Permalänk
Medlem

q6600 ojämn temp

EDIT: Lappat TRUE'n och cpu'n.. har nu en idle temp runt 36-40 grader på alla kärnor, tigigare 45-50 grader. I full load kommer jag upp i max 62grader (tigigare 70-71), och då har inte pastan hunnit bränna in än. Så sjunker nog lite till. Kör i 350x9=3150Mhz, men där tar det stopp (Hit the wall).

Tjena,

äntligen tagit mitt förnuft till fånga och inskaffat en ny burk som jag håller på att leka lite med..

Q6600 G0 med en thermalright ultra 120 extreme med Noctua NF-S12-1200
gigabyte p35-ds3 rev. 2.0 med bios F11.
4GB corsair 6400C5
Antec P180

Vcore bios: 1.30v
Vcore cpu-z v1.42 : 1.216-1.232v

kör den just nu i 333x9 och minnena 1:1.

Något som förgrymmar mig är den ojämna temperaturen över kärnorna när jag kör prime95 v25.5.

I everest ultimate 4.20.1170 är tempen: 59,56,51,52 till 66,62,57,57 under load. (Svänger några grader upp och ner). MB ligger på 44 grader.

Men även i idle så är tempen ojämn. Jag har monterat om flänsen 3ggr utan att få det något bättre. (2x enligt artic silvers 5 instruktion (roterat lite åt båda hållen mm.) och 1 gång "smetat ut ett tuuunt lager")

Så jag undrar om någon vet om det kan vara på det simpla sättet att den lilla kylflänsen är så pass tung så det blir en liten liten glipa "överst" då mb't sitter vertikalt så borde den tynga ner ganska bra likt en hävarm? Och därav blottar någon kärna mer än den andra, etc.

Känns som väldigt hög temp till Vcore'n med den kylaren?

(ursäkta om jag skrivit lite osammanhängande men hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mig få ner tempen. fläkten är monterad så den blåser underifrån mot flänsen)

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

De temperaturer du har är helt normala. Alla kärnor blir aldrig lika varma. Mina kan skilja uppemot 10 grader, och det är precis samma kärnor som skiljer.

Inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Tempen ser helt knas ut, kolla coretemp 0.96.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redskins
Tempen ser helt knas ut, kolla coretemp 0.96.

Vad snackar du om?

Det är helt normalt att alla kärnor är lite ojämna!
Svårt att få exakt lika på alla. Enda förutsättningen att få rätt lika temps är att om IHS'en på CPU'n lyckats bli helt spikrak under tillverkningen av den. Vilket inte är allt för ofta. Det är därför en del brukar föredra att lappa sin CPU när man vill få ner tempen pga dess ojämnhet från fabrik.

Din hävarmsprincip fattar jag inte, menar du då att CPU'n skulle bli böjd pga vikten eftersom moderkortet kan svikta? Det krävs nog en himla kraft för att CPU'n ska svikta..

Hur som helst, helt normalt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

Din hävarmsprincip fattar jag inte, menar du då att CPU'n skulle bli böjd pga vikten eftersom moderkortet kan svikta? Det krävs nog en himla kraft för att CPU'n ska svikta..

Hur som helst, helt normalt.

Nej menade inte riktigt så, utan läste någonstans att vissa flänsar inte satt riktigt pressat mot cpu'n. Så tänkte att det kanske blev ett litet gap mellan processorn och flänsen..

Hmm, kanske man skulle lappa den, har inte gjort det på en processor sen min gamla celeron 466 Det var ju ett tag sen

ps, dragit upp den till 3150Ghz (350x9) nu, och tempsen går väl lite högre, 69,66,60,60. Vad klarar de för temp?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Håll dig under 70C load så är du säker. Nyare CPU'er tål inte lika mycket värme som de med äldre teknik.

Tänk på att garantin ryker när du lappar CPU'n! Inte ofta en CPU går sönder dock! Förutsatt att man håller koll på tempen och inte öser på med hög vcore.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ok, låter fint. Har ju väldigt låg vcore men höga temps om jag jämför med övriga på forumet. Får se vad vad jag hittar på tillslut Tack för hjälpen

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Håll dig under 70C load så är du säker. Nyare CPU'er tål inte lika mycket värme som de med äldre teknik.

