Byta tangenter på MacBook (Pro)?

Permalänk
Medlem

Byta tangenter på MacBook (Pro)?

Hej, kommer åka till USA snart och undrar ifall någon vet hur mycket det kostar att byta ut tangentbordet mot ett svenskt. Eftersom tangenterna skiljer sig lite så behöver man tydligen byta ut hela topcase. Någon som vet hur mycket det skulle kunna kosta?

Mvh

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.ifixit.com/MacBook-Parts/MacBook-Upper-Case-with-K... ($140)
De säljer väl bara amerikanska antar jag, men priset säger väl sitt ändå. Sedan så måste du byta ut det också, och att byta tangentbord i MBP är inte så värst trevligt. Macbook vet jag inte.

Hårdvaran som krävs plus servicekostnad lär bli mera än vad en hel dator kostar i sverige, skulle jag gissa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret. Man kanske kan klara sig med amerikanskt tangentbord ändå. Vi får se hur jag gör men tack igen.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

man kan väl ställa in så att man får å,ä,ö?
det ä ju bara en vanesak vart man trycker för att få fram bokstäverna:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Sant, om jag nu köper macbook, pro eller air... kommer hem och känner att jag håller på att dö för jag inte hittar knapparna så får jag väl byta ut dem på nått sätt. =D

Men, en annan fråga, ifall någon skulle tänkas veta. Jag diggar tangenbordslayouten på macbook och air grymt mycket och har endast hittat liknande hos Sony's Vaio TZ, som man får för endast 22 000 kr. Jag undrar ifall det finns några fler förutom dessa som köra med samma stil.

Visa signatur

Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har ett Amerikanskt tangentbord, det är inga problem. Man kan ju touchtype :). Alla andra som använder tangentbordet blir dock väldigt störda hehe.

Annars kan du sätta FULA lappar med bokstäver/symboler så det stämmer överens med ett svenskt tangentbord

Permalänk
Medlem

En sak som slog mig var att garantin är världsomfattande och ifall jag skulle _råka_ ha sönder tangentbordet/toppcase på något sätt, byter inte apple ut det gratis då? Dock läste jag någonstans att dem bara byter ut mot ett likadant, alltså inte till ett annat språk.

Någon som har erfarenhet av detta?

Visa signatur

Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
En sak som slog mig var att garantin är världsomfattande och ifall jag skulle _råka_ ha sönder tangentbordet/toppcase på något sätt, byter inte apple ut det gratis då? Dock läste jag någonstans att dem bara byter ut mot ett likadant, alltså inte till ett annat språk.

Någon som har erfarenhet av detta?

Antar att dom byter ut det mot ett amerikanskt. Verkar skumt om dom fick ta en annan del om nåt går sönder. Inte som att du får ett bättre grafikkort om du har sönder det.

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk

Ska du ha den som workstation så kan du ju ba köpa ett nytt löst svenskt apple tangentbord

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11