Nya MacBook Modellerna

Permalänk
Medlem

Min 9C89-skärm (den som ska vara Sämst tillsammans med 9C8C som ska vara marginellt bättre) är helt ok om man kalibrerar om den, även om den nte är den absolut bästa skärm jag sett.

Men den sopar mattan med HP NX6510b:n jag har via jobbet.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Den jag fick i min (9C84 som jag skrev tidigare) anses väl vara den bästa - vilket känns jäkligt bra. Hade jag fått "mellanmodellen" hade jag säkerligen inte tänkt på direkt ändå.

Har en AS-IPS-panel i min externa skärm på vilken jag gör färgviktigt arbete på. Som sagt, man kan inte förvänta sig att man får en bra panel i en bärbar i vilket fall som helst.

Btw, FX770M som sitter i HPn är baserat på 9600M GT - i princip samma kort som i Macbook Pro:n. Skillnaden ligger i drivrutinerna i princip.

hoppas jag får en sån få se på måndag OM ups håller det dom säger...

men är den inte quad i hp? då borde den hur som helst äga MBP i grafik?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
hoppas jag får en sån få se på måndag OM ups håller det dom säger...

men är den inte quad i hp? då borde den hur som helst äga MBP i grafik?

Det är inget speciellt med grafikkortet i HP:n. Det är nVidias "professionella" Quadro-kort som baseras på 9600M GT (som sitter i MBP). Det är exakt samma kort med drivrutiner som är lite optimerade för OpenGL, CAD osv. I övrigt är det i princip exakt samma specifikationer - annat namn och annan firmware.

Edit: Om det var CPU'n du menade så är den dual core.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inget speciellt med grafikkortet i HP:n. Det är nVidias "professionella" Quadro-kort som baseras på 9600M GT (som sitter i MBP). Det är exakt samma kort med drivrutiner som är lite optimerade för OpenGL, CAD osv. I övrigt är det i princip exakt samma specifikationer - annat namn och annan firmware.

Edit: Om det var CPU'n du menade så är den dual core.

jaha, så det är inte 4 st grafikkort lr grafikprocessorer?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Min 9C89-skärm (den som ska vara Sämst tillsammans med 9C8C som ska vara marginellt bättre) är helt ok om man kalibrerar om den, även om den nte är den absolut bästa skärm jag sett.

Men den sopar mattan med HP NX6510b:n jag har via jobbet.

Hej, körde du en egen kalibrering eller tog du någon färdig, typ JC Display?

Permalänk

shet vad nöjd jag är med min macbook! Men jag undrar om det är skadligt att köra den på ström hela tiden?
Eller är det helt okej? Sliter man på batteriet eller sliter det mer om man laddar den hela tiden om man kör trådlöst.

Permalänk
Medlem

jag tror du sliter mer på batteriet genom att ladda ur det och ladda upp det flertalet gånger, batteriet har ju en visst antal laddcykler.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

påbörjas inte en cykel när man kopplar i AC-adapptern även om batteriet är fullt? Eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att när batteriet är uppladdat kopplas det bort, och datorn går på strömmen från adaptern utan att blanda in batteriet? Det vore ju iaf mest logiskt?

Permalänk
Medlem

Batteriet ska laddas ur och laddas med jämna mellanrum och den startar ingen ny cykel när man startar datorn. Batteriet kan vara urladdat ner till 95% utan att laddningen startar när man pluggar in kabeln.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

ah, tänkte väll det. Annars vore det ganska dumt

Permalänk
Medlem
Citat:

jaha, så det är inte 4 st grafikkort lr grafikprocessorer?

Nej det är som sagt samma kort som 9600m fast med andra drivrutiner som är mer optimerade för CAD/DCC, även kortets bios/firmware är mer optimerat för sådana ändamål. Läs gärna mer på Wikipedia.

