Permalänk
Medlem

Mac på delldator?

Kan man installera leopard på en dell dator? En komps med mac säger nej men tycker det låter väldigt konstigt då en macbook etc ju har samma komponenter som en PC.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shabik
Kan man installera leopard på en dell dator? En komps med mac säger nej men tycker det låter väldigt konstigt då en macbook etc ju har samma komponenter som en PC.

Du kan installera det, du lär dock få massa problem och ej fungerande enheter. T.ex. WLAN, Ethernet, Ljudkort och ACPI-funktioner som t.ex. sleep/hibernate lär inte fungera eller fungera mycket dåligt. Samma sak gäller grafikkort osv. Även processorn kan bete sig konstigt så att man t.ex. måste köra på bara ena kärnan om man har dual core.

Själva installationen går att genomföra men det räknas oftast som "olagligt" då det bryter mot t.ex. Apples MacOS-licensavtal.

Kort: Det går oftast att installera, dock väldigt sällan tillfredställande på en bärbar PC. En stationär PC kan man få att fungera ganska bra eftersom man kan köpa exakt de komponenter som det faktiskt finns stöd för.

Hur som helst, det är inget Apple gillar och det är ganska omständigt. Största skillnaden på en Mac och en vanlig PC är att en PC har BIOS medans Mac:en har EFI för att kommunicera med datorns komponenter.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Dessutom kommer tråden snart låsas precis som alla andra som handlat om samma sak…
…inte lite tjôtigt med alla pezenoobs som gjort en skitaffär och ångrar sitt köp men har slut på pengar nu.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Dessutom kommer tråden snart låsas precis som alla andra som handlat om samma sak…
…inte lite tjôtigt med alla pezenoobs som gjort en skitaffär och ångrar sitt köp men har slut på pengar nu.

Hehe precis.

Man kan försöka hur mycket man vill.. men man kommer aldrig att få känna den äkta Mac-känslan med ett ful-installerat OSX på en ful-PC.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

man kan men det slutar oftast med att man blir frustrerad och köper en mac

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att jag skulle aldrig för mitt liv ha en mac som huvuddator utan funderar på att ha en som musikdator då jag hörde att mac inte har någon latency vid inspelning. Annars är ju allt mycket bättre med PC men denna tråd heter ju inte "PC vs mac".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Mac på delldator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shabik

Lägg in Ubuntu istället som dessutom är gratis och får du problem så frågar du bara Linux-folket och nej jag tillhör inte dom nördigaste när det kommer till linux utan kör på Win XP som man dessutom kan spela spel på ;).

Permalänk

Re: Re: Mac på delldator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Lägg in Ubuntu istället som dessutom är gratis och får du problem så frågar du bara Linux-folket...

Faktiskt ett riktigt bra råd.

Permalänk

Mac som PC, båda har latency. Skälet till att man vill ha mac för musikbruk är väl antingen att man vill använda Logic eller annan programvara som bara finns för mac, eller för att man helt enkelt är van. Skillnaden i stabilitet är mycket mindre än de flesta verkar ha fått för sig. Har man bara en ren windowsinstallation utan tillgång till internet ska det inte vara några problem.

Att köra ubuntu tror jag inte är förnuftigt, då linux har dåligt eller inget stöd för väldigt många ljudkort, samt att programvaruutbudet är litet.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Mac på delldator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Faktiskt ett riktigt bra råd.

Dessutom ett råd som inte låser tråden (utan möjligen bara får den flyttad).
Dessutom : Är spelandet det viktiga så är nog latency för ljud underordnat och Ubuntu duger gott.

Edit: 'SkunkFunk' verkar vara en relik från 1900-talet

Visa signatur

Permalänk

Varför skulle tråden låsas?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Mac som PC, båda har latency. Skälet till att man vill ha mac för musikbruk är väl antingen att man vill använda Logic eller annan programvara som bara finns för mac, eller för att man helt enkelt är van. Skillnaden i stabilitet är mycket mindre än de flesta verkar ha fått för sig. Har man bara en ren windowsinstallation utan tillgång till internet ska det inte vara några problem.

Att köra ubuntu tror jag inte är förnuftigt, då linux har dåligt eller inget stöd för väldigt många ljudkort, samt att programvaruutbudet är litet.

vill minnas att det tidigare har nämnts att macar inte har latency, men va kanske på powerpc tiden.

det är ju just det, ren windows installation och inte ha internet varför ha det så, när man kan ha ett system som funkar även me internet anslutning men visst, windows funkar okay så länge det är rent (även om jag personligen tycker systemet är ologiskt/rörigt, men det är en högst personlig åsikt), frågan är bara hur mycket jobb man måste lägga ner på att hålla det rent.

men var ju inte detta som tråden handlade om, eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Varför skulle tråden låsas?

för att det diskuteras hur man installerar OS X på en icke apple dator, vilket man inte kan göra utan att bryta mot ett avtal/lag osv. vilket inte får diskuteras här

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Latencybiten har med CoreAudio att göra. Behöver inga ASIO-drivisar etc, utan det fungerar för alla ljudkort du pluggar i Macen. Såsom jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Trots "coreaudio" beror latencyn i första hand på vilket ljudkort som används oavsett mac eller pc. Har kört pro tools både på diverse mac-system och pc-system, och jag väljer pc alla gånger.

Stabilitet (när det gäller musikproduktion) har mer att göra med val av pluggar, ljudkort och konfiguration än val av OS och utseende på chassit.

Logic är dock ett bra argument att välja en mac för musikprod/ljud om man inte tycker om Pro Tools, Cubase etc.