Tänk på att garantin ryker när du lappar CPU'n! Inte ofta en CPU går sönder dock! Förutsatt att man håller koll på tempen och inte öser på med hög vcore.

Hu mvar i från har du fått att nya CPu:Er itne tål lika mö som gammla? Gammal pentiums mm klarade ca 80C innan dom börajde åldras avsevärt å det var på mitten av 90 talet och tråtts det så vet jag inga petniums som havvererat pga värme.

AMD brukar reckomendera max 65C chassitemp med stock kylaren så det säger ju lite om hur varm CPU:n facktiskt får bli. Dom felsta processorer är goda för 85-95C under kontinuerlig drift. Inte föresn man börjar passera 100-110C som det börjar krisa sig ordentligt men princip alal processorer stänger av sig ved det laget.

Det fins IC kretsar som tål bra mycket mer än det också.

Men 80C är igen livsfara appsolut inte. Lär hålla lägre än nån vill ha skiten ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Vad snackar du om?

Det är helt normalt att alla kärnor är lite ojämna!
Svårt att få exakt lika på alla. Enda förutsättningen att få rätt lika temps är att om IHS'en på CPU'n lyckats bli helt spikrak under tillverkningen av den. Vilket inte är allt för ofta. Det är därför en del brukar föredra att lappa sin CPU när man vill få ner tempen pga dess ojämnhet från fabrik.

Din hävarmsprincip fattar jag inte, menar du då att CPU'n skulle bli böjd pga vikten eftersom moderkortet kan svikta? Det krävs nog en himla kraft för att CPU'n ska svikta..

Hur som helst, helt normalt.

Jag tycker de är höga idle, men sen load händer ju nästan ingenting? Går upp 6-7 grader under load, känns väldigt lite. Men sedan så är de ju höga redan innan.
Tänkte bara att han skulle prova Coretemp för att se om det säger någon skillnad.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Avstängd

Precis som folk säger så är det normalt med olika temps. Du kommer aldrig få sama temps på alla kärnorna vad du än gör.
Men du kan nog förbättra tempsen lite ifall du körn brincka/mynt tricket så att det blir mer tryck mot processorn. Funkade fint för mig

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
där kan du se på bilder hur man gör lite längre ner.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hu mvar i från har du fått att nya CPu:Er itne tål lika mö som gammla? Gammal pentiums mm klarade ca 80C innan dom börajde åldras avsevärt å det var på mitten av 90 talet och tråtts det så vet jag inga petniums som havvererat pga värme.

AMD brukar reckomendera max 65C chassitemp med stock kylaren så det säger ju lite om hur varm CPU:n facktiskt får bli. Dom felsta processorer är goda för 85-95C under kontinuerlig drift. Inte föresn man börjar passera 100-110C som det börjar krisa sig ordentligt men princip alal processorer stänger av sig ved det laget.

Det fins IC kretsar som tål bra mycket mer än det också.

Men 80C är igen livsfara appsolut inte. Lär hålla lägre än nån vill ha skiten ändå.

Var? Det är så utveckligen skett.

AMD verkar kunna gå varma, enligt dig. Men dom ligger lite i lä, så dom har lite att ta igen.

Låt oss gå tillbaka i tiden här.

Nya penryn t.ex, den har rekomenderad maxtemp på runt 65C(!) om det inte var 60 bara? Och en rek max vcore på 1.5v(!) innan dom börjar dö ut. Men behöver bara runt 1.2v för att funka i orginalhastigheten.

Conroe har 85C innan dom slår av. Och en rek max vcore på 1.6v(!) Och nästan samma här, runt 1.3v för att funka org.

P4 Northwood fick bli lite runt 90C kanske? Och har en rek max vcore på ptja, vad är det, 1.7v 1.8v?

Processorerna innan har ännu högre specs när det gäller värme och vcore.

Det spelar ingen roll om det finns IC kretsar som tål högre värme,

Nya chipsets är gjorda för att gå kallare och starkare än gaml som jag visa ovan, kallare per mhz.
Hur har värmen per effektiv mhz gått det senaste året? Knappast har det stått still.
Och då menar jag t.ex 3000Mhz vs 3000Mhz som är lika effektiv per klock. Effekten idag kräver mer per mhz och man vill även ha det svalare och allt i mindre storlek helst då tekniken kräver att inte vara mer än ett XX antal grader för att funka optimalt. Blir de före varma så segar de helt enkelt ner istället för den nya tekniken inte är gjord för samma höga värme som äldre chip.

