Permalänk
Medlem

Stulen dator, hitta via ip

Hej, min dator blev troligtvis stulen igår när jag åkte med SL. Jag har anmält allt till SL:s hittegods och polisens hittegods men den verkar inte vara inlämnad. Nu tänkte jag att det kanske är möjligt att få tag på den som tagit den via hans ip.

Jag laddade ner en torrent som inte hade särskilt många seeds. Tre stycken var det, av dessa använde en samma utorrent-port som min stulna dator.

Nu är jag lite osäker, men finns det någon standardport när man installerar utorrent eller slumpas denna?

Om den slumpas så är det väl rätt troligt att jag har IP:n på den som har datorn?

Jag kollade upp den med diverse nättjänster och det är ett teliaabonnemang som enligt tjänsterna finns i stockholm. Vet att det inte stämmer helt men den är åtminstone svensk.

Så, hur är det med portarna, slumpas dessa?

Isåfall, förstår att det är svårt att få tag på personen själv, men är en datorstöld något som kan ge två års fängelse? Isåfall, skulle det löna sig att gå till polisen med en ip-adress?

/Anna

Permalänk
Medlem

Porten brukar väl slumpas..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Okej, bra.

Bara så jag inte missförstått nu, när man i u-torrent högerklickar när man är i klienter-tabben och väljer klientlista. Visst får man då upp en lista på de ip-adresser som är anslutna till just den torrenten.

Har iallafall kollat upp med två torrents nu som min dator borde seeda. Dessa seedades båda av samma ip-adress och den porten som min stulna dator använder på utorrent.

Om den här tråden är felplacerad så får någon mod flytta den, visste inte riktigt var den passade in.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så måste man kryssa i en ruta för att porten ska slumpas. Dvs, den gör inte det by default.

Är det torrents som är kopplade till någon torrentsida där man måste vara medlem? I så fall är det ju garanterat din dator om det seedas från din användare...

Klientlistan du pratar om är inte alla klienter som är anslutna, utan endast ip-adresserna till personerna du har kontakt med.

Permalänk
Medlem

Ja precis, det är en privat sida. Dock kan jag inte se vilka filer som min användare seedar där vad jag vet. Däremot så när jag laddade ner filerna igen som jag laddat ner så kommer det upp det här ip:et som sänder på samma port som min dator.

Den rutan du menar som man ska kryssa i handlar bara om att den ska slumpa varje gång man pratar om programmet. Frågan här är alltså snarare om det finns en standardport eller om alla/de flesta har 23076 som är porten i fråga.

Nu verkar det här skita sig ändå. Jag ringde och pratade med polisen och sa att jag troligtvis visste ip-adressen där min dator fanns. Hon som svarade var väldigt vänlig och förstående men sa att de inte kunde göra något eftersom stöld enbart ger 2 år.

Brottet måste alltså ge MER än 2 år för att polisen ska kunna begära ut ip.

Om det är ok så kan jag lägga ut ip:n här så får ni gärna göra ert bästa för att försöka hitta vem den tillhör?

Permalänk

uTorrent har väl som standard port 3030 om jag inte minns fel, du kan välja att den ska slumpas varje gång du öppnar programmet.

Problemet med att få tag i personen via IP är att du som person inte riktigt kan få tag i den informationen.

Beroende på ISP datorn är uppkopplad till kan du få varierande information om vart IP'n är geografiskt. Tror inte du kan komma mycket närmare än postadress (Om du nu har rätt IP) även om det är en bit på vägen. Exakt plats kan endast ISPn se och de brukar inte vilja ge ut den informationen. Polisen kan nog begära den men inte utan att de skäligen misstänker att den IPn har begått ett brott så tror inte du kommer någonvart där om jag ska vara ärlig.

Det finns ju en chans att du vet vilken MAC-adress ditt nätverkskort har. Kommer inte ihåg exakt vilket protokoll jag använde men vet att jag nån gång fick kolla om en mac-adress användes i ett större nätverk med flera routrar.

Routers kollar nämligen primärt på IP när de skickar data, switchar på MAC. Kanske det var en DHCP request?

Ska jag vara allvarlig tror jag inte du kommer ha någon större tur att via varken IP eller MAC ta reda på någon exakt adress på ett lagligt sätt. Om du nu har rätt IP och postnummer så skulle jag nästan rekommendera att knacka dörr...Ledsen att behöva vara så negativ men jag säger som jag tror det är.

