4850, vilken kylare ska man ta?

Permalänk
Medlem

Hur många dB företagen skriver att deras fläktar låter får man ta med en nypa salt.

Permalänk

aha okay. Men hur ställer man in 5V då? Kommer det en kontroll med eller ska man ladda ner nåt program?

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna köpa en Fan mate och reglera hastigheten som du vill.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=19413&traff=1

Eller om du har fler fläktar som du vill kunna reglera så finns ju även såna här fläktkontrollrar http://www.webhallen.com/prod.php?id=79939

Finns även ett program som heter Speedfan som man kan kontrollera hastigheterna med. Men då krävs det att moderkortet stödjer det(fråga inte mig hur man vet det) samt att man konfigurerar det(vet jag heller inte hur man gör).

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Accelero S1 passiv kör jag, 37 idle/47 full load.

Typ samma temps på mitt också, kör också passivt. Helt underbart.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

hotfuzz tack för tipset =D men kan man kontrollera fan speed på processorfläkt med en såndär stor fläktkontroll också??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
hotfuzz tack för tipset =D men kan man kontrollera fan speed på processorfläkt med en såndär stor fläktkontroll också??

Ja, det kan man. Alla som har en 3-pins kontakt fungerar det med. Man kan även köra med en 4-pins kontakt men då får man modda lite(inget svårt och du kommer se vad problemet är. Bara en plastbit som behöver klippas bort).

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

coolt är ju skitbra om man kör passivt, ha kollen på bollen lixom. Tack!

Permalänk
Medlem

Beställde en Thermalright T-Rad2 (http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/t-rad...) idag, såg jävligt nice ut i och med att den är så tunn att den inte är i vägen för crossfire bryggorna.

Permalänk

Är säkert jättebra, skulle köpa en sån om den inte var så dyr (650kr) =(

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
aha okay. Men hur ställer man in 5V då? Kommer det en kontroll med eller ska man ladda ner nåt program?

Det finns ett par sätt. Antingen köper man en fläktkontroller som folk redan har rekommenderat, eller så köper man färdiga motstånd och kopplar in, eller så gör man som jag gjorde och köper en 4-pin molex till 3-pin fläkt adapter så får man två 5V sladdar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

eller så köper man en noctua-fläkt dom har oftast lna och ulna eller vad det heter, men vad är molex? förstod inte riktigt =/

Permalänk
Medlem

Molex är en kontakt-typ(eller vad man ska säga) som ser ut såhär: http://www.ag.ndsu.nodak.edu/agcomm/accs/support/maintenance/...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Köp en Zalman Fanmate det gjorde jag till mitt kort (Vi har samma model ) Nu låter den _INGET_ helt ljudlös alltså kortet idlar på 45-50, load ca 75

Permalänk

a just det jag har några molex från mitt nätagg, kommer ihåg vad det är nu. men gurra fläkten kan väl inte bli bättre för att man köper en fan mate? är ju samma fläkt??

Permalänk
Medlem

Nä, det är väl ganska logiskt? Då får du helt enkelt köpa en ny.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
a just det jag har några molex från mitt nätagg, kommer ihåg vad det är nu. men gurra fläkten kan väl inte bli bättre för att man köper en fan mate? är ju samma fläkt??

Bättre nej, jävligt mycket tystare ja. Du vart väl ute efter en tystare fläkt :S?

Permalänk

vadå jag kan ju ställa in fläkthastigheten med catalyst så varför köpa fan mate? vill ha en fläkt som kyler lika bra som standard fast är tystare... kör på ett s1 och dundrar på med chassifläktar, är ju bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
vadå jag kan ju ställa in fläkthastigheten med catalyst så varför köpa fan mate? vill ha en fläkt som kyler lika bra som standard fast är tystare... kör på ett s1 och dundrar på med chassifläktar, är ju bäst.

Tro mig jag hade min på 20% (Lägsta) i CCC och den lät precis lika mycket som vid 35%.. -_- Fan Mate är svaret...

