Går ej installera Ultimate Ubuntu på raid

Permalänk
Medlem

Går ej installera Ultimate Ubuntu på raid

Vill installera Ultimate Ubuntu på min hårddisk, har 2st 160GB HDD i raid som jag har delat upp i 3 partitioner, en till windows en till ubuntu & en större till diverse.
Xp funkar jättebra och är snabbare än det var på mina vanlig hårddiskar som det låg på förut.
Men när jag ska installera ubuntu så hittar den inte raid-diskarna som 1 enhet med 3 partitioner, utan det blir 2st hdds på 160GB/st.

Finns det nån lösning för detta ?
Vill helst installera på raiddisken för lite mer prestanda.

Promise PDC20579 heter chippet om det har någon betydelse.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du måste ange de 2 diskarna som en RAID-array under installationen, för den känner inte av det automagiskt. LVM kallas det du ska välja vill jag minnas. Se bara till att inte Formatera diskarna under installationen om du nu inte vill

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Fick det att funka så ubuntu hittade min raid, men installationen gick inget bra.
Kunde inte skapa filsystem stod de en stund efter att installationen börjat.
Ändå gjorde jag som det står i länken ovanför....

Permalänk
Medlem

vid installation grafiskt kan man inte partionera för att diskarna monteras, och eftersom det är vad som görs vid grafiskt så hamnar man i lite av ett moment 22. pröva stäng av automonteringen som stör just när varje nästan är färdig.

om det nu är det alltså. det var vad som krånglade för mig, fast jag struntade i "hårdvaruRAID" och körde mjukvara istället, fast har du Windows med är det iof inget val.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint