Permalänk
Medlem

I fysiken lärde jag mig i varje fall att en ökning på 10db gör att det låter dubbelt så högt.
Ex. En fläkt på 20db låter dubbelt så mycket som en på 10db, och en fläkt på 30db låter 4 gånger så mycket som en på 10db.

Edit: Bra sammanfattning från wikipedia:

Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Hedersmedlem

här har du lite kul läsning om just det (;

där ser man hur stor effektökningen blir jämfört med den lilla decibelökningen.

http://www.soundimage.ishoejby.dk/1000_db%20english.htm

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
här har du lite kul läsning om just det (;

där ser man hur stor effektökningen blir jämfört med den lilla decibelökningen.

http://www.soundimage.ishoejby.dk/1000_db%20english.htm

Mm det är ganska sjukt.

Intressanta är ändå när det kommer till förstärkare och deras RMS watt osv det är då man fattar att allt bara är spel för galleriet
Även om watt talen skulle skilja sig så är det inte så stor volym skillnad mellan dom tex en förstärkare som ger 150w per kanal och en som ger 190w. Det blir ju någon dB skillnad i ljudvolym vilket inte är jätte mycket.
Samtidigt som man märker att tex Nads slutsteg har lite mer kvalitet
och köttar på med mycket högre volym även fast dom ligger på 60w per kanal

Sorry jag glömde typ vad tråden handlade om i början...

Jag tror på att vilket kort man än väljer blir riktigt bra.
Som dom säger tidigare vilka upplösningar ska du köra i hur viktigt är ljudnivå osv

Permalänk
Hedersmedlem

ja gjorde samma miss om vad tråden handlade om. sorry.

ja, sälj möget du har för 12,5. de e ju klippet. För de 12,5 borde du ju kunna få bättre SLIkort än 9600GT. I annat fall är det ju guldläge att kasta in lite extra småslantar och skaffa 8800GTS 512 SLI i alla fall. Inte ofta man får chansen att få ut pengarna från en dator igen och kunna göra om.
Men står valet mellan 9600GT och radeonkortet så... ja, gör det nog inte någon större skillnad vad du än väljer. Små skillnader bara. Effektförbrukningen kan ju väga in där då du kanske kan spara lite på nätagget eller åtminstonne räkningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Ja han köper två stycken 8800GTS 512 för 2500kr var. Sen övrigt får han en fin quad core (Q6600 om du skall klocka).

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
För var tredje (3) decibel uppfattar ditt öra ljudet som dubbelt så högt. Så minst dubbelt så högt kommer det att låta för dig tyvärr.

Fine, sälj datorn och köp det du vill köpa. Dock kan du köra dubbla GTS 512 för de pengarna, kommer kosta dig cirka 5000kr:

1. Du har ett mycket tystare system
2. Du har en prestanda som är cirka 20% bättre än HD3870X2 överlag, kanske mer och som dessutom presterar bra i Crysis
3. Det tar dock upp 4st PCI platser
4. Du får ha ett nätagg som är bra för runt 1200kr skulle jag rekommendera (FPS eller Be Quiet) till exempel.

Jag kan hjälpa dig med bygge sedan om du vill. Skriv ett PM bara.

Har funderat på 8800GTS SLI faktiskt. Visst kan jag få det för 12 500, men jag vet inte... Hur mycket mer PRESTANDA får jag med 8800GTS SLI jämfört med 9600GT SLI?

Behöver jag verkligen ett så kraftfullt nätagg. Jag har ett XION 630W nu och det driver mitt system med Quad och HD3870X2 utan problem. Går det inte att använda detta agg? Har bara fått positiv kritik på internet, jag har haft XION 500W i en dator och XION 630W i två datorer och det har aldrig krånglat. Är dessutom tyst.

Räcker inte 630W till 8800GTS SLI?

Detta är ett exempel på ett system med 8800GTS SLI:

Intel Core 2 Duo E6750 @ 4Ghz

Thermalright Ultra-120 Extreme med en tyst 120mm fläkt

2GB Corsair PC6400 @ ca. 1000Mhz

8800GTS SLI

Asus P5N-D nForce 750i

Samsung DVD-brännare

Cooler Master CM 690

XION 630W

Hårddiskar har jag redan

Windows XP har jag redan

Pris: ca. 10 000 kr

Om jag vill bygga en bra speldator till ett lågt pris, är detta inte ett bra alternativ?