Permalänk

Min systers man, har en N82. Han har haft den sedan den kom, då han jobbar på Telia. Tyvärr kändes den inte alls bra i handen. Den var fortfarande plastig och knarrig. Så jag valde bort N82:an och ska hämta ut en 6220 classic på posten idag

Permalänk
Inaktiv

Jag har några frågor om telefonen.

Hur fungerar musikspelaren? förstått att man skall ha en adapter och så. Men funktionsmässigt och ljudligt, kan den mäta sig med en mp3 spelare av bättre klass?

Kvaliten, jag vill inte ha en telefon som är krångel och gnissel som brakar ihop efter ett tag. Hur fungerar det att skriva sms fort, har någon telefon att jämföra knapparna med? bättre/sämre?

Kameran är bra förstår jag det som, men kan någon lägga upp en makro bild på tex tangentbord eller nåt.

Jag kan inte rikigt bestämma mig för denna eller viewty, även k850 finns med på listan (sköna knappar)

Långt det blev.. Hoppas att nån har tid

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
mm, frågan är om de verkligen är 1200 mah, för inte ens på ebay säljer de nå 1200 mah, utan som mest 1000 mah

tror inte att det e 1200mah :/

Permalänk
Inaktiv

Kan någon prova hur väl den hanterar 3D grafik jämfört med tex N82?

EDIT:
Var och klämde på en idag.. inget fel på kvaliten iallafall. Kändes mkt solid och så...

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som är blind eller existerar inte "tidtagarur (nedräkning och intervall)" som det står om @ http://www.nokia.se/A4835131 (under "Personlig information")?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Kan någon prova hur väl den hanterar 3D grafik jämfört med tex N82?

EDIT:
Var och klämde på en idag.. inget fel på kvaliten iallafall. Kändes mkt solid och så...

Min knakar lite här&var,annars en klockren telefon..

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för navigeringsprogramvara? Nokia vill ju ha 70 euro/år för sin bara för norden. Finns det andra alternativ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund
Vad använder ni för navigeringsprogramvara? Nokia vill ju ha 70 euro/år för sin bara för norden. Finns det andra alternativ?

njaaa, de vill ha det för att du ska få rösten som talar om när du ska svänga, själva kartor o navigering ä gratis. i alla fall äre så jag uppfattat det. o du får 90 dagars provtid när även rösten ä gratis.

angående annan programvara, så har ja själv ännu inte hittat nån som funkar me den inbyggda gps mottagaren

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Navigering
Inbyggd GPS-mottagare med stöd för A-GPS

Är det en vanlig gps plus en a-gps eller bara en a-gps?

Permalänk
Medlem

som jag fattat det äre en vanlig gps med a-gps stöd. den måste då söka satelliter ett tag för att kunna visa va man är

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
njaaa, de vill ha det för att du ska få rösten som talar om när du ska svänga, själva kartor o navigering ä gratis. i alla fall äre så jag uppfattat det. o du får 90 dagars provtid när även rösten ä gratis.

angående annan programvara, så har ja själv ännu inte hittat nån som funkar me den inbyggda gps mottagaren

Aha, fattade det som att de ville ha betalt för navigering med eftersom man får välja område. Trodde kartan var gratis men inte navigering. Upptäckte när jag provade via telefonen att jag fick 90 dagars prövotid så semestern är räddad iaf Men tycker att det är trist att Nokia tar så bra betalt att man kan köpa en ny GPS för fordonsnavigering om året för samma pengar som deras mjukvaruabbonemang.

Problemet är ju att den inte går att använda till fordonsnavigering om man inte har rösten. Finns ju inte en chans att se något på den lilla skärmen om man monterar den på instrumentpanelen. Möjligen om man får fast den på rattnavet (har fast rattnav).

Google maps mobile fungerar med den inbyggda GPS:en så det borde gå att få andra mjukvaror att fungera med den.

Permalänk
Medlem

Någon av er som vet om man kan låsa 6220 Classic till att enbart använda GSM?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar vara en klockren telefon. Det som skiljer mot n82 är väl enbart avsaknaden av wlan? Det skulle jag helt klart kunna offra för att få en mindre telefon

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Någon av er som vet om man kan låsa 6220 Classic till att enbart använda GSM?

Bara att ändra till "GSM" i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Bara att ändra till "GSM" i inställningarna.

Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund
Aha, fattade det som att de ville ha betalt för navigering med eftersom man får välja område. Trodde kartan var gratis men inte navigering. Upptäckte när jag provade via telefonen att jag fick 90 dagars prövotid så semestern är räddad iaf Men tycker att det är trist att Nokia tar så bra betalt att man kan köpa en ny GPS för fordonsnavigering om året för samma pengar som deras mjukvaruabbonemang.

Problemet är ju att den inte går att använda till fordonsnavigering om man inte har rösten. Finns ju inte en chans att se något på den lilla skärmen om man monterar den på instrumentpanelen. Möjligen om man får fast den på rattnavet (har fast rattnav).

