Permalänk
Medlem

Jag har varit i en liknande situation på gymnasiet. Skrev ett prov i geografi a, sedan efter 6 månader (!!!) får jag en IG-varning på posten pga att "jag saknade resultat på ett delmoment". Jag tänke att detta måste ha blivit något misstag, så kontaktade läraren och vad att få se provet, men icke. Han var helt säker på att jag inte gjort det.

Själv varjag helt 100 % på att jag hade gjort det, så stod såklart på mig. Kontaktade rektor som höll med om att jag fick reda på detta alldeles för sent och läraren togs in på möten osv för att få sig en uppläxning. Men faktum var ju att läraren pga sitt slarv fortfarande inte hade något underlag för mig på den punkten, så fick bita i den sura kakan och plugga till samma prov igen 6 månader senare.

Studievägledare och rektorer kan inte göra ett skit, det är läraren som sätter betyget, och så är det. Visst kan man deala mer läraren att du skulle få ett medelbetyg, men det är inte optimalt om du satsar på MVG. Om du får lägre betyg än du tycker du förtjänar kan du efter betyget har sats skriva en överklagan där då hänvisar till betygskriterierna för MVG och att du uppfyller dessa mål.

Jag hade otur - hade ondaste läraren jag mött som inte vek en tum. Där rök mitt MVG, så nu har jag ett VG som sticker ut från övriga betyg och ser allmänt fult ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hade tenta på en högskolekurs, var 14 uppgifter eller så. Mina svar fördelat på 3 papper.

När jag fick tillbaks provet var det ett IG. Dock kollade jag igenom vad som var fel och insåg att de flesta uppgifter var godkända och det hela såg bra ut... dock saknades det sista svarspappret - Läraren hade alltså tappat bort mitt sista dokument.

Om detta papper och mina svar där hade tillgodolagts på totala resultatet så hade jag med största sannolikhet fått Godkänt.
Jag tjatade på läraren som letade igenom sitt kontor mm. utan att finna pappret. Då sa han att det var uppenbart han som gjort fel och att jag hade visat att jag hade läst på bra iom de uppgifter som han faktiskt tittat på.

Jag är nöjd, men den läraren hade fått många andra klagomål och vi fick reda på att följande "årskull" ej kommer ha samma lärare.

Så kontentan: Oavsett vad läraren säger och vad ni kommer överens om, meddela rektorn/lärarens chef om händelsen - läraren har gjort fel och detta bör dennes chef veta. Om du sedan däremot får bita i det sura äpplet och göra om arbetet, men hoppas att läraren får sig en utskällning av sin chef. Och om det upprepas, fråntas sin tjänst.

Dock kan ju alla göra fel, men att inte lära sig av misstagen är en annan sak.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.