Ska jag skicka tillbaka Scythe Ninja Mini för reparation?

Permalänk
Medlem

Ska jag skicka tillbaka Scythe Ninja Mini för reparation?

Hej,

Jag har en Intel Celeron Dual Core E1200 processor och får höga temperaturer med tanke på att den inte är överklockad och det är en stor och populär cpukylare som är en av dom bästa.

Får 50 grader på båda kärnorna när jag belastar med Orthos och bevakar med Coretemp.

Ni ser på bilden att kylaren är böjd. pilen pekar på böjda stället.
jag tror att det är anledningen till höga temps.

Har applicerat rätt mängd kylpasta och 'är säker på att jag har gjort rätt.
Kylpasta i mängd av riskorn. Har applicerat kylpasta innan så där är det inga problem och har t.o.m. tagit bort kylaren och kollat hur kylpastan har spridit sig.

Finns folk som har klockat sönder cpun och ändå får temperaturer lägre än 50.
Hur f*n kan jag få 50 grader när rumstemp är 23, bra luftgenomströmning, en 92mm fläkt inblås, och två 80mm utblås.ingen av dom är nervoltade. Casetemperaturen,hdtemp,moderkort och gpu är inte högre än 33 grader.

Känns som att jag har kastat 400kr i sjön. kunde lika gärna använda orginalkylaren!!

får 46 grader load med orginal intel kylaren.

okej 50 grader är kanske inte så farligt men det kommer ju gå ännu värre med en vassare och mer krävande processor. jag vill ju att kylaren ska va framtidssäker.

hoppas att ni förstår hur det känns. 400kr för en metallbit som kyler lika bra och inte bättre än orginalkylaren.
Ska jag ringa support och be dom skicka en ny kylare?

Permalänk
Medlem

Nu för du fan ta och ge dig!!!

Hur f*n kan du ens tro att den väldigt lilla böjda biten kan göra så du får 50 grader i load?!?!?!?!

Det är en av kylflänsarna som hjälper till att "dra" ut värmen kan man säga.

Böjj tillbaks fanskapet om du stör dig så mycket på det!

50 grader i load är inte mycket, sen ser jag även att du kör den passivt???
Har jag rätt i det så är det inte så konstigt att du får 50 grader i load.

Sätt på en 80mm eller tom en 92mmfläkt på kylaren så den blåser mot utblåstfläkten så ska du få se att du sänker dina 50 grader!

Och sluta snacka massa skit om att du ska skicka tillbaks den och få en ny bara för...ååååh jag blir så förbannad rent ut sagt!!

Du gör en ny tråd nästan varje dag med saaaama j***a frågor om och om och om och om igen! Lägg ner det!

Skärp till dig annars blir du f*n inte långvarig här på SC, det kan jag lova dig!!

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Ska inte skälla
men är inte det minsta förvånad över din tep om du kör den passivt, och går ju utmärk också, 50c i load mätt med core temp är inte ett dugg för högt, och vill du ha lägre temp så krävs en fläkt till kylaren.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
Ni ser på bilden att kylaren är böjd. pilen pekar på böjda stället.
jag tror att det är anledningen till höga temps.

hoppas att ni förstår hur det känns. 400kr för en metallbit som kyler lika bra och inte bättre än orginalkylaren.
Ska jag ringa support och be dom skicka en ny kylare?

Nej, den lilla skadan kan inte påverka kylningsförmågan nämnvärt. Det svaret har du redan fått i dina tidigare trådar. Du får inget annat svar bara för att du frågar flera gånger. Och nej, du får ingen ny på garantin för en skada du själv orsakat (du böjde den själv vid montering enligt tidigare tråd).

Felet (om det är något) kan vara något helt annat:
- moderkortet rapporterar fel temp, uppgradera bios
- luftflödet i lådan är inte så bra som du tror, testa köra utanför
- din cpu är från en sämre batch, live with it
- monteringsfel, gör om

Men jag har sett varmare E1200 än det där, även oklockade. Så sluta oroa dig. Och ta alltid andras temperaturuppgifter med en nypa salt...

