BIOS slutat hitta hårddisk

Permalänk
Medlem

BIOS slutat hitta hårddisk

Jag köpte nyligen en 1tb-hdd (SATA) som jag kopplade till datorn och allt funkade väl med den i ett par veckor tills igår. Jag vet faktiskt inte vad som hände, men BIOS hittar inte längre hårddisken alls. Jag har pillat en del i BIOS för att överklocka och liknande vilket resulterat i lite ostabilitet och nån krasch då och då, men finns det någon vettig anledning att en HDD dör av att man överklockar processorn/minnet? Borde dessutom inte även den andra hårddisken ta skada då de sitter på samma strömkabel!?

Det enda livstecknet jag får av den är att den spinner upp (låter så iallafall) när datorn startar. Har ingen annan dator med SATA kontakt att prova den i, men ska nog prova det.
Har i övrigt provat att byta sladdar osv och konstaterat att det inte är de det är fel på.

Den sitter i ett
Gigabyte 965p-ds4
med en C2D e6600
2 gig minne

Hårddisken det gäller är en Seagate SATA-3007200.11 32MB
Den andra hårddisken är en Samsung SATA på 400gig

EDIT:
Små små livstecken inkluderar att BIOS ibland rapporterar att det finns "2 devices" tillkopplade, men dock fryser det bara en stund när det ska identifiera min Seagate disk, sen fortsätter det utan att fått identifierat den...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du otur kan ditt ÖK lett till förstörd Satakontroller, den hänger med i klocken, har jag för mig
Resetat bios/cmos?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Överklocken var inte särskilt stor... har kört på den förr utan nåt större problem, dessutom borde väl inte de andra SATA-enheterna fungera då!?

Japp, flashat, rensat cmos etc. När man söker efter enheten i bios på rätt kanal så stannar den väldigt länge, som om den får någon sorts kontakt. Men det slutar alltid med att den ger upp och inte hittar något... mycket frustrerande.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara hddkrasch, antingen på styrchipet eller någon annan viktig del, lämna tebax och få en ny?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Får försöka med det.. den är ju ganska ny, hoppas de tar tillbaka den.
Förstår fortfarande inte hur/varför den kraschade, aldrig hänt förr. Men men. Är inte mycket att göra iallafall.

Tack för hjälpen anyway!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangeh
Får försöka med det.. den är ju ganska ny, hoppas de tar tillbaka den.
Förstår fortfarande inte hur/varför den kraschade, aldrig hänt förr. Men men. Är inte mycket att göra iallafall.

Tack för hjälpen anyway!

Hände samma sak för mig med min Seagate 7200.11 500GB.
Ingen anledning till varför det hände, inga konstiga ljud vid uppstart bara att den började spinna som vanligt, men fruktansvärt lång uppstart vid bios laddning osv.

Fick du en ny?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Fick precis samma fel på min Seagate 7200.11 500GB, hittades inte av BIOS. Var endast använd några veckor.
Det är irriterande när sånt händer och det skapar ju en massa jobb.
Jag har skickat in min men har inte fått någon ny än. Dock är det tveksamt om jag vågar lita på den nya. Det verkar vara en hel del som haft problem med Seagate-diskar på sistone. Borde kanske försöka få ett annat märke.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haqv
Fick precis samma fel på min Seagate 7200.11 500GB, hittades inte av BIOS. Var endast använd några veckor.
Det är irriterande när sånt händer och det skapar ju en massa jobb.
Jag har skickat in min men har inte fått någon ny än. Dock är det tveksamt om jag vågar lita på den nya. Det verkar vara en hel del som haft problem med Seagate-diskar på sistone. Borde kanske försöka få ett annat märke.

Jag har 3 st sådana hdd's och ingen av dom jag har nu har krånglat men den första som satt i när jag köpte datorn på komplett.se höll i 2veckor
sen var det helt dött. När jag plockade ur hårddisken ur datorn så upptäckte jag att dom på komplett som hade byggt ihop datorn hade tappat hårddisken i golvet eller något sådant då den var alldeles knölig i hörnen
och då är det ju inte så konstigt om den inte vill mer.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW