Permalänk

MSI Wind vs ASUS Eee PC 900?

God eftermiddag alla sweclockers!

Jag undrar vilken av dessa två, MSI Wind och ASUS Eee PC 900, som är den bästa datorn, för pengarna man lägger ut. Vill höra för- och nackdelar för båda produkterna. Och en slutsats

Permalänk
Medlem

MSI Wind är bättre.. dock ska du jämföra den med eee pc 1000

Permalänk
Medlem

Skillnaderna mellan dessa är följande:
Skärmen, processorn, lagringen, bluetooth, tangentbordet.

Vill du ha större skärm, mer plats för dina filer, bluetooth och ett bekvämare tangentbord, så tar du en Wind. Bryr du dig inte om sånt utan vill ha en lite mindre dator så köp en eee 901 och inte en 900.

Den 900 som säljes i Sverige har ett långsamt 16Gb minne och sämre batteritid än den kommande 901'an ska ha. Så om du kan vänta på Wind så kan du lika gärna vänta på 901an.

Jag kommder dock att köpa antingen Wind eller Dell E. EEE imponerar inte på mig varken med byggkvaliteten eller priset.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Okej, mer kommentarer, överös mig! Sitter och tvekar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mirrorsedge
Okej, mer kommentarer, överös mig! Sitter och tvekar.

vi är inte försäljare hehe.. läs trådarna om dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mirrorsedge
Okej, mer kommentarer, överös mig! Sitter och tvekar.

Finns ju massor med trådar om dom. Men vill du ha en liten dator men kan tänka dig ett tangentbord som kanske inte är fullt bekvämt att skriva på och lagringsutrymme inte är viktigt så är nog EEE 901 kanske ett bättre val. Annars Wind. I övrigt är dom två väldigt lika.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

MSIn kommer väll även kosta mer pengar också. Och för mig var det priset som avgjorde. Ska man lägga 4-5 tusen på en sån dator så kan man ju nästan lika bra köpa en lite större men mycket bättre. Om man inte är ute efter en väldigt liten dator då om man typ ska resa eller annat. Jag köpte min 900a för jag ska pendla med den och bryr mig inte alls om prestandan så då funkade den lilla 900an från asus hur bra som helst.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

I england så kostar EEE 900 lika mycket som en Wind ska kosta, skijer kanske 200 SEK, 901 kommer att vara dyrare än så. Wind kommer inte att kosta 4000-5000 SEK, iaf inte när dem börjar komma på riktigt. Ifall man vill ha en wind först av alla så visst, beställ en nu så får du den för 5k i början på augusti, dock så kan man ju vänta lite och köpa en för ca 3500 SEK.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jo men ska man sitta o vänta så kommer det alltid billigare och bättre saker så sånt har man inte tid med. Man köper på magkänsla:P Ingen av datorerna funkar till nå speciellt annat en vanligt surfande och kanske lite skrivarbeten om man klarar av tangentborden och då spelar de endå absolut ingen roll vad den har för prestanda. De skulle vara att man köper den för hur den ser ut då kanske sen även batteritiden har ju en avgörande faktor.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Jag kan faktiskt rekomendera en 701a, jag köpte en igår, den är hur underbar som hälst, nu har jag äntligen en liten billig dator so funkar utmärkt med linux.
Upllösningen funkar bra, och tbordet är inte alls så hämskt som många får det att låta tycker jag, nä, ingen ide att bara gå och vänta, köp en lite billig maskin, och 701an är den billigaste, och sedan kan man i lung och ro låta alla parter lansera sina nya lappisar, och sedan välja en under vintern och köpa då, 701an funkar kanon för mig ialf tills dess, så slipper man vänta, och har ändå inte kastat ut så värst mycket pengar.
Mina förats intryck är att den är kvick, snygg, skön att skriva på, och bara så himla cool, om 900an är lika kvick och cool, så tycker jag att du ska köpa den, eller spara ett par undringar och köpa 701an!
lycka till med ditt val.
Och just det ja, får inte glömma att säga att jag köpte ett 1GB ram minne och bytte det själv, och det vart en märkbar prestanda boost, Ubuntu eee flyter på kanon. Så det är väll det end viktiga att tänka på att uppgradera ramen för 170kr.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Jo men ska man sitta o vänta så kommer det alltid billigare och bättre saker så sånt har man inte tid med. Man köper på magkänsla:P Ingen av datorerna funkar till nå speciellt annat en vanligt surfande och kanske lite skrivarbeten om man klarar av tangentborden och då spelar de endå absolut ingen roll vad den har för prestanda. De skulle vara att man köper den för hur den ser ut då kanske sen även batteritiden har ju en avgörande faktor.

Jag sa bara att man ska vänta tills den svenska lanseringen, vill man inte det så beställer man en Advent 4211 som kostar 3300 SEK. Eller så för beställer man en Wind på Expansys för ca 5000, eller så väntar på man tills lanseringen här i sverige i mitten på augusti.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Ja vill man vänta så får man väll göra de. Väntar man på nå gott så väntar man aldrig för länge kanske:P Va vet jag.
EeePC är det självklara valet för mig för den finns nu och jag är prylbög sen så var den billig och funkar tilll allt jag ska ha den till. Som att sitta såhär nu på morgonen o sufta o sängen. Eller fan de kanske inte var morgon längre men nästan:P
Men ja helt klart så är det ju upp till en själv vad man vill ha. För i prestandan så skiljer sig domhär datorerna inget alls egentligen för man kan endå inte göra nå mer med den andra en den ena. Så jag går efter vilken som är snyggast och smidigast. Då fick det bli 900an för min del.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Ja vill man vänta så får man väll göra de. Väntar man på nå gott så väntar man aldrig för länge kanske:P Va vet jag.
EeePC är det självklara valet för mig för den finns nu och jag är prylbög sen så var den billig och funkar tilll allt jag ska ha den till. Som att sitta såhär nu på morgonen o sufta o sängen. Eller fan de kanske inte var morgon längre men nästan:P
Men ja helt klart så är det ju upp till en själv vad man vill ha. För i prestandan så skiljer sig domhär datorerna inget alls egentligen för man kan endå inte göra nå mer med den andra en den ena. Så jag går efter vilken som är snyggast och smidigast. Då fick det bli 900an för min del.

Och 701an för min del hehe
Kanondator faktiskt.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Hedersmedlem

känns rätt lurat att köpa en EEE7,9 när wind och EEE1000 är en riktig dator.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
känns rätt lurat att köpa en EEE7,9 när wind och EEE1000 är en riktig dator.

känns som att du inte riktigt läst på vill man ha en "riktig" dator köper man inte en netbook. Frågan är väl snarare om inte 10" är för stort för att vara en netbook eller om det är värt det för att få ett större tangentbord...

Däremot är det ju knappast en bra affär att köpa en EEE 701 för mer än 1500 kr i dagsläget.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt inte säg att 10 tum är för stort, det är nog den perfekta storleken. Om man ser på alla 9 tumare som finns så har dem alla samma problem, dem har för litet tangentbord. Om man i framtiden skiter helt i tangentbordet och gör en Archos 705 liknande netbook så är det en annan sak, men med tanke på att du inte vill spendera hälften av din tid med att skriva om det du nyss har skrivit så är nog 10 tum perfekt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Precis som POMAH säger är EEE 900 och alla andra <10 tummare väldigt jobbiga att skriva på. Alla recensioner som jag har läst har de alltid varit duktiga med att påpeka hur viktigt det är att tangentbordet är i rätt storlek, då hamnar Wind alltid på top.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Ja jag håller inte riktigt med om att en 10" är liten nog. Den känns stor när man ser på den och den blev ju fan tung. XP varianten av EeePC 1000 vägde ju 1,5kg!! Då är det ju helt plötsligt ingen mening med en liten smidig dator längre. Men ja okej 10" kan jag gå med på att det är litet nog. Men större en så och man kan lika bra köpa en vanlig 12". Så jag hoppas dom stannar där på 10" och inte mer till domhär helt underbara maskinerna.

BTW: Sitter o skriver dehär på min 900a som alla andra trådar jag skriver i just nu. O ja okej, tangentbordet är litet men de tar inte längre tid för mig längre att skriva på denhär som på min 15". Har lärt mig dehär tangentbordet så bra nu så snart går det hur smidigt som helst. Kan hända att jag träffar enter ibland eller missar nån tangent men i övrigt funkar de hur bra som helst.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

901 väger väl ca 1kg? MSI wind väger 1,1Kg med 3-cell, 1,2 Kg md 6 cell. kan inte säga att det är så jätte stor skillnad där.

Sen finns det ju redan 12 tummare i den viktklassen.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
känns som att du inte riktigt läst på vill man ha en "riktig" dator köper man inte en netbook. Frågan är väl snarare om inte 10" är för stort för att vara en netbook eller om det är värt det för att få ett större tangentbord...

Däremot är det ju knappast en bra affär att köpa en EEE 701 för mer än 1500 kr i dagsläget.

Jo jag har läst på kan man säga...

Men själva grejjen är att gen 2 av EEE är som den tidigare ägda gen 4 börjar bli bra...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Jo jag har läst på kan man säga...

Men själva grejjen är att gen 2 av EEE är som den tidigare ägda gen 4 börjar bli bra...

Förstår inte alls vad du skriver men, en "riktig dator" är för mig en dator jag kan tänka mig att använda primärt. Det kan jag tänka mig med en laptop på kanske minst 13".

En netbook köper jag för att den är smidig att ha med sig till skolan, på tåget osv för att sitta vid ett par timmar ibland. Ska jag sitta och skriva en uppsats, programmera seriöst eller spela spel på den så köper jag en "fullstor" laptop eller en stationär dator.

Ingen av dessa netbooks riktar ju in sig på att bli en dator du ska sitta vid en hel arbetsdag t.ex. Det är de helt enkelt inte tillräckligt ergonomiska för (kan diskuteras för barn dock).

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Förstår inte alls vad du skriver men, en "riktig dator" är för mig en dator jag kan tänka mig att använda primärt. Det kan jag tänka mig med en laptop på kanske minst 13".

En netbook köper jag för att den är smidig att ha med sig till skolan, på tåget osv för att sitta vid ett par timmar ibland. Ska jag sitta och skriva en uppsats, programmera seriöst eller spela spel på den så köper jag en "fullstor" laptop eller en stationär dator.

Ingen av dessa netbooks riktar ju in sig på att bli en dator du ska sitta vid en hel arbetsdag t.ex. Det är de helt enkelt inte tillräckligt ergonomiska för (kan diskuteras för barn dock).

Jag vill inte ens fundera på att använda en bärbar som en "riktig" dator. Jag har gjort det misstaget en gång, kommer inte göra om det. Men jag hålle med dig vad gäller netbook'n. Dock så anser jag fortfarande att Wind är perfekt storlek, bra tangentbord med bra skärm, samt en vikt som matchar asus EEE. Men jag kan också tänka mig att köpa en x61s för samma sak, ends skillnaden i mina ögon är att jag blir tvungen att betala för prestanda jag inte behöver ifall jag köper en x61s.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
901 väger väl ca 1kg? MSI wind väger 1,1Kg med 3-cell, 1,2 Kg md 6 cell. kan inte säga att det är så jätte stor skillnad där.

Sen finns det ju redan 12 tummare i den viktklassen.