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Snälla säga att du är någon som bara driver med oss Zicco

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Ja den där lilla böjen är totalt livsfarlig för din processor. Snart börjar den brinna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Ja den där lilla böjen är totalt livsfarlig för din processor. Snart börjar den brinna.

Haha ja precis, sunt förnuft verkar inte existera här

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakelol
Haha ja precis, sunt förnuft verkar inte existera här

Sunt förnuft dog med demokratin :@ !!

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

*.*........

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Det som är så irriterande är att du skriver som om du verkligen vore så korkad att du tror att den lilla bulan skulle göra någon skillnad. De vanliga forumstrollen brukar ju vara små 12 åringar som inte kan bygga en mening, till skillnad från dig dig.

Nu är det fan nog, svara inte på hans trådar längre! Anmäl hans inlägg som jag nu mera har gjort, så blir vi av med patrasket.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Hur många trådar hade du tänkt göra om detta?

Den där lilla böjen är defentivt inte felet på att du får ~50 grader load, fixa lite bätte luft cirkulation så kommer det bli mycket bättre temps.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Off-topic: MY GOD!!!

On-topic: haha, nej...

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Re: Ska jag skicka tillbaka Scythe Ninja Mini för reparation?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco

Finns folk som har klockat sönder cpun och ändå får temperaturer lägre än 50.
Hur f*n kan jag få 50 grader när rumstemp är 23, bra luftgenomströmning, en 92mm fläkt inblås, och två 80mm utblås.ingen av dom är nervoltade. Casetemperaturen,hdtemp,moderkort och gpu är inte högre än 33 grader.

får 46 grader load med orginal intel kylaren.

okej 50 grader är kanske inte så farligt men det kommer ju gå ännu värre med en vassare och mer krävande processor. jag vill ju att kylaren ska va framtidssäker.

hoppas att ni förstår hur det känns. 400kr för en metallbit som kyler lika bra och inte bättre än orginalkylaren.

Verkar som ingen har läst vad jag har skrivit.

Jag har fixat luftgenomströmningen och satt 3 extra fläktar. Samma temperaturer!

Permalänk
Medlem

Men du har ingen på cpu kylaren??

Kläm dit fläkten där, genomströmning löser inte ditt "dilemma" helt.

Sen de tempsen e inget o oroa sig för ändå!!

Permalänk
Medlem

men herregud du kan ju int vara verklig ge dig nångång....

Permalänk
Medlem

Börja grina

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk

worst thread ever.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
men herregud du kan ju int vara verklig ge dig nångång....

varför ska jag ge mig? okej jag har kanske startat 3 liknande trådar och frågor om upprepar samma frågor men sooo what?? har jag startat tråd i fel forumsdel eller? det här är överklockningdelen och folk ska få hjälp här. du kan ignonera om du inte vill slösa din tid på att hjälpa.

Okej jag berättar det fint och tydligt nu:
1. Jag har bra luftgenomströmning.
2. Rätt applicerad kylpasta.
3. 46 grader load med "lilla" Intel Orginalkylaren.
4. 50 grader load med Scythe Ninja Mini.
Okej, 50 grader skadar inte men ska Intel Orginalkylaren vara bättre än Scythe Ninja Mini med en 92mm och 80mm fläkt?

Permalänk
Medlem

Föra tråden syntes det ju tydligt på dom bilderna att du avsakande utblås bak på lådan udner agget bakom kylaren.

FEL nummer 1.

Sedan vad andra säger dom har är ju bar å skitai. Du vet IGET om det as exakcta förusättningar. Moderkort, bios version, kylare, fläktar, rusmtemp om inte annat, mätprogram osv osv.

För fan 50C är inte onrormalt.

Sedan fins det ett problem till folk sällan tänker på med Heatpip kylare och det är att vätskan kräver en viss tempratur för att dunstan och kan också bar för a bort en vis mägd värme innan dess kappasitet blir otillräcklig. Dom flesta hetapipkylare i dag har kappasitet så det räcker men facktum kvarstår att vi extremt låga temps så cirkulerar nog inte vättskan från gas till vertska särskilt fort. Är som å försöka kokavatten vid 50C. Det fungerar itne bara. Måste upp i en vis temp för att hetpipsen ska fugnera tillfredställande. Ock som ajg förklardeför dig så är det STOR tempskillnad i dag i modärna processorer påga höga effekten pär areea enhet att kylaren sig inte blir särskilt varm även om coren är det för matrialet, kisel för chipet och koppar osv för HIS mm inte leder värme från pugt A (kärnan) till pugt B kylaren och kylaren i sig inte leder asap från bas till flänsar. Delta T är dagens ORD. Gå i skolan å lär dig nåt om energi ffs!!!!

natrulagarna böjer sig inte efter dig ara för du postar 511 trådar om samma sak.

