Permalänk
Robot

Vägg fäste till 37" lcd

Har beställt en ny tv från expert till ett mycket bra pris.

men så var det bara det att ett väggfäste fär att kunna vrida tvn kostar ca 3000 :/ och det har jag inte alls råd med så jag bestämde mig för att bygga ett eget.

tvn är en:
LG 37LG5030

Besök albumet: Vägg fäste till 37" lcd av er_nilsson

Permalänk

Se bara till att bultarna i väggen sitter och att gångjärnen klarar av vikten. även infästningen i tv'n måste var abra. annars kan det hända olyckor

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

:)

ah

bultarna kommer sitta som bärget och efter som att dom är en bit ifrån varandra på höjden så blir det inte så mycket belastning på gångjärnen

btw tvn väger 15kg

thx for the advise

Permalänk
Medlem

Frågan är hur det är mellan Aluminium och rostfritt med avseende på korrosion eller vad det heter... ?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

om du lyckas göra detta stabilt o bra blir d en klar tia!

Permalänk
Medlem

Re: :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av er_nilsson
ah

bultarna kommer sitta som bärget och efter som att dom är en bit ifrån varandra på höjden så blir det inte så mycket belastning på gångjärnen

btw tvn väger 15kg

thx for the advise

Va lätt den är Min 32tummare väger 67 kilo

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Biltema har billiga väggfästen... Sådant här har jag.

Om tvn väger 15 kg så ska den klara det..

Permalänk
Medlem

tvn kostar ju 6000

Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk
Medlem

sett liknande försökt, problemet är inte att det inte håller utom att gångjärnen har ett litet glapp som gör att dessa lite sned med belastning, detta är inte ett problem som syns om gångjärnen sitter långt ifrån men när dom sitter tätt. vilket gör att tv:n hänger snett
om man inte provar sig fram och från början vinklar fästet på gångjärnen

Visa signatur

E8500 @ 3.8Ghz 1.23V | 4gig Corsair 8500 @ 5-5-5-15 1066 | GTX260 | Corsair F60 | Antec 1200 low | Thermalright ultra 120-extreme | 550w Corsair

Permalänk

En pollare til mig gjorde samma sak slutade med att tv´n låg på marken:/ Han plugade dit fästet ordentligt med långa plugg och skruv. Men det visade sig att han skulle hafft någon lim plugg som är av glas och man slår sönder den och sätter i en gängad stav:/ Problemet är bara att man aldrig får bort staven sedan:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dracc
Frågan är hur det är mellan Aluminium och rostfritt med avseende på korrosion eller vad det heter... ?

Ska han ha TVn i duschen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Ska han ha TVn i duschen?

Har inte alla tv i duschen?
Eller det kanske kom som en kalldusch för dig?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Svenskaläraren:
väggfäste
aluminumdörrar
betongvägg
aluminiumplattjärn

Att stava rätt och att bygga fullständiga meningar vore inte heller fel, men detta är det minsta man kan begära.

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andolf
Svenskaläraren:
väggfäste
aluminumdörrar
betongvägg
aluminiumplattjärn

Att stava rätt och att bygga fullständiga meningar vore inte heller fel, men detta är det minsta man kan begära.

Kanske ska börja med att göra det själv då, sen kan du gnälla på andra.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Har inte alla tv i duschen?
Eller det kanske kom som en kalldusch för dig?

I badet iallafall

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

btw tvn väger 15kg

hur liten är tv:n egentligen? Det låter lite...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Kanske ska börja med att göra det själv då, sen kan du gnälla på andra.

Vill ni vara vänlig och precisera?

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk
Citat:

Svenskaläraren:
väggfäste
aluminumdörrar
betongvägg
aluminiumplattjärn

Det heter till att börja med inte "Svenskalärare" som du skrev.
Det heter Svensklärare.
Sedan är det ju anmärkningsvärt att du skriver "...vänlig och precisera..."
Rätt skall vara "...att precisera..."

Sopa rent framför egen dörr ...

Visa signatur

modding = bäst

Permalänk
Medlem

Vad av ovan förstår du inte? Talspråk kan jag svälja, men särskrivningar...

Jag vet att jag inte är felfri, men jag är den enda som försöker upprätthålla ett förståeligt språk. Ditt språk suger ju lika hårt som alla andras. Moahahaha

edit: "...och precisera" är precis lika korrekt som "...att precisera".

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk

ursäkta för stavningen men det är väl inte det som är relevant ?!

man skal inte dömma hunden efter pälsen eller hur säger man

Permalänk
Medlem

givetvis inte. Men jag har själv börjat tappa svenskan på grund av att det är så vedertaget idag att särskriva, blanda ä/e och att blanda språk. Jag tycker svenska är ett språk värt att behålla som det var, därför försöker jag påpeka uppenbara generalfel när jag kan.

Jag kräver inte att språket ska hålla teknisk rapport-nivå, men det ska vara försåeligt.

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk
Citat:

Jag kräver inte att språket ska hålla teknisk rapport-nivå, men det ska vara försåeligt.

Haha, det ska vara försåeligt ja

I grund och botten håller jag helt med dig och man kan ibland undra vad slags utbildning många yngre Svenskar har fått, men att posta i ett fora endast för att påpeka stav- och/eller gramatik- fel tycker jag är lite fel. Att slänga in en kort liten kommentar efter en on-topic post går dock bra

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

du kan mäta var alt ska vara om du vet vad den har för VESA stöd... borde nog stå någonstans på nätet...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Kom igen, ni är inte i skolan nu. Detta är ett forum för personer som gillar datorer. jag tror de finns en hemsida som heter mimbersbrunn om ni vill skriva om varandras historier och stavfel.

Permalänk

Jag tror det blir problem med vridstyvheten bakom tv:n i utfällt läge, risken finns att den vill rotera. Hade du tagit en hel platta istället skulle det vart bättre.
Sen tror jag det övre gångjärnet som sitter på väggen kommer böja sig längs skruvarna om inte aluminiumet gör det först.

Jag är ledsen men det hela känns underdimensionerat och felkonstruerat om man tittar på den ritning du gjort. Hade du tagit två plattor och använt bättre gångjärn hade det nog fungerat bättre.

Jag kan förståss ha fel men det är min reaktion. Lycka till!

Permalänk
Medlem

gör åtminstone nåt i stil med...
http://i410.photobucket.com/albums/pp189/Alexanderstore/22465...

som stöd...

för annars kan den som det har blivit sagt i tråden... böjas och bli vind...

en platta och stöd vajrar eller balkar...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm

Permalänk

blev du så fäst vid tv'n att du inte vågar skruva upp den på väggen?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

snart

det blev som någon hardde skrivit tidigare...
allting höll men de två långa järnder böjde sig vilket resulterade i att tv+n hängde snett

men! nu har jag köpt nytt och mycket kraftigare
nya gångjärn borde komma idag ... updaterat så snart det blir fördigt

slutsats: en mkt bra idé men en aning under dimentionerat:P

Permalänk
Medlem
Citat:

det blev som någon hardde skrivit tidigare...
allting höll men de två långa järnder böjde sig vilket resulterade i att tv+n hängde snett

men! nu har jag köpt nytt och mycket kraftigare
nya gångjärn borde komma idag ... updaterat så snart det blir fördigt

slutsats: en mkt bra idé men en aning under dimentionerat:P

haha Lycka till i fortsättningen hoppas du löser det

Visa signatur

Permalänk

hoppas det håller
bra jobbat '//