EDIT:
Skrev innan jag såg din senaste post men står nog fortfarande fast vid mitt påstående att det inte kommer leda någonvart.

Visa signatur

Lalalalalala

Permalänk
Medlem

Håll koll på blocket och diverse sajter efter daton med....

Permalänk

Aye, kan vara en bra idé det med. www.annonsguiden.nu håller koll på de flesta annonssajter.

Visa signatur

Lalalalalala

Permalänk
Medlem

Jo det är ju ett alternativ. Om man vet MAC-adress, har man någon möjlighet att hitta den då eller är det bara om man råkar vara i samma lan?

Tänkte att den kunde ha sparats på routern.

Men som ni säger så är jag väl inte allt för hoppfull att hitta datorn. Blev bara så förvånad att stöld inte var ett nog allvarligt brott för att polisen ska kunna begära ut ip:n.

Permalänk
Medlem

Man borde kunna se det hos torrent-trackern vilken IP du senast kom ifrån.

Men troligare är väll att han inte startat uTorrent direkt.

Permalänk
Medlem

fråga på flashbacks forum, där lär de ju kunna hjälpa dig! De ser ju sånt här som en utmaning

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Vet du vad det är för MAC-adress så kan jag kolla? om den inte sitter bakom en router/NAT och på BBB's (nästan alla BBB-kunder och de flesta Glocalnetkunderna) nät kan jag kolla på det. och vart den befinner sig, vilket IP osv.

Permalänk
Medlem

Jag har skickat MAC-adressen till dig och str8forthakill nu. Den är nog till trådlösa nätverkskortet.

Kollade igen nu och utorrent var fortfarande igång på samma ip-nummer. Det kan jag också pm:a om någon är intresserad.

Permalänk

Om trådlösa är aktiverat och du lyckas få fram vars den kan vara på ett ungefär så borde du kunna hitta åt den med diverse program och en laptop. och sedan gå omkring i området och leta efter mac addresser. Är inte så duktigt på hur Wifi fungerar. Men är den ansluten trådlöst fungerar det garanterat. Chansen att hitta datorn är ju dock fortfarande inte så stor.

Störst chans tror jag att du har om du lyckas ta dej in på datorn via ip nummret. Beroende på hur datorn är konfad så är det möjligt. Kolla sedan på hur datorn används, trådlöst, adsl, hög hastighetsuppkoppling osv, Vilka namn accesspunkter i närheten har osv. Anta att han bor relativt nära stationerna om inte tåget passerar stockholm eller någon annan "tågbytar" ort. Installerar han inte om datorn så kommer du till slut ha tur och se någon accespunkt i närheten som avslöjar vars han finns. Är du väl inne på datorn då kommer det inte vara något problem med att pelja in han med en till bärbar via Wifi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men vänta lite nu. Vad ska fröken anna83 göra om hon nu skulle hitta en hemadress för var datorn är? Det i sej är ungefär inte det minsta troligt men OM...
Även om anna83ś dator är i en lägenhet brevid kan anna83 inte klampa in där och hämta den. Det tror jag går under egenmäktigt förfarande och är straffbart.

Polisanmäl den stulen och kontakta ditt försäkringsbolag. Så mycket mer än så kan du nog dessvärre inte göra.
Även om du får reda på vilken ip-adress datorn använder just nu kommer sannorlikt polisen inte göra något åt det.

Permalänk
Medlem

Man kanske inte kan klampa in där och ta tillbaka datorn men man kan iaf knacka på och berätta varför man är där och be snällt om datorn tillbaka annars kommer polisen om ett par minuter!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

du har rätt att gripa en person på plats om brottet kan ge fängelse - envarsgripande tror jag det heter. men du får inte tränga dig in i någon annans lägenhet och tro att du kan göra ett gripande, då åker du själv ditt för bland annat hemfridsbrott. men ringa på och säga vad man vill och om snubben försöker dra så får du hålla fast honom tills polisen kommer så fort han har lämnat lägenheten.

Fick lära mig lite sådant när dom skulle utbilda oss tillvaktmalajer.. är dock som vanligt lite trött så jag kan ha blandat till något lite.. men i det stora hela vet jag att jag har rätt..

Permalänk
Medlem

Jag har ju redan fått tag på en ip-adress men precis som ni skrev här ovanför så gör polisen ingenting då brottet enbart ger två års fängelse.

Men får man reda på vem som har den så kan man väl gå till polisen och säga det?