Hur som helst, varför ska man rekomendera en maxtemp på precis innan gränsen (som det gällde här?) bättre att jag rekomenderar runt 10-15C under specs, därav att jag sa att han kan vara säker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redskins
Jag tycker de är höga idle, men sen load händer ju nästan ingenting? Går upp 6-7 grader under load, känns väldigt lite. Men sedan så är de ju höga redan innan.
Tänkte bara att han skulle prova Coretemp för att se om det säger någon skillnad.

Ditt svar var inte så givande alls må jag säga. Så det där fick jag inte ihop alls från ditt svar utan snarare att du menade att hans ojämna temp var ok!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Men att vcore är lägre på nyare cpu's har väl med den mindre tillverkningstekniken att göra?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Men att vcore är lägre på nyare cpu's har väl med den mindre tillverkningstekniken att göra?

Ja det också såklart! Men det betyder inte att dom tål mer värme i dagens läge. Det har ju gått åt det svalare hållet, det är allt jag ville få fram.
Jag skrev rätt luddigt..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag hade också en differens på >10 grader mellan kärnorna med luftkylning. Nu har jag gått över till vattenkylning och har tydligen monterat kylaren bättre för nu diffar det bara ca 6-7 grader mellan kärnorna.
Det är viktigt att kylpastan blir bra fördelad. När jag tog av min luftkylare såg det ut som en del av CPUn blivit utan kylpasta (luftbubbla i pastan vid monteringen kanske). När jag monterade vattenkylaren lade jag en klick i mitten av CPUn bara och lät den fördelas av trycket från kylaren för att undvika liknande bubblor. Det verkar ha fungerat bättre (tidigare hade jag strukit ut pastan över hela CPUn med ett kort).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redskins
Jag tycker de är höga idle, men sen load händer ju nästan ingenting? Går upp 6-7 grader under load, känns väldigt lite. Men sedan så är de ju höga redan innan.
Tänkte bara att han skulle prova Coretemp för att se om det säger någon skillnad.

Oj, kanske skrev lite oklart där. Idle ligger tempen runt 38-43 för alla kärnor.

Det är under load processorn ligger mellan:

59,56,51,52 - 66,62,57,57 när jag kör i 333x9 vcore: 1.232v
och mellan
62,60,53,53 - 68,66,59,59 i 350x9 vcore: 1.232v

Under prime95 så hoppar det lite upp och ner då och då. Har inte hunnit köra någon jätte stabilitetstest än då jag vill vara nära burken när jag gör det. Körde 3h Prime95 igår, standardtestet (som är markerat när man startar, ska man köra något annat?) utan några som helst problem. Var som max uppe i 68,66,59,59 under denna tid.

Har beställt en bricka stor som en 5krona med ett litet hål i och som är 2mm tjock och en som är 3mm tjock (ifall jag lappar prollen kan det kanske behövas 1mm till).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Dina temps är inget kritiskt, men det skadar ju inte att få ner dom lite till med att köra en bricka imellan

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Nä är väl mer att jag skulle vilja få upp den högre. Tycker processorn verkar klocka bra med tanke på min låga vcore, däremot är det ju värmeutvecklingen som kanske än så länge hindrar mig från att ta ett stort kliv till. Ser många som kör i 1.35v - 1.40v, tror min skulle koka då Men återkommer med resultat när jag fått och fixat dit brickan.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Var? Det är så utveckligen skett.

AMD verkar kunna gå varma, enligt dig. Men dom ligger lite i lä, så dom har lite att ta igen.

Låt oss gå tillbaka i tiden här.

Nya penryn t.ex, den har rekomenderad maxtemp på runt 65C(!) om det inte var 60 bara? Och en rek max vcore på 1.5v(!) innan dom börjar dö ut. Men behöver bara runt 1.2v för att funka i orginalhastigheten.

Conroe har 85C innan dom slår av. Och en rek max vcore på 1.6v(!) Och nästan samma här, runt 1.3v för att funka org.

P4 Northwood fick bli lite runt 90C kanske? Och har en rek max vcore på ptja, vad är det, 1.7v 1.8v?

Processorerna innan har ännu högre specs när det gäller värme och vcore.

Det spelar ingen roll om det finns IC kretsar som tål högre värme,

Nya chipsets är gjorda för att gå kallare och starkare än gaml som jag visa ovan, kallare per mhz.
Hur har värmen per effektiv mhz gått det senaste året? Knappast har det stått still.
Och då menar jag t.ex 3000Mhz vs 3000Mhz som är lika effektiv per klock. Effekten idag kräver mer per mhz och man vill även ha det svalare och allt i mindre storlek helst då tekniken kräver att inte vara mer än ett XX antal grader för att funka optimalt. Blir de före varma så segar de helt enkelt ner istället för den nya tekniken inte är gjord för samma höga värme som äldre chip.

Hur som helst, varför ska man rekomendera en maxtemp på precis innan gränsen (som det gällde här?) bättre att jag rekomenderar runt 10-15C under specs, därav att jag sa att han kan vara säker.

Ditt svar var inte så givande alls må jag säga. Så det där fick jag inte ihop alls från ditt svar utan snarare att du menade att hans ojämna temp var ok!

Oj oj oj.

Läger vcore är en följd av den mindre tillverknigs processen.

Sedan ser jag inte någon direckt fördel med att en CPU tål lägre tempratur eller gör du? Så Ser inte hur AMD ligger efter.

Sedan ser jag inte heller vad du får dessa siffror i från heller.

Läser du intels data blad för C2D E8000 serien så är maximala Tc värdet 72.4C vid 65W.

Med andra ord betyder det att vid 65W (villket är högsta effeckten angiven för E8190 till E8500) så får centrum åvanpå HIS:en vara 72.4C. Säger iget om att kärnans tempratur inte får var a 80C eller 85C. Det kommer ju defenetivt inte vara lägre än åvansidan på HIS:en i alla fall då det skulle strida mot dom fysiska lagarna

Så jag har lite svårt å se var du får 60 eller 65C i från.

och som jag sa historiskt brukar man tala om ca 80C och intel som vanligt är alltid lika luddiga i sina pdf dockument så dom anger vitt jag kan se IGEN max core temp.

AMD brukar därimot göra det och ska man speckulera i 85-95C är var dom brukar ange i core temp så låter ju en HIS temp på ca 70-75C där heller inte specietl osanolikt.

PS kan tillägga att max chassitemp för E8000 serien med boxad kylare är 38C.

Permalänk
Medlem

Enkelt att se fördelen.
Det blir ju svårare att komma upp i höga temps med mindre tillverkningsprocess. Rätt logiskt. Det är redan visat att t.ex intels 45nm avger ca 10C mindre i load jämfört med 65nm. Tack vare att den drar bland annat 20W mindre. Trots den mindre strömförbrukningen så ger den mer kraft per mhz.

Det står bland annat på shg's sida bland specsen att den tempen gäller vid max sen forskade jag vidare med google och kolla vidare.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Enkelt att se fördelen.
Det blir ju svårare att komma upp i höga temps med mindre tillverkningsprocess. Rätt logiskt. Det är redan visat att t.ex intels 45nm avger ca 10C mindre i load jämfört med 65nm. Tack vare att den drar bland annat 20W mindre. Trots den mindre strömförbrukningen så ger den mer kraft per mhz.

Det står bland annat på shg's sida bland specsen att den tempen gäller vid max sen forskade jag vidare med google och kolla vidare.

Nu missade du en sak igen.

Watt pär area enhet har ökat stadigt i tackt med att tillverkningsprocessen har sjunkit speciellt märkbar i hemma PC i slutet av 90 talet och framåt.

Du säger att lägre tillverknigsprocess allstrar 20W mindre och att det är logiskt att det blir svårare å få chip å gå varma?

Du missar dock att mindre process ger mindre kärnor så även om effekten sjunker så minskar arean också. Så effekten brukar bli minst lika hög som tidigare pär area enhet.
Och till följd av mindre process så brukar ju fkrevensena gå upp villket resulterar i högre effekt pär area enhet.

Eftersom jag läst 4 år inom energi bland annat så vet jag att ett matrial har en vis termisk resistans. Så utifrån det faktumet så sjunker effekten men tempraturen påverkas inte enbart av effekten utan termiska resistansen i matrialen så som kislet som chipet består av.
Effekten som alstras ska ta sig genom kislet över till kylaren sedan från kylaren över till luften.
Tempraturskillnaderna kallas för Delta T och ju högre Delta T ju mer påverkar den termiska resistansen värme energin från att flytta sig mellan matrialen. Därför man hellre väljer koppar före aluminium då det har lägre termisk resistans.

Och som sagt historiskt sett så har effekten som allstrats gått upp över åren pär kvadrat mm så logiskt sett bör chipen bli mer å mer svårkylda om inget görs då den termiska resistansen blir mer å mer påtaglig och orsakar större å större tempraturskillnader (Delta T). En gammal pentium där hade man ju tom kermaik över chipet så det säger ju lite om hur låg effekten pär area enhet var och hur obetydlig den höga termiska resistansen var till följd av det. Fans inte ens nån pasta mellan min kylre och min pentium 166 på den tiden hehe.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska börja jobba på amd eller intel då om du kan så mycket Och så kan du även få förklara varför t.ex intels nya 45nm har lägre load temp och lägre energiförbrukning än föregångaren.

Kan du också räkna ut t.ex hur snabb en pentium 166 skulle behöva gå i för hastighet för att bli lika snabb som t.ex en core 2 duo på 3ghz ? Och sen räkna ut värmeskillnaden för mig? Så kanske jag förstår bättre..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Lägre energiförbrukning är ju lätt att förklara villket jag igäntligen redan gjort i mitt föra inlägg men du verkar inte ricktigt kunna skilja på Effekt och Tempraturer.

Rör det sig om samma process och en identisk kärna och bara en ren krympning i processen så krävs det ju mindre energi för att öppna en gate tex gämfört med innan. Däför dom sänker spännigen och strömen sjunker i regel där efter också. Men eftersom arean också sjunker så bibehålls i stort sett samma effekt pär ara enhet.

Nu finlirar ju intel och amd och alla tillverkare alltid sina processer för att göra dom bättre.

Sedan antar jag att dom kör med samma kylare villket självklart ger lägre temps då chipet allstrar mindre energi även om delta T kan vara högre mellan chip och kylare så är det en lägre effekt det rör sig om resulterar i lägre tempratur överlag.

Problemet med att öka effekten pär area enhet hela tiden är den att man inte kan gå över termiska resistansen i matrialet. Tillför man mer energi än det kan leda bort så smälter skiten helt enkelt. Intel var ju ganska nära vad som är hanterbart med prescott.

Citat:

Kan du också räkna ut t.ex hur snabb en pentium 166 skulle behöva gå i för hastighet för att bli lika snabb som t.ex en core 2 duo på 3ghz ? Och sen räkna ut värmeskillnaden för mig? Så kanske jag förstår bättre..

Skulle jag räkna på det där så blir du nog knappast klokare för det.
Med värmeskillnad antar jag att du menar tempraturskillnad och då undrar jag villken tempratuskillnad? Det är inte specielt svårt å räkna ut effekten en pentium skulle behöva ha för å nå samma antal MFLOP tex men å andra sidan ganska ielevant då du inte vet vad för spännigs som skulle behövas för å få den stabil och även om du visste det och skulle räkna ut efekten så lär kislet alldrig ta spännigen i villket fall som helst.

Så jag tror INTE du skulle bli nåt klokare då det exemplet inte säger nåt om det jag snackade om innan.

Det jag snackade om var hur tillverkningsprocessens storlek avspeglar sig i effekten pär area enhet och hur det påverkar temperaturen pga den termiska resistansen.

Sedan lite ontopic här till Fade-swe
Enlig intels datablad så är det helt naturligt med en större temperaturskillnad mellan kärnorna så helt normalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Skulle jag räkna på det där så blir du nog knappast klokare för det.
Med värmeskillnad antar jag att du menar tempraturskillnad och då undrar jag villken tempratuskillnad? Det är inte specielt svårt å räkna ut effekten en pentium skulle behöva ha för å nå samma antal MFLOP tex men å andra sidan ganska ielevant då du inte vet vad för spännigs som skulle behövas för å få den stabil och även om du visste det och skulle räkna ut efekten så lär kislet alldrig ta spännigen i villket fall som helst.

Så jag tror INTE du skulle bli nåt klokare då det exemplet inte säger nåt om det jag snackade om innan.

Det jag snackade om var hur tillverkningsprocessens storlek avspeglar sig i effekten pär area enhet och hur det påverkar temperaturen pga den termiska resistansen.

Ska du börja tänka åt mig också? Jag ställer ju en fråga för att jag tycker det är enklare om någon förklarar det på så sätt som jag frågar. Eftersom jag är van vid det

När jag menar effekt så menar jag alltså kraften som CPU'n kan räkna, alltså XXX MFLOP och ingen effekt på det sättet som har med alstrande värme att göra.

Vad gäller din förklaring om effekten per area enhet är förstår jag ändå inte, då jag har svårt att förstå på det sätt du förklarar.

Jag tror du har missförstått vad jag menat helt och hållet.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hum kanske jag har men facktum kvarstog att du menade på att chip blir svalare eftersom du går ner i tillverknigsprocessen villket ar logiskt ansåg du.

Vist att effekten blir lägre det är logiskt men inte lika logiskt att dm blir svalare (lägre tempratur) då man mer eller mindre kan anta arean minskar proportionerligt med effekten.

Så lägre effektförbrukning är sant ja och något lägre temp men problemet börjar främst när man rampar upp frekvenserna igen och börjar öka effekten avgiven pär area enhet.

Ni mins jag inte alla upgifterna men jag vet att det gjordes någon sammanställning på hur processorers effekt pär area enhet hade ökat från säg pentium 3 fram till pentium 4 och athlon.

Vi kan ta ett enkelt exempel. Jag vill minnas att en K6-2 har ca 95mm^2 area. har en utan cap så jag kan mäta men har för mig det ligger runt där. Den drar väl ca 25W vid 450mhz enligt specsen vill jag minnas. Det ger 95mm^2/25W = 0.278W/mm^2
Tar vi en gammal athlon thunderbird som ha typ 128mm area och vi säger 74W för en 1.4Ghz thunderbird. Mina siffror kan vara cisådär 10% off då det var många årsedan jag pysslade med så gammla chipset men det är hyffsat precisa värden.
Men i alla fall då blir det 128mm^2/74W = 0.578W/mm^2

Så skillnaden där är i alla fall 2x effekten vid samma area. detta var desutom 0.25u VS 0.18u prcessorer så det är en generations krympning. Ökade frekvenseran bidrar till högre effekt också villket man oftas kan göra när man går ner i process.

Det som är det intresanta här är om du vet den termiska resistansen för säg kisel och för säg koppar om du har en kopparkylare och du har deverse mått typ hur tjock kopparbasen är osv så kan du räkna ut hur stor tempraturskillnaden kommer bli då du vet energin (watt) på en vissa area och du vet termiska resistansen.

Termisk resistans är presis som ett motstånd.

har du väldigt lite ström gåendes genom motståndet eller igen alls så sker inge sännigsfall. Men flyter en ström så får du också ett spännigsfall.
Ju mer ström som ska igenom ju högre spännigsfall.

Sätter du flera lika dana resistorer gämte varan så sjunker spännigsfallet och du kan få igenom mer ström.

Värme energi måste presis som strömen arbeta sig igenom det termiska motstånder i matrialet och ju högre effekt som ska igenom en mindre area och ju lägre sträcka ju högre bilir Delta T precis som spännigsfallet hade blivit högre i kretsen ju mer ström som skull igenom.

Delta T betyder en tempraturskillnad och en processors kärna och kylflänsen som kyler den har inte samma tempraturer. Skillnaden kallas Delta T. Delta T används inom energi för att tala om skillnader i tempratur.

Har du en CPU som vid IDLE avger 20W och ligger 10C över flänsens tempratur vid basen så är Delta T 10C. Avger sedan processorn 60W vid full last och tempratuskillnaden blir 20C mellan kärnan och kylarens bas så är Delta T 20C.

Delta T stiger framföralt pga den termiska resistansen mellan kärnan och kylflänsen är och förblir konstant men effekten förändras.

Nåt man använderi dag just pga att termisk resistans är ett problem inom datorer är heatpips. Dom transporterar bort värme fortare än ett fast medium kan då värme energin avlägsnas genom att låta en vätska koka och blida ånga som sedan kondenseras i andra ändan.

Och samma anledning till att folk använder vattenkylning för att snabbare avlägsan värme energi och komma runt problemet med termisk resistans.

Annars vet jag inte hur jag ska förklara det för dig. Var många år sedan jag läste energi själv nu och jag är tyvär inget bra på å undervisa hehe.