Krångel: NTLDR is missing/blåskärmar

Permalänk

Krångel: NTLDR is missing/blåskärmar

Kom hem från en resa i onsdags. Sedan dess har jag spenderat otaliga timmar åt att försöka få ordning på vår stationära dator (men jag är inget datorsnille så det går långsamt och jag håller på att tappa tålamodet) Startade den då, men den betedde sig segt, startade om sig själv och det dök upp blåskärm med dumpning av fysiskt minne. Kunde komma in i felsäkert läge och tog lite backup till en extern disk, men då hängde den sig mitt under filöverföringen.

Nåväl, där försökte jag ominstallera Windows XP med hjälp av en recoveryskiva jag själv fick bränna ut då datorn var ny (En HP). Den tuggade i några minuter, för att sedan hänga sig och åter visa blåskärm. Försökte igen, och igen, och igen, med ungefär samma utgång.

Då öppnade jag upp datorn, monterade ur ett nätverkskort jag satte i några veckor tidigare ifall det kanske skulle varit felorsaken, passade också på att pilla ut BIOS-batteriet och sätta tillbaka det igen. Det kanske inte var världens smartaste idé? Därefter gick det inte att komma in i Windows alls, ens i felsäkert läge. Kommer inte förbi HP bootmeny, därefter syns den härliga texten "NTLDR is missing, press any key to restart". Även i detta läge har jag testat att boota datorn med recoveryskivan, men det slutar alltid med; antingen: blåskärm, eller: datorn hänger sig.

Blev rekommenderad att prova ett program vid namn Deldisk, och att sedan försöka lägga in XP på nytt, Deldisk gick bra, men fortfarande samma fel när jag bootar från recoveryskivan.

Testat ultimate boot cd för att diagnostisera disken, och den hittar inget fel, mer än att den tycker att min hårddisk är överhettad (drygt 100 grader).

Jag har gått igenom hela denna sida:
http://www.tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm
men då jag saknar floppy på min dator har jag fått försöka me de få medel man kan genom antingen CD eller USB.

Fastnade på en punkt där sidan säger att det ska dyka upp en lista med 10 val och det hos mig endast dyker upp en C:\ prompt oavsett hur många gånger jag startar om datorn.

Vet inte om det kan hjälpa att bara byta ut hårddisken? Det är för mig hellre värt 500 spänn än att spendera min resterande vecka semester åt detta...

Men då vill jag såklart veta om det faktiskt hjälper att byta hårddisk, eller om det finns risk att det kommer fortsätta krångla även efter det, för då kan jag lika gärna köpa en ny dator -.- (eller lämna den på rep hos nån som kan grejerna men det är knappast värt priset)

Nu ska jag nog sluta babbla innan inlägget blir för långt, krafsar ner lite datorspec:
HP Pavilion d1182.se (företags-PC)
Intel Pentium 4 550, 3,4GHz
512+1024+512+1024 RAM
2 st 250 GB hårddiskar, SATA 7200 RPM
nVidia GeForce FX6800 256MB

Visa signatur

AMD Ryzen 1800X 3.6 GHz | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB | 64 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x16GB | Win 10 Pro