IFPI siktar på svensk internetleverantör

Permalänk
Melding Plague

IFPI siktar på svensk internetleverantör

I slutet av mars varnade skivbolagorganisationen IFPI att de överväger att dra svenska internetleverantörer inför rätta. Nu har IFPI bestämt sig för att stämma en okänd internetleverantör som är "särskilt dålig på att motverka piratkopiering". Organisationen uppger dock inte vilken svensk leverantör det hela gäller.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det lär väl vara någon mindre operatör skulle jag gissa?

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilken operatör det är. Börjar man blockera saker på internet, då är det bara en fråga om tid innan "olämpliga" sidor och material börjar censureras. Jag menar kolla bara på Kina ..

Kan vara att ifpi vill att de ska motverka fildelningen på ett annat sätt men.. hur gör man det ? Om man nu inte använder DC eller kazzaa utan kör nånting med kryptering (vilket alla borde göra nu oavsett vad man håller på med).

Demokrati någon ?

Permalänk
Medlem

Lär säkert bli så att vi kommer få köra med IPsec tunnlar och ha ett eget nätverk bland fildelare
Undrar vad dom tar till för metoder då?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Jävla utpressning.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

63 röster och 100% nej hittils :D.

IFPI kan gå och /&%¤!"#!"&%&!"#¤[censur]*********#"!¤&#%***[/censur]

Permalänk
Medlem

Känns som det börjar bli för mycket censur på allting nu, lite Kina wannabe.
Dom verkar ju förbannat tröga också på alla organisationer osv som ska jaga pirater, det går ju liksom inte att stänga ner alla om man inte gör som Kina men då är det ju en jävla diktatur/kommuniststat vi lever i.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Går det här igenom kommer det ju inte att stanna här. Först kommer IFPI att försöka stänga ner ännu mer, sen kommer andra grupper att försöka stänga ner andra saker som enligt dem är olika... Snart är Internet inte alls fritt mer, utan bara sånt som är politiskt korrekt enligt en viss grupp är tillåtet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tror att det är BBB de är ute efter.

Permalänk
Medlem

Desperationen är självlysande.. det är skrattretande att se

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Hedersmedlem

Klart intressant. Hoppas det kommer upp i rätten så vi får ett svar på vad den svenska lagstiftningen säger i frågan.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är ju när de börjar hacka på posten för att folk beställer CDR-skivor och skickar allmänt olagliga saker med dem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Går det här igenom kommer det ju inte att stanna här. Först kommer IFPI att försöka stänga ner ännu mer, sen kommer andra grupper att försöka stänga ner andra saker som enligt dem är olika... Snart är Internet inte alls fritt mer, utan bara sånt som är politiskt korrekt enligt en viss grupp är tillåtet.

Så är det redan inom vissa områden. Varför tror du flashbacks servrar ligger utanför Sverige? Går det här igenom så kommer det dock bli värre än det är redan nu.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Frågan är ju när de börjar hacka på posten för att folk beställer CDR-skivor och skickar allmänt olagliga saker med dem.

Haha, dagens.

För övrigt blir jag lite förvånad när någon svarar "Jag vet inte". Vad är det man inte vet?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaq
Tror att det är BBB de är ute efter.

Antingen dem eller Banhof.

Permalänk

Att privata intresseorganisationer får uppta så mycket resurser utav åklagare och polismyndigheter och domstolsväsendet, som nu är fallet, är ju helt befängt.
Det är dags att sätta stopp för dessa censurhungrande bolag NU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Antingen dem eller Banhof.

Banhof dök upp i mitt huvud direkt, eftersom jag har 20/20 fiber från dem i dagsläget så ... Men motverkar någon annan än Telia fildelning? Nej, IFPI ger sig på en av Sveriges minsta leverantör bara för att?

Permalänk

Problemet är ju inte huruvida fildelningen på nätet är olaglig. Det är den till mycket stor del. Då talar vi alltså om upphovsrättsskyddat material.

Frågan ligger ju i hur det ska stoppas. Ett sånt här förslag känns lika farligt för samhället som det om att internetoperatörer ska bli skyldiga att stänga av fildelare.

Orasaken är att det i Sverige (och de flesta övriga utvecklade länder) endast är domstol som har rätt att avgöra om en verksamhet är olaglig eller inte, ett företag (internetleverantör eller "upphovsrättsorganisation") har inte rätt att besluta huruvida något är olagligt. Om så skulle vara fallet skulle det bli väldigt intressant här i världen =P Det om något handlar ju om säkerhet i samhället.

