Permalänk
Sötast

Herregud småbarn!

Ge er nu, att bryta en EULA för en amerikansk produkt är INTE INTE INTE INTE olagligt att göra i sverige, det är bara att förstå.

Isåfall varje gång någon har lagt in en bot i t.ex world of warcraft så kan denne bli dömd till fängelse/böter i sverige för att personen har fuskat och därmed brytit blizzards eula?

JA! Självklart.

Kan inte förstå att jag är så dum å ens ger mig in i en diskussion här.... kan ju inte sluta bra, eller göra någon nytta :/

Permalänk
Hedersmedlem

tva & co: Tagga ned nu. Diskutera gärna, men håll det en liten bit ovanför sandlådenivån. Blir det mera tjafs låser jag tråden och delar ut varningar.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
tva & co: Tagga ned nu. Diskutera gärna, men håll det en liten bit ovanför sandlådenivån. Blir det mera tjafs låser jag tråden och delar ut varningar.

Okey, men som du ser i inlägget ovan (innan ditt) så är man åter inne och tjatar om att EULA är ogiltigt.
Förstår inte varför man tjatar om det då det är irrellevant och samtidigt tror att det är fritt fram bara för att EULA inte gäller.
Okunnskapen är så störande
(Och verkar aldrig ta slut.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Okey, men som du ser i inlägget ovan (innan ditt) så är man åter inne och tjatar om att EULA är ogiltigt.
Förstår inte varför man tjatar om det då det är irrellevant och samtidigt tror att det är fritt fram bara för att EULA inte gäller.
Okunnskapen är så störande
(Och verkar aldrig ta slut.)

Snälla, kan du inte bara förklara exakt varför det inte är tillåtet att installera OSX på en pc, eller i alla fall skicka en direktlänk till en post där du förklarar med hänvisning till lagtexter? Du har inte sagt någnting relevant i den här tråden över huvud taget. Jag är också sugen på att få veta varför du tycker att EULA:ts ogiltighet är irrelevant!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Snälla, kan du inte bara förklara exakt varför det inte är tillåtet att installera OSX på en pc, eller i alla fall skicka en direktlänk till en post där du förklarar med hänvisning till lagtexter? Du har inte sagt någnting relevant i den här tråden över huvud taget. Jag är också sugen på att få veta varför du tycker att EULA:ts ogiltighet är irrelevant!

Det hela handlar om upphovsrättslagstiftning - vad man får och inte får göra med dataprogram som man inte själv är upphovsman till - inte om licensavtal. Det står att läsa om bara några inlägg upp i tråden.

Permalänk
Sötast

Alltså shit! Jag har faktiskt provat osx86 en gång, SNÄLLA RING INTE POLISEN!

Oj förlåt, sjönk ner ett par nivåer där, fast iofs... kanske bäst att alla håller samma!

tva - eftersom du änsålänge bara gnällt och apat runt i tråden så är det väl dags för dig nu, att bevisa allt bs du har postat i tråden. Bara ut med det, svart på vitt.

Kan du inte det så håll dig väck.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
OSX är ENDAST för Apple's datorer. Det står tydligt på beskrivningen av mjukvaran, samt i de texter som följer med i kartongen.

"Avsedda ändamål" är ändamål avsedda av Apple.

Apple har inget ändamål att skriva OS för annat än deras egna datorer.

Punkt slut, fail, kthxbai.

Det är just därför det hade varit intressant att se ett riktigt utfall i en domstol. Apples datorer säger du? Du menar de där som bygger på moderkort från Asus, minnen från Corsair, hårddiskar från Seagate, processorer från Intel och skärmar från LG/Philips? Det ENDA som skiljer mellan en Mac idag och en "vanlig" dator är att de använder EFI istället för BIOS. Jag citerar mig själv:

Citat:

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.
26g§
Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål

En tolkning skulle kunna vara att man gör en "nödvändig" ändring så att det fungerar med BIOS istället för EFI.

26H

Jag förstår att det garanterat hade varit olagligt om man bara ryckt en del ur konceptet Mac och knött in det på en annan dator men nu är det så enkelt att operativsystemet går att köpa löst och bör därför falla under paragraf 26g.

Permalänk

Om ni frågar mig så är det bara idioter som lägger ner så mycket tid på att försöka få osx att fungera med en pc, gör något nyttigt med den tiden, kanske jobba istället? så kanske ni kan köpa en apple dator med osx.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
tva - eftersom du änsålänge bara gnällt och apat runt i tråden så är det väl dags för dig nu, att bevisa allt bs du har postat i tråden. Bara ut med det, svart på vitt.
Kan du inte det så håll dig väck.

