Nya MacBook Modellerna

Permalänk
Medlem

jag har ju beställt en MBP med 320gb 7200 rpm så det borde inte påverka datans ljudnivå hoppas jag iaf! få se på måndag

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Aah vad är det för märke på deras diskar? Men de har inget 320gB 7200rpm alternativ till macbooken annars hade det nog varit satan dyrt.

Permalänk
Medlem

vet inte vad det är för märke, har ju inte fått den än xD men det var bara 400kr till för att få en 320 plus 7200 rpm så jag tyckte det var lika bra

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min MBP.. Den är stört trevlig

EDIT:
Upplever inte alls det där med att luckan faller ned, min kan man ha på snedden hela vägen ned utan att den trillar ihop? Gångjärnen fungerar klanderfritt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Hur tror ni det påverkar ljudnivån med snabbare disk?

Garantin försvinner väll inte om man bara ska byta hdd?

dsk: Vad ska du använda 4gB till? Tror inte jag är i behov av det.

Det kommer antagligen vara en lite högre ljudnivå.. dock lär det säkerligen endast märkas i tyst miljö - har inte testat jättemycket själv då jag har 5400rpms disk. Tänkte själv uppgradera till SSD om ett år eller något sånt när man kan få dom lite billigare.

Nej, garantin försvinner inte och det är nu väldigt enkelt att byta hårddisken i Macbookarna, lättare än minnena. Hårddisken sitter direkt under locket där även batteriet sitter. Den sitter fast med ett par skruvar och är enkel att byta.

4GB är min minsta gräns idag, jag swappar ut på mina 4GB och hade utan problem kunnat utnyttja 6/8GB. Jag hoppas att man löser "buggen" med 8GB med någon uppdatering i framtiden så att jag kan sätta i det. Kommer antagligen uppgradera till iaf 6GB inom en inte allt för avlägsen framtid. Man kan aldrig få för mycket ramminne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Nu har jag fått min MBP.. Den är stört trevlig

EDIT:
Upplever inte alls det där med att luckan faller ned, min kan man ha på snedden hela vägen ned utan att den trillar ihop? Gångjärnen fungerar klanderfritt.

Visst är den fin? Trevligt att du inte upplever det.. dock tycker jag som jag skrev tidigare att det personligen inte är något som helst problem och alla fördelarna med luckan är mycket bättre än en liten eventuell nackdel.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Funderar på att köpa macbook alu, man får ju 10% rabatt med csn ^^ Är lite osäker på ifall 160gB räcker. Funderar på att köpa en 320gB 7200rpm att sätta i själv, eller är det dummt? Ska man istället köpa en extern hdd. Hur tror ni det påverkar ljudnivån med snabbare disk?

Garantin försvinner väll inte om man bara ska byta hdd?

Provade den idag på mediamarkt och på elgiganten med batteri. Den har ju perfekt format xD synd med låg upplösning bara och de få portarna

dsk: Vad ska du använda 4gB till? Tror inte jag är i behov av det.

Har hört av en apple reparatör att flertalet bärbara gått sönder när de satt i en 7200RPM. Tydligen är inte datorn konstruerad att klara av den extra värmen som blir av disken.
Gäller mest de äldre modellerna men antar att det är samma med de nya.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Har hört av en apple reparatör att flertalet bärbara gått sönder när de satt i en 7200RPM. Tydligen är inte datorn konstruerad att klara av den extra värmen som blir av disken.

whot? är inte den nya MBP gjord för 7200rpm? måste ringa å kolla då orka med att datan dör efter ett tag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 7200rpm diskar finns som tillval så har jag väldigt svårt o tro att de inte skulle vara gjorda för det. Jag har en 7200rpm i min som jag valde till och det fungerar utan problem. Låter mycket gör det inte heller. Däremot så funderar jag på att sätta i en SSD så småningom när de blivit lite större och billigare.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Ang. minnena - är det verkligen värt de 1400 kronorna för att få 2GB extra minne!?

