Vinn nätagg från Seasonic

Accelero S1 rev2 på en 4850 - En snabb guide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke90
Har precis köpt en S1:a, tyvärr var det en av den äldre varianten med för få kylflänsar. Finns det något sätt att lösa det utan att köpa fler flänsar, typ kapa av voltregulatordelen från orginalkylaren? Har läst om det, men inte sett några bilder. Ska även sätta en 120mm på den, så det kanske inte behövs flänsar överallt?

Zalman ZM-RHS1 - RAM cooler, kör dom själv på mitt 4850 med gott resultat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Zalman ZM-RHS1 - RAM cooler, kör dom själv på mitt 4850 med gott resultat.

Kör också med Zalmans, de som följde med trillade bort (!), riktigt dåligt klister. Ändå tyckte jag att jag tryckte sönder kortet när jag satte dit dem.

Blir förresten en till Accelero så fort butiken i stan fått in dem. Sapphires egna två slot kylare låter helt bedrövligt och kyler sämre än en passiv Accelero på ett Asus 4850.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke90
Har precis köpt en S1:a, tyvärr var det en av den äldre varianten med för få kylflänsar. Finns det något sätt att lösa det utan att köpa fler flänsar, typ kapa av voltregulatordelen från orginalkylaren? Har läst om det, men inte sett några bilder. Ska även sätta en 120mm på den, så det kanske inte behövs flänsar överallt?

Alltså, bäst är ju att köpa extra kylflänsar. Det är inte särskilt dyrt och helt klart värt det. Annars så kanske någon annan har någon lösning dock.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Hm, okej. Ingen som råkar ha några kylflänsar över och kan skicka dem mot en slant eller två? Känns lite onödigt att köpa en hel sats när man inte kommer använda mer än ett par-tre stycken.

Permalänk
Medlem

Jag sitter precis och ska montera min accelero S1 rev2. på mitt 4850 play!

När jag tagit bort stockkylningen ser jag dock att det redan finns kylflänsar på minnena.. Ska jag byta ut dem mot flänsarna som följde med (och är lite större)?

En fråga till: skall man sudda på själva grafikkärnan, vet inte vad den kallas.. eller bara på minnena runtomkring?

Permalänk
Medlem

Sådär ja, kan inte säga att det gick smärtfritt men resultatet blev ju bra. Idlar 36-37 grader med en fläkt monterad på övre hårddiskburen (P182).

Tack för guiden!

Permalänk
Medlem

Ojojoj, det här blir ett svårt val för mig. Sitter just nu och lyssnar på min hemska fläkt som surrar i 55% och kortet ligger på 69 grader (Brukar dock ligga över 80 om jag inte manuellt ställer in den), och drar jag ner fläkten så att den inte hörs går tempen upp igen...

Hursomhelst, jag använder själv ett gammalt, moddat chassi just nu, där det finns väldigt lite plats och väldigt dåligt luftflöde. Tänkte dock byta till mitt "riktiga" chassi om jag köper ny grafikkortskylare.

Nåväl, till saken, någon som har ett liknande chassi (jag har två 120mm fläktar, en fram och en bak), som kan berätta om temperaturerna:
Chassit ser ut såhär:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93358

Fläkten där fram kan rimligtvis inte dra in speciellt mycket eftersom hårddisks-hållaren sitter precis framför. =/

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

Har precis satt dit en accelero S1 rev2 på mitt Powercolor HD4850, men enligt instruktionerna skulle man inte sätta några kylflänsar på de 4 st. "stora mojängerna".

Jag kör utan kylflänsar där nu men har inte pressat kortet ännu, måste man ha kylflänsar där eller går det bra utan?

Lånade din bild för att visa var jag menar någonstans (blå ruta).

http://bildr.no/view/463059

De tre temperaturerna man kan se i everest ligger på 38/32/38 i idle så just de temperaturerna har ju förbättrats avsevärt mot innan.

EDIT: Såg nu på powercolors nya version av 4850 (annan kylning) att de hade ytterligare en lite kylfläns på kortet (den lilla gröna rutan).

http://bildr.no/view/463487

Kan ju vara bra att tänka på kanske.

Permalänk
Medlem

Tänkte väcka den gamla tråden till liv igen. Jag har nämligen just köpt mitt accelero s1 rev. 2 till mitt 4850 HD. Men jag får de inte att funka. Grafikkortet lyser rött och datorn vägrar att starta. Jag blev skit rädd i början då jag trodde jag stekt kortet på något sätt. Jag gjorde ett sista försök med att sätta tillbaka gamla kylningen igen o då funkade det! Jag har gjort exakt som instruktionerna säger men den vill bara inte gå igång. Vad kan ja gjort fel?

Permalänk
Medlem

Gotesol: Vet tyvärr inte vad problemet kan vara.

Kan dela med mig av min erfarenhet av accelero s1 rev. 2 om någon annan funderar på att köpa den. Jag har haft problem med att datorn kraschar när jag spelar vissa spel och GPU:n når en temperatur på ca 70-80 grader C. Jag trodde GPU:n skulle klara av en sådan temperatur, men antar att något inte riktigt fungerar som det ska för mig heller.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Ah vi löste nu. De va plastdistanserna som fuckade upp allt. Den gjorde så att inte grunden för kylplasten låg an mot GPU'n. När vi tog bort dem fick det kontakt o allt blev bra. Är skit lycklig nu med ca 40 i idle, och max 60 i load. En STOR förbättring mot min 80+ i idle mot ca 110 max i load. Så är extremt glad. Vi vart så sura på plastdistanserna att vi åt upp dem haha. Det gick ner fort med lite Pepsi max!

