Samsung 1100 DF 21" CRT + HUVUDVERK

Permalänk

Samsung 1100 DF 21" CRT + HUVUDVERK

Hejsan jag har en Samsung 1100 DF 21" CRT nu som nyligen införskaffades. Jag har haft väldigt mycket huvudverk senaste tiden och det enda jag kan koppla det till är skärmen. Jag kör den i 1280 x 1024 i 100hz.

hjälp mig gärna, jag hade en tft förut och då ingen huvudverk.
Har nån haft nåt problem i denna stil?

/Daniel

ps: jag sitter ungefär en armlängd från skärmen för mamma tror det är det, så jag sitter liksom inte inne i skärmen

Visa signatur

Dansk i Sverige, spelar alla möjliga spel men dock mest CS.

Permalänk

Ja, en CRT strålar ju ganska mycket och kan vara att du inte vant dig och får ont i huvudet. Det är ofta samma sak när man byter från en CRT till en LCD också.

Varför har du CRT idag om du hade LCD tidigare?

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Re: Samsung 1100 DF 21" CRT + HUVUDVERK

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannedansk
Hejsan jag har en Samsung 1100 DF 21" CRT nu som nyligen införskaffades. Jag har haft väldigt mycket huvudverk senaste tiden och det enda jag kan koppla det till är skärmen. Jag kör den i 1280 x 1024 i 100hz.

hjälp mig gärna, jag hade en tft förut och då ingen huvudverk.
Har nån haft nåt problem i denna stil?

/Daniel

ps: jag sitter ungefär en armlängd från skärmen för mamma tror det är det, så jag sitter liksom inte inne i skärmen

Gå och kolla synen Testa med ljust i rummet, förmodligen överanstränger du bara ögonen och det ger huvudvärk. Jag själv får ont i skallen om jag sitter vid datorn utan mina linser.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

CRT _ÄR_ mer ansträngande för ögonen = du får inte i huvudet när du är van vid TFT. Sälj skärmen och köp en TFT, det är mitt råd

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Använd ett jordat uttag till skärmen om du har möjlighet så minskar man strålningen ganska rejält.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Det är i tonåren som synfel uppstår - troligen är du närsynt och behöver glasögon!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Använd ett jordat uttag till skärmen om du har möjlighet så minskar man strålningen ganska rejält.

skojar du med mig?
jag har en ojordad förlängningssladd, ere sant? gud vad konstigt!

Ehm, jag kan inte köra någon tft skärm i 100hz, det edärför jag kör crt

Visa signatur

Dansk i Sverige, spelar alla möjliga spel men dock mest CS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannedansk
skojar du med mig?
jag har en ojordad förlängningssladd, ere sant? gud vad konstigt!

Ehm, jag kan inte köra någon tft skärm i 100hz, det edärför jag kör crt

Inte konstigt alls. Ungefär lika konstigt som att du får spänning ut från eluttaget:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannedansk
skojar du med mig?
jag har en ojordad förlängningssladd, ere sant? gud vad konstigt!

Ehm, jag kan inte köra någon tft skärm i 100hz, det edärför jag kör crt

Klart att strålningen går ner, men den är ändå inte farlig Sen behöver vi inte gå in på hur onödigt 100 Hz är för då blir det här en "ultra 1337 gamers" vs "andra" tråd

Ne men jag får huvudvärk av CRT skärmar med kan jag säga, mer för att de är lite mer blinkande, allt blinkande kan orsaka huvudvärk

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannedansk
skojar du med mig?
jag har en ojordad förlängningssladd, ere sant? gud vad konstigt!

Ehm, jag kan inte köra någon tft skärm i 100hz, det edärför jag kör crt

Köp en jordad förlängningssladd om du nu har jordat uttag, annars spelar det så klart ingen roll. Hur gammalt/nytt är huset du bor i?
Oavsett om huvudvärken försvinner eller inte (det lär den inte göra pga det tyvärr) så minskar strålningen markant.