Visst bör man väl ändå satsa på 2,4 GHz + upplyst tangentbord när man ändå är igång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
Ang. minnena - är det verkligen värt de 1400 kronorna för att få 2GB extra minne!?

Visst bör man väl ändå satsa på 2,4 GHz + upplyst tangentbord när man ändå är igång?

du kommer inte hitta mkt billigare för 2gb ddr3 minne men om du köper en dator med 2 gb så får man 2x1gb minne om jag inte har förståt det fel så det är lika bra att köpa till 4 gb men sen 400mhz mer ger inte mkt skillnad för där så får man inte mer cache minne men upplyst tangentbord är mkt viktigt för mig iaf men det är ju en smak sak

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347735

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11018

kolla lite rätt billiga iaf, sen hela katalogen :), antar det blir billigare + att du får lite minne över som du borde kunna sälja till någon

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN

kolla lite rätt billiga iaf, sen hela katalogen :), antar det blir billigare + att du får lite minne över som du borde kunna sälja till någon

Ja de där var ju mycket billigare! Då sparar jag alltså 500 spänn bara så där?!

jaha... nej du länkade ju till DDR2?
Men hur funkar det, måste man inte ha DDR3?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN

Citat:

Ja de där var ju mycket billigare! Då sparar jag alltså 500 spänn bara så där?!

Det där är DDR2, därav priset. Det är DDR3 till nya Macbooken.

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adriano18
Det där är DDR2, därav priset. Det är DDR3 till nya Macbooken.

Ja precis.. men citat från apples hemsida under teknisk info:
"2 GB (två SO-DIMM-moduler på 1 GB vardera) 1066 MHz DDR2 SDRAM, två SO-DIMM-kortplatser med plats för upp till 4 GB"

Permalänk
Medlem

haha oj vad fel man kan läsa, glömde en lite siffra Sorry iaf

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

med rent metallchassi - finns inte risken att man kan ge den en 'buckla' ganska lätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

med rent metallchassi - finns inte risken att man kan ge den en 'buckla' ganska lätt?

Som jag hanterar mina datorer så skulle det verkligen inte kunna uppstå någon buckla i dom.. Men alla hanterar ju inte dom likadant.

En dator i plast kan ungefär lika enkelt spricka som en i aluminium kan bucklas. Man får helt enkelt vara försiktig med sina saker eller acceptera att det blir skador på dom.

Angående din fråga tidigare så tycker jag verkligen att det är värt pengarna och köpa 4GB - men det är ju för att jag personligen använder 4GB. Behöver man inte det så är det kanske inte så lönt, billigast är kanske att köpa 2GB-modellen och kanske köpa bara en 2GB-sticka löst och få 3GB för att sedan lite senare kunna uppgradera igen när man har bättre med pengar.

Jag kommer säkerligen lägga några tusen på 6/8GB (beroende på om stöd för 8 kommer) inom snar framtid, då jag tycker det är värt det.

Slutsats = Det är egentligen bara du som kan komma fram till om något värt det eller ej. Det är du som ska lägga pengarna, det är du som vet hur mycket pengar du har eller kommer ha i framtiden och det är du som ska använda datorn till vad nu gör - är pengaskillnaden värt den skillnaden du får ut i prestanda/funktionalitet så är det bara till att köra.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Som jag hanterar mina datorer så skulle det verkligen inte kunna uppstå någon buckla i dom.. Men alla hanterar ju inte dom likadant.

En dator i plast kan ungefär lika enkelt spricka som en i aluminium kan bucklas. Man får helt enkelt vara försiktig med sina saker eller acceptera att det blir skador på dom.

