Myten om Mac som en mjuk plattform

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proxim
Hur ligger det till med med exempelvis energisparegenskaper för Mac OS X jämfört med Windows. Tycker mig har läst att det finns väldigt få alterantiv/möjligheter att konfigurera efter eget tycke, typ bara "hög prestanda/energisparläge" medan det i Windows går att ställa in när hårddiskar ska stängas av osv. Hur ligger det till?

Så här ser det ut på en bärbar dator med Leopard, ganska självförklarade tycker jag.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Ang. musikproduktion, har inte Mac OS X i sig bättre stöd för ljudkort och deras tekniker? Behövs väl inte ASIO och sånt för att få låga latenser? OS X är skrivet med musikproduktion i tankarna. Läst det på lite olika forum och sidor iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Men som jag tidigare sa, 3 sidor "program för MAC" och 17 sidor "program för PC" säger ändå en del om vad som har hänt.

Du är rolig, du. PC-sidan vinner alltså enligt dig för att det finns fler crackade program till PC?

Till Mac använder man oftare iLok-skydd, som inte går att cracka. Till PC används oftare Synchrosoft, som enkelt crackas (se exempelvis Cubase). Det är så enkelt, faktiskt.

@Ibis: Jo, OS X har otroligt mycket bättre stöd för musikprogram i grund och botten, eftersom CoreAudio är inbyggt i kärnan. Man kan även slå ihop ljudkort lite hur man vill, eftersom alla kör på samma drivrutiner.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Går det att köra Mac OS X på en pc?
Hur bra fungerar spel på en mac eller en dator med max os x?
Jag börjar tröttna redigt på windows, men det är det enda jag har använt sedan windows 3.11 och windows 95.

Skaffade vista för inte så länge sedan och satt i dagar med att söka på internet och försöka ställa in saker så som jag ville ha det.
Blev förvånad över hur mycket man faktiskt kan ställa in i vista(ultimate, vet inte hur det är med andra versioner).
Men har fortfarande problem med bluescreens och kompitabilitetsproblem.
Även diverse krasher som verkar vara omöjligt att få svar på varför det hände osv.
Försker folda dygnet runt, men ibland när jag kommer hem är datorn omstartad och jag får ett medelande som, datorn har återställts efter ett allvarligt fel, och sen en felkod.
Sökning på felkoden ger inget svar alls.

Vista har väl funnits i över ett år nu, personligen tycker jag att de flesta problem ska vara fixade. Men knappast, inte för mej iaf.

Nurfen, nu har jag ingen aning om vad "iLok-skydd" är för nånting men saker som har sagt varit omöjligt att cracka/hacka har ändå crackats/hackats till slut, iaf i min kanske inskränkta pc-värld

Börjar bli mer och mer sugen på ett annat OS, om ni har lust kan ni ge mer för/nackdelar med just era favorit OS?

Visa signatur

E8400 @ 4,2 ghz | Thermalright Ultra 120 eXtreme | Asus P5Q-Deluxe | 4Gb Corsair 8500 | Asus GeForce ENGTX560 TI DCII | Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hestah
Går det att köra Mac OS X på en pc?
Hur bra fungerar spel på en mac eller en dator med max os x?
Jag börjar tröttna redigt på windows, men det är det enda jag har använt sedan windows 3.11 och windows 95.

Skaffade vista för inte så länge sedan och satt i dagar med att söka på internet och försöka ställa in saker så som jag ville ha det.
Blev förvånad över hur mycket man faktiskt kan ställa in i vista(ultimate, vet inte hur det är med andra versioner).
Men har fortfarande problem med bluescreens och kompitabilitetsproblem.
Även diverse krasher som verkar vara omöjligt att få svar på varför det hände osv.
Försker folda dygnet runt, men ibland när jag kommer hem är datorn omstartad och jag får ett medelande som, datorn har återställts efter ett allvarligt fel, och sen en felkod.
Sökning på felkoden ger inget svar alls.

Vista har väl funnits i över ett år nu, personligen tycker jag att de flesta problem ska vara fixade. Men knappast, inte för mej iaf.

Nurfen, nu har jag ingen aning om vad "iLok-skydd" är för nånting men saker som har sagt varit omöjligt att cracka/hacka har ändå crackats/hackats till slut, iaf i min kanske inskränkta pc-värld

Börjar bli mer och mer sugen på ett annat OS, om ni har lust kan ni ge mer för/nackdelar med just era favorit OS?

här har vi en person som överdriver sanningen lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nurfen
Du är rolig, du. PC-sidan vinner alltså enligt dig för att det finns fler crackade program till PC?

Till Mac använder man oftare iLok-skydd, som inte går att cracka. Till PC används oftare Synchrosoft, som enkelt crackas (se exempelvis Cubase). Det är så enkelt, faktiskt.

@Ibis: Jo, OS X har otroligt mycket bättre stöd för musikprogram i grund och botten, eftersom CoreAudio är inbyggt i kärnan. Man kan även slå ihop ljudkort lite hur man vill, eftersom alla kör på samma drivrutiner.

iLock måste vara det första skyddet som inte går att cracka i så fall. Och det tror jag är föga troligt. Det vore en världssensation. Men som man kan finna på wikipedia om iLock:
"As with all copy protection, some software covered by InterLok requiring an iLok has been cracked on occasion by several different cracking groups."

Och om man läser vidare under "Criticisms" om iLock så verkar det vara någonting vidare bra kopieringsskydd. Mer som typ Starforce för PC.

http://en.wikipedia.org/wiki/ILok_Smart_Key

Att det finns fler crackade program till PC beror troligtvis på:
större intresse för PC + större utbud för PC

Om MAC vore det självklara valet för musikproduktion, borde det inte vara tvärtom.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
här har vi en person som överdriver sanningen lite

Vad menar du?

Visa signatur

E8400 @ 4,2 ghz | Thermalright Ultra 120 eXtreme | Asus P5Q-Deluxe | 4Gb Corsair 8500 | Asus GeForce ENGTX560 TI DCII | Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall

Att det finns fler crackade program till PC beror troligtvis på:
större intresse för PC + större utbud för PC

Om MAC vore det självklara valet för musikproduktion, borde det inte vara tvärtom.

Mac-användare rent generellt verkar ha större vilja att betala för sina programvaror.
Vad detta beror på vet jag tyvärr inte, men det är den uppfattning jag har fått från div. forum och liknande.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a.bjorn

...
Att misslyckas med att köpa en dator, montera ihop den, trycka in delarna idag är en bedrift. Är det roligt?

Okej då vet vi hur du känner! För att svara på frågan:
Roligt och roligt, det är väl skönt när saker och ting fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Mac-användare rent generellt verkar ha större vilja att betala för sina programvaror.
Vad detta beror på vet jag tyvärr inte, men det är den uppfattning jag har fått från div. forum och liknande.

Kanske för att mac inte lockar så många tonåringar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Kanske för att mac inte lockar så många tonåringar?

Antagligen något åt det hållet ja.
Folk som kör Mac har rent generellt redan jobb som gör att de kan betala mjukvaror i högre grad än tonårs-gamers

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

En sak jag alltid har undrat över är varför Windows-användare (och det verkar vara vanliga ju mer militanta/cs-gamers dom är) skriver MAC istället för Mac?

En annan skön sak är att Xcode (eller rättare sagt, Interfacebuilder) hjälper nya & gamla utvecklare att hålla sig till dom Interface Guidelines som finns.

Problemet i dagens samhälle är att folk inte lär sig använda datorer, dom flesta lär sig bara att använda Windows. Visst är datorn ett verktyg men det känns som om en del har ett så gravt tunnelseende att man blir lite mörkrädd, och då menar jag inte bara datorer, utan deras tekniska/GUI-intution eller vad man ska kalla det är som bortblåst och "vars är startknappen?" bara rasslar runt i huvudet på dom.

Och jag kör FreeBSD (från 4.2 och framåt), OSX (MacOS sen 7.5 eller så) och Windows XP (bara, och givetvis blivit exponerad av Windows sen 3.11)

Nu vet jag att tråden handlade om hur bakom Windows generellt är vad det gäller teknik och det känner man av varje dag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Antagligen något åt det hållet ja.
Folk som kör Mac har rent generellt redan jobb som gör att de kan betala mjukvaror i högre grad än tonårs-gamers

Så du menar att det bara är arbetslösa tonåringar som använder PC?

Eller kan det vara så att intresset är större för PC och det därför finns ett större utbud inom piratkopierat. Sen finns piratkopierat till Mac med. Enda anledningen till att det inte är lika enkelt att hitta som till PC är återigen, intresset.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Så du menar att det bara är arbetslösa tonåringar som använder PC?
Eller kan det vara så att intresset är större för PC och det därför finns ett större utbud inom piratkopierat. Sen finns piratkopierat till Mac med. Enda anledningen till att det inte är lika enkelt att hitta som till PC är återigen, intresset.

Han har nog inte helt faktiskt, men.
Ytterligare en anledning till att det det är gott om crackade program till peze är ju att det är rätt svårt för gemene man att installera ett program utan en installerare och således kommer man ingen stans utan att kracka det däri. På en Mac klarar de flesta av att installera utan en installerare vilket gör att den andelen krackade inte behövs.
Men visst spelar väl intresset in om man med intresse menar den fruktlösa jakten på att hitta ett program som faktiskt funkar [Ja, ja. Det var lite elakt. Men inte helt taget ur luften.]

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag skulle betala extra för att slippa massa skräp som följer med vid installationen av Windows och här klagar a.bjorn på att han inte får med allt från början.

Jag har olyckligtvis aldrig suttit vid en Mac men följer Photoshop med vid installationen? Om inte så kan du väl inte använda OS X heller?

Bara jag som tycker att ett operativsystem endast skall hålla koll på program/processer/trådar samt hårdvaran, INGET annat?

Länge leve Windows 95!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Bara jag som tycker att ett operativsystem endast skall hålla koll på program/processer/trådar samt hårdvaran, INGET annat?

Är väl i princip rät ja, men man köper ju inte bara operativ numera utan ett paket med operativ och diverse tillbehör (program och processer som kallar det).
Sen är det upp till kunden att som alltid vid "bundlat köp" att avgöra vad i matkorgen han/hon vill ha.
Bara för det följer med en burk ananas så måste man inte äta upp den…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Är väl i princip rät ja, men man köper ju inte bara operativ numera utan ett paket med operativ och diverse tillbehör (program och processer som kallar det).
Sen är det upp till kunden att som alltid vid "bundlat köp" att avgöra vad i matkorgen han/hon vill ha.
Bara för det följer med en burk ananas så måste man inte äta upp den…

Hur ska man kunna avgöra vad man vill ha om burken med ananas är fastsvetsad till produkten man vill ha? Man kan strunta i att äta den, men den tar fortfarande upp resurser. Jag får vara nöjd med att det följer med en liten mängd skräp vid installation av Windows. Men vid installation av OS X verkar det hänga med en hel hög.

Vad ska min morsa med allt det a.bjorn rabblar upp?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Men vid installation av OS X verkar det hänga med en hel hög.

Det finns med mycket ja - och mycket går välja bort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Vad ska min morsa med allt det a.bjorn rabblar upp?

Inget antar jag och därför så kommer hon heller aldrig starta det.
Enda gången hon behöver bry sig är om hårdisken blir extremt full, för annars är det bara filer och inte processer som är igång.

Kan du tala om vad det skulle göra din morsa om det finns ftp-server, web-server, SSL, en kompilator etc. med på disken? och framför allt varför det skulle vara bättre att lägga dit det själv och riskera att hamna i "linuxproblematiken"? För vi pratar ju inte om en gammal windowsinstallation med ihopkläggade register med mera.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Så du menar att det bara är arbetslösa tonåringar som använder PC?

Eller kan det vara så att intresset är större för PC och det därför finns ett större utbud inom piratkopierat. Sen finns piratkopierat till Mac med. Enda anledningen till att det inte är lika enkelt att hitta som till PC är återigen, intresset.

Nej han menar att för att kunna köpa en Mac är man ofta på någons lönelista! Vilken unge som har studiebidrag och vill lira COH köper mac?

SJälv har jag PC men jag kan inte fatta att folk sitter o klagar på windows stabilitet när hela deras operativsystem är fyllda med crack/crapware.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det finns med mycket ja - och mycket går välja bort.

Som sagt, jag har aldrig använt Mac. Om det går att välja bort är det ju inga problem.

Citat:

Inget antar jag och därför så kommer hon heller aldrig starta det.
Enda gången hon behöver bry sig är om hårdisken blir extremt full, för annars är det bara filer och inte processer som är igång.

Kan du tala om vad det skulle göra din morsa om det finns ftp-server, web-server, SSL, en kompilator etc. med på disken? och framför allt varför det skulle vara bättre att lägga dit det själv och riskera att hamna i "linuxproblematiken"? För vi pratar ju inte om en gammal windowsinstallation med ihopkläggade register med mera.

Jag tycker alltid att det är bättre att lägga till sakerna själv. Varför ska man då dra gränsen vid dessa program? Varför inte skicka med hela postkatalogen också? Det skulle min morsa ha användning för i alla fall.

