Permalänk
Medlem

Nätverksproblem, BBBs XG6546p2-switch

Jag har BBB Lan och deras IP-telefoni (som för övrigt suger), jag använder switchen som följde med, en Inteno XG6546p2. Nu har jag kopplat in en extradator som jag har delat ut en mapp på men det är bara ibland som jag kommer åt den från min huvuddator. Jag kör vista på huvuddatorn och XP på den andra, när jag inte lyckas ansluta med huvuddatorn och väljer att felsöka så står det att det troligtvis är en brandvägg som hindrar anslutningen. Jag har testat att stänga av både windowsbrandväggen och Avast antivirus med tillbehör på extradatorn men det hjälper inte.

Om jag förstått det rätt så är XG6546p2 en switch utan brandvägg och har inget grafiskt gränsnitt, alltså inga inställningsmöjligheter?

Jag har både TCP/IP version 4 och 6 installerade på båda datorerna, sätter jag en fast IP-adress på v. 4 kan jag inte ansluta till Internet och för v. 6 kan jag inte sätta en fast adress över huvud taget.

Ibland kan jag alltså ansluta till den andra datorn och kopiera filer men oftast hittar den inte datorn över huvud taget. Jag har file and printer sharing installerat och ansluter till Internet med samma nätverkskort, skulle det funka bättre om jag satte i extra nätverkskort och drog en rak kabel mellan datorerna?

Jag undrar även om det finns nån bättre switch man kan köpa som fungerar med IP-telefonin.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Förmodligen strul med proxy arp som BBB använder sig av. Ett alternativ är att använda sig utav statiska inlägg i arp-tabellen. Kolla denna länk http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/100_Mbps_mellan_mina_dator...

För att vara säker på att det är proxy arp som är felet så testa att koppla bort Internet (kan ta ett tag innan det funkar, alternativt tömmer du arp tabellen själv "arp -d" i cmd). Eller kolla arp tabellen själv ("arp -a" i cmd) och jämföra ifall mac-addresserna stämmer överens.

Annars kan du också skaffa en router och på så sätt skapa ett isolerat lan ifrån BBB's nät.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, testade att lägga in addresserna som det stod på sidan men när jag gör det på huvuddatorn står det "The ARP entry addition failed: 5".

Det gick bra att ange huvuddatorns IP och mac-adress på extradatorn, där ser jag även att det stämmer när jag kollar med arp-a.

Kollar jag däremot arp-tabellen på huvuddatorn står det en annan mac-adress ihop med extradatorns ip-nummer.

Det kanske är lika bra att köpa ett extra nätverkskort till huvuddatorn (extradatorn har 2st inbyggda) och dra en rak kabel så slipper jag krångel.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Den där guiden gäller enbart XP. I Vista så gör följande

1. Open command prompt with administrator rights.
2. Type the command == > netsh -c "interface ipv4"
3. You would get the command prompt like "netsh interface ipv4>"
4. Next , you type the command == > add neighbors "Local Area Connection" "xx.x.x.x" "mm-mm-mm-mm-mm-mm" (Replace Local Area Connection with the name of the connection)
5. Bingo !!!

http://fahimilyas.blogspot.com/2008/11/adding-static-arp-entr...

http://social.technet.microsoft.com/forums/en-US/itprovistane...

Permalänk
Medlem

Aha inte konstigt att det inte fungerade, men nu får jag istället upp en ruta där det står att jag inte har behörighet att använda den här resursen.

Logon failure: the user has not been granted the requested logon type on this computer.

Guest-kontot är aktiverat och förut brukade jag få en inloggningsruta där jag kunde logga in med administratörslösenordet.

Jag har uppdaterat arp-listan på extradatorn eftersom huvuddatorn varit avstängd och fått ett nytt IP-nummer.

Åh vad kul det är med nätverk.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Men du hittar datorn nu hela tiden iallafall ?

Fildelning emellan en Vista och XP burk har jag inte något större koll på då jag inte pillat med det. Sök i forumet eller så kanske någon annan kan komma med ett bra svar. Google har förmodligen svar också.

Permalänk
Medlem

Ja just nu ser jag den varje gång, men det går inte att ansluta. Nu fick jag upp rutan jag brukade få; att den inte kan ansluta och sen kan jag välja att felsöka, då föreslår den att det är en brandvägg som hindrar anslutningen trots att allt sånt är inaktiverat.

Man ska väl inte behöva göra några speciella inställningar, har bara lagt in file and printer sharing och det har ju fungerat ibland att kopiera filer mellan datorerna.

Jag ska låna ett extra nätverkskort och testa om jag får det att funka med direktanslutning.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100