Permalänk
Medlem

Är ditt 4870 för varmt?

Det var mitt, som så många andras. Låg runt 60 grader när jag inte gjorde annat än surfade. Säkert inom ramen för vad kortet klarar, men känns ändå lite trist. Drog ner gpu-frekvensen en hel del, men det hjälpte inte speciellt mycket. Drog istället ner minnesfrekvensen. Idlar nu på 40 grader med minnet på 675. Bara att skapa en profil för detta och lägga på skrivbordet så slipper man in i CCC och bråka varenda gång.

Värt att testa för er som inte gillar en brödrost i maskinen ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

60 grader idle är lågt för 4870 vad jag läst (med standard inställningar). Så att säga att ditt kort är för varmt är ju fel . Mitt överklockade 8800gts 640 idlar i 62-63 iaf, inget konstigt med det.
Kortet har ju dessutom så att det blåser ut där bak så.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Moderator
Moderator

Det finns en uppsjö trådar med modifierade bios och olika profiler för detta på de flesta större hårdvaruforum. Eftersom ATI själva inte lyckats fixa fungerande powerplay så får man göra något åt saken själv. Att det är just minnesfrekvensen som har störst inverkan på temperaturen har väl varit någorlunda känt i sex-sju veckor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Re: Är ditt 4870 för varmt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Det var mitt, som så många andras. Låg runt 60 grader när jag inte gjorde annat än surfade. Säkert inom ramen för vad kortet klarar, men känns ändå lite trist. Drog ner gpu-frekvensen en hel del, men det hjälpte inte speciellt mycket. Drog istället ner minnesfrekvensen. Idlar nu på 40 grader med minnet på 675. Bara att skapa en profil för detta och lägga på skrivbordet så slipper man in i CCC och bråka varenda gång.

Värt att testa för er som inte gillar en brödrost i maskinen ;).

Men herregud 60C i idle är ju ingenting, vf ska alla vara så extremt kinkiga om tempsen hela tiden?
O sen så enligt ATI så är det ingen fara om kortet idlar på 85C heller för dom har designat kortet så att det ska klara av det så sluta upp med detta temp hysteri!!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Moderator
Moderator

Kortet klarar temperaturen utan problem, men strömförbrukningen i idle är rent horribel med stockbios.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
60 grader idle är lågt för 4870 vad jag läst (med standard inställningar). Så att säga att ditt kort är för varmt är ju fel . Mitt överklockade 8800gts 640 idlar i 62-63 iaf, inget konstigt med det.
Kortet har ju dessutom så att det blåser ut där bak så.

Var någonstans skriver jag att mitt kort är för varmt? Tycker du att det är dumt att låta kortet idla i 40 istället för 60 grader?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Men herregud 60C i idle är ju ingenting, vf ska alla vara så extremt kinkiga om tempsen hela tiden?
O sen så enligt ATI så är det ingen fara om kortet idlar på 85C heller för dom har designat kortet så att det ska klara av det så sluta upp med detta temp hysteri!!

Var ser du min "temphysteri"? I övrigt kan du läsa mitt svar till Mytos, det passar nog in på dig också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Kortet klarar temperaturen utan problem, men strömförbrukningen i idle är rent horribel med stockbios.

Och återigen, var ligger skadan i att jag talar om för folk hur dom kan sänka sin temperatur på ett totalt riskfritt sätt? Stör det er så jävla mycket?

Ni tre borde skaffa er ett liv istället för att ge er på mig som enbart försöker hjälpa andra genom att dela med mig av mina erfarenheter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Och återigen, var ligger skadan i att jag talar om för folk hur dom kan sänka sin temperatur på ett totalt riskfritt sätt? Stör det er så jävla mycket?

Om du koller tråden igen ser du att jag skrivit två tidigare inlägg, där det du citerade var ett svar på jeppe1990s inlägg. Tagga ner tre kilo.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720