Citat:

Many of these cards use the same chipset as the game- and action-oriented GeForce video cards by NVIDIA.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej det är som sagt samma kort som 9600m fast med andra drivrutiner som är mer optimerade för CAD/DCC, även kortets bios/firmware är mer optimerat för sådana ändamål. Läs gärna mer på Wikipedia.

aha men då måste den vara en riktigt dåliga dator? xD hoppas jag får den imorron, har inte fått något fraktnr men tydligen så står det "enligt schemat" å där står det 10 nov så får hoppas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min nya MBP verkar få för sig att hänga sig lite då och då, totalt fyra gånger sedan i torsdags. Det är fyra gånger mer än vad alla mina andra Mac-datorer gjort... Är det någon som haft problem med det? Det som händer är att allt fryses, några sekunder senare kommer "hängningsinformationen" fram som säger att man ska starta om datorn genom att hålla in knappen. När man sedan startar datorn får man rapporten, som jag kan klistra in här så fort det händer igen.

Jag har inte hittat något samband mellan hängningarna än, jag har alla nya uppdateringar och i övrigt fungerar den galant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boyfriend
Min nya MBP verkar få för sig att hänga sig lite då och då, totalt fyra gånger sedan i torsdags. Det är fyra gånger mer än vad alla mina andra Mac-datorer gjort... Är det någon som haft problem med det? Det som händer är att allt fryses, några sekunder senare kommer "hängningsinformationen" fram som säger att man ska starta om datorn genom att hålla in knappen. När man sedan startar datorn får man rapporten, som jag kan klistra in här så fort det händer igen.

Jag har inte hittat något samband mellan hängningarna än, jag har alla nya uppdateringar och i övrigt fungerar den galant.

Antagligen fel på minnena, lämna in.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boyfriend

Citat:

Ursprungligen inskrivet av o3w1
Antagligen fel på minnena, lämna in.

Ja, det skulle mycket väl kunna vara fel på minnena. Det finns memtest att köra själv, men det är kan nog lika bra att lämna in den och få det fixat direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant läsning om Macbook 13 skärmarna kollade just min och det är en 9C89 (som tydligen skulle vara dålig) , jämfört med min gamla IBM Thinkpad X40 12" och min Samsung 225BW + Dell 17" på jobbet slår denna dem lätt på alla punkter. Välldigt klara färger och så ljusstark att man får sänka ljusstyrkan 3-4snäpp.

Har hunnit kolla på filmer och TV serier under veckan och har inte upplevt något att störa mig på, dock helt ovetandes om att jag haft en "dålig" skärm

Utan att veta hur bra/dålig min Samsung 226BW räknas som kan jag direkt säga att denna 9C89 matchar 226BW i bildkvalité när man kör den på DVI adaptern som extra skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtk
Intressant läsning om Macbook 13 skärmarna kollade just min och det är en 9C89 (som tydligen skulle vara dålig) , jämfört med min gamla IBM Thinkpad X40 12" och min Samsung 225BW + Dell 17" på jobbet slår denna dem lätt på alla punkter. Välldigt klara färger och så ljusstark att man får sänka ljusstyrkan 3-4snäpp.

Har hunnit kolla på filmer och TV serier under veckan och har inte upplevt något att störa mig på, dock helt ovetandes om att jag haft en "dålig" skärm

Utan att veta hur bra/dålig min Samsung 226BW räknas som kan jag direkt säga att denna 9C89 matchar 226BW i bildkvalité när man kör den på DVI adaptern som extra skärm.

Precis, det är lite det jag pratat om.. den har diskussionen är ganska uppblåst helt i onödan för att någon fått för sig att skärmarna är helt katastrofala. Macbooken har bra skärm - kanske inte bäst på marknaden men inte sämst heller och samma variation mellan skärmar finns hos alla tillverkare.

Om man anser det ser bra ut och är nöjd med sin så ska väl inte något som andra "tyckare" säger betyda något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas jag får den bästa skärmen för jag har lust å döda dom på apple! ger falska förhoppningar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas en hel uppsjö med olika skärmar till 13"-MB

Själv har jag 9C8C och den är långt bättre än vad jag läst om macbooken i recensioner.