Permalänk
Hjälpsam

Hört att Saphire Dualslot går ned i varv om man ställer ned den till 1%, har inte testat med min än dock, eftersom min drivs via 5V direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

äh, köp en s1 så blir du nöjd. Om du ska köpa tysta men bra chassifläktar så skulle jag rekommendera Nexus och Fractal designs 120 mm fläktar.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Eller så köper jag en
http://www.webhallen.com/prod.php?id=83013
och sätter fläkten nån annanstans än på processorn, typ i närheten av s1:an.
har bara en am2 5000+ 2,6Ghz ej överklockad så jag tänkte att det inte behövdes en fläkt rätt på kylaren där utan att det räcker med bara passiv kylning och bra chassifläktar lite överallt.

eller så köper jag zerotherm nirvana nv120 och sätter en annan 120mm-fläkt typ
http://www.webhallen.com/prod.php?id=83012
i närheten av s1:an.

anledningen till att jag vill ha noctua är att dom har lna och ulna, och då kan jag välja hastighet/ljudnivå efter att jag köpt fläktarna.

anledningen till att jag sätter fläktarna i närheten och inte på s1 är att dom inte får plats. och om dom gör så blir det väldigt trångt.

och jag har ett powercolor standard (inte pcs eller nåt) och inget sapphire.

och gurra 35% räcker inte för mig när jag spelar crysis, behöver typ 55% (minst) så nej tyvärr ingen fan mate här. vill köra passivt helst också.

Permalänk
Medlem

Ok, köp nirvanan sedan så köper du en fläktkontroller + Nexus/fractal design fläktar. Då får du 2st fläktar till priset av en noctua samt att du slipper byta adapter ifall du skulle behöva skruva upp hastigheten på fläktarna.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

...Alltså, det har nämnts ett par gånger i denna tråden redan men verkar inte ha gett någon effekt...

Viken megastor fläns du än köper så kommer du inte hitta någon som är till priset motiverat bättre än originalkylaren. Originalkylaren är fantastiskt bra, MEN låter mycket när fläkten snurrar i originalfart. Om du monterar en Zalman fanmate eller bara ökar motståndet med en resistor (whatever), så har du en helt tyst lösning som aldrig kommer över 80 grader, hur många timmar Crysis du än spelar! Jag lovar dig på men än bara heder och samvete, det ÄR den bästa lösningen. Ett modernt grafikkort kan enkelt lira i över 100 grader Celsius utan att skadas.

Jag kör mitt exemplar i en normal/dåligt ventilerad hemmabyggd träburk och använder mig av en första generationens FANMATE 1, nerskruvad till lägsta möjliga hastigheten. Fläkten är i princip ljudlös. Och jag har byggt X-antal tysta system förr så jag vet vad en "tyst" fläkt är för något. Efter att ha lirat crysis i 2 timmar, ligger mitt kort på 65 grader. 65 GRADER! (enligt ccc). Stockkylaren är bra.

Men visst.. spring och köp en fläns med massa stora fläktar du.. det är ju bara bra för företagen att de tjänar pengar!

Nu tog jag ton!

Visa signatur

Sys: AMD X2 6000+, Sapphire HD4850 512Mb, ABIT AN-M2HD, Kingston ValueR. DDR2 PC6400 3GB, OCZ StealthXStream 600W.

Permalänk

ok så om jag köper zalman fanmate 2 till mitt grafikkort och sänker till 5V så kommer kortet aldrig komma över 80grader?
När jag har på 20% fläkthastighet i CCC (typ helt tyst) så har jag 70grader när jag inte spelar utan är inne på internet. vid 40% så har jag 63 grader. När jag bara använder internet/skriver word eller nåt sånt.

Jag kan tyvärr inte förstå hur man kan sänka fläkthastigheten/ljudnivån och få tystare dator samtidigt, jag kan bara inte det. Du låter grymt duktig på datorer osv osv och kan säkert jättemycket och det är inte så att jag inte litar på dig men jag kan bara inte fatta hur det går till.
Jag behöver en förklaring innan jag köper en fan mate =/

och btw, är bra att ta ton

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Köp en S1, släng på en nexusfläkt, fixa en fanmate till den, dra ner skiten på minsta, då får du fortfarande lite luftflöde över minnena + att det är knäpptyst.. Har själv gjort det på mitt överclockade 4870 kort och jag ligger runt 50 grader i idle och 65 i load i ett väldigt dåligt ventilerat chassi.

Permalänk

ska bara dra pm till ronneback och fråga hur han tänker, annars kör jag på s1 och nexus. tack för svar

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa kylningen att sätta på mitt 4850 i ett Antec Fusion chassi?
Jag har kollat på Twin Turbo men jag hittar inga bilder på hur brett kortet är då det inte finns så mycket i bredd att ta på utöver själva kortet.

Permalänk

läs sida ett och två så hittar du svaret

Permalänk
Medlem

Nope, hittar faktiskt ingenting som är av hjälp. Därav frågan