
CPU frequence [200.0] <---- min gissning
Memclock index volume (Mhz) [auto]

Detta är alltså vad som står i bios.
Tacksam för svar

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

CPU frequence är rätt gissat. GL!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Jag ska bidra med det jag lärt mig i dagarna kring AMD athlon 64 x2-plattformen och klockning (jag kan ha fel, precis börjat få koll på detta, rätt mig gärna någon):
Du har 3 värden du kan ändra:
HTT/Bus-clock: MHz för bus'en (basen i hela datorn typ).
CPU multiplier: anger processorns MHz i förhållande till bus'ens hastighet.
DDR MHz: hastigheten på RAM-minnet.

Sen är AMD grejen utformad så att processorn själv sätter en "divider" för vilken MHz RAM-minnet verkligen ska få jämfört med processorns MHZ, vilket den avgör beroende på den DDR MHz du angett i BIOS...Detta kan du inte påverka direkt utan endast genom att ändra DDR MHz (som alltså bara är en "teoretisk hastighet" på AMD-plattformar).
Detta kokar iaf ihop till denna "smidiga" formel/koppling:

HTTbus * CPUMultiplier = CPUhastighet
CPUhastighet / divider = RAMhastighet

Sen är väl:
RAMhastighet * 2 = VerkligRAMhastighet
(eftersom det är DDR - double data rate)

Hoppas jag inte sitter och ljuger nu Men, innan du klockar på chansning bara och höjer ett värde i BIOS måste du kolla i de där formlerna att alla delar i datorn verkligen kommer klara det du ställer in... höjer du bara 200 till 250 kanske RAM eller processor blir ledsna i ögat. Det kan ju vara bra att veta att om du höjer den där 200 så påverkas både bus (moderkort) och RAM...

Permalänk
Medlem

Jag tackar och bockar för det väldigt utförliga svaret.
Nu är det så här att jag har väldigt låg klockfrekvens på mitt ram (200Mhz) vilket är riktigt värdelöst. Kommer detta göra att jag inte kommer kunna klocka speciellt mycket? ska jag isåfall köpa nytt ram? Det kan jag ju lika gärna göra i samma veva som jag köper nytt grafikkort.
Funderar på dessa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334571 dom har ju både hög klockfrekvens och är billiga.
Kanske en ny CPU kylare också, några förslag?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

En viktig fråga när du tänker RAM är ju vad du har för moderkort, ser inget om det i sign. Alltså eftersom de där Crucial (som säkert är jättebra förövrigt) är PC8500 så betyder de att de klarar på 1066MHz. det är inte säkert att moderkortet klarar så höga frekvenser. AM2 plattformen är bara gjord för max PC6400 (dvs. 200MHz bus = 800MHz DDR2-RAM) har jag för mig jag läst något om.

Så kolla vad du har för moderkort och vad de klarar i form av minnen, innan du köper nya. och kanske att PC8500 är overkill även då eftersom AM2 inte är gjort för det egentligen, kanske någon annan kan tipsa om hur det är egentligen?

Kylning för överklockning hittar du hur mycket som helst här i forumet, min Therm. u-120 extreme är jag själv sjukt nöjd med, men den kostar ju också sjukt mycket. Denna är säkert matnyttig:
http://www.sweclockers.com/recension/?id=6001