Permalänk
Medlem

Regioner och import?

Fick precis ett intressant samtal från min kära syster.
Hon är just nu nere i turkiet och jobbar som reseledare och har så vart i lite över ett halvår. Det är tänkt att hon ska komma hem nu innan jul så hon ringde och frågade om jag ville ha ett PS3 då de var rätt billiga där nere. Själv var hon inne på ett Wii.

Frågan är bara när det gäller regionerna, kommer det fungera över huvud taget? Enligt de regionsindelningar jag hittat så är ju både Sverige och Turkiet tillhörande PAL-regionen, men jag tänkte att det vore bättre att fråga om någon annan hade någon information som skulle kunna vara nyttig.

Sen kommer ju frågan gällande tull m.m. Turkiet är ju inte med i EU (än i alla fall), och från vad jag hittat med hjälp av vår vän google så är det en gräns på 1700kr, men är det vad man betalar eller vad man räknar med att saken skulle vara värd i Sverige? Och hur är det med prylar man tagit med sig ut ur sverige från början, kan de få för sig att man måste betala tull/moms för desa när man tar med dem tillbaka också?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vet inte mycket om Wii, men när det gäller spel är PS3 helt regionsfria och många BluRay är också regionsfria. Men som du säger borde det ju vara i samma region i alla fall.

Tull har jag inte så mycket erfarenhet av men jag vet att man kan posta saker som "gåva" och få genom det. Många företag som skeppar till sverige gör det. Det är dock beroende på av vad det kostar att skeppa det om det ska vara en lösning att överväga.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Vet inte mycket om Wii, men när det gäller spel är PS3 helt regionsfria och många BluRay är också regionsfria. Men som du säger borde det ju vara i samma region i alla fall.

Tull har jag inte så mycket erfarenhet av men jag vet att man kan posta saker som "gåva" och få genom det. Många företag som skeppar till sverige gör det. Det är dock beroende på av vad det kostar att skeppa det om det ska vara en lösning att överväga.

BluRay är oviktigt, ber jag henne plocka hem ett PS3 så är det för spelen då jag inte har (och inte planerar att få) någon som helst användning av BR.

Som jag förstått det är ju dock PS3 och spelen regionsfria, men filmer är kodade. Av det jag lyckats hitta så är ju dock Sverige och turkiet tillhörande samma regioner både när det gäller dvd, br och pal/ntsc/secam. Eller har jag missat någonting?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Spelen ska vara regionfria ja, så spelen bör det vara ok med. Filmerna också för den delen om den nu är samma region som Sverige.

Så jag ser inga problem med en import, lite knivigt med eventuella garanti ärenden kan det nog bli däremot.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Spelen ska vara regionfria ja, så spelen bör det vara ok med. Filmerna också för den delen om den nu är samma region som Sverige.

Så jag ser inga problem med en import, lite knivigt med eventuella garanti ärenden kan det nog bli däremot.

Garantistrul kan jag leva med när en ny ps3 går att få där nere för 1500

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Av det jag lyckats hitta så är ju dock Sverige och turkiet tillhörande samma regioner både när det gäller dvd, br och pal/ntsc/secam. Eller har jag missat någonting?

Betyder det att man kan köpa tex pc spel där nere och köra här?

Ska nämligen dit på lördag (Turkiet alltså) och om det går, att köpa nått billigt.

Permalänk
Testpilot

PC-spel är inte bundna till regioner över huvud taget, du kan köpa spel i USA och köra på din dator hemma utan problem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
PC-spel är inte bundna till regioner över huvud taget, du kan köpa spel i USA och köra på din dator hemma utan problem.

Verkligen?

Fan vad bra, hoppas att de har nått bra där då

Tack för snabbt svar!

Permalänk

Ett tips är att all elektronik i turkiet är dyrare än i sverige och jag kan säga att en PS3 inte kostar 1500spänn i turkiet!

Risken är stor att ni blir blåsta på att det är en kina kopia. OBS finns inga riktiga PS3or i Turkiet som säljs för det priset!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snakeplisken
Ett tips är att all elektronik i turkiet är dyrare än i sverige och jag kan säga att en PS3 inte kostar 1500spänn i turkiet!

Risken är stor att ni blir blåsta på att det är en kina kopia. OBS finns inga riktiga PS3or i Turkiet som säljs för det priset!!

Kan tillägga nu när jag har kommit hem att det fanns absolut INGEN elektronikaffär där jag var (Awsallar).

Det närmaste man kom var fejk nintendo DS spel, som man sålde i smyckesaffärer.

Mamma och pappa var där förra året i en lite större stad. Där skulle de kolla på PS3 spel till mig, det enda som fanns hade samma pris som här eller oftast dyrare, och då hittade de inte många spel ändå.