Som sagt, om man kan välja bort programmen är det ju frid och fröjd.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Som sagt, om man kan välja bort programmen är det ju frid och fröjd.

Vissa av grundsakern i BSD har kanske din morsa lite problem att få bort men om man sätter sin in i det hela så går det rensa otroligt mycket. Rensa så det funkar som operativ men blir oanvändbart om det är ett mål som lockar dig. Men för säkerhets skull kan man ju börja med att avinstallera 'rm' [Hittar du i /bin]

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Han har nog inte helt faktiskt, men.
Ytterligare en anledning till att det det är gott om crackade program till peze är ju att det är rätt svårt för gemene man att installera ett program utan en installerare och således kommer man ingen stans utan att kracka det däri. På en Mac klarar de flesta av att installera utan en installerare vilket gör att den andelen krackade inte behövs.
Men visst spelar väl intresset in om man med intresse menar den fruktlösa jakten på att hitta ett program som faktiskt funkar [Ja, ja. Det var lite elakt. Men inte helt taget ur luften.]

VA? LOL!!!

Vad svamlar du om? Har du överhuvudtaget använt en PC? Du verkar tro att man inte kan installera på en PC utan ett crack så det tvivlar jag ju på.

Sen verkar Mac-galningar ha allmänt svårt för teknik överhuvudtaget. Dom gaggar ofta om hur problematiska PC är. Själv har jag inga som helst problem med att få en PC att fungera perfekt. Ocj jag bygger ihop dom själv och installerar allt själv, till och med åt andra.

Men kanske personer med lågt teknikkunnande ska hålla sig till Mac.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Så du menar att det bara är arbetslösa tonåringar som använder PC?

Eller kan det vara så att intresset är större för PC och det därför finns ett större utbud inom piratkopierat. Sen finns piratkopierat till Mac med. Enda anledningen till att det inte är lika enkelt att hitta som till PC är återigen, intresset.

Nej,
Men däremot kanske större delen av alla t.ex. Sweclockers-användare som använder PC är arbetslösa tonåringar jämfört med Mac-användarna och därför blir det så att det verkar som att fler Mac-användare betalar för sin mjukvara.
Säg att det 15% av Mac-användarna på Sweclockers är under 18 år, medans 40% av PC-användarna är under 18 år. Detta kommer ju göra så att det verkar vara en större andel rent generellt av Mac-användarna som är "vuxna", medans det på ett annat forum kan ha helt annan fördelning.

Sen då alla gnäller på att Mac är så dyrt, så är det väl inte helt orealistiskt att anta att det därför är mindre andel arbetslösa som använder Mac jämfört med hembyggda PC:s?

Sen är det skitlätt att hitta piratkopierat material till Mac, så det hänger inte på det iallafall. Jag kan hitta varenda program jag kan behöva som piratkopierat till Macen.
Intresset är ju skitsamma, det finns färre program rent generellt till Mac OS X än till Windows så intresset för att få "alla" program ut på nätet som piratkopior behöver ju inte vara högre procentuellt än till PC. En sak hade ju varit om det funnits lika många program, men mycket färre användare. Då hade ju också insatsen för att få ut dom "per användare" varit högre än för PC och därför hade intresset (om intresset är konstant mellan användarbaserna) spelat roll.

Säg att 40% av både Windows och Mac OS X användarna absolut inte vill betala för sina programvaror. Säger vi då att det finns 1 OS X användare per 10 Windows-användare och det finns 1 OS X program per 10 Windows-program (antagligen är det ju mycket mycket lägre, t.ex 1:20 eller så).
Säger vi då att det finns lika många "Crackers" per användare som inriktar sig på att cracka program till OS X som till Windows (låt säga 1 på 1000 användare) så kommer det ju inte att krävas något högre, procentuellt, intresse för att få ut programmen på nätet.
Då Crackers per program ration är densamma på OS X som på Windows, och användarbasens intresse är lika stor, så är det isåfall skitsnack att det skulle vara därför det inte finns "så mycket" piratkopierat material.
Nä, det är helt enkelt för att procentuellt så är fler OS X användare villiga att betala för sina program än Windows-användare (eller absolut Linux-användare).

OS X användare är rent generellt, om man ska utläsa det som jag gör det:
- Mer villiga att betala "Mer" för hårdvara
- Mer villiga att betala för programvara

Helt enkelt mer villiga att lägga pengar på sin datoranvändning.