å du msåte ju ha värdens sämsta logik om du tro enböjd fläns skulle prestera sämmre och även om den itne skulle fungera villket den gör så utgör den ca 0.00001% av arena du hänger upp dig på så nån betydelse har det itne om då så ens filar bort vecket med en hobbyfil.

Du hade ju lappat din CPU vad man kunde se i föra tråden.
Är din kunskap om Lappning lika kass som din kunskap om Termodynamik så förvånar det inte mig om den är lika Konvex som Globen......

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
...........
Du hade ju lappat din CPU vad man kunde se i föra tråden.
Är din kunskap om Lappning lika kass som din kunskap om Termodynamik så förvånar det inte mig om den är lika Konvex som Globen......

LOL typ..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Du hade ju lappat din CPU vad man kunde se i föra tråden.
Är din kunskap om Lappning lika kass som din kunskap om Termodynamik så förvånar det inte mig om den är lika Konvex som Globen......

ROFL mata trollet mer ^^

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
varför ska jag ge mig? okej jag har kanske startat 3 liknande trådar och frågor om upprepar samma frågor men sooo what?? har jag startat tråd i fel forumsdel eller? det här är överklockningdelen och folk ska få hjälp här. du kan ignonera om du inte vill slösa din tid på att hjälpa.

Okej jag berättar det fint och tydligt nu:
1. Jag har bra luftgenomströmning.
2. Rätt applicerad kylpasta.
3. 46 grader load med "lilla" Intel Orginalkylaren.
4. 50 grader load med Scythe Ninja Mini.
Okej, 50 grader skadar inte men ska Intel Orginalkylaren vara bättre än Scythe Ninja Mini med en 92mm och 80mm fläkt?

1. Med 2 80mm fläktar och en 92mm fläkt skulle jag inte påstå att du har så överdrivet bra luftgenomströmning. Inte ens bra faktiskt.
2. Må så vara. Du ska dock inte lyfta på kylaren för att se om det blir rätt och sedan sätta tillbaks den. Då är det bara att börja om från början eftersom luftfickor kan uppstå.
3. Inget onormalt.
4. Verkligen inget onormalt om du inte har nån fläkt på kylaren. Och du kan ju inte jämföra med originalkylaren som har fläkt på. Dessutom är din nya kylare till för att klara av att kyla processorn passivt eller vid lågt luftflöde, till viss del på bekostnad av temperaturen.

Och lägg ner! Montera en redig fläkt på kylaren eller fixa chassie med bättre luftgenomströmning och fläktar om det nu är så att du verkligen måste ha lägre temperaturer.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

jag har en ninja rev B.

har en 120mm fläkt fram i chassit som blåser in.
en 120mm fläkt på ninjan som blåser bakåt åt samma håll som den fram i chassit, sen bak i chassit sitter en 120mm fläkt till som blåser ut på baksidan.

mina temps på prollen enligt coretemp är på vinter tid 28c idle och runt 45-55c load

sommartid då det blir varmare inne så ligger han på
32c idle och 60-65c load.
och då går ändå min cpu klockad dygnet runt.

Har du kletat på kylpastan rätt? vet du hur man gör eller har du bara smetat ut massa?
har du ingen fläkt på cpu kylaren så förstår jag att den inte blir nerkyld ordentligt.

bespara dig massa tjafs och sätt dit en fläkt eller köp en ny cpu kylare.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
50 grader i load är inte mycket, sen ser jag även att du kör den passivt???
Har jag rätt i det så är det inte så konstigt att du får 50 grader i load.