Tycker också du ska ta en sväng förbi optikern och testa synen. Hur gammal är du, har du börjat övningsköra? Du kan annars slå två flugor i en smäll och göra syntestet för körkortstillstånd i samma veva.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

har inte börjat övningsköra.
16 år

Visa signatur

Dansk i Sverige, spelar alla möjliga spel men dock mest CS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannedansk
Ehm, jag kan inte köra någon tft skärm i 100hz, det edärför jag kör crt

Hög hz är bra på en CRT för att inte flimmer ska hinna uppfattas av ögonen då punkterna hinner slockna mellan varje svep. På en TFT existerar inte just det argumentet eftersom punkterna aldrig slocknar mellan varje svep.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

...

Visa signatur

Dansk i Sverige, spelar alla möjliga spel men dock mest CS.

Permalänk
Medlem

Ställ ner ljusstyrkan på skärmen så lär huvudvärken försvinna!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ja, en CRT strålar ju ganska mycket och kan vara att du inte vant dig och får ont i huvudet. Det är ofta samma sak när man byter från en CRT till en LCD också.

Varför har du CRT idag om du hade LCD tidigare?

Mvh

För att crt är 100 gånger bättre för spel?

Det är en vanesak, det är exakt samma när man går från crt till lcd för många och man får löjligt ont i bollen i början.

"
Hög hz är bra på en CRT för att inte flimmer ska hinna uppfattas av ögonen då punkterna hinner slockna mellan varje svep. På en TFT existerar inte just det argumentet eftersom punkterna aldrig slocknar mellan varje svep."

Exakt, och därför kan du köra 100fps med jävligt mjuka musrörelser UTAN tearing.

Något du inte kan på en lcd med vsync av, för då blir det tearing åt helvete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
För att crt är 100 gånger bättre för spel?

Det är en vanesak, det är exakt samma när man går från crt till lcd för många och man får löjligt ont i bollen i början.

"
Hög hz är bra på en CRT för att inte flimmer ska hinna uppfattas av ögonen då punkterna hinner slockna mellan varje svep. På en TFT existerar inte just det argumentet eftersom punkterna aldrig slocknar mellan varje svep."

Exakt, och därför kan du köra 100fps med jävligt mjuka musrörelser UTAN tearing.

Något du inte kan på en lcd med vsync av, för då blir det tearing åt helvete.

Men då är ju frågan man ska med fler fps än 60 till? (förutom CS då som är felkodat från början)

Dumt att börja vänja sig med CRT nu när de försvinner mer och mer.

EDIT: Haha det är ju danne som gjort tråden, tjenare

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
För att crt är 100 gånger bättre för spel?

Det är en vanesak, det är exakt samma när man går från crt till lcd för många och man får löjligt ont i bollen i början.

"
Hög hz är bra på en CRT för att inte flimmer ska hinna uppfattas av ögonen då punkterna hinner slockna mellan varje svep. På en TFT existerar inte just det argumentet eftersom punkterna aldrig slocknar mellan varje svep."

Exakt, och därför kan du köra 100fps med jävligt mjuka musrörelser UTAN tearing.

Något du inte kan på en lcd med vsync av, för då blir det tearing åt helvete.

Instämmer 100%, det är därför jag inte har bytt till TFT än. Du är en av de få som tycks förstå sig på varför jag gillar just att spela med CRT. Mjuka, naturliga rörelser ftw!

Nej jag bryr jag mig inte så värst mycket ifall det skulle va lättare att spela med CRT men däremot så ger det bättre spelupplevelse då rörelserna känns naturligare på nåt sätt. För mig känns inte 60Hz naturligt vilket gör att man tappar spelupplevelsen litegrann då jag liksom börjar tänka på hur overkligt det känns att spela jämnfört med 100Hz t.ex.

Nu när jag vant mig med 100Hz spelande har jag ingen som helst lust att nöja mig med max 75. 100Hz är ju också bra på så sätt att det inte flimmrar och jag är väldigt känslig för det också och tycker att det flimrar litegrann också vid 85Hz efter att ha börjat använda 100Hz (förut tyckte jag dock 85Hz var OK men sen man vant sig med 100Hz så märker man ännu större skillnad). Dock ser jag ingen skillnad mellan 100 och 120Hz längre, eller extremt minimal skillnad isåfall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Men då är ju frågan man ska med fler fps än 60 till? (förutom CS då som är felkodat från början)

Dumt att börja vänja sig med CRT nu när de försvinner mer och mer.

EDIT: Haha det är ju danne som gjort tråden, tjenare

För att allt blir löjligt mycket mjukare?
Att låsa fpsen vid 60 med vsync är korkat, visst vill du ratta runder i sirap så.
Annars spelar man utan vsync och då får man tearing på en LCD, något du inte får på en CRT om du kör 100hz och låser det där.

Har inte ett dugg med att göra hur många bilder du kan se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
För att allt blir löjligt mycket mjukare?
Att låsa fpsen vid 60 med vsync är korkat, visst vill du ratta runder i sirap så.
Annars spelar man utan vsync och då får man tearing på en LCD, något du inte får på en CRT om du kör 100hz och låser det där.

Har inte ett dugg med att göra hur många bilder du kan se.

Du får inte tearing på en LCD iaf inget du kan se när du vant dig Hjärnan är en unik sak som sätter ihop bilder rätt bra. Första veckan kändes det skummt med TFT och man upplevde tearing, inte längre. Nu får man aldrig ont i skallen av flimmret från CRT skärmen, slipper ha en ful klump osv, och den fungerar lika bra som en CRT

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Kommer det inte lcd skärmar som kan man köra i 100 hertz då? I framtiden?

Rätta mig om jag är korkad..

Visa signatur

Dansk i Sverige, spelar alla möjliga spel men dock mest CS.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du får inte tearing på en LCD iaf inget du kan se när du vant dig Hjärnan är en unik sak som sätter ihop bilder rätt bra. Första veckan kändes det skummt med TFT och man upplevde tearing, inte längre. Nu får man aldrig ont i skallen av flimmret från CRT skärmen, slipper ha en ful klump osv, och den fungerar lika bra som en CRT

Skojar du med mig?
Man får ALLTID tearing när du visar fler fps än HZ.
Har inte ett dugg med vanesak, det är tearing, ser du inte det är du blind helt enkelt.

Edit: Ja en bra fungerande 100hz lcd hade varit trevligt i datorskärms storlek.

En annan sak, jag har aldrig fått ont i huvudet av CRT skärm, antar att jag bara är gjord av stål eller något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Skojar du med mig?
Man får ALLTID tearing när du visar fler fps än HZ.
Har inte ett dugg med vanesak, det är tearing, ser du inte det är du blind helt enkelt.

Edit: Ja en bra fungerande 100hz lcd hade varit trevligt i datorskärms storlek.

En annan sak, jag har aldrig fått ont i huvudet av CRT skärm, antar att jag bara är gjord av stål eller något.

Och varför ska du köra mer än 60 fps? Meningslöst Och även om jag kör mer märker jag ingen tearing, hjärnan klarar av att sätta ihop saker till flytande saker, därav "vänjer man sig vid det".

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Även jag tänkte på tearing i början, dock ser jag inte skymten av det i tex CoD4, men i CS ser man det lite tydligare. Dock är detta inget jag stör mig på, det är 100 gånger skönare för ögat imo, och skarare bild på något sätt.

Skulle aldrig byta ut en TFT till en CRT, och tror inte heller det är så många andra som skulle göra det. Alla spel jag spelat (undantag CS) flyter på perfekt i 60 fps (vsync on), men fungerar kanon utan vsync också då jag inte tänker på tearingen som uppstår ibland.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Och varför ska du köra mer än 60 fps? Meningslöst Och även om jag kör mer märker jag ingen tearing, hjärnan klarar av att sätta ihop saker till flytande saker, därav "vänjer man sig vid det".

Suck.
Om du låser fpsen med vsync på 60 får du en siraps effekt på musen.
Försök hitta någon seriös gamer som faktiskt spelar med vsync ON vid 60fps.
Det går inte, det blir en jävla deg.

Så nej det är INTE meningslöst, men nu ska jag sluta försöka övertala dig för du är tydligt ingen som spelar spel seriöst så varför ens försöka.

Men nej tack, vsync on är inget jag skulle röra.
Jävla degklump, men vissa kanske gillar att spela med handikapp.

Klart man kan vänja sig vid saker, det innebär inte att det inte är där.
I CS ser man tydligt tearing bland annat.
Tearingen finns där även om DU inte ser det.

"Skulle aldrig byta ut en TFT till en CRT, och tror inte heller det är så många andra som skulle göra det"

Många gamers som gjort just detta, tyvär blir det allt ovanligare nu för en bra CRT är svår att få tag på.