Permalänk

Datorn dör vid tyngre spel

Installerade Xp sp3 för ett tag sen och då kom det med ett litet problem på köpet som tex,
Varje gång jag startade datorn så fick ett felmeddelande när ja logga in och den stängde av sig igen, va tvungen å starta om den typ 5 gånger innan de gick.

Varje gång jag drog igång ett tyngre spel så dog den efter typ 20 den kunde också dö om den stod på för länge.

Så efter några veckor fick jag nog och installera om datorn helt med sp2 och nu startar den utan problem men den stänger fortfarande av sig vid spel och om den står på för länge.

Har kollat alla fläktar och dom funkar, har självklart fläktar där man ska ha(processor etc.)
Men har också en stor vid sidchassit på datorn som tar upp hela den sidan och 2 st längst fram vid dvd:n.
Nätaggregatet ligger på 230v(ifall de är för lite?)

Övrigt om datorn,

Amd athlon (tm) 64 X2 Dual core processor 6000+ 3.01 GHz
2 gb ram
Geforce 8800 gts 320

Nån som vet vad som kan va fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte Volten (spänningen) du skall kolla,det är hur många watt och ampere det är på, det brukar stå på en klisterlapp på sidan av nätagget
Mycket damm i burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

530w, 0 damm

Permalänk
Hedersmedlem

Märke på detta?

Har du kört memtest på ditt minne, testat prollen med Orthos tex?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

kolla tempraturen med speed fan
System : 32c
cpu: 45c
AUX: 45c
HD0: 24c
Temp1: 45c
Core: 29c
Core: 57c

nej inte kört memtest, ladda ner de men fatta inte hur de fungera

"testat prollen med Orthos"
de e?

Permalänk
Hedersmedlem

Googla på Orthos, så får du reda på att det är ett testprogram, för prollar
Memtest skall du bränna som startbar(bootbar) cd som den sedan skall starta med, ungefär som OS installationsskivan/or
Sedan är Everest UE ett smidigare program när det gäller att kolla burken, dessutom på svenska

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

det är antagligen temperaturen, va gör ja för å fixa de?, fläktarna funkar ju lika bra nu som dom gjorde när datorn va ny?