Permalänk
Medlem

Datakrasch på g?

Hej,

Börjar bli lite orolig att min Acer Aspire 3102 sjunger på sista versen...

Idag började den helt utan att jag gjorde något speciellt gå fruktanssvärt segt. När jag startade om så dök det upp felmeddelanden innan jag ens kom in i windows (som jag naturligtvis inte hinner läsa)...nu tar det ca 10 min att starta upp min dator jämfört med ca 2min igår. Och när den väl startats upp så hinner jag ta en fika mellan varje knapptryckning...

Kan inte tänka mig att det är något slags virus eftersom senaste scaningen var prickfri...och jag har också varit hyffsat noga med att ta bort damm och liknande från fläktar och dylikt.

Vad tror ni? Vad kan jag göra åt det?

Visa signatur

Lars

Permalänk
Inaktiv

Jag tror knappast de där är hårdvarurelaterat, kolla vilken process som tar mest CPU i Task managern / Aktivitetshanteraren och prova att döda den. Kolla också i eventloggen (systemloggen) vilka fel som rapporteras.

Permalänk
Medlem

Kolla om hårddisken körs via PIO eller DMA. Hade det problemet en gång och av någon anledning hade datorn ställt om sig till PIO.

Du hittar detta under enhetshanteraren > IDE/ATA Styrenheter > Primär IDE-kanal > Egenskaper > Avancerade inställningar.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2