Permalänk
Medlem

Regioner och import?

Fick precis ett intressant samtal från min kära syster.
Hon är just nu nere i turkiet och jobbar som reseledare och har så vart i lite över ett halvår. Det är tänkt att hon ska komma hem nu innan jul så hon ringde och frågade om jag ville ha ett PS3 då de var rätt billiga där nere. Själv var hon inne på ett Wii.

Frågan är bara när det gäller regionerna, kommer det fungera över huvud taget? Enligt de regionsindelningar jag hittat så är ju både Sverige och Turkiet tillhörande PAL-regionen, men jag tänkte att det vore bättre att fråga om någon annan hade någon information som skulle kunna vara nyttig.

Sen kommer ju frågan gällande tull m.m. Turkiet är ju inte med i EU (än i alla fall), och från vad jag hittat med hjälp av vår vän google så är det en gräns på 1700kr, men är det vad man betalar eller vad man räknar med att saken skulle vara värd i Sverige? Och hur är det med prylar man tagit med sig ut ur sverige från början, kan de få för sig att man måste betala tull/moms för desa när man tar med dem tillbaka också?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vet inte mycket om Wii, men när det gäller spel är PS3 helt regionsfria och många BluRay är också regionsfria. Men som du säger borde det ju vara i samma region i alla fall.

Tull har jag inte så mycket erfarenhet av men jag vet att man kan posta saker som "gåva" och få genom det. Många företag som skeppar till sverige gör det. Det är dock beroende på av vad det kostar att skeppa det om det ska vara en lösning att överväga.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Vet inte mycket om Wii, men när det gäller spel är PS3 helt regionsfria och många BluRay är också regionsfria. Men som du säger borde det ju vara i samma region i alla fall.