Fujitsu Siemens Amilo Xi2550 - 2 eller 4GB ram ?

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens Amilo Xi2550 - 2 eller 4GB ram ?

Hej!

Jag tänkte köpa en Fujitsu Siemens Amilo Xi2550, då den ser ut att ha bra prestanda, men det är bara 2*1GB ram installerat på datorn, vill ha 4GB!

På en del sidor står det i spec att max ram är 2GB på en del andra står det max ram 4GB.

Är det nån som vet om det är 2 eller 4GB som max ?
Tänkte beställa med 2*2GB ram när jag köper datorn, om det går.

Alla andra saker i datorn verkar ju vara bra, så tycker det är konstigt om en så bra dator bara klarar 2GB ram som max...

Tacksam för svar innan söndag kväll (lägger beställning då)

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma sak.. någon som veT?

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Medlem

Jag har en Amilo Xi2428 med 3GB RAM i. Så vitt jag förstått det är det max 2GB minne per sticka, men 4GB totalt. Jag har en 2GB-sticka och en 1GB-sticka i min och det fungerar som sagt utmärkt. Nu är det dock inte exakt samma dator såklart, men det var samma krusseduller runt denna dator ang. maximalt tillåtna minne och jag tog en chansning och det var inga problem.

...

Läste precis igenom databladet för Xi2550 och det står faktiskt att 4GB är max. Läs själv här:
http://sp.fujitsu-siemens.com/dmsp/docs/ds_amilo_xi_2550.pdf

Var även uppmärksam på att det står såhär:
"If 4 GB RAM is preinstalled, up to 1 GB cannot be used for application if running with a 32-bit operating system."

Därav används nog som mest 3GB minne med 32-bits OS. Detta beror så vitt jag vet på ett problem med delat grafikminne eftersom dessa OS inte kan tilldela mer än 4GB minnesanvändning. Därmed får du antagligen inte någon skillnad om du har 4GB minne över 3GB med ett 32-bit OS.

Permalänk

jag har en amilo xi-2550 som ska bara stödja 2gb, av nån anledning, men ja kasta in 4gb vilket jag kan använda (win64), den har ju även 1gb intel-mumbo-jumbo-flashminne för att öka prestandan.

funderar på ifall det kan vara nån specifik biosversion som gör att det fungerar.. vågar inte uppgrade, hehe

Visa signatur

MVH
/Pro