Partionera i Vista

Permalänk
Medlem

Partionera i Vista

Hej!
Jag har nyligen köpt en Vaio VGN-NR31 med 200 gb hdd, men som vanligt såär det bara C: så jag krympte den så mycket det gick (till 95 gb?!?) för att få en andra partion.

krukset är att på c: så är det knappt 30 gb upptaget, så jag tänkte "Jag defraggar så kanske jag kan sänka den mer?!" så jag gjorde det, de tog 4timmar.

men ändå kanjag bara krympa den med 167 mb mer, jag vill ha ner den till kanske 40 gb och ha resten på en annan partion.

några tips på vad som är knas?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Att krympa filsystem (när du krymper partitioner) är riskabelt. Finns bra 3:e parts som ntfs-resize kommandoradsprogram för linux. Det används av det grafiska gparted (partition magic look-a-like utan all förtvivlan). Finns bootbar CD för det men det är även inkluderat på skivor som system rescue cd.

Jag tror microsoft i vista varit försiktiga med förändringen av storleken (de hade ju inget stöd alls för det förr) så att det inte flyttar om filerna på disken. Så har man en fil som ligger i slutet av partitionen så kan man knappt minska storleken alls.
När du defragmenterar partitionen så försöker det lägga varje fil i kontinueliga blockföljder. Men det betyder inte att det liksom fyller på disken helt från början i en stor klump. Det kommer finnas stora luckor, dock inte inom samma filer.
Program som ntfs-resize flyttar om filer som är ivägen när man ska krympa storleken.

Jag har själv använt gparted lyckat flera gånger. Se till att ha senaste versionen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG