Riksdagen sluter upp bakom ny kabelspaningslag

Permalänk
Melding Plague

Riksdagen sluter upp bakom ny kabelspaningslag

I juni förra året lade bland annat Socialdemokraterna fram ett kontroversiellt förslag som gjorde att Försvarets radioanstalt (FRA) skulle börja avlyssna Internet-trafik som går över Sveriges gränser. Förslaget drevs dock till så kallad minoritetsbordläggning där det vilar ett år. Nu ett år senare verkar det som en majoritet av partierna godkänner förslaget.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Okunniga jävlar som klubbar igenom sån här skit.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det var väl detta FRA skulle ha superdatorn till tänker jag..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

löjligt!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Haha ja ska dom börja jaga fildelare som kör krypterat så måste dom ha hjälp från FRA!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

tror knappast man behöver bry sig om detta, ens om man är småbrottsling. det de är ute efter är förmodligen grov brottslighet och hot mot rikets säkerhet och så vidare. vi vill ju inte bli ett fredlöst tillhåll för terrorister med flera.

Permalänk
Medlem

haha så roligt, politiker förstår inte ens vad de talar om, såg nån diskution på SVT24, haha det var skrattretande , de visste ju fan inte ens vad de talade om

"jaa emailen kan gå över sveriges gränser, även fast ni sittter i samma kontor bla bla bla då kan vi anlyssna hit o dit"

nån kärring som inte ens vet vad email är för något.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Försvaret får inte sköta polisiärt arbete i Sverige, så det är ganska lugnt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Hoppas VFH eller dylik grupp tar hand om det här problemet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Det var väl detta FRA skulle ha superdatorn till tänker jag..

Just ja, de hade ju fått en monsterdator för inte så länge sen. Rätt oroväckande, tycker jag.

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem

Detta är bara början!!! O.o

Snart kommer vi inte ens att kunna gå på toa utan att någon ska gå igenom vårt skit...

Permalänk
Medlem

Är inte specielt orolig för att dom ska börja avlyssna "vanliga" människor just nu, men vad som är oroande att nu finns en möjlighet till det.
Man ska inte utgå från att vårt samhälle kommer att förbli oförändrat i all evighet.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Inaktiv

Så länge tillståndet endast gäller FRA och dess verksamhet finns det ingen anledning att börja gnälla.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tror ju knappast att vi privat personer kommer att drabbas, men sen är det väl inte lika kul att nån kanske läser något väldigt privat även fast det stannar hos den personen. Sen ordet maktmissbruk kommer upp också.

Håller med sånt här hör hemma i länder som typ Kina.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
haha så roligt, politiker förstår inte ens vad de talar om, såg nån diskution på SVT24, haha det var skrattretande , de visste ju fan inte ens vad de talade om

"jaa emailen kan gå över sveriges gränser, även fast ni sittter i samma kontor bla bla bla då kan vi anlyssna hit o dit"

nån kärring som inte ens vet vad email är för något.

DU förstår inte vad hon menade. Det hon sa är helt korrekt, haha vad kass du är!

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

George Orwell sitter nog däruppe och garvar

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk

Betyder det här att det inte pågått någon avlyssning tidigare?
Känns lite konstigt att ingen av våra säkerhetstjänster övervakat internettrafiken.

Permalänk

En terrorist är en terrorist... de tar sig uppenbarligen igenom den säkerhet de har framför sig.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

Detta är sjukt men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Okunniga jävlar som klubbar igenom sån här skit.

Nej. De vet att Sverige på många sätt fungerar som en global terrorhub. Miljontals kronor ( svenska skattemedel) förs varje år över till terrororganisationer i framför allt mellanöstern. Pengarna finansierar t.ex. hamas och antisemitiska/terror organisationer som muslimska brödraskapet.

De senaste exemplet, ett dagis i en stockholmsförort tror jag det var, handlade det om flera miljoner som först över till organisationer vars mål är att slakta så många judar som möjligt (bland annat).

Sen har vi brottslingar från Irak som flyr hit och organiserar sin kriminella verksamhet eller regelrätta krig från Sverige.

Det går att hitta många fler exempel än dessa, men det flesta censureras av media så att Svensson inte inser vad som egentligen pågår i t.ex. Malmö.

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, så länge tillståndet endast gäller för FRA ser jag inga problem i förslaget nationellt sett.

Men vad som kan vara bekymmersamt är att vi stöter oss med våra grannländer för att vi vill avlyssna trafik. Är det värt ett svalare samarbete med grannländer för att man vill implementera detta system? Inte enligt mig.

EDIT:
silverfire, du har till viss del rätt i det du säger. Närmare bestämt varför man vill ha ett sådant system i sverige.

Men att media skulle sencurera vad som händer... håller inte med där. Vad vinner media på att inte gå ut med sådant? och varför vet du då om detta? Det handlar kanske om ett svalt intresse från konumenter, samt att det bara finns en viss plats i media som inte räcker till att berätta allt alltid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Söderbäck, sök på youtube Lilla saltsjöbadsavtalet. I Sverige är man dessutom väldigt mån om att verka politiskt korrekt.

Permalänk

-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Söderbäck, sök på youtube Lilla saltsjöbadsavtalet. I Sverige är man dessutom väldigt mån om att verka politiskt korrekt.

