Vinn nätagg från Seasonic

Studentrabatten på apple

Permalänk
Medlem

Studentrabatten på apple

Hittade ingen direkt specifik information angående vilka skolor som det gäller.

Vad jag syftar på då är applestore for education.

För som det är just nu så har min far studentrabatten tom oktober men om jag vill köpa en mac till vårterminen så går det inte

Men jag börjar på bromangymnasiet till höst och undrar om jag även får tillgång till rabtten då eller om det endast gäller högskolor och universitet.

Någon som vet vilka det gäller?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör väl få ett mecenatkort om du börjar gymnasiet?

Permalänk
Medlem

Man brukar få ett csn vad jag vet. Men det gäller inte för allt tex dustinhome gällerdet ej för då måste man gå högskola.

Så frågan är om gymnasie csn-kortet gäller för applestore.

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, det gjorde det i varje fall när jag beställde min MBP
CSN-kortets hemsida har (hade) stora annonser för iPod/Macbooks också, så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

gå in på mecenat.se och logga in/registrera dig. Sen tryck på datorer och apple så borde du hitta alla rabatter du har tillgång till...

Visa signatur

"Emancipate yourself from mental slavery none but ourselfs can free our minds, have no fear for atomic energy cause none of them can stop the time"

Permalänk
Medlem

CSN-kortet har en egen apple-store med bättre rabatt än vad apple erbjuder i sin.

Permalänk
Medlem

education är för alla studenter så det spelar inte någon roll vilken skola du går på, dock som folk redan har sagt så får du bättre rabatt med CSN kortet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vega2000
education är för alla studenter så det spelar inte någon roll vilken skola du går på, dock som folk redan har sagt så får du bättre rabatt med CSN kortet

Det verkar dock väldigt universitet/högskoleinriktat.

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyss en MacBook med CSN-kortet man får i gymnasiet. Jag tog studenten nu i år fast mitt kort var giltigt ända till oktober av nån anledning, vilket jag utnyttjade veckan efter jag tog studenten.

Vänta tills du börjar gymnasiet och får ett CSN-kort (det kommer hem på posten utan att du behöver göra nåt) och logga in där och ta den vägen till Apple Store.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Kan man då i csn-kortets applestore välja vilken hdd man vill till MBPn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp

Ja

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, det är exakt samma hemsida fast priserna är lägre.

Visa signatur

nej

Permalänk

är det 5 eller 10% rabatt med CSN-kortet för Gymnasieelever?

Permalänk
Medlem

Verkar vara 10%

Macbook
Apple Store för konsumenter: 9 795 kr
Mecenat Apple Store: 8 815 kr

Macbook Pro
Apple Store för konsumenter: 17 495 - 24 495 kr
Mecenat Apple Store: 15 745 - 22 045 kr

Permalänk
Medlem

I education store så står det inte om det är belyst tangentbord.

Sen är det värt att satsta på applecare direkt eller ska man överväga vänta och se om 11mån?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Man brukar få ett csn vad jag vet. Men det gäller inte för allt tex dustinhome gällerdet ej för då måste man gå högskola.

Rabatt får man ju hos dustinhome även om man går gymnasiet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem

Ur ett mail från dustinhome

Citat:

Hej,

Nej, du måste studera på universitet lr högskola.

Vänliga hälsningar
Marléne Ahlenius

Dustin home AB
Sälj

E-post: order@dustinhome.se

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem
Citat:

Ur ett mail från dustinhome

jo, tjena. jag startar trean nu till våren och jag har handlat med mitt CSN-kort både hos Dustin (deras studentportal) samt Applestore utan några som helst problem, handlade med det tillochmed innan jag hade börjat gymnasiet - ingen som helst kontroll där inte. Handla och var glad, typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen är det värt att satsta på applecare direkt eller ska man överväga vänta och se om 11mån?

Applecare för bärbara datorer köpes med fördel från USA via Ebay, man sparar nästan 2 lakan. Tyvärr så får man inte med den mjukvara som ingår i Applecare då leveransen sker medelst elpost.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det då med applecare?

Har du köpt via ebay och använt i sverige?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Studentrabatten på apple

Citat:

Hittade ingen direkt specifik information angående vilka skolor som det gäller.

Vad jag syftar på då är applestore for education.