Ja 901an väger 1kg men då får man endå 9" skärm och 1kg är en godkänd vikt enligt mig. Men MSI wind väger snäppet för mycke men den var endå lätt isåfall mot EeePC 1000 som väger strax under 1.5kg och detvar alldeles för mycket för en sånhär dator. Då kan man lika bra köpa en 12" istället som inte är så fasansfullt mycket större och väger nästan inget mer men är bra mycket skönare att arbeta med och man får bra mycket mer prestanda för pengarna. Så EeePC 1000 är ingen hitt i mina ögon om man jämför den med 900a varianterna om enligt mig mig har perfekt storlek och vikt för en ultraportabel dator.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Ja 901an väger 1kg men då får man endå 9" skärm och 1kg är en godkänd vikt enligt mig. Men MSI wind väger snäppet för mycke men den var endå lätt isåfall mot EeePC 1000 som väger strax under 1.5kg och detvar alldeles för mycket för en sånhär dator. Då kan man lika bra köpa en 12" istället som inte är så fasansfullt mycket större och väger nästan inget mer men är bra mycket skönare att arbeta med och man får bra mycket mer prestanda för pengarna. Så EeePC 1000 är ingen hitt i mina ögon om man jämför den med 900a varianterna om enligt mig mig har perfekt storlek och vikt för en ultraportabel dator.

Finns en review med EEE 1000 där personen senare jämnför den med en Wind. Skillnaden i storlek är uppenbar: http://www.mobilecomputermag.co.uk/20080710683/hands-on-video...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Finns en review med EEE 1000 där personen senare jämnför den med en Wind. Skillnaden i storlek är uppenbar: http://www.mobilecomputermag.co.uk/20080710683/hands-on-video...

Jo i storleken är dom rätt så lika men EeePC 1000 väger mer en MSI wind och det är vikten som är avgörande. Men även storleken känns en aningen för stor för en "liten dator" i mitt tycke. Men ja MSI wind är helt klart mer intressant en EeePC 1000 men enligt mig så är EeePC 900a det självklara valet eftersom dom andra känns lite lite för stora för mig. Ja 901an då också självklart. Men större en så och jag köper hellre en 12"

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mirrorsedge
Okej, mer kommentarer, överös mig! Sitter och tvekar.

Kanske en Advent? Samma som MSI WIND men billigare. Kombinerat med ett större batteri? Finns att köpa i England och troligen snart i Danmark.

Visa signatur

Mattias - författare av: "Datorn i skolan - pryl eller verktyg?" - Om netbooks i skolan
http://skoldator.wordpress.com

Permalänk
Hedersmedlem

Advent har bättre kamera än msi wind i orginal.... samt medion....
blir nog en sådan

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalmac
Jag kan faktiskt rekomendera en 701a, jag köpte en igår, den är hur underbar som hälst, nu har jag äntligen en liten billig dator so funkar utmärkt med linux.
Upllösningen funkar bra, och tbordet är inte alls så hämskt som många får det att låta tycker jag, nä, ingen ide att bara gå och vänta, köp en lite billig maskin, och 701an är den billigaste, och sedan kan man i lung och ro låta alla parter lansera sina nya lappisar, och sedan välja en under vintern och köpa då, 701an funkar kanon för mig ialf tills dess, så slipper man vänta, och har ändå inte kastat ut så värst mycket pengar.
Mina förats intryck är att den är kvick, snygg, skön att skriva på, och bara så himla cool, om 900an är lika kvick och cool, så tycker jag att du ska köpa den, eller spara ett par undringar och köpa 701an!
lycka till med ditt val.
Och just det ja, får inte glömma att säga att jag köpte ett 1GB ram minne och bytte det själv, och det vart en märkbar prestanda boost, Ubuntu eee flyter på kanon. Så det är väll det end viktiga att tänka på att uppgradera ramen för 170kr.

Är det jobbigt att uppgradera med mer RAM? Pilligt eller?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 73mpl4R
Är det jobbigt att uppgradera med mer RAM? Pilligt eller?

Nej, att uppgradera ramminnet är en barnlek, du lossar bara två skruvar på undersidan.
Det sitter en lucka där, och under den en ramminnes plats, det är bara att klicka loss minnet och sedan sätta i det nya. tar bara en minut.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Finns det inte två minnesmodulplatserr?:)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |