Permalänk
Medlem

Stor eller liten vattentank

Nån som har vattenkylning???
Undrar om det är en fördel att ha en större vattentank jämfört med en mindre, den mindre borde väl bli varmare.

Visa signatur

ASUS M5A97 R2.0 AM3+ - AMD FX-6350 6-Core -ASUS GeForce GTX 650 2GB - Antec truepower 1000 w. Thermaltake 850 pro. Vista + XP. Allt i ett NZXT Tempest

Permalänk
Medlem

Har ingen större betydelse, värmeavledningen sker i radiatorn...

Permalänk

Jävligt klumpigt med en stor tank. Jag valde min så stor att pumpen kan dränkas helt för att begränsa dess annars outhärdliga oljud. Större vattenvolym i systemet ger dock en annan uppvärmningskurva vilket kan vara en fördel ibland även om maxtemperaturen stannar på samma oavsett tankstorlek.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jävligt klumpigt med en stor tank. Jag valde min så stor att pumpen kan dränkas helt för att begränsa dess annars outhärdliga oljud. Större vattenvolym i systemet ger dock en annan uppvärmningskurva vilket kan vara en fördel ibland även om maxtemperaturen stannar på samma oavsett tankstorlek.

Undrar bara vad du har för pump som låter så outhärdligt?

Permalänk
Medlem

En annan fördel med en stor tank är att de är lättare att få bort bubblorna ur systemet. Har man bara utrymme för en stor tank så är de lika bra att ha de.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Det är lättare att få ut bubblorna ur systemet med en stor tank. Det tar längre tid för vattnet att bli varmt om du har typ en tank på en liter eller mer. Däremot så blir trycket något sämre om du har en tank. En annan ideé är att bara ha en T eller Y koppling in i den vanliga loopen och sen använda en fillport istället.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wombat
Undrar bara vad du har för pump som låter så outhärdligt?

25-9750 från biltema. Det är en lite centrifugalpump så den behöver högt varvtal och motorn är nog billig skit så den viner en del. Den är gjord för 12V typ 50W men jag kör den på 5V och då blir ljudnivån acceptabel om jag har den dränkt. Effekten går också ner väldigt mycket, skulle gissa på 10W. Pumpen kostade bara 180kr Går tyvärr inte att direktlänka till biltemas saker.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Ok. tack, jag funderar på thermaltake big water 735 med 3 dl tank eller gigabyte 3d galaxy med 6 dl tank, det blir nog den med större tank

Visa signatur

ASUS M5A97 R2.0 AM3+ - AMD FX-6350 6-Core -ASUS GeForce GTX 650 2GB - Antec truepower 1000 w. Thermaltake 850 pro. Vista + XP. Allt i ett NZXT Tempest