Angående din fråga tidigare så tycker jag verkligen att det är värt pengarna och köpa 4GB - men det är ju för att jag personligen använder 4GB. Behöver man inte det så är det kanske inte så lönt, billigast är kanske att köpa 2GB-modellen och kanske köpa bara en 2GB-sticka löst och få 3GB för att sedan lite senare kunna uppgradera igen när man har bättre med pengar.

Jag kommer säkerligen lägga några tusen på 6/8GB (beroende på om stöd för 8 kommer) inom snar framtid, då jag tycker det är värt det.

Slutsats = Det är egentligen bara du som kan komma fram till om något värt det eller ej. Det är du som ska lägga pengarna, det är du som vet hur mycket pengar du har eller kommer ha i framtiden och det är du som ska använda datorn till vad nu gör - är pengaskillnaden värt den skillnaden du får ut i prestanda/funktionalitet så är det bara till att köra.

Vad använder du din Macbook Pro till, Bobzor?

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adriano18
Vad använder du din Macbook Pro till, Bobzor?

Jadu, det mesta. Hehe..
I princip så använder jag den till allt som alla gör: surfa, maila, musik, film, chatt, spel, nerladdning osv. Andra saker jag gör som kanske inte precis alla gör är: virtualisering utav andra os, framförallt linux/bsd i syfte att lära mig saker, bygga tjänster/system osv, jag använder datorn när jag adminisitrerar servrar (ssh/fjärrskrivbord), jag vektoriserar en del i photoshop, skriver skript, leker med hobbysaker som t.ex. skapande av fotoarrangemang, filmklippning.

Det som äter mest resurser i form utav minne är väl främst virtualiseringen av olika system. Sen jag startade om datorn tidagare ikväll så har den redan swappat ut 1,3GB vilket hade kunnat undvikas med mer ramminne.

Vad använder du själv din dator till?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kommer börja med att köpa en 13,3" 2,4GHz, och som du säger b0bzor, kan jag uppgradera när det krävs..

I dagsläget kostar 4GB nya DDR3 minnen ca 1700 kronor, och 2GB runt 800.. när jag vill ha mina minnen, kanske om ett kvartal, kanske om ett år, kommer priserna med största sannolikhet vara en bra bit lägre än så..

Jag måste säga att de bakgrundsbelysta tangenterna är den största anledningen till att jag ens tittar på 2,4 GHz modellen, och troligen går på den..
Bra gjort Apple, ni vet hur man säljer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror jag kommer börja med att köpa en 13,3" 2,4GHz, och som du säger b0bzor, kan jag uppgradera när det krävs..

I dagsläget kostar 4GB nya DDR3 minnen ca 1700 kronor, och 2GB runt 800.. när jag vill ha mina minnen, kanske om ett kvartal, kanske om ett år, kommer priserna med största sannolikhet vara en bra bit lägre än så..

Jag måste säga att de bakgrundsbelysta tangenterna är den största anledningen till att jag ens tittar på 2,4 GHz modellen, och troligen går på den..
Bra gjort Apple, ni vet hur man säljer!

Låter som ett bra beslut. Det lär sjunka mer och mer ju fler nya datorer som kommer ut med DDR3.

Ja, Apple försöker alltid göra det svårt att välja den billigaste modellen. Man får oftast något sådär lite extra häftigt och bra om man går upp ett steg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir en Macbook 2,4 med 4gb från apple för min del plus MiniDP-DVI, MobileMe samt nytt iPhone headset då mitt varit trasigt länge nu. Köper med *host* "syrrans" studentkort men frågan är om de går slutföra köpet genom mitt konto hos apple, någon som vet? testade nyss med hopp om att kunna betala vid leverans eller något för att snabba upp leveranstiden något då jag får mina pengar på måndag och vill få datorn levererad under den eller början av näst kommande vecka då man är ledig från jobbet (passande). Men gick bara betala med kreditkort direkt så de var lite surt (kan meddela blir första köpet genom applestore med förutom AppStore genom iPhonen då).