Jag gjorde som jag skrev ovan och sökte på de nyckelord jag skrev och då kan man läsa:
< http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=67400... >
Fast eftersom ni inte behagar söka själva så antar jag att ni inte orkar klicka på länken själva så skriv namn och adress i ett inlägg så kommer jag hem och hjälper er med det oxå.

Till herrar moderatorer :
Hade helst sluppit tjafsa i tråden men det verkar som om det behövs...
...men nu har jag brytt mig om <cencur> för sista gånen i denan tråd.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd

Ja men vilket gäng det är som skriver i den tråden då... En större skara Apple-fanatiker i en och samma tråd är nog svår att finna. Ni skriver exakt samma sak som skrivs här, bara att ni tolkar det till vad som passar er. Dessutom hänvisar du till en tidpunkt då det skiljde bra mycket mer än bara EFI mellan Apple och resten. Så du får gärna hävda vad du vill, än så länge är det varken rätt eller fel. Mac är fortfarande ett designkoncept som bygger på all känd hårdvara snom existerar idag. Det som "binder" mjukvaran OS X till hårdvaran i en Mac är EULAn och vi har redan kommit fram till hur hårt bunden man är av den.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Jag gjorde som jag skrev ovan och sökte på de nyckelord jag skrev och då kan man läsa:
< http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=67400... >
Fast eftersom ni inte behagar söka själva så antar jag att ni inte orkar klicka på länken själva så skriv namn och adress i ett inlägg så kommer jag hem och hjälper er med det oxå.

Till herrar moderatorer :
Hade helst sluppit tjafsa i tråden men det verkar som om det behövs...
...men nu har jag brytt mig om <cencur> för sista gånen i denan tråd.

dvs 0 värde

Permalänk

Med tanke på hur flytande lagar om programvara (och vad man gör med densamma) är så skulle jag inte slå mig på bröstet åt endera eller andra hållet. Så länge vi inte har en fullfjädrad jurist inom upphovsrätt med mera här (eller som Damodred är inne på, ett domstolsbeslut) så känns det som en ganska död diskussion. Tyvärr är ju lagboken öppen för väldigt mycket tolkningar, och som jag syftade på innan, det känns som att dessa lagar tillhör de mer föränderliga.

Sedan har jag ganska svårt att tänka mig att Apple skulle jaga enskilda användare med blåslampa för att de har installerat sin egenhändigt inköpta kopia av OSX. Psystar däremot...

Sedan gäller ju alltid Swecs §7 som inte har med egentlig nuvarande lag att göra och det tycker jag att man kan respektera även om man ska kunna diskutera runt själva fenomenet OSX86.

Permalänk
Avstängd

Haha för en gångs skull tror jag vi förstår och håller med varandra Början på en ond trend...? Sedan hoppas jag att det snart kommer ett resultat gällande Psystar. Tror dock att oavsett utfall så kommer man att behöva ta upp ett fall gällande privatpersoner också. Psystar profiterar på Apple på ett helt annat sätt än vad en privatperson någonsin kan göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Haha för en gångs skull tror jag vi förstår och håller med varandra Början på en ond trend...? Sedan hoppas jag att det snart kommer ett resultat gällande Psystar. Tror dock att oavsett utfall så kommer man att behöva ta upp ett fall gällande privatpersoner också. Psystar profiterar på Apple på ett helt annat sätt än vad en privatperson någonsin kan göra.

Hehe, jag tror att vi enats om vissa saker tidigare, men vi har ju trätt om så mycket mer.

Gällande Psystar tycker jag *inte* att det är ok och jag har väldigt svårt att tro att det hela kommer att falla till deras fördel. Microsoft licensierar ut Windows, det gör inte Apple med OSX. Jag tycker det är förjävligt om företag får sko sig godtyckligt på andras produkter. Som du säger, de profiterar på Apple och dessutom så kan det bli enorma problem för Apple om något skiter sig i samband med deras operativ och Psystars datorer.

När det gäller privatpersoner så kan jag tänka mig att utslaget i exempelvis USA kommer att skilja sig från en eventuell dom här i Sverige. Men jag har väldigt svårt att tro att en privatperson som köpt en kopia av OSX och modifierat den för att funka på sin icke-Mac skulle bli fälld. Jag tror att det är typ en promille, om ens det, av de personer som testar OSX86 som verkligen köper en OSX licens, och då pratar vi helt plötsligt om något helt annat.

För övrigt kan jag inte bry mig överhuvudtaget om folk installerar OSX på sina icke-Macar. Ingenting som intresserar mig, alls. Jag är nöjd med mina Macar (även om jag har en strulande MacBook Pro just nu, men det har med Nvidia att göra, grrrr...) och har ingenting emot att betala en extra slant för att ha datorer som ser fina ut.