Permalänk
Medlem

Vista Nätverk

Hej!

Jag har försökt nu i 2 dagar att kunna komma in på den stationära datorn via den bärbära (båda vista) genom nätverket.

grejen är att man kan inte dela ut en hel hårdisk som man gjorde i xp. man måste använda sig av avancerad delning, och där kan man lägga in vilka användare som tillåts via behörigheter. Grejen är att man hittar inte "den andra datorn" via platser... och därför kan man inte lägga till användarnamnet.

Jag hoppas att det jag skrev är förståligt, och om någon har ett annat sätt att lösa det hela på så vore jag väldigt tacksam..

Mvh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

najjj inte så sugen på ftp... vill helst att det ska funka som borde göra..

Permalänk
Medlem

Gå in i "kontrollpanelen" -> "nätverks- och delningscenter" på den stationära. Se till att du aktiverat "nätverksidentifiering" och "fildelning".

Högerklicka sedan på den hårddisk (går alldeles utmärkt) eller mapp du vill dela ut, välja "dela..." och välj sedan "avancerad delning". Kryssa i rutan "dela ut den här mappen" och döp den till vad du önskar under "resursnamn". Tryck Ok.

På den bärbara kan du nu i utforskaren gå in på "Nätverk", där ska den stationära nu finnas. Klicka på den och gå till din utdelade disk. Nånstans kommer du få logga in på den stationära och det gör du med samma användarnamn och lösenord du normalt sett använder på den stationära (såvida det inte är identiska uppgifter på den bärbara och stationära då behöver du inte logga in).

Alternativt kan du i menyn verktyg i utforskaren välja anslut nätverksenhet och knappa in \\namn_på_stationär_dator\namn_på_utdelning och logga in med samma uppgifter som jag skrev ovan.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har två datorer i mitt nätverk, GAMES och MOVIES. Båda kör Vista Ultimate.

Jag kommer åt d-disken på GAMES från MOVIES men jag kan inte (och jag har hållit på länge och försökt nu) komma åt d-disken på MOVIES från GAMES.

När jag dubbelklickar på MOVIES under Nätverk får jag följande felmeddelande:
"Det går inte att komma åt \\MOVIES
Kontrollera att namnet är rättstavat. Annars kan det bli problem med nätverket. Klicka på diagnostisera om du vill försöka identifiera och lösa nätverksproblemen."

Att klicka på diagnosisera-knappen ger bara följande meddelande:
"Inget fel med datorns nätverksanslutning hittades.
Vill du rapportera...osv..."

Det ger även en felkod: 0x80070005 Åtkomst nekad

Jag har kopplat upp mig från GAMES till MOVIES via "Anslutning till fjärrskrivbord". Sedan har jag suttit med GAMES på ena skärmen och MOVIES på andra (jag har två skärmar) och jämfört inställnigar i t.ex. "Nätverks -och delningscenter" och d-diskarnas egenskaper och dela. Det verkar vara samma inställningar överallt.

I Nätverks -och delningscenter är följande påslaget:
Nätverksidentifiering, Fildelning, Delning av delade mappar.

och följande är avslaget:
Skrivardelning, Lösenordsskyddad delning, Mediedelning.

Säger kanske något av felmeddelandena er någonting?

Otroligt frustrerande problem!

Jag har testat "johkers" instruktioner och jag får upp MOVIES under Nätverk men när man klickar på den får man felmeddelandet jag nämnde tidigare.

Vänliga hälsningar
Mattias

Problemet löst!

Jag gjorde som Twin_Pixel föreslår i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...

Jag skapade likadana användare (administratörer) på bägge datorerna. Nu fungerar det som jag tänkt!

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta om jag försöker dra igång den här tråden igen, men jag undrar helt enkelt hur man löser ovanstående problem utan att behöva skapa två likadana användare? Man måste väl kunna dela skrivare, filer och så vidare med sin rumskamrat utan att gå sådana omvägar? Mitt problem är att jag hittar hans dator (och vice versa), men Vista vill att man ska skriva användarnamn och lösenord trots att varken hans eller min dator är lösenordsskyddade. Vilket lösenord är det då Vista menar att man ska skriva?

Många frågor och lång text, men är ytterst tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

start - kontrollpanelen - nätverk och internet - nätverks och delningscenter
kolla så att lösenordsskyddad delning inte "lyser grönt"
den ska nämligen inte lysa grönt...

Permalänk

Exakt samma problem.

Även om jag slår av lösenordsskyddat och allting så får jag inte komma in på några vista mappar.
DOCK fungerar Vistas Public map (och testat stänga av den också)

Seriöst : / Detta är det enda problemet med Vista.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Kontrollera "Delning av delade mappar" på samma ställe.

Edit / Såg nu att det redan var nämt i tråden. Aja, det var det som ställde till det för mig har jag för mig. Det går att få till iallfall

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jolli
Ni får ursäkta om jag försöker dra igång den här tråden igen, men jag undrar helt enkelt hur man löser ovanstående problem utan att behöva skapa två likadana användare? Man måste väl kunna dela skrivare, filer och så vidare med sin rumskamrat utan att gå sådana omvägar?

Nej, man måste ha två konton med samma namn och lösenord som har behörighet på resurserna. Det är dock på samma sätt man löser det som sedan NT3.51 från tidigt 90-tal, man använder gästkontot som är samma på "alla" datorer. Det är lite tricket med att akvitera gästkontot, man vill göra det enkelt för andra att ta del av resurser på den egna datorn utan att blanda in en domänkontrollant. Man måste inte använda gästkontot utan det går utmärkt att köra två konton med samma namn och lösenord då inloggninstjänsten "winlogon" förutsätter att det är samma person som ska ha åtkomst. Skillnaden är att om gäst är aktiverat så falerar inlogginen ner från, exempelvis administratör, ner till gästkonto och då provar anonym åtkomst.

Förenklad delning utför dessa handgrepp automatiskt åt dig, kör med det om det här lät krångligt.

/G

Permalänk
Medlem

Då jag inte vill ha en "öppen" dator har jag aldrig försökt aktivera så att man kan komma åt mina diskar utan lösenord. Istället har jag alltid avaktiverat "använd guiden dela" och "använd förenklad fildelning" (som jag tror det hette i xp). Har man gjort det och gör som jag skrev ovan så behöver man inte ha identiska användare på datorerna för att komma åt varandras filer. Däremot måste man ha tillgång till något användarnamn och lösenord på den andra datorn. Men det duger med ett vanligt konto, det behöver inte vara ett administratörskonto.

Om man nu kompisar i mellan ska komma åt varandras diskar är det ju bara att man skapar ett vanligt konto till kompisen på datorn (ej administratörskonto) så kommer kompisen kunna komma åt den utdelade disken, samtidigt som man är säker på att ingen annan gör det.

Jag har inte testat följande själv, men om man aktiverar kontot Gäst (kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> datorhantering -> lokala användare) så kanske det fungerar bättre att komma åt diskarna utan lösenord. Det kan vara värt ett försök i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem många gånger länge.. Har provat allt tror jag.. Ändrat inställningar i både XP burken och Vista burken.. Men nu (Tro det eller ej) så tog jag bort utdelningen direkt på hårddisken.. och delade ut en mapp på samma disk ist.. och vips.. så kommer jag åt att läsa tack vare Guest konto.. o loggar ja in med samma namn o lösen som på Vista datorn så kan ja göra allt.. :S

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Jag löste det genom att ändra säkerhets inställningarna på mappen. La till gruppen Everyone och gav den läsrättigheter mm.

Visa signatur

CPU - QuadCore Intel Core 2 Quad 2,4 Q6600 | Ram - 4 096MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM) | Moderkort - Asus P5E3 | Grafikkort - ATI Radeon HD 3870 X2 (1024 MB)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sickan90
Jag löste det genom att ändra säkerhets inställningarna på mappen. La till gruppen Everyone och gav den läsrättigheter mm.

Underbart av dig att bumpa en ett år gammal tråd

och fy skäms till mig som fortsätter skriva..

Permalänk
Medlem

Hm, blir klart förvirrad!

Går det alltså inte att lösa utan lösenord eller identiska konton?

Jag menar jag har en dator med login "Jocce", inget lösenord (för jag vill juh att den skall logga in automatiskt när jag startar datorn!)
Av samma anledning inget gästkonto aktiverat!

Har en till dator, Användarnamn "Kalle", samma där inget lösen osv.

Båda användarna är Administratörer.

Kan jag inte komma åt filerna på de respektive datorerna fast jag vill ge den åtkomsten??

Visa signatur

Min fotosida: http://www.jocce.se
Sveriges Nya Fotoportal: http://www.fotointresse.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocce81
Hm, blir klart förvirrad!

Går det alltså inte att lösa utan lösenord eller identiska konton?

Jag menar jag har en dator med login "Jocce", inget lösenord (för jag vill juh att den skall logga in automatiskt när jag startar datorn!)
Av samma anledning inget gästkonto aktiverat!

Har en till dator, Användarnamn "Kalle", samma där inget lösen osv.

Båda användarna är Administratörer.

Kan jag inte komma åt filerna på de respektive datorerna fast jag vill ge den åtkomsten??

Ska väl funka med gäståtkomst över nätverket aktiverat?
Samtidigt som, om man vill, gäst kan va inaktiverat för lokal inloggning.
Borde väl finnas under lokala säkerhetsprinciper precis som i XP, beroende på vad för version man har dock antar jag, home saknar väl typ allt.

EDIT: Finns ju inte såna säkerhetsinställningar i home premium heller som jag har av Vista...kanske ger samma effekt dock att avmarkera lösenordsskyddad fildelning under nätverks & delningscenter eller vad det heter.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Löste problemet, man måste in under "säkerhets"-fliken på varje mapp och lägga till "alla" och ge behörighet....

/Jocce

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, jo det är ju mycket som ska klaffa, så felet kan liksom va på många ställen.
Bra du fick till det.
Men vad menar du med "på varje mapp"?
Ändrar du i parent-mappen tror jag det ska ärvas ner till allt som ligger under, om du inte kopplat bort arv vilket man ju kan ha anledning göra ibland.
Eller menar du bara på varje enskild mapp-utdelning du gjort kanske, ifall du har fler.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Ah, jo det är ju mycket som ska klaffa, så felet kan liksom va på många ställen.
Bra du fick till det.
Men vad menar du med "på varje mapp"?
Ändrar du i parent-mappen tror jag det ska ärvas ner till allt som ligger under, om du inte kopplat bort arv vilket man ju kan ha anledning göra ibland.
Eller menar du bara på varje enskild mapp-utdelning du gjort kanske, ifall du har fler.

Menar varje utdelad mapp så klart...
Undermapparna hänger juh med!

/Jocce

Visa signatur

Permalänk

Även jag hoppar på denna något åldersstigna tråd.

Har förstås samma problem: kan inte komma åt filer mellan mina två datorer över hemnätverket. Använder Vista. Vill inte skapa gästkonto, försökt allt annat ovan.

Det lustiga är, att när laptopen var ny (1½ år sedan), delade jag ut mappen "My documents" på den stationära - och den mappen kommer man åt fortfarande via laptopen. Försökt dela ut andra mappar, hela diskar - men med samma "0x80070005 Åtkomst nekad" som ovan.

Trippel- och fyrpelkollat inställningarna; de är precis samma på mappen "My documents" som på den andra mappen jag försöker dela ut , med "Administratörer" och "Alla" som ägare. De ligger på olika diskar, men det ska väl inte spela någon roll.

Varför i helvete funkar det inte att dela ut andra mappen? Blir tokig snart!

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

McPrue Apollo SE V2 :: Asrock B850i Lightning Wifi :: Ryzen 9800X3D :: Inno3D RTX 4070Ti X3 :: Kingston FURY Beast DDR-5-6000 CL30 2x32GB :: WD Black SN850X 4TB :: Corsair SF1000 SFX :: Thermalright Phantom Spirit 120 EVO

Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk

Inte läst vad som står men är alla datorer i samma arbetsgrupp?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Nu funkar det! Man behöver inte använda gästkonton eller samma inloggning på de olika datorerna. Kort instruktion till hur jag gjorde:

1. Högerklicka på mapp som ska delas, välj "Dela..."
2. Ruta "Fildelning" dyker upp. Skriv "Alla" i översta rutan, klicka på "Lägg till".
3. Ge gruppen "Alla" behörighet som "Ägare" eller "Medägare" under "Behörighetsnivå".
4. Verkställ genom att klicka på "Dela"-knappen. Efter någon minuts processande får man upp en ruta med sökväg där det står "Mappen är delad".

Klart! Av någon anledning kan man inte på detta sätt dela hela diskar. Jag får i alla fall upp en annan ruta om jag försöker aktivera delning där, och lyckas inte åtgärda problemet på samma sätt.

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

McPrue Apollo SE V2 :: Asrock B850i Lightning Wifi :: Ryzen 9800X3D :: Inno3D RTX 4070Ti X3 :: Kingston FURY Beast DDR-5-6000 CL30 2x32GB :: WD Black SN850X 4TB :: Corsair SF1000 SFX :: Thermalright Phantom Spirit 120 EVO

Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]