Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

Ostabilt nätagg?

Hej hårdvarufantaster,

Jag och min kusin håller på att felsöka en dator som beter sig märkligt. I nuläget går datorn igång med fläktar och annat men visar ingenting på skärmen. Det förekommer även en svag lukt från dator, nästan lite bränt som om något belastas för hårt.

Det hela började med att datorn slog på sig själv efter ett strömavbrott. Efter att datorn stängdes av nästa gång gick den igång ytterligare en gång men kom aldrig längre än BIOS. Efter detta fungerade inte datorn alls längre. Kusinen har efter det här försökt med att byta nätaggregat, moderkort, grafikkort samt testat hårddiskarna på annan dator (de fungerar). Ingenting hjälpte.

Efter många om och men lyckades vi idag få igång datorn under en kortare period. Vi trodde först att problemet var löst då vi kom så långt som till Windows-booten men direkt efter vi valt 'Starta Windows som normalt' fick vi under en kort period se en blåskärm innan datorn startade om. Det fanns ingen möjlighet att se vilket felmeddelande som visades på skärmen. Nu började det skumma. Datorn blev sämre och sämre för varje gång som vi försökte starta upp den. De två första gångerna fungerade skärmen men hädanefter funkade inte video-signalen. Det tog även längre och längre tid för datorn att gå igång efter det att vi tryckt på power-knappen. Det var som om nätagget behövde mer och mer tid på sig för att 'ladda upp' tillräckligt med effekt att starta datorn. Sista gången tror jag det dröjde en dryg minut innan datorn gick igång.

Vi börjar nu misstänka att det är nätagget som är boven i dramat eftersom just detta varierar från gång till gång. Dessutom började det som sagt med ett strömavbrott vilket kan ha skadat det. Det alternativa nätaggregatet som kusinen testade med var ett äldre och möjligen med för dålig effekt för att dra igång datorn.

Processor: Intel-processor
Moderkort: ASRock
Grafikkort: GF4 Ti4200XP
Nätagg: Chieftec 360W

Detta är tyvärr all information om datorn jag kan ge er i nuläget, kan eventuellt kolla upp mer specifikt i ett senare skede men jag tror inte det skall spela så stor roll. Det jag är nyfiken på är om någon haft liknande symptom, det vill säga ett psykotiskt nätagg

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Mät från en molexkontakt vad du får ut ifrån gul och svart sladd och får du ut >12.6 eller <11.4V så är det definitivt nätagget som är boven i dramat. Kan även mäta på röd och svart sladd och likadant där om spänningen fluktuerar mer än +-5% på 5V så är nätagget paj.

Sen är Chieftecs 360W nätagg inte direkt kända för att vara så bra mig veterligt så .......

Har själv haft felsökning här men det är förhoppningsvis löst då det troligen var glapp i strömsladden till hd så kolla även alla sladdar så det inte är bränt eller glapp i dom.