Så detta förslag skulle vad jag förstår i praktiken innebära att IFPI eller motsvarande måste dra varje blockering inför domstol vilket knappast skulle vara realistiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas

Man borde ju göra en film och lägga upp på youtube där man piratkopierar film/musik och skickar det via posten. Sen skickar man länken till ifpi m.fl. och ser vad de svarar. Posten gör ju faktiskt ingentingalls för att stävja piratkopieringen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Vi går helt klart en skrämmande framtid till mötes. FRA får rätt att avlyssna lite hipp som happ och nu vill vissa individer censurera internet.

Steget från PRC är inte så långt...

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Vi lever för fan i ett fritt land. Och INGEN äger internet, så att hålla på och spärra sidor etc är ju för fan barnsligt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Vi går helt klart en skrämmande framtid till mötes. FRA får rätt att avlyssna lite hipp som happ och nu vill vissa individer censurera internet.

Steget från PRC är inte så långt...

EDIT: V for Vendetta någon?

EDIT 2: Skillat att klicka på "citera" och inte edit...

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Inaktiv

You cant fight the world.

Inse att slutet för gamla skivor börjar närma sig med stormsteg.
200kr för en cd skiva som har producerats fram i hast är rena skämtet.

Hitta på smartare lösningar om ni vill tjäna pengar framöver! Satsa på reklam eller mycket lägre priser! Vad kan det krävas för ett skivbolag att gå runt?
Att bränna en skiva och trycka nån fin bild till kanske går på 2-3 spänn lr något liknande. Resten är royalties till banden och kostnader för organisationen samt löner.

20kr, det kan jag betala för en cd med bra musik på.
20kr, det kan jag betala i månaden för obegränsad och lätttilgänglig och smidig tillgång till en server som streamar samtliga låtar som jag vill lyssna på.

10kr låten? Pliz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Man borde ju göra en film och lägga upp på youtube där man piratkopierar film/musik och skickar det via posten. Sen skickar man länken till ifpi m.fl. och ser vad de svarar. Posten gör ju faktiskt ingentingalls för att stävja piratkopieringen.

Än mindre gör Felia och övriga telefonoperatörer inget för att förhindra alla olagligheter som försigår via telefon: t.ex. bedrägeri, hot, brottsplaner, TERRORPLANER osv osv osv...som förövrigt är betydligt grövre brott vilket är anledningen till att polisen får avlyssna sådan trafik. Men ingen klagar på att telefonbolagen inte gör något för att förhindra det!

Permalänk
Sötast

Jag hoppas verkligen att detta går igenom. Jag hoppas att allt blir blockat och piratkopiering avstannar..........

Dagen det händer så skapas nya vägar att piratkopiera, det blir kryptering och det blir säkrare. Jakten fortsätter tills det att piraterna helt enkelt blir trötta på hur det går till, att saker ska blockeras och censureras.

Då kommer arbete läggas ner på att bli osynligt, och då det blir osynligt så kommer fler våga piratkopiera och det kommer smälla tillbaka som fan i nacken på dessa sjuka förföljelser.

Permalänk

Alla träffsäkra jämförelser visar klart att man inte kan vara logisk och rationell när man ska motivera såna här pellejöns-fasoner.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att de ger sig på ett mindre bolag som Banhof för att Banhof kanske inte kan lägga en större summa på advokater/rättegångskostnader?

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk

ett bra tecken på världs kontroll.. dom vill ha kontroll på allt vi gör. och om dom inte är nöjda, då kryddar dom och tvingar oss.

Stöd till friheten! Blocka porrsajter som är mer olagliga än fildelningssajter som bara aggerar sökmotor...

Permalänk
Hedersmedlem

Så metoden som väljs är i stil med mobbning: välj ut en liten svag stackare och använd honom/henne som ett sätt att pumpa upp ditt sårade ego. Eller vad skulle annars vitsen vara med att just välja ut en liten leverantör oavsett hur påstått "dålig" denne är?

Jag har fortfarande svårt att riktigt inse var gränserna går. Jag är inte för stöld av material, men om jag t ex betalar TV-licens och inte har någon form av apparatur för inspelning och därför väljer att ladda ner ett missat avsnitt av något program, på vilket sätt skulle det kunna betraktas som stöld? Det handlar ju i detta fall om endast två olika tekniker att uppnå samma resultat.

Permalänk
Medlem

Verkar som att IFPI inte vet vad proxy är heller. Krypteringar lär ploppa upp som maskrosor på Lars Gustavssons gräsmatta under en varm sommardag. Den tekniska begåvningen hos han och IFPI är lika bristfällig som den moraliska.