Bästa defragmenteringsprogram

Permalänk
Medlem

Bästa defragmenteringsprogram

Hej Gubbs.

Sitter och sliter med Vistas (värdelösa?) defragmenterare.

Den har kört i ett dygn nu, vilket jag tycker är otroligt mycket...

specs:

E6600 @ 3.0Ghz
4GB (~3.3GB som kan användas, thank you 32-bits) DDR2
2stk 500GB WD

Defraggar för tillfället endast disken med Vista på.

Är nu trött på skiten, och undrar vilket icke-M$ tillvärkat defrag program som är bäst?

Gärna gratis också.

Tack!
/Erik

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ja MS egna är värdelöst..

defraggler är gratis, samma utverklar som ccleaner,
http://defraggler.com
htpp://ccleaner.com
http://piriform.com

Sen har vi Diskeeper som jag personligen använder och alltid använt,
finns en diskeeper lite som jag har för mig är gratis, samma program fast begränsad till 1 partition åt gången om jag icke missminner helt.

sen har vi alla som nämns om du söker på forumet och google..
besparar dig mer tid än att skriva/skapa tråden ^^

Permalänk
Medlem

Sen finns det O&O Defrag Pro 10 vilket kostar tyvärr.

Sen har Diskeeper en funktion för att defragmentera VSS volymer (används i Vista).

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag har använt JKdefrag en tid. Gratis och mycket bra men absolut inte elegant.

http://www.kessels.com/Jkdefrag/

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kör Ultradefrag själv för tillfället - http://ultradefrag.sourceforge.net . Klarar trycka ihop filsystemet i ett segment rätt bra plus, prima när man ska partionera om och ha sig.
Sedan att den funkar köra ifrån usb-sticka när man är ute på serviceuppdrag är trevlig bonus.

Annars är jag svag för O&O efter testning på jobbet. Deras stealth-defragmentering är riktigt rask med klart acceptabel resultat. Går konfigurera rätt bra så den optimerar filservrar och arbets/spel-burkar efter deras olika krav utan problem.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk

O&O Defrag Pro 10 kör jag också med. Tycker det är otroligt smidigt. Stort plus för att man kan ställa in den att köra per automatik under natten exempelvis

Visa signatur
Permalänk

Jag har hört mycket gott om gratisalternativen Jkdefrag och Defraggler. Har själv bara använt Jkdefrag ett par gånger av dessa, och det verkar funka bra. Just nu använder jag PerfectDisk 2008 och det fungerar bra, och sen finns ju offline-defragmentering för ytterligare "hårddiskoptimering". Innan körde jag O&O Defrag 10 och förutom ett vansinnigt snyggt gränssnitt (som använder sig av Ribbon-gränssnittet, precis som Microsoft Office 2007) så verkar det göra jobbet bra.

Har även för mig att O&O Defrag 10 har offline-defragmentering (defragmenterar systemfiler innan uppstart av Windows), och sen precis som det nämnts tidigare i tråden så finns det olika defragmenteringsmetoder, beroende på vilken typ av system man använder. Diskeeper tycker jag känns väldigt bloatat så det gillar jag inte så mycket, men O&O Defrag och PerfectDisk rekommenderas varmt.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

jag kör O&O Defrag 10. fungerar utmärkt och är relativt snabbt.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jag kör med ''AusLogics Disk Defrag'' och ''AusLogics Registry Defrag''.

http://www.auslogics.com/en/

Permalänk
Medlem

O&O Defrag fungerar riktigt bra.

Sitter man vid datorn kan man dra igång Stealth. När jag är ute sätter jag igång Space...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

JKDefrag alla dagar i veckan.
Litet och väldigt enkelt.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Bara en liten fråga till alla er erfarna defragmenterare

Kan ett visst program defragmentera "bättre" än ett annat (hastigheten spelar ingen roll)? Just nu använder jag AusLogics, men jag kan tänka mig att byta om det finns belägg för det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Bara en liten fråga till alla er erfarna defragmenterare

Kan ett visst program defragmentera "bättre" än ett annat (hastigheten spelar ingen roll)? Just nu använder jag AusLogics, men jag kan tänka mig att byta om det finns belägg för det!

Svar ja. Det finns olika defragmenteringsmetoder i de mer avancerade diskdefragmenterarna, men förutom det är de även olika hur "noggranna" de defragmenterar. Jag kan tänka mig att det är rätt lika mellan Diskeeper, O&O Defrag och PerfectDisk, men jag har inget att backa upp det med. Hittar inget modernt test där man jämför dagens defragmenteringsprogram, bara ett gammalt där man jämför O&O defrag med PerfectDisk (tror jag det var).

Fast personligen tror jag de är ungefär lika bra allihop. Bättre att testa några olika och välja den man känner sig mest bekväm med. Annars får du väl googla efter tester och så.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Svar ja. Det finns olika defragmenteringsmetoder i de mer avancerade diskdefragmenterarna, men förutom det är de även olika hur "noggranna" de defragmenterar. Jag kan tänka mig att det är rätt lika mellan Diskeeper, O&O Defrag och PerfectDisk, men jag har inget att backa upp det med. Hittar inget modernt test där man jämför dagens defragmenteringsprogram, bara ett gammalt där man jämför O&O defrag med PerfectDisk (tror jag det var).

Fast personligen tror jag de är ungefär lika bra allihop. Bättre att testa några olika och välja den man känner sig mest bekväm med. Annars får du väl googla efter tester och så.

Tack så mycket för svaret. Jag kanske ska ta och testa lite olika då!

Permalänk
Avstängd

Jag saknar gamla hederliga defragmenteraren från win 98... En chipspåse och 2 liter cola, sen var kvällen räddad.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag saknar gamla hederliga defragmenteraren från win 98... En chipspåse och 2 liter cola, sen var kvällen räddad.

Var den så skoj att kolla på?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Ooh jeez...det tog ju en hel vecka för våran Pentium 1 på 200Mhz att defragmentera en 2 Gb stor hårddisk...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass