Permalänk
Medlem

Konfigurera router

Inskaffade nyligen en D-link DIR-635. Det finns en hel del inställningar man kan göra. Finns det någon guide till dessa inställningar? Vilka inställningar som rekommenderas osv? Skall man använda sig av SPI när man redan har en brandvägg i os'et osv osv?

Jag har kopplat så här:

bredband vdsl 12/9 -> router -> stationär pc (filserver som mest används för torrents)

Trådlöst kör jag mot en MacBook.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl aldrig dumt med redudans brandväggsmässigt? Har ingen större koll på inställningarna men det lär finnas en bra manual från D-Link.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

det var ungefär 8 år sedan jag befattade mig med bredbandsdelare.
men vad jag förstår så behöver du nog bara slå på DHCP-funktionen och se till att din bredbandsdelare får IP av bredbandsbolaget.

Om inte annat skulle du kunna ringa till bbb's kundtjänst och fråga lite snällt om hjälp.

-- Fredrik
p.s. och snälla, sluta säga router om bredbandsdelare. det är en jädra skillnad. tack. d.s.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.