Google maps mobile fungerar med den inbyggda GPS:en så det borde gå att få andra mjukvaror att fungera med den.

det finns ju ett hack för N82 och N95 för att få tomtom att hitta den interna gps enheten, men den hacket funkar inte på 6220 classic, inte ännu i alla fall. har testat.

annars tycker ja det går rätt bra att kolla på displayen när man kör om man har den uppe på instrumentpanelen, men röst är klart mer trafiksäkert

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv

2 frågor, ljudkvalite för musik och batteritid?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
2 frågor, ljudkvalite för musik och batteritid?

Måste säga riktigt bra respektive ca ett dygn, om man leker rätt bra med diverse program/funktioner samt pratar någon timme.

Permalänk
Inaktiv

okej låter trevligt!

Permalänk
Medlem

Några frågor om 6220.

1. Om jag får ett meddelande med ett okänt nummer och vill lägga till det i telefonboken, hur gör jag det?

2. Hur får jag bort att jag måste bekräfta vilken uppkoppling den ska använda, varje gång jag ska surfa med webbläsaren

3. Hur får jag telefonen att använda 3g, måste jag ställa in något särskilt?
Byter jag från dual mode till UMTS så går det inte att ringa med telefonen och mottagningen är noll.

4. Jag har inte sett något gps program som stödjer den förutom nokia maps och google maps.

5. Finns det någon inställning/program som gör att den kan ladda via usbporten?

6. Går det att kopiera texter i webläsaren?

7. Går det att komma åt missade/senaste uppringda osv från huvudmenyn.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Några frågor om 6220.

1. Om jag får ett meddelande med ett okänt nummer och vill lägga till det i telefonboken, hur gör jag det?

2. Hur får jag bort att jag måste bekräfta vilken uppkoppling den ska använda, varje gång jag ska surfa med webbläsaren

3. Hur får jag telefonen att använda 3g, måste jag ställa in något särskilt?
Byter jag från dual mode till UMTS så går det inte att ringa med telefonen och mottagningen är noll.

4. Jag har inte sett något gps program som stödjer den förutom nokia maps och google maps.

5. Finns det någon inställning/program som gör att den kan ladda via usbporten?

6. Går det att kopiera texter i webläsaren?

7. Går det att komma åt missade/senaste uppringda osv från huvudmenyn.

2. Välj rätt anslutning i inställningarna för browsern (Settings | General).

3. Du ska inte behöva ställa in ngt speciellt. Syns ingen 3G-symbol under "nätstaplarna"?

4. Hm, kanske man kan komma runt genom att först spara sidan?

7. Tryck på grön lur. Antar att du egentligen menar från standbyläget?

Permalänk
Medlem

Tack 2, fungerade bra.

3, det syns ingen 3g och hur ställer man in så det surfar på 3g också?

4. Kanske har inte testat fick för mig att det skulle gå att kopiera den mesta.

7. Ja det var så jag menade tack,

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Tack 2, fungerade bra.

3, det syns ingen 3g och hur ställer man in så det surfar på 3g också?

4. Kanske har inte testat fick för mig att det skulle gå att kopiera den mesta.

7. Ja det var så jag menade tack,

3. Har du SIM-kort med stöd för 3G och 3G-abonnemang ska du inte behöva göra ngt mer. Verkar konstigt.

Permalänk
Medlem

Någon som har listat ut hur man får skärmsläckaren/vänteläget att inte gå igång när man kör Nokia maps? Skapligt irriterande när man kör bil.

Ö.h.t. verkar Nokia inte ha tagit hjälp av någon kognitionsvetare. Det mesta går att göra med telefonen men det är inte uppenbart någonstans hur man ska göra det. Det är inte konsekvent mellan olika program och menyer hur man gör liknande saker.

Tyvärr verkar jag ha fattat rätt om att man får betala extra för navigering, d.v.s. inte bara för navigeringsrösten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund

Tyvärr verkar jag ha fattat rätt om att man får betala extra för navigering, d.v.s. inte bara för navigeringsrösten

hurså?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hurså?

Läser man prislistan noga så kräver navigering, både att köra och gå till fots abbonemang. Har inget med rösten att göra.

Permalänk
Medlem

har du nå länk till den texten?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

att använda navigeringen kostar väl ändå inga pengar... Jag har iaf inte betalt ett enda öre!

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majken_60
att använda navigeringen kostar väl ändå inga pengar... Jag har iaf inte betalt ett enda öre!

GPS som sådant kostar inget. Det är en gratistjänst som sponsras av amerikanska försvarsmakten.

Kartor och kartprogram brukar däremot kosta. Gratisversionen av Nokia Maps kan visa var du befinner dig på kartan, men ska du navigera med det måste du betala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
har du nå länk till den texten?

http://europe.nokia.com/A41005078 och instruktionsboken om du letar efter "kartor"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av majken_60
att använda navigeringen kostar väl ändå inga pengar... Jag har iaf inte betalt ett enda öre!

Är det mer än 90 dagar sedan du använde navigering första gången? Så lång är prova-på-gratis-perioden.