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tänk på vad ni skriver i denna tråd. Jag rensade och låter den finns kvar iom att det kan finnas ett diskussionsvärde i tråden.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

Är det inte så att licensavtal är juridiskt ogiltiga. Bara man äger en laglig licens så kan man installlera den på vilken dator som helst, oavsett vad avtalet säger utan att bryta mot lagen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det inte så att licensavtal är juridiskt ogiltiga. Bara man äger en laglig licens så kan man installlera den på vilken dator som helst, oavsett vad avtalet säger utan att bryta mot lagen?

en spontan tanke bara, då borde väl folk strunta i vad det står i apples eula? isf skulle det ju inte finnas någon vits med att ha den reglerna? men det kanske ä annorlunda i staterna:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Iofs men det hjälper lixom inte för du får inte in nya fina saker som OS X på bajsbruna datorer som innehåller 1900-talsreliker som BIOS (vilket var en quick-n-dirty redan då) utan att ta till olagligheter som bryter mot svenska lagar.
Så därför låses tråden om man diskuterar den biten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Iofs men det hjälper lixom inte för du får inte in nya fina saker som OS X på bajsbruna datorer som innehåller 1900-talsreliker som BIOS (vilket var en quick-n-dirty redan då) utan att ta till olagligheter som bryter mot svenska lagar.
Så därför låses tråden om man diskuterar den biten...

"bajsbruna datorer"? När såg du en sådan sist för själv var det länge sen jag såg en duvskitvit Mac :p. Nåja till ämnet så tror jag inte det är olagligt att installera OSX på en PC med bios för vad som behöver göras mig veterligt är att emulera EFI och EULAN som så många hänvisar till är något du ser först när du brutit förpackningen så den är knappast juridiskt bindande.

Sen kringgår man knappast nått skydd heller genom att knäcka det för det är något man inte får göra men att lura OSX vid installation att det är en Mac?

Nja knappast olagligt men du kanske kan backa upp ditt påstående med lämplig lagtext?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja knappast olagligt men du kanske kan backa upp ditt påstående med lämplig lagtext?

Det är gjort massa gånger med både lag, paragraf och styck - så SÖK (mitt nick och upphovsrätt) för man tröttnar på att det kommer den ene elajta pezenissen efter den andra och "tror" samma sak gång efter annan…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tråden borde låsas

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är gjort massa gånger med både lag, paragraf och styck - så SÖK (mitt nick och upphovsrätt) för man tröttnar på att det kommer den ene elajta pezenissen efter den andra och "tror" samma sak gång efter annan…

du kanske kan backa upp ditt påstående med lämplig lagtext?

Permalänk
Medlem
Citat:

Visa signatur

Permalänk

Att installera OS X på en PC, är enligt mig helt värdelöst. Du får ju inte alls ta del av de fördelar som finns med mjukvara, designad för hårdvaran.
Det finns iallafall ett företag som designar USB-minnen som enligt dom själva är "lagligt". Här är en länk till artikeln som publicerats i MacWorld:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.180322

Det är ju ett väldigt bra operativsystem ändå, så det är ju ett bra val på så sätt. Om jag var du, skulle jag köpt en Mac dock. Hoppas du finner något bra sätt att gå tillväga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Permalänk
Medlem
Citat:

Begriper du inte det jag skrivit två gånger kommer du definitivt inte begripa det jag avser om du lyckas klura ut hur man hittar det, och av samma anledning kommer du aldrig begripa det om jag skriver det som svar till ytterligare en überelajt pezeisse som är du här i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tva: Du har aldrig, och kommer aldrig kunna få igenom din propaganda. Först och främst har du fel och för det andra är du mac-blind så det bara skriker om det. EULAs har noll influens över lagar eller regler, dom är inte på någots ätt bindande och kan inte användas i rätten för dom har inget lagligt värde. Eftersom det är det enda du "skriver på" så räknas det inte heller. Så det finns alltid en anledning till att du inte kan backa upp dina befängda påståenden.

Tillägg:

Lagen är ofta öppen för tolkning tycker jag, läser man https://lagen.nu/1960:729

och tar sig ned till paragraf 26G så står det så här:

Citat:

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.
26g§
Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål

En tolkning skulle kunna vara att man gör en "nödvändig" ändring så att det fungerar med BIOS istället för EFI.

26H

Citat:

26h§
Återgivning av ett datorprograms kod eller översättning av kodens form är tillåten om åtgärderna krävs för att få den information som är nödvändig för att uppnå samverkansförmåga mellan programmet och ett annat program.

Än så länge är det inte olagligt alltså, däremot hade det varit intressant att se utfallet i en domstol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Tva: Du har aldrig, och kommer aldrig kunna få igenom /samma gamla bla bla bla/

Kan du på en enda punkt visa på att OS X är avsett för datorer med BIOS så har du eventuellt något att komma med.
Fram tills dess så förstår jag inte varför du (edit: och andra inkokta pezenissar) tjatar samma skit om och om igen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du på en enda punkt visa på att OS X är avsett för datorer med BIOS så har du eventuellt något att komma med.
Fram tills dess så förstår jag inte varför du (edit: och andra inkokta pezenissar) tjatar samma skit om och om igen...

Du är ju allvarligt talat stört löjlig. Det är du som är inkokt i mac inte vi som är det i PC.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Lagen
26g§
Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål.[/B]

OSX är ENDAST för Apple's datorer. Det står tydligt på beskrivningen av mjukvaran, samt i de texter som följer med i kartongen.

"Avsedda ändamål" är ändamål avsedda av Apple.

Apple har inget ändamål att skriva OS för annat än deras egna datorer.

Punkt slut, fail, kthxbai.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.