Permalänk
Medlem

XP hänger sig!

Hej!
Har problem!

Har en Stationär Fujitsu-siemens dator, en dag så hade den hängt sig, startade om men den hängde sig direkt efter windows bootat.

Gick in på felsäkert läge och då funkar windows bra!
Gjorde en återställning, men det blev ingen skillnad.

Sätte i recoveryskivan (Win XP Home) och formaterade/installerade om datorn.
Det blev exakt samma fel, datorn hänger sig direkt när windows startat, men i felsäkert läge funkar det bra..

Formaterade igen och installerade XP Pro, det funkade bra några minuter sen hängde sig datorn, startade om igen och datorn funkade, sen startade den om av sig själv och sedan kom det upp att den startat om pga nåt oväntat fel, sen höll den på o starta om flera gånger, sen blev den som förut igen o hängde sig...

Vad kan jag göra för att få ordning på datorn ?
Efter en clean install utan drivrutiner osv som kan störa så funkar inte windows ändå, men felsäkert läge funkar...

Blir knäpp snart!

Måste jag köpa ny dator ??

Hjälp!

Mvh Marcus

Permalänk
Vila i frid

Boota upp på en Ubuntu Live-CD och installera CLAMTK och kör en virusscanning av både system-disk och recovery-partition. Men först av allt, kör MEMTEST86 från Ubuntu Live-CD'n.

Permalänk
Medlem

Kolla efter damm i CPU-kylaren

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Kolla efter damm i CPU-kylaren

Antagligen inte det som är problemet då datorn fungerade fint i felsäkert läge.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

I need help!

Nu har jag testat.
Memtest var okej.

men installera antivirusprogrammet i unbuntu gick dåligt.
laddade ner en livecd och brännde o bootade på.
i installationen av clamtk så gick de inge bra, men tillslut hittade jag lite hjälp på ett forum, så det ordnade sig.

Men det gick inte att söka i de lokala diskarna, gick inte att mounta dom i unbuntu live.

måste man göra på nåt speciellt sätt ?
jag högerklickade på hårddisken och valde mounta, men blev bara error.

testade scanna online efter virus men hittade inget med det iaf.

Men det borde väl inte finnas något virus i datorn när jag har raderat hela hårddisken ?

Har aldrig varit med om nåt liknande.... blir snart tokig!

Vanligt läge i XP hänger sig direkt.
Felsäkert läge funkar bra.
Ubuntu livecd funkar bra.

Flera tips ?

Permalänk
Medlem

Kan vara grafikkortet som gett sig så låna ett av en kompis om du inte har nått liggandes i hyllorna. Kolla även över grafikkortet när du tagit ur det och gör rent ifrån damm så kanske det funkar sen.

Permalänk
Medlem

Har testat med annat grafikkort från en annan dator som fungerar och även minnen är testade, blir samma fel...

Kan det vara nåt med moderkort/cpu som orsakar detta felet ?

Permalänk
Medlem

Dra ner UBCD och kolla sedan så att hd funkar felfritt iom att live-cd funkar bra men inte när XP körs ifrån hd så kan det vara nått med hd eller sladdar till denne så kolla så dom sitter som dom ska och inte verkar glappa mer än normalt.

Kan inflika att jag tycker P-ATA kontakter känns mer förtroendeingivande än S-ATA men dom S-ATA kontakter som har metallspänne runt om sig känns lite bättre iaf.

Permalänk
Medlem

Har felsökt hårddisken och det var inga fel, testade den i en annan dator och de funkade bra....
men vore det hårddisken som e dålig så borde väl inte felsäkert läge funka bra ?

Ingen som har mer tips ?

Permalänk

Vad har du för temperatur på datorn?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Moderkort troligen för cpu brukar inte paja så lätt så troligen får du köpa ett nytt och du kan höra vad dom vill ha för det moderkort som sitter i men antagligen begär dom rövarpriser för det Fujitsu-Siemens så ett ordinärt för en 600-700:- blir nog ditt bästa val.

Kolla även spänningarna på nätagget i bios och ligger dom lågt där så överväg även att köpa ett nytt nätagg och då är FSP ett bra val i budgetklassen och om du vill lägga ner lite mer pengar så rekomenderas Corsair 450W eller mer från 600:-.

Så ung 1000:- som lägst med frakt får du isf räkna med men prova gärna cpu i annat moderkort om möjligt?

Edit: Har du garanti på grejerna så reklamerar du givetvis detta hos säljaren så får dom fixa det annars är det nog nytt moderkort som gäller + ev nätagg.