Sitter det inte en fläkt på botten av ninjan på bilden? Ser lite skumt ut, men verkar väl så?
Jag tycker nog tempsen verkar lite väl höga isåfall, men den där lilla bucklan har förstås inget med saken att göra!

Sitter mini-ninjan med pushpins? Trippelkolla isåfall att du monterat dem korrekt, och att de verkligen är nedtryckta i botten! Väldigt vanligt att folk inte får fast dem ordentligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0dy
Off-topic: MY GOD!!!

On-topic: haha, nej...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakelol
Börja grina

Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
worst thread ever.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
LOL typ..

Ni behöver inte skriva ovidkommande kommentarer. Om ni tycker att det är en dum tråd, låt den vara och låt de mer språkbegåvade ta hand om kommentarerna till ts

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Kallar du 2 80mm fläktar och en 92mm fläkt bra luftflöde? Det är knappast bra luftflöde.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
1. Med 2 80mm fläktar och en 92mm fläkt skulle jag inte påstå att du har så överdrivet bra luftgenomströmning. Inte ens bra faktiskt.
2. Må så vara. Du ska dock inte lyfta på kylaren för att se om det blir rätt och sedan sätta tillbaks den. Då är det bara att börja om från början eftersom luftfickor kan uppstå.
3. Inget onormalt.
4. Verkligen inget onormalt om du inte har nån fläkt på kylaren. Och du kan ju inte jämföra med originalkylaren som har fläkt på. Dessutom är din nya kylare till för att klara av att kyla processorn passivt eller vid lågt luftflöde, till viss del på bekostnad av temperaturen.

Och lägg ner! Montera en redig fläkt på kylaren eller fixa chassie med bättre luftgenomströmning och fläktar om det nu är så att du verkligen måste ha lägre temperaturer.

Vem har sagt att jag inte har fläktar på kylaren? Bilden som jag har postat är gammal och var bara till att visa böjningen.
Jag har en 80mm och en 92mm på Minjan, en 120mm fläkt på framsidan av chassit som insug och en 92mm bakom chassit så jag har bra luftgenomströmning. Moderkorts temp, hdtemp och gputemp är alla under 32 grader.

Lilla minstingen Intelkylaren utklassar stora metallbiten som har två fläktar. Har betalat 400kr för sämre temperaturer.

Tråden kan låsas. Pallar inte med tjatande kommentarer som alltid skyller på en.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
Vem har sagt att jag inte har fläktar på kylaren? Bilden som jag har postat är gammal och var bara till att visa böjningen.
Jag har en 80mm och en 92mm på Minjan, en 120mm fläkt på framsidan av chassit som insug och en 92mm bakom chassit så jag har bra luftgenomströmning. Moderkorts temp, hdtemp och gputemp är alla under 32 grader.

Lilla minstingen Intelkylaren utklassar stora metallbiten som har två fläktar. Har betalat 400kr för sämre temperaturer.

Tråden kan låsas. Pallar inte med tjatande kommentarer som alltid skyller på en.

okej du har kylare. men hur är dom monterade har du en fläkt som blåser in mot processorkylar-flänsen ,och en som blåser åt motsatt håll ,eller har du båda som blåser in mot flänsen (vilket inte är o föredra lika dant om du monterat båda så den suger luft ifrån flänsen).

och som andra säger att kylaren har en böj gör inte att dina temps påverkas

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
Lilla minstingen Intelkylaren utklassar stora metallbiten som har två fläktar. Har betalat 400kr för sämre temperaturer.

Ja, antagligen!

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
okej du har kylare. men hur är dom monterade har du en fläkt som blåser in mot processorkylar-flänsen ,och en som blåser åt motsatt håll ,eller har du båda som blåser in mot flänsen (vilket inte är o föredra lika dant om du monterat båda så den suger luft ifrån flänsen).

och som andra säger att kylaren har en böj gör inte att dina temps påverkas

Chassits baksida med 92mm fläkt som utblås << [ 80mm fläkt som utblås | kylaren| 92mm som inblås| chassits framsida | 120mm som inblås. Har provat alla kombinationer.
mb, gpu, hd och chassi temp alla under 32 grader

Får väl behålla den så. Finns väl inget att göra. har förlorat 400kr för ingenting men jag har lärt mig en läxa