Permalänk
Medlem

Igår hälsade jag på mor och far och hade givetvis med mig datorn för farsan ville se den. Det första han anmärker på är skärmens dåliga vinklar och att han ser skuggor. VA!? En gubbe på 60 som knappt vet va "ENTER" är för tangent. Skärmen är en 9C8C.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Igår hälsade jag på mor och far och hade givetvis med mig datorn för farsan ville se den. Det första han anmärker på är skärmens dåliga vinklar och att han ser skuggor. VA!? En gubbe på 60 som knappt vet va "ENTER" är för tangent. Skärmen är en 9C8C.

TN-paneler i allmänhet har dålig betraktningsvinkel även om vissa modeller kan vara bättre än andra. T.ex. MB vs. MBP. Hur som helst, det är något man får leva med så länge TN regerar på laptopmarknaden.
Förstår inte riktigt vad du menar med skuggor?

Rätt så underligt hur olika personer upplever "samma" skärm helt olika = det är förmodligen skillnad mellan olika skärmar från samma tillverkare också. Vilket i sin tur bekräftar än en gång att det är som det är och det är lite utav ett "lotteri". Tråkigt, men det är så med mycket här i världen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så där då har man lagt en beställning på en Macbook 2,4 med MiniDP-DVI samt iphone headset och moblieme. ringde in beställningen så han gick förbi lite steg så den skickas nog redan idag då man gjorde beställningen innan 16 svensk tid. Så med lite tur och tidigast leverans 12/11 redan annars på fredag. Tur man är ledig till torsdag nästa vecka

Snart tar man steget in i mac-världen.
En fråga när man får datorn, skall man installera om den och välja bort massa språk och skrivar inställningar för att spara utrymme eller är de bara overkill eller vad säger ni?

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorthRider
Så där då har man lagt en beställning på en Macbook 2,4 med MiniDP-DVI samt iphone headset och moblieme. ringde in beställningen så han gick förbi lite steg så den skickas nog redan idag då man gjorde beställningen innan 16 svensk tid. Så med lite tur och tidigast leverans 12/11 redan annars på fredag. Tur man är ledig till torsdag nästa vecka

Snart tar man steget in i mac-världen.
En fråga när man får datorn, skall man installera om den och välja bort massa språk och skrivar inställningar för att spara utrymme eller är de bara overkill eller vad säger ni?

/Northrider,

du köpte den genom apple? om det är sant så är dom &%#&&¤"%#%"¤%"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

du köpte den genom apple? om det är sant så är dom &%#&&¤"%#%"¤%"

Det är sant, ringe in och gjorde order. Köpte genom student rabatt så var tvungen att beställa via dom tyvärr.

/Northrider

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är sant, ringe in och gjorde order. Köpte genom student rabatt så var tvungen att beställa via dom tyvärr.

/Northrider

Du ska alltså senast få din dator på fredag när du beställde idag? fy fan på apple! skulle fått den idag MEN "det har varit förseningar BLA BLA BLA" å nu kommer min order tidigast på onsdag å jag beställde den 20 okt.... f yfan på apple!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du ska alltså senast få din dator på fredag när du beställde idag? fy fan på apple! skulle fått den idag MEN "det har varit förseningar BLA BLA BLA" å nu kommer min order tidigast på onsdag å jag beställde den 20 okt.... f yfan på apple!

men.... that's life!

Permalänk
Medlem
Citat:

Stämmer mycket bra de. Tidigast 12 November och senast 14 November skall datorn levereras. Om de nu blir så i praktiken så är de bara tacka och bocka för apple

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
men.... that's life!

jo jag märker det...å ups är så jävla otrevliga...som ett förslag så säger hon att jag ska lämna en fullmakt så att dom kan lämna mina paket utanför dörren xD iofs innan hon visste att det var värda över 20k men ändå vem vill lämna sina paket utanför dörren? inte jag iaf

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Stämmer mycket bra de. Tidigast 12 November och senast 14 November skall datorn levereras. Om de nu blir så i praktiken så är de bara tacka och bocka för apple

/Northrider,

Har du fått trackingnummer hos UPS samt uppdatering om att "fakturering mottagits" av dem? Jag fick nämligen det idag och förväntar mig få den imorgon.

Visa signatur

Just do it.