Men herregud. Vad är det för propaganda du använder som referens? Det är ju onekligen lättsvalt, men det innebär inte att det iinte är otroligt vinklat. Det är någon som ogillar människor som inte är precis idenstika med hur denne själv är som gjort en propagandafilm såklart. Hur svårt är det att genomskåda? Sedan säger jag inte att endast högerextremister vinklar och släpper propaganda. Det gör alla olika extremistgrupper förmodligen. Men vem är så lättköpt att de sväljer den propagandafilmen rakt av?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Men herregud. Vad är det för propaganda du använder som referens? Det är ju onekligen lättsvalt, men det innebär inte att det iinte är otroligt vinklat. Det är någon som ogillar människor som inte är precis idenstika med hur denne själv är som gjort en propagandafilm såklart. Hur svårt är det att genomskåda? Sedan säger jag inte att endast högerextremister vinklar och släpper propaganda. Det gör alla olika extremistgrupper förmodligen. Men vem är så lättköpt att de sväljer den propagandafilmen rakt av?

Aah, sorry...såg nu att man har ändrat om lite. Här är iallafall det tv-program som "propagandan" bygger på. 1 minut 53 sekunder in i filmsnutten även om hela filsnutten är väldigt intressant.
http://www.youtube.com/watch?v=Gg1CY5iad1I&feature=related
Sökte man på lilla saltsjöbadsavtalet fick man upp den här tidigare men inte längre tydligen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Söderbäck, sök på youtube Lilla saltsjöbadsavtalet. I Sverige är man dessutom väldigt mån om att verka politiskt korrekt.

Fyfan. Är det sant så åt h*lvete med dom politikerna och journalisterna! Hur kan dom va så idiotiska?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Det var väl detta FRA skulle ha superdatorn till tänker jag..

Jo, antagligen.

silverfire, du har en poäng där, dock känns det svårt att tro att sverige skulle vara så enormt stor hubb av det.
Det finns två problem med som följer liksom med i Avlyssning och terrororganisationer som smugglar pengar.

Dels att de själva är väl till stor del kanske redan inbegripna med vilka säkerhetsbarriärer det finns och lär sig kringgå dem.
Dels att det är samtidigt en gränsdragning vi gör, eftersom vi vet inte alltid säkert på förhand vilka som slåss för sin frihet eller vilka som verkligen är terrorister.

Kina kallar ju tibetanerna säkert för terrorister, men är det rätt då att avlyssna tibetaner som bor i sverige som försöker ringa hem eller skickar hem pengar? Används pengarna till t ex bombdåd så skulle det absolut vara förståeligt om FRA började avlyssna dem. Men om det är vanligt folk som skickar pengar till sitt gamla hemland och pengarna sen används utan deras vetskap vad det går till?
Eller att någon liberal svensk-palestinsk grupp skickar förnödenheter och pengar som bistånd till palestina... blir de då terrorister ifall allt de skickar går till terroristverksamhet med? De har ju sina egna politiska föreställningar. Liksom.
Finns en akademiker som bland annat påstår att al-quaida finansieras till stor del av Saudarabien. Trots att saudiska familjer officiellt inte får öppet sponsra dem.
Jag är lite tveksam till att större grad av övervakning hjälper så pass mycket. Att bättre integrera flyktingar här till att börja med tror jag ger mer långsiktig effekt.
Framför allt ställer jag mig skeptiskt till just det här förslaget pga av den tekniska lösningen att trafik på nätet går lite kors och tvärs. Inte ett dugg konstigt att Finland oroar sig.

När det gäller just svenskar så tror jag största risken är just maktmissbruk. Med all trafik, hur skall ett råd/kommité (som förre varianten av förslaget grundade sig på om jag minns rätt) avgöra vad som är misstänkt eller inte? Och om någon visar sig vara oskyldig från alla misstankar, hur skall man vara säker på att den informationen inte missbrukas. Samt inför vem skall de som jobbar med själva avlyssningar svara för?
Att bara lägga fram ett förslag som säger "vi skall avlyssna all trafik" är lite väl enkelt utan att ha beskrivit lite mer ingående vad som händer med all information man samlar på sig.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Aah, sorry...såg nu att man har ändrat om lite. Här är iallafall det tv-program som "propagandan" bygger på. 1 minut 53 sekunder in i filmsnutten även om hela filsnutten är väldigt intressant.
http://www.youtube.com/watch?v=Gg1CY5iad1I&feature=related
Sökte man på lilla saltsjöbadsavtalet fick man upp den här tidigare men inte längre tydligen.

Aha. ursäkta mina hårda ord. Uppenbarligen missriktat. Det jag hittade på youtube först var inte särskillt snyggt.

Intressant debatt. Men som sagt, det finns inte plats för allt hela tiden i media. Dessa saker kommer och går lite som vårmodet. Det kommer komma upp på tapeten igen, var så säker

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone

"jaa emailen kan gå över sveriges gränser, även fast ni sittter i samma kontor bla bla bla då kan vi anlyssna hit o dit"

Vad är fel i ovanstående?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D'Artagnan
Just ja, de hade ju fått en monsterdator för inte så länge sen. Rätt oroväckande, tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Det var väl detta FRA skulle ha superdatorn till tänker jag..

Intressantare är väl att denna "monsterdator" är beställd innan lagen gått igenom. Det kan väl inte vara så att resultatet av röstningen är riggat i förväg väl? Oh nej! Sånt förekommer inte i Sverige.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Betyder det här att det inte pågått någon avlyssning tidigare?
Känns lite konstigt att ingen av våra säkerhetstjänster övervakat internettrafiken.

Självklart avlyssnas det mer eller mindre hela tiden. Vad får dig att tro annat?

Permalänk
Medlem

Detta är en självklarhet att FRA skall få göra. Lika mycket som det är en självklarhet att du skall få kryptera din data om du så vill (och måste för att du inte har rent mjöl i påsen).

Visa signatur

HAPPY TIMES!