Permalänk
Medlem

Jo, om man hittar den som stal datorn så återstår en sak, du kan inte stjäla tillbaka den lagligt, han som har den i sina ägor just nu kommer knapast att polisanmäla en stulen dator som stulen, det är att hänga ut sig själv ;).

Men det bästa är väl att förklara för polisen hur du lyckades lokalisera datorn, de kanske åker och knackar på då istället .

Permalänk
Hedersmedlem

Du får tipsa rätt personer om att han sysslar med fildelning..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du får tipsa rätt personer om att han sysslar med fildelning..

Dummaste förslaget hittills. Hur skulle det hjälpa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Men vänta lite nu. Vad ska fröken anna83 göra om hon nu skulle hitta en hemadress för var datorn är? Det i sej är ungefär inte det minsta troligt men OM...
Även om anna83ś dator är i en lägenhet brevid kan anna83 inte klampa in där och hämta den. Det tror jag går under egenmäktigt förfarande och är straffbart.

Polisanmäl den stulen och kontakta ditt försäkringsbolag. Så mycket mer än så kan du nog dessvärre inte göra.
Även om du får reda på vilken ip-adress datorn använder just nu kommer sannorlikt polisen inte göra något åt det.

Om man inte vill vara olagligt så fixar man tillbaka datorn lagligt. Inte krångligare än så. Med lite fantasi så fixar sej allt. Det gäller bara att ha lite tur och lägga ner oändligt med tid. Det svåra för han verkar att försöka få kontroll över sin egen datorn via ip addressen.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Det gäller bara att ha lite tur och lägga ner oändligt med tid.

Att lägga ned oändligt mycket tid måste väl ändå vara dummare?
Det jag syftar på är att folk tidigare, beväpnade med skärmdumpar där ipnummer visas, försökt åtala fildelare. De hade dock ganska begränsad framgång, vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Höh, säg att du tror att han suttit och låtsas varit dig på MSN och tjattat med dina kontakter...

Urkundsförfalskning ftw.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Att lägga ned oändligt mycket tid måste väl ändå vara dummare?
Det jag syftar på är att folk tidigare, beväpnade med skärmdumpar där ipnummer visas, försökt åtala fildelare. De hade dock ganska begränsad framgång, vill jag minnas.

Ja det kan man kanske tycka. Jag skulle inte ha några problem med att lägga ner några hundra timmar på att spåra min dator om den var stulen. Specielt inte om jag skulle varit korkad och inte haft backup på viktiga filer etc. Men det är ju personligt hur man prioterar tid och pengar, och vad man själv tycket är viktigt.

I det här fallet har han ip nummer och datorn är utrustad med Wifi (och eventuellt bluetooth) vilket gör det möjligt att hitta åt den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo bluetooth finns och borde vara aktiverat då jag brukar använda bluetooth-mus.

Om man lyckas avgränsa området någorlunda så borde det inte vara helt omöjligt att hitta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anna83
Jo bluetooth finns och borde vara aktiverat då jag brukar använda bluetooth-mus.

Om man lyckas avgränsa området någorlunda så borde det inte vara helt omöjligt att hitta den.

Edit.
han har Telia och är i Stockholm, få se om jag får fram mer exakta saker

Servern som han är ansluten till Står i Farsta närmare bestämt,

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Edit.
han har Telia och är i Stockholm, få se om jag får fram mer exakta saker

Marbackagatan 11 ??? Vad är det för adress . Hittar den inte i sverige.

Om du på något sätt lyckas få tag på personuppgifter är det förmodligen dumt att publicera dem här.

Permalänk

glöm inte bort att kolla blocket regelbundet också.. sätt den som startsida skulle jag göra:).. det är risk den säljs fort eftersom han kan sätta ett billigt pris på den. Om han lägger ut den där har du ju inget problem att få kontakt med han. Då kan det kanske funka med en polisanmälan också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om du på något sätt lyckas få tag på personuppgifter är det förmodligen dumt att publicera dem här.

Letar efter Serven och admins till den . Det är inte olagligt att skriva en adress till en server, eller hur . MEn jag har hittat en lista över admins till den servern. Namn, email och telefonnummer så fint

Men i Farsta någon stans borde datorn finnas.

Permalänk

Du kan publicera ip nummret här iaf tycker jag. Ge ut eventuell adminlösenord osv. Info om datorn osv. Åtminstone om du inte kan fixa det själv.

Visa signatur