Permalänk
Medlem

beställa fiber som privatperson ?

Hej!

Fick igår reda på att i samband med att de grävde ner fjärrvärme här, så la de även ner fiberkabel för bredband.
Denna info fick jag av en som var med och grävde ner detta.
Ska enligt han vara fiber draget fram till huset, men ej in i huset, även karta från kabelanvisning visar att det ligger fiber här.

Vet inte vilket år de la ner det, har bara bott här i huset sedan slutet på november förra året, fjärrvärme är inte inkopplat, utan det ska ligga på andra sidan vägen, ska visst vara en skarv där ifall vi skulle vilja koppla in nångång, men ändå har de grävt i vägen, vilket syns på att det är nyare asfalt på ett ställe så detta är då troligen för bredbandet.

Enligt han jag pratade med så är det Telias fiber och skulle kosta mig ca 3000:- om jag vill få det inkopplat till en dosa i väggen och sedan månadskostnad från telia.

Var i kontakt med telia idag och de säger att det inte finns fiber här enligt deras system och även om det skulle finnas så kan man ej beställa det som privatperson, sa de.

Varför drar de fiber till privata hus om man ej kan koppla in det ?
Kan man ta reda på vems fiber det är som ligger i backen ?
Har bara hört telia, men enligt dom så finns det inget.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man drar fiber är för att bostadsrättsföreningar, villaföreningar osv. kan vilja köpa det från leverantören. Då finns redan infrastrukturen på plats. I det läget så kostar det sannolikt 3000 kr för varje abonnent inom den föreningen.
Skulle bara du använda fibern så pratar vi antagligen ett antal nollor efter den summan.

Visa signatur

Intel Core i7 14700KF | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | Asrock RX 9070 XT Taichi | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Asus TUF Gaming Gold 1200W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är tomma fibertrummor dom lagt net i sammband med fjärrvärmen, detta är nog vanligast att en lokal leverantör(stadsnät?) som sammarbetar med fjärrvärme bolaget gör.

På så sätt har dom för en väldigt liten kostnad (anntagligen bara kostnaden för trumman) fått färdiga vägar att bara blåsa in fiber i ifall de bestämmer sig för att det är ekonomiskt hållbart att börja leverera fiber i det området.

Permalänk
Medlem

Troligtvis behöver du ansluta dig till fjärrvärmenätet, för i samband med installationen av fjärrvärmen så drar dom även fram fiberröret till ditt hus. När du sedan har tomröret kan du beställa fiber i röret, mer om detta vet troligtvis fjärrvärmebolaget. Så här fungerar det åtminstonde i Göteborg.