För som det är just nu så har min far studentrabatten tom oktober men om jag vill köpa en mac till vårterminen så går det inte

Men jag börjar på bromangymnasiet till höst och undrar om jag även får tillgång till rabtten då eller om det endast gäller högskolor och universitet.

Någon som vet vilka det gäller?

Citat:

Vem får handla?
Följande enskilda utbildningskunder är berättigade att handla på Apple Store for Education Individuals.

Personer som
- undervisar vid KomVux, folkhögskola, universitet eller högskola i Sverige
- studerar vid gymnasieskola, KomVux, folkhögskola, universitet eller högskola i Sverige och har en giltig studentlegitimation samt är över 18 år
- en förälder som handlar åt sitt barn som studerar vid KomVux, folkhögskola, universitet eller högskola i Sverige och har en giltig studentlegitimation
- fast anställd personal vid universitet eller högskola

Handlar du genom att gå in via education store på apples hemsida är det bara 6% rabatt, men handlar du genom att gå in via mecenat(csn) store så får du 10% rabatt (gäller ej iPod).

Permalänk
Medlem

Jo jag läste igenom det efter jag skapade tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Macbook Pro har alltid belyst tangentbord.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur fungerar det då med applecare?

Har du köpt via ebay och använt i sverige?

Apples bärbara har världsgaranti, det spelar alltså ingen roll var du köper Applecare till en sådan dator. Det funkar som så att du köper Applecare via ebay, men istället för att skicka hela kartongen så skickar säljaren bara registreringskoden till dig, denna kod, tillsammans med datorns serienummer registrerar du sedan hos apple.se. klart!

http://cgi.ebay.com/Applecare-for-MacBook-Pro-MA515LL-A-Free-...

1600 spänn jämfört med 4200 i Sverige.

Permalänk
Medlem

Alltså nu är man självklart sugen på en MBP närman kan få applecare till det priset.

Måste bara få ihop pengarna

16k är inget man bara trollar fram med knäna

Förresten någon som har ngn teori om när någon ny gen av mbp kommer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ryktas nya macbook & macbook pro i slutet av sommaren.

Tex. tros både mb & mbp vara i aluminium.

Citat:

AppleInsider rapporterar att det nu verkar stå klart att nästa uppgradering av Macbook Pro och Macbook kommer under det tredje kvartalet, alltså någon gång mellan juli och september.

Uppgiften baseras på att de taiwanesiska tillverkarna AU Optronics och Chi Mei Optoelectronics har fått beställningar av Apple på nya LCD-paneler under nämnda tidsperiod.

Det mesta talar för att det sent omsider blir dags för en helt ny design. Förhandstipset är att modellerna kommer påminna en del om Macbook Air och nya iMac. Apple tros dessutom satsa på material som kan återvinnas, till exempel aluminium och rostfritt stål.

Vad gäller insidan tros det bli debut för Intels nya Centrino 2-plattform. Med andra ord skulle det innebära ett nytt moderkort (Socket B) och andra generationens Penryn-processorer på 2,26 till 2,8 gigahertz.

Bara att vänta och se.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag framför allt på MBP med Macbookens och det separata tangentbordets "chiclet"-stil på tangentbordet.. och nyare grafikchip. Sen är jag inte svår. Blir nog AppleCare från ebay också.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Iofs så är jag inte lika förtjust i chicklet tangentbord men dom ska tydligen vara bättre på andra sätt än bara design.

Huvudsaken apple behåller designen på MBpn samt studentrabatten så är jag glad

Antagligen så kommer det då att bli en av de nya då man inte har råd än så länge.

Hoppas mest på förhöjd skärmupplösning på 15" på de nya

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag älskar chicklet-tangentborden.. har det både på min Macbook och till min stationära. Hade varit toppen med en refresh på MBPs design med MBA's tangentbord och skippa plastkanterna, montenvina med stöd för 8GB minne och ett fräschare grafikkort. Då hade jag köpt den direkt, om inte allt uppfylls så kommer jag förmodligen köpa den ändå.. vänta ett par minuter istället.
Tänker hur som helst att vänta på Montevina (Centrino2) innan jag köper MBP:n, dumt att köpa gammal teknik när ny är runt hörnet.

Edit: För övrigt kommer jag satsa på 17" HighRes eftersom jag ska ersätta min stationära, så upplösningen på 15" stör inte mig.. även om den är i lägsta laget.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)