Permalänk
Medlem

Hehe.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Kan väl kanske passa på och varna lite för de flänsar som följer med, eller kanske snarare deras klister. Mina lossnade nämligen efter ett tag, med följd att minnena stektes. Så man gör nog klokt i att kolla dem då och då, alternativt byta dem till ngn bättre modell. Vet tyvärr inte vilken det skulle vara isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Kan väl kanske passa på och varna lite för de flänsar som följer med, eller kanske snarare deras klister. Mina lossnade nämligen efter ett tag, med följd att minnena stektes. Så man gör nog klokt i att kolla dem då och då, alternativt byta dem till ngn bättre modell. Vet tyvärr inte vilken det skulle vara isf.

Ja detta har hänt mig nu. Fick bluescreen så jag gick och kollade i chassit. Då har ca 3 st flänsar ramlat ner. Ingen aning när det hände men har varit lite bekymrad över det då vi gjorde så mycket fel när vi installerade det. Frågan jag har är om det är farligt för grafikkortet eller inte? Min temperatur är fortfarande på 40 grader i idle och ca 60 i load så det verkar ju funka bra. Så om jag borde fixa detta, vad kan man limma fast de med igen? finns något speciellt klister man kan köpa?

Permalänk

Kan inte säga annat än att den där kylaren är helig! Har en sådan på mitt 4850 1 Gb, klockat gpun till 690Mhz (orginal 625) och det ligger på 30C idle och MAX 39 i load, och då kör jag utan fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotesol:

Ja detta har hänt mig nu. Fick bluescreen så jag gick och kollade i chassit. Då har ca 3 st flänsar ramlat ner. Ingen aning när det hände men har varit lite bekymrad över det då vi gjorde så mycket fel när vi installerade det. Frågan jag har är om det är farligt för grafikkortet eller inte? Min temperatur är fortfarande på 40 grader i idle och ca 60 i load så det verkar ju funka bra. Så om jag borde fixa detta, vad kan man limma fast de med igen? finns något speciellt klister man kan köpa?

Samma sak här, men endast en har lossat för mig, sitter inte på minneskrets heller tror jag, sitter på ett ställe där jag tror många skippade fläns på, men de medföljande kylflänsarnas klister är kasst, men endast en har lossat för mig, men du gör nog klokt i att ta bort kylaren och applicera kylflänsarna igen med antingen en kylpasta som innehåller något som fungerar som klister (finns några sådana om jag minns rätt, dem flesta har det har jag för mig), eller köp nya bra kylflänsar.
Inte värt att riskera kortet kanske, visserligen kostar väll ett 4850 runt 400kr begagnat men ändå. Nya kylflänsar kostar en timme och 70kr.

Visa signatur

[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Samma sak här, men endast en har lossat för mig, sitter inte på minneskrets heller tror jag, sitter på ett ställe där jag tror många skippade fläns på, men de medföljande kylflänsarnas klister är kasst, men endast en har lossat för mig, men du gör nog klokt i att ta bort kylaren och applicera kylflänsarna igen med antingen en kylpasta som innehåller något som fungerar som klister (finns några sådana om jag minns rätt, dem flesta har det har jag för mig), eller köp nya bra kylflänsar.
Inte värt att riskera kortet kanske, visserligen kostar väll ett 4850 runt 400kr begagnat men ändå. Nya kylflänsar kostar en timme och 70kr.

Ja dem kylflänsar som kom med va riktigt dåligt klister på! Är det några speciella kylflänsar man ska köpa? och vart kan man köpa det? Tänkte kanske ni visste någon bra kylfläns som skulle kunna passa. Man fick ju slipa ner en minns jag för att den skulle få plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotesol:

Ja dem kylflänsar som kom med va riktigt dåligt klister på! Är det några speciella kylflänsar man ska köpa? och vart kan man köpa det? Tänkte kanske ni visste någon bra kylfläns som skulle kunna passa. Man fick ju slipa ner en minns jag för att den skulle få plats.

WEBHALLEN.com - Zalman VGA RAM Heatsink

En kompis körde dem och de sitter MYCKET bättre, man märkte det redan vid appliceringen utav dem. Räcker nog inte för hela dock men dem fyrkantiga med Accelero kylaren brukar sitta rätt bra om man trycker hårt, och får du på dem där zalman kylflänsarna på RAMen så borde du vara ganska säker i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

WEBHALLEN.com - Zalman VGA RAM Heatsink

En kompis körde dem och de sitter MYCKET bättre, man märkte det redan vid appliceringen utav dem. Räcker nog inte för hela dock men dem fyrkantiga med Accelero kylaren brukar sitta rätt bra om man trycker hårt, och får du på dem där zalman kylflänsarna på RAMen så borde du vara ganska säker i alla fall.

Grejen va det att vi va tvungna att ta bort dem och sätta dit dem ca 2-3 gånger då vi gjorde fel med installationen dem sitter nog på en skör tråd skulle jag tro. Men om dessa sitter bra och passar så tror jag jag köper dem. Kan ju känna efter vilka från Accelero som sitter någorlunda bra hehe.

tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide..
Jag satt och pillade på denna kylaren igår.. på ett 4850.. och jag har problem som fan att fästa kylflänsarna närmst 6pin kontakten.. dom 8 små svarta sakerna..

Den vägrade helt enkelt.. Ska fortsätta ikväll när jag slutat jobba och hoppas på att få ihop de då..
Någon som kan rekommendera något annat man kan använda för att få de och fästa ordentligt?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Borde väl funka att ta ett tunt lager kylpasta under så sitter den ju fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Borde väl funka att ta ett tunt lager kylpasta under så sitter den ju fast

Verkade få de att funka.. Trckte dit dom som fan igen och sen drog jag hem.. så kortet låg i typ 24h.. sen när jag va tillbaka så verkade dom sitta bra iaf.. så monterade kylaren och nu idlade kortet 33C

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2