/Northrider,

Permalänk
Medlem

suck...måste vänta till nästa löning.. avundsjuk på dig NorthRider

Permalänk
Medlem
Citat:

suck...måste vänta till nästa löning.. avundsjuk på dig NorthRider

Hehe, måste egentligen vänta till december då mina skattepengar kommer då, men eftersom man behöver 15k till annat med så höjde jag lånet mitt bara och la till lite extra för macbooken så slipper man vänta till december på beställning

/Northrider,

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av tjarven

Citat:

Oh, kanske vänta ett tag då med uppgraderingen av disken tills andra testat :P. Men 160gB känns snålt ^^

Permalänk
Medlem

Fick min Macbook igår och har nu fixat och trixat. Riktigt nöjd än så länge! Satans vilken kvalité måste jag säga! Provade att installera Windows och det fungerar fint förutom pekplattan som är katastrof i Windows. Får inte högerklick att fungera. Provade de (få) inställningar som finns i boot camp till pekplattan men det fungerar inte (knappt).

I OSX fungerar pekplattan som en dröm, mycket bättre än jag trodde den skulle göra vilket är huvudsaken. hehe..

En annan sak jag märkte med datorn är batteritiden, den verkar vara en hel del bättre i OSX än i XP.

Detta med 2 eller 4GB ram. Flyter verkligen OSX så mycket bättre med 4GB? Jag köpte med 2GB och jag tycker den är riktigt snabb. Bättre än Vista med 4GB och liknande hårdvara.

Jo en sak till hehe.. Den här menybaren man har längst upp, den med klocka, batteri osv, går den att få större på nått sätt? Jag vill köra med analog klocka men den är så liten att den knappt syns. Jag kan inte hitta några inställningar relaterat till just storlek, och om den går att gömma mm.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe

Jo en sak till hehe.. Den här menybaren man har längst upp, den med klocka, batteri osv, går den att få större på nått sätt? Jag vill köra med analog klocka men den är så liten att den knappt syns. Jag kan inte hitta några inställningar relaterat till just storlek, och om den går att gömma mm.

den ligger alltid där och går inte (som standard) att gömma, går tyvärr ej heller att byta storleken.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Verkar som nya macbookarna har svåra leverans problem och drabbas av långa förseningar om man läser runt på en del macforum. Frågan är om de ens spelar någon roll om man köper en standard konfig (2,4Ghz 2gb ram 250HDD) eller om man man gör tillval på mer ram minne? skillnaden på hemsidan blir som sagt från skickas inom 24 timmar, till skickas om 3 dagar, frågan om de är någon skillnad i praktiken? har hört på en del forum som sagt att vänte tiden bara ökar!! sägs vara väntan upp mot ca 20dagar!! galet om du frågar mig.

/Northrider,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorthRider
Verkar som nya macbookarna har svåra leverans problem och drabbas av långa förseningar om man läser runt på en del macforum. Frågan är om de ens spelar någon roll om man köper en standard konfig (2,4Ghz 2gb ram 250HDD) eller om man man gör tillval på mer ram minne? skillnaden på hemsidan blir som sagt från skickas inom 24 timmar, till skickas om 3 dagar, frågan om de är någon skillnad i praktiken? har hört på en del forum som sagt att vänte tiden bara ökar!! sägs vara väntan upp mot ca 20dagar!! galet om du frågar mig.

/Northrider,

Jag tog vanliga modellen, beställde 26 Oktober, och jag har fortfarande INGEN info om budfirmans spårningsnummer eller liknande. Beräknad leverans var från början 7-10 november, nu är det beräknat 10 november.

Kommer säkerligen dröja till slutet nästa vecka som det ser ut nu. Kör på den modell du vill ha, det är kass leveranstid på alla somd et ser ut nu.

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem

du ska vara glad om du får den 10 nov jag beställde MBP 20 okt å ska få den 10:e nov så du ska vara glad om du får den 10:e niv

Visa signatur