Så säger vi att 40% av Windows-användarna vägrar betala för några program ö.h.t. så tror jag snarare att runt 30% av Mac-användarna har samma attityd.

Detta är ju dock bara vad jag "tror", men det med crackers per användare per program är ju fakta. För jag tror inte att det finns procentuellt fler programvarucrackers hos Windows-användarbasen jämf. med hos OS X.

Och som sagt, att få tag på piratkopierat programvara till OS X är absolut inte några problem, förutom för high-end programvara, och där är det oftast mest för att de företag som de programmen är inriktade på faktiskt betalar för sin mjukvara (samma gäller ju då PC).

Aja, långt inlägg med massa skitsnack

Och ja, Dr Krall, jag kan hålla med dig om en sak du sa. Nämligen att Många Mac-användare är totala datoridioter, men samma sak kan ju sägas om många PC-användare också.

Dock hatar jag (som Mac-användare själv) folk som gnäller på att PC är en buggig hårdvaruplattform och sedan går och sätter sig med sin Core 2 Duo iMac

Och som sagt, jag använder Windows, OS X och Linux själv. Så jag anser mig ganska neutral i frågan egentligen (även om en sådan sak såklart är omöjligt).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Ja, du får gärna spekulera om att Mac användare är mer villiga att betala för sin mjukvara. Men som sagt, det är ju bara spekulationer. Jag tror nog att det existerar en hel del användande av pirat kopierat hos Mac användare också. Så länge dom kan.

Och sen skulle jag skulle nog hellre säga, OS X användare är rent generellt:
- Mer villiga att betala "Mer" för mindre hårdvara

Och visst, de finns kompletta idioter som använder PC. Det är bara att läsa en del inlägg på Flashback's PC forum. Man blir ofta förvånad på nivån på en del frågor och vet inte om man ska skratta eller gråta. Det är dock klart högre nivå på PC delen här på Sweclockers.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Vad svamlar du om? Har du överhuvudtaget använt en PC? Du verkar tro att man inte kan installera på en PC utan ett crack så det tvivlar jag ju på.

Dels har jag sett pezes sedan du fortfarande bajsade i blöjor och dels så sa jag inte att man måste ha krack utan att de flesta program är så pilliga att installera manuellt så gemene man behöver en installerare som installerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Sen verkar Mac-galningar ha allmänt svårt för teknik överhuvudtaget. Dom gaggar ofta om hur problematiska PC är. Själv har jag inga som helst problem med att få en PC att fungera perfekt. Ocj jag bygger ihop dom själv och installerar allt själv, till och med åt andra.

De som använder Mac är nog ofta ganska ointresserade av tekniken. Normalt sett brukar det vara lättare att förklara teknik för dem dock, för pezefolk är antingen helt lost eller oxå så elajt så det kan inte lyssna utan att tappa självkänslan. Men sådant varierar ju med var för folk man stöter på, och där verkar våra erfarenheter skilja sig rejält [Om du nu inte, som det luktar, tillhör de überelajtas skara…]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Men kanske personer med lågt teknikkunnande ska hålla sig till Mac.

Snarare att folk som har ett behov av att få något gjort bör hålla sig till Mac eller liknande fungerande..
Håller man på med datorer för att slå ihjäl så mycket tid som går så är peze idealiskt :-)I

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Dels har jag sett pezes sedan du fortfarande bajsade i blöjor och dels så sa jag inte att man måste ha krack utan att de flesta program är så pilliga att installera manuellt så gemene man behöver en installerare som installerar.

De som använder Mac är nog ofta ganska ointresserade av tekniken. Normalt sett brukar det vara lättare att förklara teknik för dem dock, för pezefolk är antingen helt lost eller oxå så elajt så det kan inte lyssna utan att tappa självkänslan. Men sådant varierar ju med var för folk man stöter på, och där verkar våra erfarenheter skilja sig rejält [Om du nu inte, som det luktar, tillhör de überelajtas skara…]

Snarare att folk som har ett behov av att få något gjort bör hålla sig till Mac eller liknande fungerande..
Håller man på med datorer för att slå ihjäl så mycket tid som går så är peze idealiskt :-)I

Allvarligt talat, hur gammal är du. Som du skriver är det lätt att tyda dig som en tonåring. Och du lyssnar bergis på Hip-Hop också.
Men jag ska faktiskt erkänna att du roar mig.

Men har du problem med något så simpelt som att installera ett program på en PC ska du kanske hålla dig till Mac.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Dels har jag sett pezes sedan du fortfarande bajsade i blöjor

Min första PC var en 286:a jag hade 1988 (en Nokia med 2Mb RAM och 40Mb HD), så jag tror nog snarare det är tvärtom.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Men har du problem med något så simpelt som att installera ett program på en PC ska du kanske hålla dig till Mac.

Det gör jag privat alldeles oavsett det elelr inte.
Sen var det ju "gemene man" jag skrev vilket enligt alla tillgängliga ordböcker inte betyder "du".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Min första PC var en 286:a jag hade 1988 (en Nokia med 2Mb RAM och 40Mb HD), så jag tror nog snarare det är tvärtom.

Tror inte ens du skulle kunna ordna utskrifter från en sådan faktiskt
(Fast en Nokia inte var en regelrätt PC-kompatibel som man så.)
Men nog med muskelspännande och jag tänker inte ifrågasätta om din pappa var miljonär med tanke på minnet som måste vara helt bortslösat fram tills 1990.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det gör jag privat alldeles oavsett det elelr inte.
Sen var det ju "gemene man" jag skrev vilket enligt alla tillgängliga ordböcker inte betyder "du".

Tror inte ens du skulle kunna ordna utskrifter från en sådan faktiskt
(Fast en Nokia inte var en regelrätt PC-kompatibel som man så.)
Men nog med muskelspännande och jag tänker inte ifrågasätta om din pappa var miljonär med tanke på minnet som måste vara helt bortslösat fram tills 1990.

Nokian var precis lika mycket PC och lika PC-kompatibel såsom IBM eller vilket annat märke som helst.

I övrigt verkar du svamla på helt osammanhängande. Man vet liksom inte vad du babblar om. Vadå min pappa var miljonär med tanke på minnet som måste vara helt bortslösat fram tills 1990. Vad är det du vill ha sagt egentligen? Och vad sjutton skulle minnet vara bortslösat fram tills 1990 för?

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Nokian var precis lika mycket PC och lika PC-kompatibel såsom IBM eller vilket annat märke som helst.
I övrigt verkar du svamla på helt osammanhängande. Man vet liksom inte vad du babblar om. Vadå min pappa var miljonär med tanke på minnet som måste vara helt bortslösat fram tills 1990. Vad är det du vill ha sagt egentligen? Och vad sjutton skulle minnet vara bortslösat fram tills 1990 för?

Trött jag blir och Off topic det blir, men:
Nokia var resterna av Ericssons äventyr och problemen där var att de var inte riktigt men nästan PC-kompatibla. Precis som Toshibas bärbara m.fl.
Hur kan du använda 2MB under Dos när 286or och Dos inte kan använda höge minne utan att tappa kompabiliteten med 8086 (och med mycket stor sannolikhet sabba skrivardrivrutinerna till olika 086-program) och dels så kom det inte stöd för högt minne i MS-Dos förrs -89 och blev inte användbart (kompatibelt) förrs med win3 som kom -90.
Men det här är way off topic och vill du tjata mer om detta så starta en ny tråd.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Trött jag blir och Off topic det blir, men:
Nokia var resterna av Ericssons äventyr och problemen där var att de var inte riktigt men nästan PC-kompatibla. Precis som Toshibas bärbara m.fl.
Hur kan du använda 2MB under Dos när 286or och Dos inte kan använda höge minne utan att tappa kompabiliteten med 8086 (och med mycket stor sannolikhet sabba skrivardrivrutinerna till olika 086-program) och dels så kom det inte stöd för högt minne i MS-Dos förrs -89 och blev inte användbart (kompatibelt) förrs med win3 som kom -90.
Men det här är way off topic och vill du tjata mer om detta så starta en ny tråd.

Men för sjutton! Ta reda på lite fakta innan du yrar på.

Och här får du lite, fakta alltså, hämtat från exempelvis Wikipedia:

Citat:

Having a 24-bit address bus, the 286 was able to address up to 16 MB of RAM, in contrast to 1 MB that the 8086 could directly access. While DOS could utilize this additional RAM (extended memory) via BIOS call (INT 15h, AH=87h), or as RAM disk, or emulation of expanded memory, cost and initial rarity of software utilizing extended memory meant that 286 computers were rarely equipped with more than a megabyte of RAM. As well, there was a performance penalty involved in accessing extended memory from real mode, as noted below.

Nu är jag less på att diskutera med dig, det leder ändå ingenvart.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W